| | TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA | | TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA |
| | Sala Administrativa | | Sala Administrativa |
| | Núm. de Protocol: AD-0014-2/2013 | | Núm. de Protocol: AD-0014-2/2013 |
| | Núm. de Rotlle: TSJA-022/13 | | Núm. de Rotlle: TSJA-022/13 |
| - | SENTÈNCIA 81-2013 | |
| - | PARTS:Apel·lant: M.I. GOVERN |
+ | !!!__SENTÈNCIA 81-2013____PARTS:____Apel·lant: M.I. GOVERN__ |
| | Representant: Sra. EMG | | Representant: Sra. EMG |
| | Advocat: Sra. GLJ | | Advocat: Sra. GLJ |
| - | Apel·lat: SDMDTL SA |
+ | __Apel·lat: SDMDTL SA__ |
| | Representant: Sr. CPS | | Representant: Sr. CPS |
| | Advocat: Sr. XJA | | Advocat: Sr. XJA |
| - | COMPOSICIÓ DEL TRIBUNAL: |
+ | __COMPOSICIÓ DEL TRIBUNAL:__ |
| | President: M. I. Sr. Albert ANDRÉS PEREIRA | | President: M. I. Sr. Albert ANDRÉS PEREIRA |
| | Magistrats: M. I. Sr. Pere PASTOR VILANOVA | | Magistrats: M. I. Sr. Pere PASTOR VILANOVA |
| | M. I. Sr. Bernard PLAGNET | | M. I. Sr. Bernard PLAGNET |
| | Andorra la Vella, vint-i-cinc d’octubre del dos mil tretze. | | Andorra la Vella, vint-i-cinc d’octubre del dos mil tretze. |
| - | El Tribunal Superior de Justícia, SalaAdministrativa ha vist el recurs d’apel·lació a lesactuacions número AD-0014-2/2013.En la tramitació d’aquestes actuacions han estatobservades les prescripcions legals, i ha estat ponent elmagistrat Sr. Bernard PLAGNET, el qual expressa el parerdel Tribunal. |
+ | El Tribunal Superior de Justícia, Sala Administrativa ha vist el recurs d’apel·lació a les actuacions número AD-0014-2/2013.En la tramitació d’aquestes actuacions han estat observades les prescripcions legals, i ha estat ponent el magistrat Sr. Bernard PLAGNET, el qual expressa el parer del Tribunal. |
| | __ANTECEDENTS DE FET__ | | __ANTECEDENTS DE FET__ |
| | 1.- La SDMDTL SA va interposar recurs contra la | | 1.- La SDMDTL SA va interposar recurs contra la |
| | resolució del M. I. Govern núm. 126531/2012 del 19 de | | resolució del M. I. Govern núm. 126531/2012 del 19 de |
| | pagament a compte de l’impost de societats de l'exercici | | pagament a compte de l’impost de societats de l'exercici |
| | 2012. | | 2012. |
| | 2.- En la sentència del 26 de març de 2013 el | | 2.- En la sentència del 26 de març de 2013 el |
| | Tribunal de Batlles ha estimat la demanda promoguda per | | Tribunal de Batlles ha estimat la demanda promoguda per |
| | la SDMDTL SA. | | la SDMDTL SA. |
| | 3.- En el seu escrit d'apel·lació de data 24 de maig | | 3.- En el seu escrit d'apel·lació de data 24 de maig |
| | del 2013, el M.I. Govern estima en síntesi: | | del 2013, el M.I. Govern estima en síntesi: |
| - | - per raons de seguretat jurídica, el primerpagament a compte pren com a base el benefici comptable,que és una magnitud coneguda, i no parteix d'una possiblebase de tributació que obligaria a calcular una magnitudde forma retroactiva sobre el benefici de l'any anterior.- la disposició transitòria quarta de l’impostdetermina de manera expressa com a base pel càlcul delmateix únicament el resultat comptable i no preveul’aplicació de deduccions ni exempcions.El M. I. Govern ha confirmat els seus arguments enel seu escrit de conclusions de data 3 de juliol del2013.4.- En la seva contesta de data 12 de juny del 2013,la SDMDTL SA exposa en resum:- no és coherent que l'aplicació de la Disposiciótransitòria quarta de la Llei estigués deslligada de laresta de les disposicions de la Llei.- el Govern actua de forma arbitrària i vulnera elprincipi de legalitat.- si l'article 45 és d’aplicació segons el text dela Resolució de Govern de data 19 de desembre de 2012, noes veu perquè no ho hauria de ser també l'article 20 dela mateixa Llei.- demana que s’imposin al Govern la totalitat de lescostes.La SDMDTL SA ha confirmat els seus arguments en elseu escrit de conclusions de data 20 de juny del 2013.5.- Trameses les actuacions a aquesta Sala, s’hadesignat el magistrat ponent i han quedat vistes lesactuacions per a deliberar i decidir. |
