Carregant...
 

Historial de l'Item del Formulari-bd


Versió Data Usuari ID del Camp Camp Difference
8 29 Data document:
-03/02/2015 01:00 +01/03/2015 00:00
7 27 Text:
-!!!Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya. +!Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya.
 !!!Comentaris generals. !!!Comentaris generals.
 ''Marc Vilallonga. Advocat i professor de la Universitat d'Andorra en el Postgrau en fiscalitat andorrana.'' ''Marc Vilallonga. Advocat i professor de la Universitat d'Andorra en el Postgrau en fiscalitat andorrana.''
6 32 Tipus
-Article premsa +Article
5 27 Text:
 El Conveni preveu la possibilitat de continuar demanant informació corresponents a exercicis per els que es pogués sol·licitar informació en virtut de l'Acord de 2001. El CDI preveu que l’Acord se subsumeixi dins el propi CDI a partir del 2016, per tant, les sol·licituds d’informació que es formulin a partir de l’ de gener del 2016 poden referir-se als exercicis pels quals també es podria demanar informació segons l’Acord. El Conveni preveu la possibilitat de continuar demanant informació corresponents a exercicis per els que es pogués sol·licitar informació en virtut de l'Acord de 2001. El CDI preveu que l’Acord se subsumeixi dins el propi CDI a partir del 2016, per tant, les sol·licituds d’informació que es formulin a partir de l’ de gener del 2016 poden referir-se als exercicis pels quals també es podria demanar informació segons l’Acord.
-Finalment, i respecte a la qüestió de l’intercanvi d’informació automàtic, convé dir que aquest queda condicionat a acords que implementin el dit estàndard global OCDE. Per tant, l’intercanvi d’informació automàtic ser d’aplicació en el moment en què Andorra es comprometi a intercanviar informació segons l’estàndard OCDE (se segueix doncs el calendari OCDE ). +Finalment, i respecte a la qüestió de l’intercanvi d’informació automàtic, convé dir que aquest queda condicionat a acords que implementin el dit estàndard global OCDE. Per tant, l’intercanvi d’informació automàtic ser d’aplicació en el moment en què Andorra es comprometi a intercanviar informació segons l’estàndard OCDE (se segueix doncs el calendari OCDE ).
      29 Data document:
-DateTime::__construct(): Failed to parse time string (23/04/2015 12:59) at position 0 (2): Unexpected character +03/02/2015 01:00
4 27 Text:
 Ja apuntava en un article anterior aparegut en un especial sobre Fiscalitat d'aquest Diari, sobre la importància de crear una bona xarxa de Convenis per evitar la doble imposició com element d'impuls de l'economia andorrana i per permetre atraure inversió estrangera, així com permetre la internacionalització de les empreses andorranes. Ja apuntava en un article anterior aparegut en un especial sobre Fiscalitat d'aquest Diari, sobre la importància de crear una bona xarxa de Convenis per evitar la doble imposició com element d'impuls de l'economia andorrana i per permetre atraure inversió estrangera, així com permetre la internacionalització de les empreses andorranes.
-En aquest article, presentaré de forma executiva els aspectes més rellevants i aquelles qüestions inusuals des d’una perspectiva jurídica andorrana (perquè se separen de la pràctica convencional) del Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya, signat el proppassat 8 de gener del 2015 a Andorra la Vella (en endavant, el """"CDI Andorra-Espanya"""" o el """"CDI""""). El dit CDI està pendent de ratificació parlamentaria per ambdós països, i entrarà en vigor transcorregut un termini de tres mesos a comptar de la data de recepció de l’última notificació que informi sobre l’acompliment dels procediments interns exigits a cada Estat per a l’entrada en vigor del Conveni. +En aquest article, presentaré de forma executiva els aspectes més rellevants i aquelles qüestions inusuals des d’una perspectiva jurídica andorrana (perquè se separen de la pràctica convencional) del Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya, signat el proppassat 8 de gener del 2015 a Andorra la Vella (en endavant, el """"__CDI Andorra-Espanya__"""" o el """"__CDI__""""). El dit CDI està pendent de ratificació parlamentaria per ambdós països, i entrarà en vigor transcorregut un termini de tres mesos a comptar de la data de recepció de l’última notificació que informi sobre l’acompliment dels procediments interns exigits a cada Estat per a l’entrada en vigor del Conveni.
 En aquests comentaris realitzaré una valoració global del referit CDI, comparant-lo amb el Model de Conveni fiscal de la OCDE vigent (versió del any 2010) i amb el signat entre Andorra-França el 2013, referint-me també a altres convenis per evitar la doble imposició signats per Espanya. En aquests comentaris realitzaré una valoració global del referit CDI, comparant-lo amb el Model de Conveni fiscal de la OCDE vigent (versió del any 2010) i amb el signat entre Andorra-França el 2013, referint-me també a altres convenis per evitar la doble imposició signats per Espanya.
 En termes generals, el CDI Andorra-Espanya segueix i s’adequa en gran mesura al Model de conveni de la OCDE. El Conveni signat amb Espanya evidencia un esforç negociador rellevant per part de la representació andorrana tenint en compte l'entorn i el context internacional i social durant el qual s'ha negociat. En termes generals, el CDI Andorra-Espanya segueix i s’adequa en gran mesura al Model de conveni de la OCDE. El Conveni signat amb Espanya evidencia un esforç negociador rellevant per part de la representació andorrana tenint en compte l'entorn i el context internacional i social durant el qual s'ha negociat.
-Certament, el context fiscal internacional i l’entorn en el qual s’ha negociat el CDI Andorra-Espanya no era el més propici ni idoni, atenent les nombroses iniciatives internacionals en curs impulsades d'una banda per la Unió Europea i d'una altra banda per la OCDE i el G20, per tal d'establir límits a la planificació fiscal internacional agressiva i per augmentar la transparència i el nivell de compliment fiscal. Cal recordar també que durant els mesos en que han transcorregut les negociacions, s'hi han vingut a afegir afers i escàndols internacionals (com el cas “Luxleaks”), que han complicat de ben segur la tasca dels representants andorrans. +Certament, el context fiscal internacional i l’entorn en el qual s’ha negociat el CDI Andorra-Espanya no era el més propici ni idoni, atenent les nombroses iniciatives internacionals en curs impulsades d'una banda per la Unió Europea i d'una altra banda per la OCDE i el G20, per tal d'establir límits a la planificació fiscal internacional agressiva i per augmentar la transparència i el nivell de compliment fiscal. Cal recordar també que durant els mesos en que han transcorregut les negociacions, s'hi han vingut a afegir afers i escàndols internacionals (com el cas “''Luxleaks''”), que han complicat de ben segur la tasca dels representants andorrans.
 Un altre fet a destacar s que el CDI signat amb Espanya cont menys clàusules antiabús que el conveni signat amb França. La majoria de clàusules antiabús es contenen en el Protocol annex al Conveni tal com explicaré més endavant. Un altre fet a destacar s que el CDI signat amb Espanya cont menys clàusules antiabús que el conveni signat amb França. La majoria de clàusules antiabús es contenen en el Protocol annex al Conveni tal com explicaré més endavant.
