| | Destinataris: Aquest comunicat tècnic va destinat a les persones físiques, jurídiques i entitats que satisfacin o abonin rendes gravades per l’impost sobre la renda de les persones físiques i que estan obligades a practicar retenció i ingrés a compte, així com als obligats tributaris de l’impost esmentat. | | Destinataris: Aquest comunicat tècnic va destinat a les persones físiques, jurídiques i entitats que satisfacin o abonin rendes gravades per l’impost sobre la renda de les persones físiques i que estan obligades a practicar retenció i ingrés a compte, així com als obligats tributaris de l’impost esmentat. |
| - | Normativa: ((L2014005|Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques)) (en endavant, l’IRPF); ((R20140723A|Reglament del 23 de juliol del 2014 d’aplicació de la Llei 5/2014, de l’IRPF)); ((L2008017|Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social)), i Decret del 27 de maig del 2015 pel qual s’aprova el ((R20150527A|Reglament del procediment de cotització i recaptació de la seguretat social)). |
+ | Normativa: Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques (en endavant, l’IRPF); Reglament del 23 de juliol del 2014 d’aplicació de la Llei 5/2014, de l’IRPF; Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, i Decret del 27 de maig del 2015 pel qual s’aprova el Reglament del procediment de cotització i recaptació de la seguretat social. |
| | !!!!!1. Objecte d’aquest comunicat tècnic | | !!!!!1. Objecte d’aquest comunicat tècnic |
| | Establir i fer públics els criteris que aplica l’Administració tributària en matèria de valoració de les rendes en espècie. | | Establir i fer públics els criteris que aplica l’Administració tributària en matèria de valoració de les rendes en espècie. |
| | !!!!!2. Regulació legal | | !!!!!2. Regulació legal |
| - | La ((L2014005|Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’IRPF)) regula les regles especials de valoració a la ((L2014005|#C4S6|secció sisena del capítol quart)). |
+ | La Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’IRPF regula les regles especials de valoració a la secció sisena del capítol quart. |
| - | L’((L2014005|#Article_28|article 28)) es refereix al valor normal de mercat com a norma d’aplicació general entre persones vinculades: |
+ | L’article 28 es refereix al valor normal de mercat com a norma d’aplicació general entre persones vinculades: |
| | {DIV(class=cita)}“__Article 28. ''Valoració de les operacions''__ | | {DIV(class=cita)}“__Article 28. ''Valoració de les operacions''__ |
| | La valoració de les operacions entre els obligats tributaris subjectes a aquest impost i altres persones físiques o entitats vinculades es realitza pel seu valor normal de mercat, en els termes que preveu la Llei de l’impost sobre societats.”{DIV} | | La valoració de les operacions entre els obligats tributaris subjectes a aquest impost i altres persones físiques o entitats vinculades es realitza pel seu valor normal de mercat, en els termes que preveu la Llei de l’impost sobre societats.”{DIV} |
| - | Pel que fa a les rendes en espècie, són definides a l’((L2014005|#Article_29|article 29 de la Llei)) en els termes següents:{GROUP(notgroups=Anonymous)} |
+ | Pel que fa a les rendes en espècie, són definides a l’article 29 de la Llei en els termes següents: |
| | {DIV(class=cita)}“__Article 29. ''Rendes en espècie''__ | | {DIV(class=cita)}“__Article 29. ''Rendes en espècie''__ |
| | Si el vehicle és propietat del pagador, es valorarà pel 20% anual del cost, segons el que es determina a l’apartat 3.2.1. Si no és propietat de l’empresa, es valorarà pel preu anual que satisfaci el pagador al propietari del vehicle per la seva cessió. | | Si el vehicle és propietat del pagador, es valorarà pel 20% anual del cost, segons el que es determina a l’apartat 3.2.1. Si no és propietat de l’empresa, es valorarà pel preu anual que satisfaci el pagador al propietari del vehicle per la seva cessió. |
| | !!!!!3.3. Dietes i despeses de viatge | | !!!!!3.3. Dietes i despeses de viatge |
