| | Ref.: Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, modificada per la Llei 42/2014, de l’11 de desembre, i el Reglament d’aplicació de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, del 23 de juliol del 2014. | | Ref.: Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, modificada per la Llei 42/2014, de l’11 de desembre, i el Reglament d’aplicació de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, del 23 de juliol del 2014. |
| - | !!!!1. Objecte d’aquest comunicat tècnic |
+ | !!!!# Objecte d’aquest comunicat tècnic |
| | Clarificar la no-subjecció a l’impost sobre la renda de les persones físiques dels obligats tributaris que optin per l’aplicació del règim especial per a residents sense activitat lucrativa en relació amb la retenció i l’ingrés a compte de les rendes del capital mobiliari. | | Clarificar la no-subjecció a l’impost sobre la renda de les persones físiques dels obligats tributaris que optin per l’aplicació del règim especial per a residents sense activitat lucrativa en relació amb la retenció i l’ingrés a compte de les rendes del capital mobiliari. |
| - | !!!!2. El règim especial per a residents sense activitat lucrativa |
+ | !!!!# El règim especial per a residents sense activitat lucrativa |
| | La disposició transitòria tercera de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques –d’ara endavant, “la Llei de l’impost”– preveu un règim transitori que pretén facilitar l’adaptació al sistema tributari andorrà dels obligats tributaris que tinguin l’autorització de residència sense activitat lucrativa a la data d’aplicació de la Llei. | | La disposició transitòria tercera de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques –d’ara endavant, “la Llei de l’impost”– preveu un règim transitori que pretén facilitar l’adaptació al sistema tributari andorrà dels obligats tributaris que tinguin l’autorització de residència sense activitat lucrativa a la data d’aplicació de la Llei. |
| | En darrer lloc, cal afegir que d’acord amb la disposició transitòria tercera del Reglament d’aplicació de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques –d’ara endavant, “el Reglament d’aplicació”–, els obligats tributaris que optin per l’aplicació del règim especial per a residents sense activitat lucrativa ho han de comunicar al ministeri encarregat de les finances, mitjançant la presentació d’una comunicació d’acord amb el model oficial establert dins d’un termini de tres mesos comptats des del primer dia del primer període impositiu en què sigui aplicable aquest impost. | | En darrer lloc, cal afegir que d’acord amb la disposició transitòria tercera del Reglament d’aplicació de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques –d’ara endavant, “el Reglament d’aplicació”–, els obligats tributaris que optin per l’aplicació del règim especial per a residents sense activitat lucrativa ho han de comunicar al ministeri encarregat de les finances, mitjançant la presentació d’una comunicació d’acord amb el model oficial establert dins d’un termini de tres mesos comptats des del primer dia del primer període impositiu en què sigui aplicable aquest impost. |
| - | !!!!3. Obligació de practicar retenció i ingrés a compte sobre les rendes del capital mobiliari |
+ | !!!!# Obligació de practicar retenció i ingrés a compte sobre les rendes del capital mobiliari |
| | L’article 50 de la Llei de l’impost estableix l’obligació, a càrrec de les entitats i de les persones jurídiques residents al Principat d’Andorra, de practicar retenció i ingrés a compte, en concepte de pagament a compte de l’IRPF corresponent al perceptor, i a ingressar-ne l’import al ministeri encarregat de les finances, quan satisfacin, entre d’altres, rendes del capital mobiliari, excepte en cas que les rendes estiguin exemptes en virtut del que estableix l’article 5 de la mateixa Llei. | | L’article 50 de la Llei de l’impost estableix l’obligació, a càrrec de les entitats i de les persones jurídiques residents al Principat d’Andorra, de practicar retenció i ingrés a compte, en concepte de pagament a compte de l’IRPF corresponent al perceptor, i a ingressar-ne l’import al ministeri encarregat de les finances, quan satisfacin, entre d’altres, rendes del capital mobiliari, excepte en cas que les rendes estiguin exemptes en virtut del que estableix l’article 5 de la mateixa Llei. |