 !!!!El Protocol del CDI !!!!El Protocol del CDI
-El CDI Andorra-Espanya incorpora un Protocol annex que conté en el seu apartat I la majoria de clàusules antiab s en línia amb els Comentaris OCDE i precedents de CDI signats per Espanya, i l’actual CDI amb França. Aquestes clàusules tenen per objectiu evitar l’evasió i el frau fiscal. Alguns exemples d’aquestes clàusules són la clàusula de “anti treaty-shopping”, la clàusula de beneficiari efectiu, la clàusula per evitar la doble no imposició, etc. Igualment, el Protocol conté una clàusula garantista de tancament per evitar que les disposicions d’aquest apartat I del Protocol s’apliquin de forma indiscriminada per un dels estats contractants i en desconeixement de les autoritats fiscals de l’altre Estat. +El CDI Andorra-Espanya incorpora un Protocol annex que conté en el seu apartat I la majoria de clàusules antiab s en línia amb els Comentaris OCDE i precedents de CDI signats per Espanya, i l’actual CDI amb França. Aquestes clàusules tenen per objectiu evitar l’evasió i el frau fiscal. Alguns exemples d’aquestes clàusules són la clàusula de “''anti treaty-shopping''”, la clàusula de beneficiari efectiu, la clàusula per evitar la doble no imposició, etc. Igualment, el Protocol conté una clàusula garantista de tancament per evitar que les disposicions d’aquest apartat I del Protocol s’apliquin de forma indiscriminada per un dels estats contractants i en desconeixement de les autoritats fiscals de l’altre Estat.
 El Conveni signat amb Espanya conté una clàusula contra l’ús de règims fiscals preferencials (lletra f del punt I del Protocol). Aquesta clàusula limita proporcionalment l’avantatge fiscal del conveni acordat per un Estat a la fracció dels rendiments sotmesos a imposició a l’altre Estat. D’aquesta forma, la quantia del crèdit d’impost (per mitigar la doble imposició) es limitarà a la quantia subjecte a l’impost a l’altre Estat, amb independència de que la normativa andorrana eximeixi de tributació aquella renda (és el cas, per exemple, dels dividends procedents de filials espanyoles d’empreses andorranes). Cal dir que el CDI signat amb França conté una clàusula semblant, però més exigent, ja que demana que les rendes estiguin subjectes i no exemptes. El Conveni signat amb Espanya conté una clàusula contra l’ús de règims fiscals preferencials (lletra f del punt I del Protocol). Aquesta clàusula limita proporcionalment l’avantatge fiscal del conveni acordat per un Estat a la fracció dels rendiments sotmesos a imposició a l’altre Estat. D’aquesta forma, la quantia del crèdit d’impost (per mitigar la doble imposició) es limitarà a la quantia subjecte a l’impost a l’altre Estat, amb independència de que la normativa andorrana eximeixi de tributació aquella renda (és el cas, per exemple, dels dividends procedents de filials espanyoles d’empreses andorranes). Cal dir que el CDI signat amb França conté una clàusula semblant, però més exigent, ja que demana que les rendes estiguin subjectes i no exemptes.
 Així doncs, cal comentar que l’ de gener del 6, la clàusula 24 del CDI signat amb Espanya substituir el referit Acord d’intercanvi d’informació del 2010, mantenint-se però l’estàndard vigent d’intercanvi d’informació a sol·licitud prèvia. Així doncs, cal comentar que l’ de gener del 6, la clàusula 24 del CDI signat amb Espanya substituir el referit Acord d’intercanvi d’informació del 2010, mantenint-se però l’estàndard vigent d’intercanvi d’informació a sol·licitud prèvia.
-A partir del 2016, tot i que el CDI signat amb Espanya no hi fa cap referència explícita, Andorra haurà d’acceptar les denominades demandes grupals d’informació. Aquesta conseqüència deriva de la pròpia OCDE. Andorra haurà de modificar la seva normativa actual durant el 2016 per tal que aquestes sol·licituds puguin ser ateses. La modalitat de sol·licituds d’informació grupals es troba en els Comentaris de la OCDE a l’article 6 del Model de Conveni de la OCDE que, d’acord amb la seva versió modificada al juliol del 2012, preveuen la possibilitat d’intercanviar informació en relació a un grup de persones quan existeixin circumstàncies objectives que justifiquin la sol·licitud grupal. Aquests Comentaris OCDE mantenen el principi de prohibició de fishing expeditions (és a dir, no s’admeten sol·licituds indiscriminades i no justificades d’informació), el qual s’ha reproduït expressament en el CDI amb Espanya i que no estava inclòs en el Acord d’intercanvi d’informació del 2010. +A partir del 2016, tot i que el CDI signat amb Espanya no hi fa cap referència explícita, Andorra haurà d’acceptar les denominades demandes grupals d’informació. Aquesta conseqüència deriva de la pròpia OCDE. Andorra haurà de modificar la seva normativa actual durant el 2016 per tal que aquestes sol·licituds puguin ser ateses. La modalitat de sol·licituds d’informació grupals es troba en els Comentaris de la OCDE a l’article 6 del Model de Conveni de la OCDE que, d’acord amb la seva versió modificada al juliol del 2012, preveuen la possibilitat d’intercanviar informació en relació a un grup de persones quan existeixin circumstàncies objectives que justifiquin la sol·licitud grupal. Aquests Comentaris OCDE mantenen el principi de prohibició de ''fishing expeditions'' (és a dir, no s’admeten sol·licituds indiscriminades i no justificades d’informació), el qual s’ha reproduït expressament en el CDI amb Espanya i que no estava inclòs en el Acord d’intercanvi d’informació del 2010.
 El Conveni preveu la possibilitat de continuar demanant informació corresponents a exercicis per els que es pogués sol·licitar informació en virtut de l'Acord de 2001. El CDI preveu que l’Acord se subsumeixi dins el propi CDI a partir del 2016, per tant, les sol·licituds d’informació que es formulin a partir de l’ de gener del 2016 poden referir-se als exercicis pels quals també es podria demanar informació segons l’Acord. El Conveni preveu la possibilitat de continuar demanant informació corresponents a exercicis per els que es pogués sol·licitar informació en virtut de l'Acord de 2001. El CDI preveu que l’Acord se subsumeixi dins el propi CDI a partir del 2016, per tant, les sol·licituds d’informació que es formulin a partir de l’ de gener del 2016 poden referir-se als exercicis pels quals també es podria demanar informació segons l’Acord.
 Finalment, i respecte a la qüestió de l’intercanvi d’informació automàtic, convé dir que aquest queda condicionat a acords que implementin el dit estàndard global OCDE. Per tant, l’intercanvi d’informació automàtic ser d’aplicació en el moment en què Andorra es comprometi a intercanviar informació segons l’estàndard OCDE (se segueix doncs el calendari OCDE ).  Finalment, i respecte a la qüestió de l’intercanvi d’informació automàtic, convé dir que aquest queda condicionat a acords que implementin el dit estàndard global OCDE. Per tant, l’intercanvi d’informació automàtic ser d’aplicació en el moment en què Andorra es comprometi a intercanviar informació segons l’estàndard OCDE (se segueix doncs el calendari OCDE ).
3 27 Text:
-!!Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya.!!!Comentaris generals. +!!!Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya.!!!Comentaris generals.''Marc Vilallonga. Advocat i professor de la Universitat d'Andorra en el Postgrau en fiscalitat andorrana.''