| - | Atès que, segons l’((L2014005|#Article_12|article 12, apartat 1, lletra d, de la Llei de l’IRPF)), tenen la consideració de rendes íntegres del treball les dietes i despeses de viatge quan estiguin sotmeses a l’obligació de cotització d’acord amb la normativa reguladora de la Caixa Andorrana de Seguretat Social, no es computen les dietes i despeses de viatge tal com estan regulades a l’((R20150527A|#Article_18|article 18 del Decret de 27 de maig del 2015 pel qual s’aprova el Reglament del procediment de cotització i de recaptació de la seguretat social)): |
+ | Atès que, segons l’article 12, apartat 1, lletra d, de la Llei de l’IRPF, tenen la consideració de rendes íntegres del treball les dietes i despeses de viatge quan estiguin sotmeses a l’obligació de cotització d’acord amb la normativa reguladora de la Caixa Andorrana de Seguretat Social, no es computen les dietes i despeses de viatge tal com estan regulades a l’article 18 del Decret de 27 de maig del 2015 pel qual s’aprova el Reglament del procediment de cotització i de recaptació de la seguretat social: |
| | {DIV(class=cita)}“__Article 18. ''Base de cotització de les persones assalariades''__ | | {DIV(class=cita)}“__Article 18. ''Base de cotització de les persones assalariades''__ |
| | 5. Els pagaments per dietes i per despeses de viatge que no compleixin els requisits dels apartats 3 i 4 precedents integren la base de cotització per tot el seu import real.”{DIV} | | 5. Els pagaments per dietes i per despeses de viatge que no compleixin els requisits dels apartats 3 i 4 precedents integren la base de cotització per tot el seu import real.”{DIV} |
| - | En conseqüència i d’acord amb els criteris anteriors, els pagaments per dietes i per despeses de viatge que no compleixin els requisits dels ((R20150527A|#Article_18||apartats 3 i 4 de l’article 18 del Decret de 27 de maig de 2015)), constitueixen rendes en espècie pel seu import real. |
+ | En conseqüència i d’acord amb els criteris anteriors, els pagaments per dietes i per despeses de viatge que no compleixin els requisits dels apartats 3 i 4 de l’article 18 del Decret de 27 de maig de 2015, constitueixen rendes en espècie pel seu import real. |
| | !!!!!3.4. Cas particular dels “esportistes remunerats” | | !!!!!3.4. Cas particular dels “esportistes remunerats” |
| - | D’acord amb l’((R20150527A|#Article_20|article 20 del Reglament del procediment de cotització i de recaptació de la seguretat social)), es consideren “esportistes remunerats” els practicants d’un esport, els entrenadors esportius i els auxiliars dels entrenadors que reben un salari o una altra remuneració d’una entitat esportiva, tal com queden definides a la ((L19980630A|Llei de l’esport)). |
+ | D’acord amb l’article 20 del Reglament del procediment de cotització i de recaptació de la seguretat social, es consideren “esportistes remunerats” els practicants d’un esport, els entrenadors esportius i els auxiliars dels entrenadors que reben un salari o una altra remuneració d’una entitat esportiva, tal com queden definides a la Llei de l’esport. |
| | La renda del treball que perceben està constituïda per la seva remuneració global, incloses les prestacions en espècie com ara alimentació, allotjament, posada a disposició d’un vehicle per a ús propi i qualsevol altra remuneració. | | La renda del treball que perceben està constituïda per la seva remuneració global, incloses les prestacions en espècie com ara alimentació, allotjament, posada a disposició d’un vehicle per a ús propi i qualsevol altra remuneració. |
| | No es computen els premis en espècie que l’organitzador d’una competició esportiva lliuri als esportistes per raó del resultat obtingut o de la seva participació en tornejos i altres proves. Tampoc tenen la consideració de renda en espècie el material esportiu i l’equipament que es faciliti gratuïtament als esportistes i que estigui destinat a la pràctica de l’esport. | | No es computen els premis en espècie que l’organitzador d’una competició esportiva lliuri als esportistes per raó del resultat obtingut o de la seva participació en tornejos i altres proves. Tampoc tenen la consideració de renda en espècie el material esportiu i l’equipament que es faciliti gratuïtament als esportistes i que estigui destinat a la pràctica de l’esport. |