+ | - per raons de seguretat jurídica, el primer pagament a compte pren com a base el benefici comptable, que és una magnitud coneguda, i no parteix d'una possible base de tributació que obligaria a calcular una magnitud de forma retroactiva sobre el benefici de l'any anterior.- la disposició transitòria quarta de l’impost determina de manera expressa com a base pel càlcul del mateix únicament el resultat comptable i no preveu l’aplicació de deduccions ni exempcions.El M. I. Govern ha confirmat els seus arguments en el seu escrit de conclusions de data 3 de juliol del 2013.4.- En la seva contesta de data 12 de juny del 2013, la SDMDTL SA exposa en resum:- no és coherent que l'aplicació de la Disposició transitòria quarta de la Llei estigués deslligada de la resta de les disposicions de la Llei.- el Govern actua de forma arbitrària i vulnera el principi de legalitat.- si l'article 45 és d’aplicació segons el text de la Resolució de Govern de data 19 de desembre de 2012, no es veu perquè no ho hauria de ser també l'article 20 de la mateixa Llei.- demana que s’imposin al Govern la totalitat de les costes.La SDMDTL SA ha confirmat els seus arguments en el seu escrit de conclusions de data 20 de juny del 2013.5.- Trameses les actuacions a aquesta Sala, s’ha designat el magistrat ponent i han quedat vistes les actuacions per a deliberar i decidir. |
| | __FONAMENTS DE DRET__ | | __FONAMENTS DE DRET__ |
| - | Primer.- La Sala Administrativa del TribunalSuperior de Justícia és competent per a conèixer delpresent recurs, segons l’article 39.3 de la LleiQualificada de la Justícia.Segon.- Prèviament, convé presentar un breu resumdels fets:En data 27 de setembre del 2012, la SDMDTL SA haefectuat un pagament a compte de l’impost sobre societatscorresponent a l'any 2012 (v. foli 91 i s.). L’importd'aquest pagament a compte es va determinar de la manerasegüent:Resultat comptable de l'exercici anterior (2011):2.229.073,37 € x 2,5 % = 55.726,83 € (v.foli 91).Mitjançant sol·licitud de data 28 de setembre del2012, la SDMDTL SA va demanar el retorn de la quantitatde 55.726,83 € perquè el resultat comptable positiu de lasocietat no procedia del resultat de l'explotació, sinódels dividends percebuts com accionista de la societatmercantil andorrana S SA.La societat es refereix à l'article 20 de la Llei95/2010 del 29 de desembre; aquest article disposa :“1. Els dividends o les participacions en beneficisprocedents d’entitats residents o no-residents fiscals alPrincipat d’Andorra, així com les rendes obtingudes de latransmissió d’una participació o procedents de ladissolució d’una entitat participada o de la separaciócom a soci, estan totalment exempts d’imposició...”.Per resolució de data 10 d’octubre del 2012, elMinisteri de Finances ha desestimat la petició (v.foli25). Per resolució de data 19 de desembre del 2012, elM.I. Govern ha desestimat el recurs de reposiciópresentat per la SDMDTL SA (v. foli 27).El litigi versa doncs sobre el càlcul del pagament acompte del mes de setembre del 2012.Tercer.- En primer lloc, cal recordar els texts ques'apliquen:La Llei 17/2011, de l’1 de desembre, de modificacióde la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobresocietats, preveu: |