-Marc Vilallonga. Advocat i professor de la Universitat d'Andorra en el Postgrau en fiscalitat andorrana. +Ja apuntava en un article anterior aparegut en un especial sobre Fiscalitat d'aquest Diari, sobre la importància de crear una bona xarxa de Convenis per evitar la doble imposició com element d'impuls de l'economia andorrana i per permetre atraure inversió estrangera, així com permetre la internacionalització de les empreses andorranes.
-Ja apuntava en un article anterior aparegut en un especial sobre Fiscalitat d'aquest Diari, sobre la importància de crear una bona xarxa de Convenis per evitar la doble imposició com element d'impuls de l'economia andorrana i per permetre atraure inversió estrangera, així com permetre la internacionalització de les empreses andorranes. +En aquest article, presentaré de forma executiva els aspectes més rellevants i aquelles qüestions inusuals des d’una perspectiva jurídica andorrana (perquè se separen de la pràctica convencional) del Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya, signat el proppassat 8 de gener del 2015 a Andorra la Vella (en endavant, el """"CDI Andorra-Espanya"""" o el """"CDI""""). El dit CDI està pendent de ratificació parlamentaria per ambdós països, i entrarà en vigor transcorregut un termini de tres mesos a comptar de la data de recepció de l’última notificació que informi sobre l’acompliment dels procediments interns exigits a cada Estat per a l’entrada en vigor del Conveni.
-En aquest article, presentaré de forma executiva els aspectes més rellevants i aquelles qüestions inusuals des d’una perspectiva jurídica andorrana (perquè se separen de la pràctica convencional) del Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya, signat el proppassat 8 de gener del 2015 a Andorra la Vella (en endavant, el """"CDI Andorra-Espanya"""" o el """"CDI""""). El dit CDI està pendent de ratificació parlamentaria per ambdós països, i entrarà en vigor transcorregut un termini de tres mesos a comptar de la data de recepció de l’última notificació que informi sobre l’acompliment dels procediments interns exigits a cada Estat per a l’entrada en vigor del Conveni. +En aquests comentaris realitzaré una valoració global del referit CDI, comparant-lo amb el Model de Conveni fiscal de la OCDE vigent (versió del any 2010) i amb el signat entre Andorra-França el 2013, referint-me també a altres convenis per evitar la doble imposició signats per Espanya.
-En aquests comentaris realitzaré una valoració global del referit CDI, comparant-lo amb el Model de Conveni fiscal de la OCDE vigent (versió del any 2010) i amb el signat entre Andorra-França el 2013, referint-me també a altres convenis per evitar la doble imposició signats per Espanya. +!!!!Valoració general del CDI signat amb EspanyaEn termes generals, el CDI Andorra-Espanya segueix i s’adequa en gran mesura al Model de conveni de la OCDE. El Conveni signat amb Espanya evidencia un esforç negociador rellevant per part de la representació andorrana tenint en compte l'entorn i el context internacional i social durant el qual s'ha negociat.
-!!!Valoració general del CDI signat amb Espanya +Certament, el context fiscal internacional i l’entorn en el qual s’ha negociat el CDI Andorra-Espanya no era el més propici ni idoni, atenent les nombroses iniciatives internacionals en curs impulsades d'una banda per la Unió Europea i d'una altra banda per la OCDE i el G20, per tal d'establir límits a la planificació fiscal internacional agressiva i per augmentar la transparència i el nivell de compliment fiscal. Cal recordar també que durant els mesos en que han transcorregut les negociacions, s'hi han vingut a afegir afers i escàndols internacionals (com el cas “Luxleaks”), que han complicat de ben segur la tasca dels representants andorrans.Un altre fet a destacar s que el CDI signat amb Espanya cont menys clàusules antiabús que el conveni signat amb França. La majoria de clàusules antiabús es contenen en el Protocol annex al Conveni tal com explicaré més endavant.!!!!Comentaris generals sobre l'articulat del Conveni.El CDI afecta tots els impostos de naturalesa directa sobre la renda (societats i persones físiques) i ho fa seguint el Model de Conveni de la OCDE sense cap particularitat a destacar.El CDI conté una clàusula de resolució de conflictes de residència mitjan ant regles de desempat que segueix el Model de Conveni de la OCDE. Actualment, sense CDI amb Espanya, no es resolen els supòsits de doble residència. Així mateix, sense CDI és més difícil provar la residència a l’altre estat per desactivar el còmput de dies de les absències esporàdiques.Cal dir que el Conveni aporta protecció jurídica als nacionals espanyols que decideixin traslladar la seva residència fiscal a Andorra o ja ho hagin fet.Com comentaré a continuació el CDI estableix tipus de retenció reduïts en els pagaments realitzats als residents de l'altre Estat.El CDI inclou, però, una clàusula que imposa la necessitat de determinar de mutu acord les modalitats d'aplicació d'aquests límits. Aquesta clàusula és present al Model de Conveni OCDE i té per objectiu que els Estats intercanviïn els models de certificats de residència que seran reconeguts per tal de donar el dret a beneficiar-se de les reduccions previstes en el Conveni. Molts Convenis recents signats per Espanya contenen una clàusula idèntica (com per exemple el cas del CDI signat amb Suïssa, Luxemburg, Àustria o Hong Kong, entre altres).!!!!!Rendes immobiliàriesEn relació a les rendes immobilàries, el CDI estableix la tributació compartida i segueix el Model de Conveni de la OCDE.En el cas de les rendes immobiliàries, com per exemple que un resident a Andorra rebi lloguers d’immobles situats a Espanya, el Conveni signat amb Espanya no introduir cap canvi ni millora a la situació actual. Així, amb el CDI amb Espanya, aquestes rendes estaran sotmeses a tributació a Espanya a un tipus del 24% i a Andorra el resident andorrà tindrà un crèdit fiscal pels impostos pagats a Espanya.!!!!!Beneficis de les empresesPel que fa als beneficis de les empreses (per exemple, serveis prestats per societats a residents de l'altre estat), el Conveni estableix la tributació exclusiva a l'Estat de residència. Aquesta s una de les principals millores introduïdes pel Conveni respecte a la situació actual, doncs fins ara els empresaris o els professionals liberals que realitzaven activitats a Espanya o hi prestaven serveis, les rendes que obtenien per aquestes activitats o serveis estaven gravades per una retenció del 24%. Quan entri en aplicació el CDI aquesta retenció desapareixerà totalment (0%).!!!!!Dividends (article 10 del CDI)Respecte els dividends, el CDI estableix dos tipus convencionals reduïts en funció de la participació en la societat.S'estableix un tipus convencional reduït del de retenció si el beneficiari efectiu s una societat que té com a mínim un de participació directa en una societat de l'altre Estat.Cal comentar que el Model de Conveni OCDE fixa el límit de participació en la societat pagadora dels dividends en el 25 % i no en el 10 % com en aquest Conveni. Per tant, es millora d'aquesta forma al dit Model de Conveni de la OCDE.En la resta de casos, això és quan el beneficiari efectiu sigui una societat amb menys d'un 10% de participació directa en una societat de l'altre Estat o quan el beneficiari efectiu sigui una persona física, el tipus convencional de