| | !!!!!3.5. Consideracions sobre les propines i les liberalitats | | !!!!!3.5. Consideracions sobre les propines i les liberalitats |
| - | Segons les ((R20150527A|#Article_18|lletres a i b de l’apartat 2 de l’article 18 del Reglament del procediment de cotització i de recaptació de la seguretat social)): |
+ | Segons les lletres a i b de l’apartat 2 de l’article 18 del Reglament del procediment de cotització i de recaptació de la seguretat social: |
| | {DIV(class=cita)}“__Article 18. ''Base de cotització de les persones assalariades''__ | | {DIV(class=cita)}“__Article 18. ''Base de cotització de les persones assalariades''__ |
| | Atès que no tenen la consideració de salari, les propines o gratificacions dels clients de l’empresa als treballadors no són rendes íntegres del treball. | | Atès que no tenen la consideració de salari, les propines o gratificacions dels clients de l’empresa als treballadors no són rendes íntegres del treball. |
| - | Les liberalitats de l’empresa tampoc tenen la consideració de salari d’acord amb l’((L2008035|#Article_76|apartat 1 de l’article 76 de la Llei 35/2008, del 18 de desembre, del Codi de relacions laborals)), que determina en l’((L2008035|#Article_86|article 86)) el següent: |
+ | Les liberalitats de l’empresa tampoc tenen la consideració de salari d’acord amb l’apartat 1 de l’article 76 de la Llei 35/2008, del 18 de desembre, del Codi de relacions laborals, que determina en l’article 86 el següent: |
| | {DIV(class=cita)}“__Article 86. ''Liberalitats de l’empresa''__ | | {DIV(class=cita)}“__Article 86. ''Liberalitats de l’empresa''__ |
| | En aquest sentit no constitueixen rendes en espècie determinats regals o premis per antiguitat o jubilació, excepte que siguin obligatoris segons la normativa laboral. En canvi, sí que constitueix una retribució en espècie el lliurament periòdic de paneres de Nadal als treballadors. | | En aquest sentit no constitueixen rendes en espècie determinats regals o premis per antiguitat o jubilació, excepte que siguin obligatoris segons la normativa laboral. En canvi, sí que constitueix una retribució en espècie el lliurament periòdic de paneres de Nadal als treballadors. |
| | !!!!!3.6. Pensió alimentària i allotjament proveït per l’empresa | | !!!!!3.6. Pensió alimentària i allotjament proveït per l’empresa |
| - | A tenor de l’((L2008035|#Article_80|article 80 de la Llei 35/2008, del 18 de desembre, del Codi de relacions laborals)): |
+ | A tenor de l’article 80 de la Llei 35/2008, del 18 de desembre, del Codi de relacions laborals: |
| | {DIV(class=cita)}“__Article 80. ''Salaris en efectiu i en espècie''__ | | {DIV(class=cita)}“__Article 80. ''Salaris en efectiu i en espècie''__ |
| | Mes| |46,40 euros|171,26 euros | | Mes| |46,40 euros|171,26 euros |
| | {FANCYTABLE}{DIV} | | {FANCYTABLE}{DIV} |
| - | A aquest efecte s’ha de precisar el que s’entén per pensió alimentària i allotjament proveït per l’empresa, a fi de distingir aquest últim de l’habitatge cedit pel pagador a què es refereix el (({{page}}|#3.1|punt 3.1 d’aquest comunicat)). La pensió alimentària i l’allotjament proveït per l’empresa és aquell que es fa en el lloc en què la persona desenvolupa la seva activitat laboral, com és el cas dels treballadors en el sector de l’hostaleria. |
+ | A aquest efecte s’ha de precisar el que s’entén per pensió alimentària i allotjament proveït per l’empresa, a fi de distingir aquest últim de l’habitatge cedit pel pagador a què es refereix el punt 3.1 d’aquest comunicat. La pensió alimentària i l’allotjament proveït per l’empresa és aquell que es fa en el lloc en què la persona desenvolupa la seva activitat laboral, com és el cas dels treballadors en el sector de l’hostaleria. |
| | !!!!!3.7. Lliurament de béns, drets o serveis fabricats o comercialitzats per l’empresa | | !!!!!3.7. Lliurament de béns, drets o serveis fabricats o comercialitzats per l’empresa |