+ | __Primer.-__ La Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia és competent per a conèixer del present recurs, segons l’article 39.3 de la Llei Qualificada de la Justícia.__Segon.-__ Prèviament, convé presentar un breu resum dels fets:En data 27 de setembre del 2012, la SDMDTL SA ha efectuat un pagament a compte de l’impost sobre societats corresponent a l'any 2012 (v. foli 91 i s.). L’import d'aquest pagament a compte es va determinar de la manera següent:Resultat comptable de l'exercici anterior (2011): 2.229.073,37 € x 2,5 % = 55.726,83 € (v.foli 91).Mitjançant sol·licitud de data 28 de setembre del 2012, la SDMDTL SA va demanar el retorn de la quantitat de 55.726,83 € perquè el resultat comptable positiu de la societat no procedia del resultat de l'explotació, sinó dels dividends percebuts com accionista de la societat mercantil andorrana S SA.La societat es refereix à l'article 20 de la Llei 95/2010 del 29 de desembre; aquest article disposa :“1. Els dividends o les participacions en beneficis procedents d’entitats residents o no-residents fiscals al Principat d’Andorra, així com les rendes obtingudes de la transmissió d’una participació o procedents de la dissolució d’una entitat participada o de la separació com a soci, estan totalment exempts d’imposició...”.Per resolució de data 10 d’octubre del 2012, el Ministeri de Finances ha desestimat la petició (v.foli 25). Per resolució de data 19 de desembre del 2012, el M.I. Govern ha desestimat el recurs de reposició presentat per la SDMDTL SA (v. foli 27).El litigi versa doncs sobre el càlcul del pagament a compte del mes de setembre del 2012.__Tercer.-__ En primer lloc, cal recordar els texts que s'apliquen:La Llei 17/2011, de l’1 de desembre, de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, preveu: |
| | “Aquesta Llei entra en vigor l’endemà de ser | | “Aquesta Llei entra en vigor l’endemà de ser |
| | publicada al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra i | | publicada al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra i |
| | s’aplica als períodes impositius que s’iniciïn a partir | | s’aplica als períodes impositius que s’iniciïn a partir |
| | del l’1 de gener del 2012”. | | del l’1 de gener del 2012”. |
| | L'article 39 de la Llei precisa: | | L'article 39 de la Llei precisa: |
| | “El període impositiu coincideix amb l’exercici | | “El període impositiu coincideix amb l’exercici |
| | econòmic de l’entitat.” | | econòmic de l’entitat.” |
| | En l'espècie, l'exercici econòmic de la SDMDTL SA | | En l'espècie, l'exercici econòmic de la SDMDTL SA |
| | coincideix amb l'any civil (v. foli 31). En conseqüència, | | coincideix amb l'any civil (v. foli 31). En conseqüència, |
| | per aquella entitat, l'impost s'aplica a comptar del 1 de | | per aquella entitat, l'impost s'aplica a comptar del 1 de |
| | gener del 2012. | | gener del 2012. |
| | Segons la Llei, el pagament de l'impost es fa en dos | | Segons la Llei, el pagament de l'impost es fa en dos |
| | etapes: | | etapes: |
| | 1) L'obligació d'ingressar el pagament a compte. | | 1) L'obligació d'ingressar el pagament a compte. |
| | Segons l'article 45 de la Llei: | | Segons l'article 45 de la Llei: |
| | “1. Al mes de setembre els obligats tributaris han | | “1. Al mes de setembre els obligats tributaris han |
| | d’efectuar un pagament a compte de la liquidació | | d’efectuar un pagament a compte de la liquidació |
| | corresponent al període impositiu que estigui en curs l’1 | | corresponent al període impositiu que estigui en curs l’1 |
| | de setembre...”. | | de setembre...”. |
| | 2) Autoliquidació i ingrés del deute tributari. | | 2) Autoliquidació i ingrés del deute tributari. |
| | “1. Els obligats tributaris, en el moment de | | “1. Els obligats tributaris, en el moment de |
| | presentar la seva declaració, han de determinar el deute | | presentar la seva declaració, han de determinar el deute |
| | forma que es determini reglamentàriament”. (article 58 de | | forma que es determini reglamentàriament”. (article 58 de |