retenció serà del 15%.En tot cas, cal dir que el CDI quan sigui d'aplicació millorarà significativament la situació actual on sense CDI, els dividends satisfets per una societat espanyola a un resident andorrà (societat o persona física) estan sotmesos a una retenció del 20% (2015) / 19% (2016 i següents). Per tant, en el cas dels dividends, el CDI tindrà una incidència positiva per als residents a Andorra.!!!!!Interessos i cànons (articles 11 i 12 del CDI)Pel que fa als interessos i cànons, el conveni signat amb Espanya estableix un mateix tipus redu t del de retenció si el beneficiari efectiu s un resident de l'altre Estat. Aquí el Conveni segueix en línies generals el CDI Andorra-França i s’adequa també amb el Model de Conveni de la OCDE.Actualment sense CDI amb Espanya un resident a Andorra (societat o persona física) que concedeix a una entitat espanyola un préstec o un crèdit que merita interessos, aquests estan sotmesos a una retenció a Espanya a un tipus del 20% (2015) / 19% (2016 i següents). Amb l'aplicació del CDI signat amb Espanya aquesta retenció es reduirà significativament a un 5%, tenint una incidència positiva per a l'activitat empresarial i financera andorrana.!!!!!Guanys de capital (article 13 del CDI)En relació als guanys de capital cal distingir entre els següents supòsits:Quan estem davant béns immobles i societats no cotitzades on la majoria dels actius són béns immobles, el Conveni fixa una tributació compartida. Aquí la incidència del conveni no aportar cap canvi ni millora a la situació actual.Quan estem davant de participacions (substantives com a mínim del 25%), el Conveni preveu la tributació compartida. Aquí la incidència del conveni no aportarà cap canvi ni millora a la situació actual.En relació a la resta de casos, és a dir, quan s'obtinguin guanys de capital provinents de vendes d'accions o participacions en societats espanyoles, en què no es participi en més d'un 25%, el CDI preveu la tributació exclusiva a l'Estat de residència.Cal comentar que això és una millora significativa respecte a la situació actual. Així per exemple, actualment sense Conveni amb Espanya quan un resident a Andorra (societat o persona física) ven accions o participacions d'una societat anònima o limitada espanyola (no immobiliària) en la qual hi participa en menys d'un 25% i n’obté un guany, aquest tributa a Espanya al 19% (amb possibilitat, però, de corregir la doble imposició per norma interna andorrana). Una vegada entri en aplicació el CDI signat amb Espanya, el guany passarà a tributar exclusivament a Andorra. Per tant, aquí novament el CDI tindrà una incidència positiva per a Andorra.Una altra millora que aporta el CDI signat amb Espanya, és a l'entorn dels guanys de capital que provinguin de la transmissió de valors, accions o participacions en fons d'inversió que cotitzin en un mercat secundari oficial de valors, atès que, amb independència del percentatge de participació, tributaran exclusivament a Andorra. Actualment i sense CDI, aquests guanys de capital estan sotmesos a tributació a Espanya a un tipus del 20% (2015) / 19% (a partir del 2016 i següents). Per tant, aquí el CDI signat amb Espanya hauria de tenir una incidència positiva pel sector financer i de banca privada andorrà.!!!!!PensionsEn relació a les pensions, el CDI estableix la tributació exclusiva a l’Estat de residència.Actualment sense CDI amb Espanya, quan un resident d'Andorra rep una pensió com a conseqüència d'una ocupació anterior d'Espanya, aquesta està sotmesa a tributació a Espanya a un tipus progressiu (8%-30%-40%). Amb la incidència del CDI, la pensió no patirà cap retenció en origen, viatjant sense fricció fiscal cap a Andorra.Cal comentar que el CDI introdueix aquí una millora significativa respecte a la situació actual de la que es poden beneficiar aquelles persones físiques que, un cop jubilades o pre-jubilades, traslladin la seva residència a Andorra.!!!!!Altres rendesEl CDI signat amb Espanya tracta altres rendes (com les rendes del treball, rendes rebudes per artistes i esportistes, funció pública, consellers, estudiants).!!!!!L'eliminació de la doble imposicióEl CDI signat amb Espanya en el seu article 21, preveu els mecanismes per la eliminació de la doble imposició. Espanya es remet a la seva legislació interna i preveu dos mètodes per eliminar les dobles imposicions i Andorra preveu un mètode (el de crèdit fiscal) per eliminar la doble imposició.!!!!El Protocol del CDIEl CDI Andorra-Espanya incorpora un Protocol annex que conté en el seu apartat I la majoria de clàusules antiab s en línia amb els Comentaris OCDE i precedents de CDI signats per Espanya, i l’actual CDI amb França. Aquestes clàusules tenen per objectiu evitar l’evasió i el frau fiscal. Alguns exemples d’aquestes clàusules són la clàusula de “anti treaty-shopping”, la clàusula de beneficiari efectiu, la clàusula per evitar la doble no imposició, etc. Igualment, el Protocol conté una clàusula garantista de tancament per evitar que les disposicions d’aquest apartat I del Protocol s’apliquin de forma indiscriminada per un dels estats contractants i en desconeixement de les autoritats fiscals de l’altre Estat.El Conveni signat amb Espanya conté una clàusula contra l’ús de règims fiscals preferencials (lletra f del punt I del Protocol). Aquesta clàusula limita proporcionalment l’avantatge fiscal del conveni acordat per un Estat a la fracció dels rendiments sotmesos a imposició a l’altre Estat. D’aquesta forma, la quantia del crèdit d’impost (per mitigar la doble imposició) es limitarà a la quantia subjecte a l’impost a l’altre Estat, amb independència de que la normativa andorrana eximeixi de tributació aquella renda (és el cas, per exemple, dels dividends procedents de filials espanyoles d’empreses andorranes). Cal dir que el CDI signat amb França conté una clàusula semblant, però més exigent, ja que demana que les rendes estiguin subjectes i no exemptes.L’apartat II del Protocol exclou expressament de la consideració de residents a efectes del CDI els residents a Andorra titulars d’una residència sense activitat lucrativa que hagin optat expressament pel règim especial previst en la Disposició Transitòria tercera de la Llei de l’Impost sobre la renda de les persones físiques. Les persones acollides a aquest règim especial no estan subjectes a l’IRPF a Andorra fins a l’exercici 8. El CDI expressament recull el que ja es diu a l’apartat 6 de la Disposició Transitòria tercera que exclou aquestes persones de l’aplicació dels convenis de doble imposició. No obstant això, aquestes persones poden optar en qualsevol moment per renunciar a la l’aplicació de dit règim especial i passar a estar subjectes pel règim general de l’IRPF. Aleshores, passarien a tenir accés als beneficis del CDI.El Protocol en el seu apartat IV, també preveu una clàusula especifica que regula les SOCIMI espanyoles i estableix el seu tractament a efectes del CDI. El Conveni estableix que si el beneficiari efectiu dels dividends satisfets per una SOCIMI és un resident a Andorra, l'impost exigit no podrà excedir el 15%. Per altra banda, les vendes de participacions fetes per inversors andorrans en SOCIMIs espanyoles no tributaran a Espanya llevat que la participació sigui del 25% o més.Les SOCIMIs són vehicles que inverteixen a Espanya en immobles per al seu arrendament. Aquests vehicles es beneficien a Espanya d'un tipus de gravamen del 