| | Es planteja la valoració quan la renda del treball en espècie és satisfeta per empreses que tenen com a objecte habitual la realització d’activitats que donen lloc al rendiment en espècie (per exemple, venda o subministrament als treballadors d’articles, drets o serveis produïts o comercialitzats pel pagador). | | Es planteja la valoració quan la renda del treball en espècie és satisfeta per empreses que tenen com a objecte habitual la realització d’activitats que donen lloc al rendiment en espècie (per exemple, venda o subministrament als treballadors d’articles, drets o serveis produïts o comercialitzats pel pagador). |
| | Quan es concedeixen préstecs amb tipus d’interès inferiors al legal del diner, es considera renda en espècie la diferència entre l’interès pagat i l’interès legal del diner vigent. | | Quan es concedeixen préstecs amb tipus d’interès inferiors al legal del diner, es considera renda en espècie la diferència entre l’interès pagat i l’interès legal del diner vigent. |
| | !!!!!3.9. Contractes d’assegurança a favor dels treballadors | | !!!!!3.9. Contractes d’assegurança a favor dels treballadors |
| - | Té la consideració de renda en espècie l’import de les primes o quotes satisfetes en virtut de contracte d’assegurança, inclosos els tributs que gravin l’assegurança, sens perjudici de l’exempció establerta a la lletra b de l’((L2014005|#Article_29|apartat 2 de l’article 29 de la Llei de l’IRPF)). |
+ | Té la consideració de renda en espècie l’import de les primes o quotes satisfetes en virtut de contracte d’assegurança, inclosos els tributs que gravin l’assegurança, sens perjudici de l’exempció establerta a la lletra b de l’apartat 2 de l’article 29 de la Llei de l’IRPF. |
| | !!!!!3.10. Contribucions o aportacions satisfetes pels empresaris a plans de pensions i altres instruments de previsió social | | !!!!!3.10. Contribucions o aportacions satisfetes pels empresaris a plans de pensions i altres instruments de previsió social |
| - | Es valoren pel seu import les contribucions o aportacions satisfetes pels empresaris a plans de pensions i altres instruments de previsió social, d’acord amb el que es preveu a la lletra h de l’((L2014005|#Article_12|apartat 1 de l’article 12 de la Llei de l’IRPF)). |
+ | Es valoren pel seu import les contribucions o aportacions satisfetes pels empresaris a plans de pensions i altres instruments de previsió social, d’acord amb el que es preveu a la lletra h de l’apartat 1 de l’article 12 de la Llei de l’IRPF. |
| - | En aquest cas la normativa fiscal difereix de les disposicions en matèria de seguretat social, perquè no es computa en la base de cotització la participació per part de l’empresa en el finançament d’un pla complementari de jubilació públic o privat de la persona assalariada (((L2008017|#Article_98|article 98.2 del text consolidat de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social)), i ((R20150527A|#Article_18|article 18.2.d del Decret del 27 de maig del 2015 pel qual s’aprova el Reglament del procediment de cotització i de recaptació de la seguretat social))). |
+ | En aquest cas la normativa fiscal difereix de les disposicions en matèria de seguretat social, perquè no es computa en la base de cotització la participació per part de l’empresa en el finançament d’un pla complementari de jubilació públic o privat de la persona assalariada article 98.2 del text consolidat de la Llei 17/2008, del 3 d’octubre, de la seguretat social, i article 18.2.d del Decret del 27 de maig del 2015 pel qual s’aprova el Reglament del procediment de cotització i de recaptació de la seguretat social). |
| | !!!!!4. Còmput de l’ingrés a compte sobre les rendes en espècie | | !!!!!4. Còmput de l’ingrés a compte sobre les rendes en espècie |
| | Finalment, s’ha d’indicar que a la valoració que resulta de les rendes en espècie, d’acord amb les consideracions dels punts anteriors, s’hi ha d’afegir l’ingrés a compte practicat pel retenidor, excepte que el seu import hagi estat repercutit al perceptor de la renda. | | Finalment, s’ha d’indicar que a la valoració que resulta de les rendes en espècie, d’acord amb les consideracions dels punts anteriors, s’hi ha d’afegir l’ingrés a compte practicat pel retenidor, excepte que el seu import hagi estat repercutit al perceptor de la renda. |