| | Finalment, cal mencionar que l’obligat tributari pot sol·licitar a la persona o entitat pagadora de les rendes que minori la base sobre la qual s’aplica el percentatge de retenció en l’import de la reducció prevista a l’article 37 de la Llei de l’impost. El procediment i les condicions necessàries per exercir aquesta opció es regulen a l’article 23 del Reglament d’aplicació, i quan l’obligat tributari ha exercit aquesta opció, la persona o entitat pagadora ha de remetre al ministeri encarregat de les finances una declaració ajustada al model oficial, segons preveu l’apartat 4 de l’article 24 del Reglament d’aplicació. | | Finalment, cal mencionar que l’obligat tributari pot sol·licitar a la persona o entitat pagadora de les rendes que minori la base sobre la qual s’aplica el percentatge de retenció en l’import de la reducció prevista a l’article 37 de la Llei de l’impost. El procediment i les condicions necessàries per exercir aquesta opció es regulen a l’article 23 del Reglament d’aplicació, i quan l’obligat tributari ha exercit aquesta opció, la persona o entitat pagadora ha de remetre al ministeri encarregat de les finances una declaració ajustada al model oficial, segons preveu l’apartat 4 de l’article 24 del Reglament d’aplicació. |
| - | !!!!4. La no-subjecció a l’impost sobre la renda de les persones físiques dels obligats tributaris que optin per l’aplicació del règim especial per a residents sense activitat lucrativa |
+ | !!!!# La no-subjecció a l’impost sobre la renda de les persones físiques dels obligats tributaris que optin per l’aplicació del règim especial per a residents sense activitat lucrativa |
| | Com s’ha exposat en l’apartat 2, les persones que han optat pel règim especial per a residents sense activitat lucrativa no estan subjectes a l’impost, i per tant les rendes del capital mobiliari que percebin no han d’estar subjectes a retenció i ingrés a compte, en concepte de pagament de l’IRPF, per part de les persones i entitats que satisfacin aquestes rendes, i per tant la persona o entitat pagadora no ha de remetre al ministeri encarregat de les finances la declaració prevista a l’article 24 del Reglament d’aplicació per les rendes satisfetes a aquestes persones. | | Com s’ha exposat en l’apartat 2, les persones que han optat pel règim especial per a residents sense activitat lucrativa no estan subjectes a l’impost, i per tant les rendes del capital mobiliari que percebin no han d’estar subjectes a retenció i ingrés a compte, en concepte de pagament de l’IRPF, per part de les persones i entitats que satisfacin aquestes rendes, i per tant la persona o entitat pagadora no ha de remetre al ministeri encarregat de les finances la declaració prevista a l’article 24 del Reglament d’aplicació per les rendes satisfetes a aquestes persones. |
| | A més, cal tenir en compte que les persones que han optat pel règim especial per a residents sense activitat lucrativa, en no estar subjectes a l’impost, no poden exercir l’opció prevista a l’article 23 del Reglament d’aplicació. | | A més, cal tenir en compte que les persones que han optat pel règim especial per a residents sense activitat lucrativa, en no estar subjectes a l’impost, no poden exercir l’opció prevista a l’article 23 del Reglament d’aplicació. |
| - | !!!!5. Conclusions |
+ | !!!!# Conclusions |
| | De tot el que s’ha dit podem concloure que les persones que han optat pel règim especial per a residents sense activitat lucrativa no estan subjectes a l’impost, i per tant les rendes del capital mobiliari que percebin no han d’estar subjectes a retenció i ingrés a compte, en concepte de pagament de l’IRPF, per part de les persones i entitats que satisfacin rendes del capital mobiliari, i per tant la persona o entitat pagadora no ha de remetre al ministeri encarregat de les finances la declaració prevista a l’article 24 del Reglament d’aplicació per les rendes satisfetes a aquestes persones. | | De tot el que s’ha dit podem concloure que les persones que han optat pel règim especial per a residents sense activitat lucrativa no estan subjectes a l’impost, i per tant les rendes del capital mobiliari que percebin no han d’estar subjectes a retenció i ingrés a compte, en concepte de pagament de l’IRPF, per part de les persones i entitats que satisfacin rendes del capital mobiliari, i per tant la persona o entitat pagadora no ha de remetre al ministeri encarregat de les finances la declaració prevista a l’article 24 del Reglament d’aplicació per les rendes satisfetes a aquestes persones. |