0% sempre que el soci (amb una participació mínima del 5%) estigui sotmès a una tributació mínima del 10%.Recents convenis signats per Espanya inclouen una clàusula similar com els CDI que ha signat Espanya amb Singapur o els Estats Units. Cal afegir que el CDI Andorra-França conté una previsió similar.De no haver-se previst una clàusula similar regulant l'aplicació de les SOCIMIs al CDI, els dividends i guanys de capital estarien subjectes al 19% de tributació a Espanya.D'altra part, el Protocol cont una clàusula que preveu l’assistència en la recaptació d’impostos.L'article V del Protocol, estableix la necessitat de certificar la residència fiscal per demanar els beneficis del CDI respecte de les rendes contingudes als articles 10 (dividends), 11 (interessos) i 12 (cànons). Ara bé, ho fa en termes inusuals que se separen de la pràctica convencional espanyola, atès que el CDI requereix a més de certificar la residència fiscal, indicar la naturalesa i l'import o valor de les rendes a percebre. Val a dir que el text del CDI amb Espanya és el mateix que el que ja teníem signat amb França. Haurem d’esperar, doncs, al resultat de les reunions entre les autoritats fiscals d’Espanya i Andorra per veure quin ser el model de certificat que haur d’emetre’s per part d’Andorra per tal d’aplicar els beneficis del Conveni. Cal tractar d’evitar que aquesta cl usula, inusual en els Convenis que signa Espanya, dugui a que la formalitat d’aportació del certificat suposi una pr ctica massa gravosa.!!!!La qüestió de l'intercanvi d'informacióEl CDI Andorra-Espanya, en el seu article 4, regula la qüestió de l’intercanvi d’informació en termes idèntics a l’article d’intercanvi d’informació que preveu el Model de Conveni de la OCDE article 6 del Model).El Protocol del CDI mant però, l’aplicació del Acord d’Intercanvi d’informació subscrit entre Andorra i Espanya el 2010 fins l’1 de gener del 2016. A partir de la referida data, seran d’aplicació les disposicions del CDI. La t cnica seguida ha estat incorporar el contingut de l’Acord del CDI amb alguna modificació en línia al que preveu la OCDE en mat ria d’intercanvi d’informació. El CDI signat amb Espanya no incorpora res que no estigui ja al referit Acord o que vingui demanat per la OCDE en els Comentaris, les revisions ja fetes a Andorra per la OCDE (''Peer Review'') i els denominats ''Terms of Reference''.Així doncs, cal comentar que l’ de gener del 6, la clàusula 24 del CDI signat amb Espanya substituir el referit Acord d’intercanvi d’informació del 2010, mantenint-se però l’estàndard vigent d’intercanvi d’informació a sol·licitud prèvia.A partir del 2016, tot i que el CDI signat amb Espanya no hi fa cap referència explícita, Andorra haurà d’acceptar les denominades demandes grupals d’informació. Aquesta conseqüència deriva de la pròpia OCDE. Andorra haurà de modificar la seva normativa actual durant el 2016 per tal que aquestes sol·licituds puguin ser ateses. La modalitat de sol·licituds d’informació grupals es troba en els Comentaris de la OCDE a l’article 6 del Model de Conveni de la OCDE que, d’acord amb la seva versió modificada al juliol del 2012, preveuen la possibilitat d’intercanviar informació en relació a un grup de persones quan existeixin circumstàncies objectives que justifiquin la sol·licitud grupal. Aquests Comentaris OCDE mantenen el principi de prohibició de fishing expeditions (és a dir, no s’admeten sol·licituds indiscriminades i no justificades d’informació), el qual s’ha reproduït expressament en el CDI amb Espanya i que no estava inclòs en el Acord d’intercanvi d’informació del 2010.El Conveni preveu la possibilitat de continuar demanant informació corresponents a exercicis per els que es pogués sol·licitar informació en virtut de l'Acord de 2001. El CDI preveu que l’Acord se subsumeixi dins el propi CDI a partir del 2016, per tant, les sol·licituds d’informació que es formulin a partir de l’ de gener del 2016 poden referir-se als exercicis pels quals també es podria demanar informació segons l’Acord.Finalment, i respecte a la qüestió de l’intercanvi d’informació automàtic, convé dir que aquest queda condicionat a acords que implementin el dit estàndard global OCDE. Per tant, l’intercanvi d’informació automàtic ser d’aplicació en el moment en què Andorra es comprometi a intercanviar informació segons l’estàndard OCDE (se segueix doncs el calendari OCDE ).
2 27 Text:
-__Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya.____Comentaris generals.__ +!!Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya.!!!Comentaris generals.
-''Marc Vilallonga. Advocat i professor de la Universitat d'Andorra en el Postgrau en fiscalitat andorrana.'' +Marc Vilallonga. Advocat i professor de la Universitat d'Andorra en el Postgrau en fiscalitat andorrana.
-Ja apuntava en un article anterior aparegut en un especial sobre Fiscalitat d'aquest Diari, sobre la importància de crear una bona xarxa de Convenis per evitar la doble imposició com element d'impuls de l'economia andorrana i per permetre atraure inversió estrangera, així com permetre la internacionalització de les empreses andorranes. +Ja apuntava en un article anterior aparegut en un especial sobre Fiscalitat d'aquest Diari, sobre la importància de crear una bona xarxa de Convenis per evitar la doble imposició com element d'impuls de l'economia andorrana i per permetre atraure inversió estrangera, així com permetre la internacionalització de les empreses andorranes.
-En aquest article, presentaré de forma executiva els aspectes més rellevants i aquelles qüestions inusuals des d’una perspectiva jurídica andorrana (perquè se separen de la pràctica convencional) del Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya, signat el proppassat 8 de gener del 2015 a Andorra la Vella (en endavant, el """"CDI Andorra-Espanya"""" o el """"CDI""""). El dit CDI està pendent de ratificació parlamentaria per ambdós països, i entrarà en vigor transcorregut un termini de tres mesos a comptar de la data de recepció de l’última notificació que informi sobre l’acompliment dels procediments interns exigits a cada Estat per a l’entrada en vigor del Conveni. +En aquest article, presentaré de forma executiva els aspectes més rellevants i aquelles qüestions inusuals des d’una perspectiva jurídica andorrana (perquè se separen de la pràctica convencional) del Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya, signat el proppassat 8 de gener del 2015 a Andorra la Vella (en endavant, el """"CDI Andorra-Espanya"""" o el """"CDI""""). El dit CDI està pendent de ratificació parlamentaria per ambdós països, i entrarà en vigor transcorregut un termini de tres mesos a comptar de la data de recepció de l’última notificació que informi sobre l’acompliment dels procediments interns exigits a cada Estat per a l’entrada en vigor del Conveni.
-En aquests comentaris realitzaré una valoració global del referit CDI, comparant-lo amb el Model de Conveni fiscal de la OCDE vigent (versió del any 2010) i amb el signat entre Andorra-França el 2013, referint-me també a altres convenis per evitar la doble imposició signats per Espanya. +En aquests comentaris realitzaré una valoració global del referit CDI, comparant-lo amb el Model de Conveni fiscal de la OCDE vigent (versió del any 2010) i amb el signat entre Andorra-França el 2013, referint-me també a altres convenis per evitar la doble imposició signats per Espanya.