| | la Llei) | | la Llei) |
| | Però, en aplicació de l'article 46 de la Llei: | | Però, en aplicació de l'article 46 de la Llei: |
| | “El pagament a compte es dedueix de la quota de | | “El pagament a compte es dedueix de la quota de |
| | liquidació per obtenir la quota diferencial. Quan, per | | liquidació per obtenir la quota diferencial. Quan, per |
| | negativa, el ministeri encarregat de les finances, ha de | | negativa, el ministeri encarregat de les finances, ha de |
| | retornar l’excés”. | | retornar l’excés”. |
| | En aquest cas, el pagament a compte correspon a | | En aquest cas, el pagament a compte correspon a |
| | l'any 2012, és a dir a l'impost sobre els resultats de | | l'any 2012, és a dir a l'impost sobre els resultats de |
| | declaració ho indica molt clarament: “Pagament a compte | | declaració ho indica molt clarament: “Pagament a compte |
| | corresponent a l'any 2012.” (v. foli 91) | | corresponent a l'any 2012.” (v. foli 91) |
| | 3) Càlcul de l’import del pagament a compte. | | 3) Càlcul de l’import del pagament a compte. |
| | Sobre aquesta qüestió, cal distingir el règim que | | Sobre aquesta qüestió, cal distingir el règim que |
| | s'aplicarà en el futur i el regim transitori que s'aplica | | s'aplicarà en el futur i el regim transitori que s'aplica |
| | el primer any d'aplicació de l'impost, és a dir l'any | | el primer any d'aplicació de l'impost, és a dir l'any |
| | 2012. | | 2012. |
| | En el futur, l'article 45-2 de la Llei disposa: | | En el futur, l'article 45-2 de la Llei disposa: |
| | “2. El pagament a compte es calcula aplicant el | | “2. El pagament a compte es calcula aplicant el |
| | percentatge del 50 per cent sobre la quota de liquidació | | percentatge del 50 per cent sobre la quota de liquidació |
| | de l’exercici immediatament anterior...”. | | de l’exercici immediatament anterior...”. |
| | Aquesta disposició no es pot aplicar el primer any | | Aquesta disposició no es pot aplicar el primer any |
| | d'aplicació de l'impost. En efecte, durant l'exercici | | d'aplicació de l'impost. En efecte, durant l'exercici |
| | anterior –es a dir 2011– no existia la “quota de | | anterior –es a dir 2011– no existia la “quota de |
| | liquidació” ja que l'impost no s'aplicava. | | liquidació” ja que l'impost no s'aplicava. |
| | Per tant, el legislador ha hagut de preveure un | | Per tant, el legislador ha hagut de preveure un |
| | règim particular pel càlcul del pagament a compte | | règim particular pel càlcul del pagament a compte |
| | d’aquest primer any, 2012. És l’objecte de la Disposició | | d’aquest primer any, 2012. És l’objecte de la Disposició |
| | transitòria quarta: | | transitòria quarta: |
| | “Pagament a compte durant el primer any d’aplicació | | “Pagament a compte durant el primer any d’aplicació |
| | de l’impost. | | de l’impost. |
| | Durant el primer any d’aplicació de l’impost | | Durant el primer any d’aplicació de l’impost |
| | s’exigeix el pagament que es determina amb l’aplicació | | s’exigeix el pagament que es determina amb l’aplicació |
| | segons les normes que preveu la Llei 30/2007, del 20 de | | segons les normes que preveu la Llei 30/2007, del 20 de |
| | desembre, de la comptabilitat dels empresaris”. | | desembre, de la comptabilitat dels empresaris”. |
| | Aquesta disposició és lògica: la quota de liquidació | | Aquesta disposició és lògica: la quota de liquidació |
| | no existeix per l’any 2011 ja que l'impost no era | | no existeix per l’any 2011 ja que l'impost no era |
| | 30/2007, del 20 de desembre, de la comptabilitat dels | | 30/2007, del 20 de desembre, de la comptabilitat dels |
| | empresaris. | | empresaris. |
| | Convé recordar que, per l'aplicació de l'impost | | Convé recordar que, per l'aplicació de l'impost |