-__Valoració general del CDI signat amb Espanya__En termes generals, el CDI Andorra-Espanya segueix i s’adequa en gran mesura al Model de conveni de la OCDE. El Conveni signat amb Espanya evidencia un esforç negociador rellevant per part de la representació andorrana tenint en compte l'entorn i el context internacional i social durant el qual s'ha negociat.Certament, el context fiscal internacional i l’entorn en el qual s’ha negociat el CDI Andorra-Espanya no era el més propici ni idoni, atenent les nombroses iniciatives internacionals en curs impulsades d'una banda per la Unió Europea i d'una altra banda per la OCDE i el G20, per tal d'establir límits a la planificació fiscal internacional agressiva i per augmentar la transparència i el nivell de compliment fiscal. Cal recordar també que durant els mesos en que han transcorregut les negociacions, s'hi han vingut a afegir afers i escàndols internacionals (com el cas “Luxleaks”), que han complicat de ben segur la tasca dels representants andorrans.Un altre fet a destacar s que el CDI signat amb Espanya cont menys clàusules antiab s que el conveni signat amb França. La majoria de clàusules antiabús es contenen en el Protocol annex al Conveni tal com explicaré més endavant.__Comentaris generals sobre l'articulat del Conveni.__El CDI afecta tots els impostos de naturalesa directa sobre la renda (societats i persones físiques) i ho fa seguint el Model de Conveni de la OCDE sense cap particularitat a destacar.El CDI conté una clàusula de resolució de conflictes de resid ncia mitjan ant regles de desempat que segueix el Model de Conveni de la OCDE. Actualment, sense CDI amb Espanya, no es resolen els supòsits de doble residència. Així mateix, sense CDI és més difícil provar la residència a l’altre estat per desactivar el còmput de dies de les absències esporàdiques.Cal dir que el Conveni aporta protecció jurídica als nacionals espanyols que decideixin traslladar la seva residència fiscal a Andorra o ja ho hagin fet.Com comentaré a continuació el CDI estableix tipus de retenció reduïts en els pagaments realitzats als residents de l'altre Estat.El CDI inclou, però, una clàusula que imposa la necessitat de determinar de mutu acord les modalitats d'aplicació d'aquests límits. Aquesta clàusula és present al Model de Conveni OCDE i té per objectiu que els Estats intercanviïn els models de certificats de residència que seran reconeguts per tal de donar el dreta beneficiar-se de les reduccions previstes en el Conveni. Molts Convenis recents signats per Espanya contenen una clàusula idèntica (com per exemple el cas del CDI signat amb Suïssa, Luxemburg, Àustria o Hong Kong, entre altres).Rendes immobiliàriesEn relació a les rendes immobili ries, el CDI estableix la tributació compartida i segueix el Model de Conveni de la OCDE.En el cas de les rendes immobiliàries, com per exemple que un resident a Andorra rebi lloguers d’immobles situats a Espanya, el Conveni signat amb Espanya no introduir cap canvi ni millora a la situació actual. Així, amb el CDI amb Espanya, aquestes rendes estaran sotmeses a tributació a Espanya a un tipus del 24% i a Andorra el resident andorrà tindrà un crèdit fiscal pels impostos pagats a Espanya.Beneficis de les empreses el que fa als beneficis de les empresesper exemple, serveis prestats per societats a residents de l altreestat , el Conveni estableix la tributacióexclusiva a l Estat de resid ncia. Aquesta s una de les principalsmillores introduïdes pel Conveni respecte a la situació actual, doncs fins ara els empresaris o els professionals liberals que realitzaven activitats a Espanya o hi prestaven serveis, les rendes que obtenien per aquestes activitats o serveis estaven gravades per una retenció del 24%. Quan entri en aplicació el CDI aquesta retenció desapareixerà totalment (0%).Dividends (article 10 del CDI)Respecte els dividends, el CDI estableix dos tipus convencionals reduïts en funció de la participació en la societat.estableix un tipus convencional redu t delde retenció si el beneficiari efectiu s una societat que tcom a mínim unde participació directa en una societat de l'altre Estat.Cal comentar que el Model de Conveni OCDE fixa el límit de participació en la societat pagadora dels dividends en el 25 % i no en el 10 % com en aquest Conveni. Per tant, es millora d'aquesta forma al dit Model de Conveni de la OCDE.En la resta de casos, això és quan el beneficiari efectiu sigui una societat amb menys d'un 10% de participació directa en una societat de l'altre Estat o quan el beneficiari efectiu sigui una persona física, el tipus convencional de retenció serà del 15%.En tot cas, cal dir que el CDI quan sigui d'aplicació millorarà significativament la situació actual on sense CDI, els dividends satisfets per una societat espanyola a un resident andorrà (societat o persona física) estan sotmesos a una retenció del 20% (2015) / 19% (2016 i següents). Per tant, en el cas dels dividends, el CDI tindrà una incidència positiva per als residents a Andorra.Interessos i cànons (articles 11 i 12 del CDI)el que fa als interessos i c nons, el conveni signat amb Espanya estableix un mateix tipus redu t delde retenció si el beneficiari efectiu sun resident de l altre Estat. Aquí el Conveni segueix en línies generals el CDI Andorra-Fran a i s’adequa tamb amb el Model de Conveni de la OCDE.Actualment sense CDI amb Espanya un resident a Andorra (societat o persona física) que concedeix a una entitat espanyola un préstec o un crèdit que merita interessos, aquests estan sotmesos a una retenció a Espanya a un tipus del 20% (2015) / 19% (2016 i següents). Amb l'aplicació del CDI signat amb Espanya aquesta retenció es reduirà significativament a un 5%, tenint una incidència positiva per a l'activitat empresarial i financera andorrana.Guanys de capital (article 13 del CDI)En relació als guanys de capital cal distingir entre els següents supòsits:Quan estem davant b ns immobles i societats no cotit ades on la majoria dels actius són b ns immobles, el Conveni fixa una tributació compartida. Aquí la incid ncia del conveni no aportar cap canvi ni millora a la situació actual.Quan estem davant de participacions substantives com a mínim del , el Conveni preveu la tributació compartida. Aquí la incidència del conveni no aportarà cap canvi ni millora a la situació actual.En relació a la resta de casos, és a dir, quan s'obtinguin guanys de capital provinents de vendes d'accionso participacions en societats espanyoles, en què no es participi en m s d un, el CDI preveu latributació exclusiva a l Estat de resid ncia. Cal comentar que això és una millora significativa respecte a la situació actual. Així per exemple, actualment sense Conveni amb Espanya quan un resident a Andorra (societat o persona física) ven accions o participacions d'una societat anònima o limitada espanyola (no immobiliària) en la qual hi participa en menys d'un 25% i n’obté un guany, aquest tributa a Espanya al 19% (amb possibilitat, però, de corregir la doble imposició per norma interna andorrana). Una vegada entri en aplicació el CDI signat amb Espanya, el guany passarà a tributar exclusivament a Andorra. Per tant, aquí novament el CDI tindrà una incidència positiva per a Andorra.Una altra millora que aporta el CDI signat amb Espanya, és a l'entorn dels guanys de capital que provinguin de la transmissió de valors, accions o participacions en fons d'inversió que cotitzin en un mercat secundari oficial de valors, atès que, amb independència del percentatge de participació, tributaran exclusivament a Andorra. Actualment i sense CDI, aquests guanys de capital estan sotmesos a tributació a Espanya a un tipus del 20% (2015) / 19% (a partir del 2016 i següents). Per tant, aquí el CDI signat amb Espanya hauria de tenir una incidència positiva pel sector financer i de banca privada andorrà.PensionsEn relació a les pensions, el CDI estableix la tributació exclusiva a l Estat de resid ncia.Actualment sense CDI amb Espanya, quan un resident d'Andorra rep una pensió com a conseqüència d'una ocupació anterior d'Espanya, aquesta està sotmesa a tributació a Espanya a un tipus progressiu (8%-30%-40%). Amb la incidència del CDI, la pensió no patirà cap retenció en origen, viatjant sense fricció fiscal cap a Andorra.Cal comentar que el CDI introdueix aquí una millora significativa respecte a la situació actual de la que es poden beneficiar aquelles persones físiques que, un cop jubilades o pre-jubilades, traslladin la seva residència a Andorra.Altres rendesEl CDI signat amb Espanya tracta altres rendes com les rendes del treball, rendes rebudes per artistes i esportistes, funció p blica, consellers, estudiants .de la doble imposicióEl CDI signat amb Espanya en el seu article 21, preveu els mecanismes per la eliminació de la doble imposició. Espanya es remet a la seva legislació interna i preveu dos mètodes per eliminar les dobles imposicions i Andorra preveu un mètode (el de crèdit fiscal) per eliminar la doble imposició.El Protocol del CDIEl CDI Andorra-Espanya incorpora un Protocol annex que conté en el seu apartat I la majoria de clàusules antiab s en línia amb els Comentaris OCDE i precedents de CDI signats per Espanya, i l’actual CDI amb França. Aquestes cl usules tenen per objectiu evitar l’evasió i el frau fiscal. Alguns exemples d’aquestes cl usules són la cl usula de “anti treaty-shopping”, la cl usula de beneficiari efectiu, la clàusula per evitar la doble no imposició, etc. Igualment, el Protocol conté una clàusula garantista de tancament per evitar que les disposicions d’aquest apartat I del rotocol s’apliquin de forma indiscriminada per un dels estats contractants i en desconeixement de les autoritats fiscals de l’altre Estat.El Conveni signat amb Espanya cont una cl usula contra l’ s de r gims fiscals preferencials (lletra f del punt I del rotocol . Aquesta cl usula limita proporcionalment l’avantatge fiscal del conveni acordat per un Estat a la fracció dels rendiments sotmesos a imposició a l’altre Estat. D’aquesta forma, la quantia del cr dit d’impost per mitigar la doble imposició) es limitarà a la quantia subjecte a l’impost a l’altre Estat, amb independència de que la normativa andorrana eximeixi de tributació aquella renda (és el cas, per exemple, dels dividends procedents de filials espanyoles d’empreses andorranes). Cal dir que el CDI signat amb França conté una clàusula semblant, però més exigent, ja que demana que les rendes estiguin subjectes i no exemptes.L’apartat II del Protocol exclou expressament de la consideració de residents a efectes del CDI els residents a Andorra titulars d’una resid ncia sense activitat lucrativa que hagin optat expressament pel règim especial previst en la Disposició Transitòria tercera de la Llei de l’Impost sobre la renda de les persones físiques. Les persones acollides a aquest règim especial no estan subjectes a l’IR F a Andorra fins a l’exercici 8. El CDI expressament recull el que ja es diu a l’apartat 6 de la Disposició Transitòria tercera que exclou aquestes persones de l’aplicació dels convenis de doble imposició. No obstant això, aquestes persones poden optar en qualsevol moment per renunciar a la l’aplicació de dit r gim especial i passar a estar subjectes pel r gim general de l’IR F. Aleshores, passarien a tenir acc s als beneficis del CDI.El Protocol en el seu apartat IV, també preveu una clàusula especifica que regula les SOCIMI espanyoles i estableix el seu tractament a efectes del CDI. El Conveni estableix que si el beneficiari efectiu dels dividends satisfets per una SOCIMI és un resident a Andorra, l'impost exigit no podrà excedir el 15%. Per altra banda, les vendes de participacions fetes per inversors andorrans en SOCIMIs espanyoles no tributaran a Espanya llevat que la participació sigui del 25% o més.Les SOCIMIs són vehicles que inverteixen a Espanya en immobles per al seu arrendament. Aquests vehicles es beneficien a Espanya d'un tipus de gravamen del 0% sempre que el soci (amb una participació mínima del 5%) estigui sotmès a una tributació mínima del 10%.Recents convenis signats per Espanya inclouen una clàusula similar com els CDI que ha signat Espanya amb Singapur o els Estats Units. Cal afegir que el CDI Andorra-França conté una previsió similar.De no haver-se previst una clàusula similar regulant l'aplicació de les SOCIMIs al CDI, els dividends i guanys de capital estarien subjectes al 19% de tributació a Espanya.D'altra part, el Protocol cont una cl usula que preveu l’assist ncia en la recaptació d’impostos.L'article V del Protocol, estableix la necessitat de certificar la residència fiscal per demanar els beneficis del CDI respecte de les rendes contingudes als articles 10 (dividends), 11 (interessos) i 12 (cànons). Ara bé, ho fa en termes inusuals que se separen de la pràctica convencional espanyola, atès que el CDI requereix a més de certificar la residència fiscal, indicar la naturalesa i l'import o valor de les rendes a percebre. Val a dir que el text del CDI amb Espanya és el mateix que el que ja teníem signat amb França.Haurem d’esperar, doncs, al resultat de les reunions entre les autoritats fiscals d’Espanya i Andorra per veure quin ser el model de certificat que haur d’emetre’s per part d’Andorra per tal d’aplicar els beneficis del Conveni. Cal tractar d’evitar que aquesta cl usula, inusual en els Convenis que signa Espanya, dugui a que la formalitat d’aportació del certificat suposi una pr ctica massa gravosa.qü st dt r v d forEl CDI Andorra-Espanya, en el seu article 4, regula la qüestió de l’intercanvi d’informació en termes idèntics a l’article d’intercanvi d’informació que preveu el Model de Conveni de la OCDE article 6 delModel).El rotocol del CDI mant però, l’aplicació del Acord d’Intercanvi d’informació subscrit entre Andorra i Espanya el 2010 fins l’1 de gener del 2016. A partir de la referida data, seran d’aplicació les disposicions del CDI. La t cnica seguida ha estat incorporar el contingut de l’Acord del CDI amb alguna modificació en línia al que preveu la OCDE en mat ria d’intercanvi d’informació. El CDI signat amb Espanya no incorpora res que no estigui ja al referit Acord o que vingui demanat per la OCDE en els Comentaris, les revisions ja fetes a Andorra per la OCDE (Peer Review) i els denominats Terms of Reference.Així doncs, cal comentarque l’ de gener del6, la cl usula 24 del CDI signat amb Espanyasubstituir el referit Acordd’intercanvi d’informaciódel 2010, mantenint-se però l’est ndard vigentd’intercanvi d’informació a sol·licitud prèvia. A partir del 2016, tot i que el CDI signat amb Espanya no hi fa cap referència explícita, Andorra haurà d’acceptar les denominades demandes grupals d’informació. Aquesta conseqüència deriva de la pròpia OCDE. Andorra haurà de modificar la seva normativa actual durant el 2016 per tal que aquestes sol·licituds puguin ser ateses. La modalitat de sol·licituds d’informació grupals es troba en els Comentaris de la OCDE a l’article 6 del Model de Conveni de la OCDE que, d’acord amb la seva versió modificada al juliol del , preveuen la possibilitat d’intercanviar informació en relació a un grup de persones quan existeixin circumstàncies objectives que justifiquin la sol·licitud grupal. Aquests Comentaris OCDE mantenen el principi de prohibició de fishing expeditions s a dir, no s’admeten sol·licituds indiscriminades i no justificades d’informació , el qual s’ha reprodu t expressament en el CDI amb Espanya i que no estava inclòs en el Acord d’intercanvi d’informació del 2010.El Conveni preveu la possibilitat de continuar demanant informació corresponents a exercicis per els que es pogués sol·licitar informació en virtut de l Acord de .El CDI preveu que l’Acord se subsumeixi dins el propi CDI a partir del 2016, per tant, les sol·licituds d’informació que es formulin a partir de l’ de gener del 2016 poden referir-se als exercicis pels quals també es podria demanar informació segons l’Acord.Finalment, i respecte a la qüestió de l’intercanvi d’informació automàtic, convé dir que aquest queda condicionat a acords que implementin el dit estàndard global OCDE. Per tant, l’intercanvi d’informació automàtic ser d’aplicació en el moment en què Andorra es comprometi a intercanviar informació segons l’estàndard OCDE (se segueix doncs el calendari OCDE ). +!!!Valoració general del CDI signat amb Espanya
1 27 Text:
 __Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya.__ __Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya.__
 __Comentaris generals.__ __Comentaris generals.__
 ''Marc Vilallonga. Advocat i professor de la Universitat d'Andorra en el Postgrau en fiscalitat andorrana.'' ''Marc Vilallonga. Advocat i professor de la Universitat d'Andorra en el Postgrau en fiscalitat andorrana.''