| | sobre societats, les nocions de “resultat comptable” i de | | sobre societats, les nocions de “resultat comptable” i de |
| | com ho subratlla l'exposició de motius de la Llei | | com ho subratlla l'exposició de motius de la Llei |
| | 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats. | | 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats. |
| | “En matèria de base de tributació s’ha optat per un | | “En matèria de base de tributació s’ha optat per un |
| | model d’acord amb el qual aquesta base de tributació es | | model d’acord amb el qual aquesta base de tributació es |
| | l’harmonització més grans entre els comptes mercantils i | | l’harmonització més grans entre els comptes mercantils i |
| | la base de tributació fiscal”. | | la base de tributació fiscal”. |
| | Per l'aplicació de la disposició transitòria quarta, | | Per l'aplicació de la disposició transitòria quarta, |
| | cal tenir en compte per tant la definició precisa de | | cal tenir en compte per tant la definició precisa de |
| | deducció dels dividends prevista a l'article 20 de la | | deducció dels dividends prevista a l'article 20 de la |
| | Llei. | | Llei. |
| - | Quart.- La situació de la Societat Manufactures deTabacs Laudor, SA és la següent: |
+ | __Quart.-__ La situació de la Societat Manufactures de Tabacs Laudor, SA és la següent: |
| | 1) Ha realitzat un pagament a compte en data 27 de | | 1) Ha realitzat un pagament a compte en data 27 de |
| | setembre del 2012. Aquest pagament ha estat calculat de | | setembre del 2012. Aquest pagament ha estat calculat de |
| | pagament a compte és una anticipació de pagament de | | pagament a compte és una anticipació de pagament de |
| | l'impost. | | l'impost. |
| | 2) En aplicació de l'article 39 del Decret del 13- | | 2) En aplicació de l'article 39 del Decret del 13- |
| | 06-2012 pel qual s’aprova el Reglament de l’impost sobre | | 06-2012 pel qual s’aprova el Reglament de l’impost sobre |
| | corresponent aprovat pel ministeri encarregat de les | | corresponent aprovat pel ministeri encarregat de les |
| | finances”. | | finances”. |
| | La societat calcularà la seva base de tributació de | | La societat calcularà la seva base de tributació de |
| | l'exercici 2012, aplicant, si s’escau, l'article 20 de la | | l'exercici 2012, aplicant, si s’escau, l'article 20 de la |
| | Llei que preveu l'exempció dels dividends. | | Llei que preveu l'exempció dels dividends. |
| | Haurà d’acompanyar aquesta declaració de diverses | | Haurà d’acompanyar aquesta declaració de diverses |
| | informacions del Decret, que estan previstes en l'article | | informacions del Decret, que estan previstes en l'article |
| | 17 del Decret, en vista de l'aplicació de l'article 20 de | | 17 del Decret, en vista de l'aplicació de l'article 20 de |
| | la Llei. | | la Llei. |
| | 3) En aplicació de l'article 46 de la Llei, la | | 3) En aplicació de l'article 46 de la Llei, la |
| | societat deduirà de la quota de liquidació de l'exercici | | societat deduirà de la quota de liquidació de l'exercici |
| | 2012, la suma del pagament a compte pagat al setembre | | 2012, la suma del pagament a compte pagat al setembre |
| | 2012. | | 2012. |
| | “El pagament a compte es dedueix de la quota de | | “El pagament a compte es dedueix de la quota de |
| | liquidació per obtenir la quota diferencial. Quan, per | | liquidació per obtenir la quota diferencial. Quan, per |
| | negativa, el ministeri encarregat de les finances, ha de | | negativa, el ministeri encarregat de les finances, ha de |
| | retornar l’excés”. | | retornar l’excés”. |
| | 4) Si la liquidació de l'impost sobre societats de | | 4) Si la liquidació de l'impost sobre societats de |