 Ja apuntava en un article anterior aparegut en un especial sobre Fiscalitat d'aquest Diari, sobre la importància de crear una bona xarxa de Convenis per evitar la doble imposició com element d'impuls de l'economia andorrana i per permetre atraure inversió estrangera, així com permetre la internacionalització de les empreses andorranes. Ja apuntava en un article anterior aparegut en un especial sobre Fiscalitat d'aquest Diari, sobre la importància de crear una bona xarxa de Convenis per evitar la doble imposició com element d'impuls de l'economia andorrana i per permetre atraure inversió estrangera, així com permetre la internacionalització de les empreses andorranes.
 En aquest article, presentaré de forma executiva els aspectes més rellevants i aquelles qüestions inusuals des d’una perspectiva jurídica andorrana (perquè se separen de la pràctica convencional) del Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya, signat el proppassat 8 de gener del 2015 a Andorra la Vella (en endavant, el """"CDI Andorra-Espanya"""" o el """"CDI""""). El dit CDI està pendent de ratificació parlamentaria per ambdós països, i entrarà en vigor transcorregut un termini de tres mesos a comptar de la data de recepció de l’última notificació que informi sobre l’acompliment dels procediments interns exigits a cada Estat per a l’entrada en vigor del Conveni. En aquest article, presentaré de forma executiva els aspectes més rellevants i aquelles qüestions inusuals des d’una perspectiva jurídica andorrana (perquè se separen de la pràctica convencional) del Conveni per evitar la doble imposició entre Andorra i Espanya, signat el proppassat 8 de gener del 2015 a Andorra la Vella (en endavant, el """"CDI Andorra-Espanya"""" o el """"CDI""""). El dit CDI està pendent de ratificació parlamentaria per ambdós països, i entrarà en vigor transcorregut un termini de tres mesos a comptar de la data de recepció de l’última notificació que informi sobre l’acompliment dels procediments interns exigits a cada Estat per a l’entrada en vigor del Conveni.
 En aquests comentaris realitzaré una valoració global del referit CDI, comparant-lo amb el Model de Conveni fiscal de la OCDE vigent (versió del any 2010) i amb el signat entre Andorra-França el 2013, referint-me també a altres convenis per evitar la doble imposició signats per Espanya. En aquests comentaris realitzaré una valoració global del referit CDI, comparant-lo amb el Model de Conveni fiscal de la OCDE vigent (versió del any 2010) i amb el signat entre Andorra-França el 2013, referint-me també a altres convenis per evitar la doble imposició signats per Espanya.
-Valoració general del CDI signat amb Espanya +__Valoració general del CDI signat amb Espanya__
 En termes generals, el CDI Andorra-Espanya segueix i s’adequa en gran mesura al Model de conveni de la OCDE. El Conveni signat amb Espanya evidencia un esforç negociador rellevant per part de la representació andorrana tenint en compte l'entorn i el context internacional i social durant el qual s'ha negociat. En termes generals, el CDI Andorra-Espanya segueix i s’adequa en gran mesura al Model de conveni de la OCDE. El Conveni signat amb Espanya evidencia un esforç negociador rellevant per part de la representació andorrana tenint en compte l'entorn i el context internacional i social durant el qual s'ha negociat.
 Certament, el context fiscal internacional i l’entorn en el qual s’ha negociat el CDI Andorra-Espanya no era el més propici ni idoni, atenent les nombroses iniciatives internacionals en curs impulsades d'una banda per la Unió Europea i d'una altra banda per la OCDE i el G20, per tal d'establir límits a la planificació fiscal internacional agressiva i per augmentar la transparència i el nivell de compliment fiscal. Cal recordar també que durant els mesos en que han transcorregut les negociacions, s'hi han vingut a afegir afers i escàndols internacionals (com el cas “Luxleaks”), que han complicat de ben segur la tasca dels representants andorrans. Certament, el context fiscal internacional i l’entorn en el qual s’ha negociat el CDI Andorra-Espanya no era el més propici ni idoni, atenent les nombroses iniciatives internacionals en curs impulsades d'una banda per la Unió Europea i d'una altra banda per la OCDE i el G20, per tal d'establir límits a la planificació fiscal internacional agressiva i per augmentar la transparència i el nivell de compliment fiscal. Cal recordar també que durant els mesos en que han transcorregut les negociacions, s'hi han vingut a afegir afers i escàndols internacionals (com el cas “Luxleaks”), que han complicat de ben segur la tasca dels representants andorrans.
-n altre fet a destacar s que el CDI signat amb Espanya cont menys clàusules antiab s que el conveni signat amb França. La majoria de clàusules antiabús es contenen en el Protocol annex al Conveni tal com explicaré més endavant.Comentaris generals sobre l'articulat del Conveni. +Un altre fet a destacar s que el CDI signat amb Espanya cont menys clàusules antiab s que el conveni signat amb França. La majoria de clàusules antiabús es contenen en el Protocol annex al Conveni tal com explicaré més endavant.__Comentaris generals sobre l'articulat del Conveni.__
 El CDI afecta tots els impostos de naturalesa directa sobre la renda (societats i persones físiques) i ho fa seguint el Model de Conveni de la OCDE sense cap particularitat a destacar. El CDI afecta tots els impostos de naturalesa directa sobre la renda (societats i persones físiques) i ho fa seguint el Model de Conveni de la OCDE sense cap particularitat a destacar.
 El CDI conté una clàusula de resolució de conflictes de resid ncia mitjan ant regles de desempat que segueix el Model de Conveni de la OCDE. Actualment, sense CDI amb Espanya, no es resolen els supòsits de doble residència. Així mateix, sense CDI és més difícil provar la residència a l’altre estat per desactivar el còmput de dies de les absències esporàdiques. El CDI conté una clàusula de resolució de conflictes de resid ncia mitjan ant regles de desempat que segueix el Model de Conveni de la OCDE. Actualment, sense CDI amb Espanya, no es resolen els supòsits de doble residència. Així mateix, sense CDI és més difícil provar la residència a l’altre estat per desactivar el còmput de dies de les absències esporàdiques.