| | l'exercici 2012 deriva en una quota tributària inferior a | | l'exercici 2012 deriva en una quota tributària inferior a |
| | la que l'entitat ha liquidat com a pagament a compte, | | la que l'entitat ha liquidat com a pagament a compte, |
| | serà aplicable l'article 60-2 de la Llei. | | serà aplicable l'article 60-2 de la Llei. |
| | “2. Quan la quota diferencial resultant de | | “2. Quan la quota diferencial resultant de |
| | l’autoliquidació o, si s’escau, de la liquidació | | l’autoliquidació o, si s’escau, de la liquidació |
| | perjudici de la pràctica de les ulteriors liquidacions, | | perjudici de la pràctica de les ulteriors liquidacions, |
| | provisionals o definitives, que escaiguin.” | | provisionals o definitives, que escaiguin.” |
| | I l'article 40-1 del Decret del 13 de juny del 2012 | | I l'article 40-1 del Decret del 13 de juny del 2012 |
| | precisa: | | precisa: |
| | “1. Les devolucions d’ofici a què es refereix | | “1. Les devolucions d’ofici a què es refereix |
| | l’article 60 de la Llei de l’impost sobre societats i | | l’article 60 de la Llei de l’impost sobre societats i |
| | transferència bancària o xec nominatiu en favor de | | transferència bancària o xec nominatiu en favor de |
| | l’obligat tributari”. | | l’obligat tributari”. |
| | En resulta d’aquestes disposicions que el M. I. | | En resulta d’aquestes disposicions que el M. I. |
| | Govern ha fet una exacta aplicació dels texts en vigor i, | | Govern ha fet una exacta aplicació dels texts en vigor i, |
| | en conseqüència, el recurs d'apel·lació ha de ser | | en conseqüència, el recurs d'apel·lació ha de ser |
| | estimat. | | estimat. |
| - | Cinquè.- No s’aprecien circumstàncies determinants |
+ | __Cinquè.-__ No s’aprecien circumstàncies determinants |
| | d’una especial condemna al pagament de les despeses | | d’una especial condemna al pagament de les despeses |
| | d’aquesta segona instància. | | d’aquesta segona instància. |
| | Superior de Justícia, Sala Administrativa, en nom del | | Superior de Justícia, Sala Administrativa, en nom del |
| | poble andorrà, decideix: | | poble andorrà, decideix: |
| - | Primer.- Estimar el recurs d’apel·lació presentat |
+ | __Primer.-__ Estimar el recurs d’apel·lació presentat |
| | pel M.I. Govern. | | pel M.I. Govern. |
| - | Segon.- Anul·lar la sentència recorreguda i declararque la resolució del M. I. Govern núm. 126531/2012 del 19 |
+ | __Segon.-__ Anul·lar la sentència recorreguda i declarar que la resolució del M. I. Govern núm. 126531/2012 del 19 |
| | de desembre 2012 confirmant en reposició la resolució del | | de desembre 2012 confirmant en reposició la resolució del |
| | Ministeri de Finances del 10 d'octubre del 2012, és | | Ministeri de Finances del 10 d'octubre del 2012, és |
| | ajustada a dret i als fins que legitimen l'activitat | | ajustada a dret i als fins que legitimen l'activitat |
| | administrativa. | | administrativa. |
| - | Tercer.- De no efectuar cap condemna en costes. |
+ | __Tercer.-__ De no efectuar cap condemna en costes. |
| | Aquesta sentència és ferma i executiva. | | Aquesta sentència és ferma i executiva. |
| | Manem que una vegada s’hagi complert el que disposa | | Manem que una vegada s’hagi complert el que disposa |
| | l’article 76 de la Llei de la Jurisdicció Administrativa | | l’article 76 de la Llei de la Jurisdicció Administrativa |
| | Secció Administrativa del qual procedien, i que s’arxivin | | Secció Administrativa del qual procedien, i que s’arxivin |
| | les actuacions del Tribunal. | | les actuacions del Tribunal. |
| - | Així, per aquesta nostra sentència, definitivamentjutjant, ho manem i signem. |
+ | Així, per aquesta nostra sentència, definitivament jutjant, ho manem i signem. |