Carregant...
 

CV0076-2017 Consulta vinculant a tributs, del 22 de febrer del 2017, en relació a la retenció de l’impost sobre la renda dels no residents fiscals i a l’aplicació del CDI entre Andorra i Espanya sobre les rendes obtingudes en territori andorrà per ar

Inclòs per:
aatf
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0076-2017 Consulta vinculant a tributs, del 22 de febrer del 2017, en relació a la retenció de l’impost sobre la renda dels no residents fiscals i a l’aplicació del CDI entre Andorra i Espanya sobre les rendes obtingudes en territori andorrà per ar
Data document:
22/02/2017
Impostos relacionats:
IRNR
Texte:

Consulta vinculant en relació a la retenció de l’impost sobre la renda dels no residents fiscals i a l’aplicació del CDI entre Andorra i Espanya sobre les rendes obtingudes en territori andorrà per artistes, directors, compositors i productors d’espectacles residents fiscals a Espanya.


Número de consulta CV0076-2017
Data d’emissió 22/02/2017
Normativa · Conveni entre el Principat d’Andorra i el Regne d’Espanya per evitar la doble imposició en matèria d’impostos sobre la renda i prevenir l’evasió fiscal
· Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

D’acord amb el que disposa l’article 65 de la Llei 21/2014 de Bases de l’Ordenament Tributari de 16 d’octubre de 2014, l’entitat consultant, formula la segent Consulta Tributària, els efectes de la qual seran aplicables en les declaracions de l’impost sobre la Renda dels no Residents a presentar amb posterioritat a la recepció de la resposta a la present Consulta.

Es manifesta expressament que en el moment de presentació de la present consulta, la consultant no té coneixement de que s’estigui tramitant un procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació tributària de la consulta plantejada.

Antecedents:

En el marc de la seva activitat, l’entitat consultant, contracta els segents serveis:

1. Serveis d’artistes, entre ells, músics, directors, compositors i solistes per assajos i concerts efectuats al Principat d’Andorra. En la majoria dels casos les contractacions s’efectuen directament amb els artistes, no obstant, en ocasions també es contracten els serveis d’entitats els membres de la qual són artistes.

2. Serveis de productores per a l’organització d’espectacles: els serveis inclouen tant els honoraris de producció com els serveis dels artistes.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

Consulta:

Aplicació dels articles 7 i 16 del Conveni entre el Principat d’Andorra i el Regne d’Espanya per evitar la doble imposició en matèria d’impostos sobre la renda i prevenir l’evasió fiscal així com subjecció a la retenció del 10% establerta en la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’Impost sobre la Renda dels No-Residents fiscals (en endavant, IRNR).

Normativa aplicable:
LesLleis.com

L’article 7 del Conveni entre el Principat d’Andorra i el Regne d’Espanya relatiu als beneficis de les empreses estableix el segent:

“1. Els beneficis d’una empresa d’un Estat contractant estan sotmesos a imposició exclusivament en aquest estat, llevat que l’empresa exerceixi la seva activitat en l’altre Estat contractant mitjançant un establiment permanent que hi estigui situat.”


No obstant, cal tenir en compte el que disposa l’article 16 del Conveni el qual regula de forma especifica les rendes obtingudes per artistes i esportistes:

“1. Malgrat les disposicions dels articles 7 i 14, les rendes que un resident d’un Estat contractant obté de l’exercici de la seva activitat personal en l’altre Estat contractant en qualitat d’artista d’espectable, ja sigui actor de teatre, de cinema, de ràdio o de televisió, o en qualitat de músic, o com esportista, poden ser imposables en aquest altre estat.

2. Malgrat les disposicions dels articles 7 i 14, quan les rendes derivades de les activitats realitzades per un artista o esportista personalment i en aquesta qualitat, s’atribueixin no a l’artista o esportista sinó a una altra persona, aquestes rendes poden ser imposables en l’Estat contractant en què es realitzin les activitats de l’artista o esportista.

3. Les rendes a què es refereix aquest article comprenen les de caràcter accessori derivades de prestacions relacionades amb la notorietat personal d’un artista o esportista resident d’un Estat contractant, sempre que s’obtinguin amb motiu de la seva presència en l’altre Estat contractant i provinguin d’aquest altre Estat.

4. Malgrat les disposicions dels apartats 1 i 2, les rendes derivades de les activitats exercides, personalment i en aquesta qualitat, per un artista d’espectable o un esportista resident d’un Estat contractant, en l’altre Estat contractant, únicament poden ser imposables en el primer Estat quan aquestes activitats desenvolupades en l’altre Estat són finançades principalment per fons públics del primer Estat, de les seves subdivisions polítiques o entitats locals o de les seves persones jurídiques de dret públic.”


Atès que l’article anteriorment transcrit, estableix que les rendes poden estar subjectes en l’estat en que s’obtenen les mateixes, cal tenir en compte el que disposa la Llei de l’IRNR del Principat d’Andorra.

D’acord amb l’article 8 de la Llei de l’IRNR, el fet generador de l’impost és l’obtenció de rendes, dineràries o en espècie, en el territori d’Andorra, per part dels obligats tributaris de l’impost. Al respecte l’article 4 de la Llei estableix que són obligats tributaris de l’impost, les persones físiques i les persones jurídiques no-residents fiscals al Principat d’Andorra que obtinguin rendes, que d’acord amb la Llei es considerin generades en aquest territori.

Al respecte l’article 9 de la Llei de l’IRNR, determina que:

“1. Es consideren rendes obtingudes en territori andorrà les provinents d’activitats desenvolupades dins del territori esmentat, les que procedeixin de béns situats a Andorra o les que provinguin de drets exercitables o utilitzables al Principat.

2. En particular, es consideren rendes obtingudes en territori andorrà totes aquelles que siguin satisfetes per persones jurídiques residents a Andorra, o per persones físiques, que siguin empresaris o professionals residents a Andorra; excepte que les rendes corresponguin a drets o prestacions contractades, realitzades i utilitzades fora del territori andorrà”.


Per altra banda, els articles 29 i 34 de la Llei estableixen que el tipus de gravamen general és del 10% i les entitats residents fiscals en el territori andorrà estan obligades a practicar retenció respecte de les rendes subjectes a l’IRNR que satisfacin o abonin.

D’acord amb els preceptes normatius transcrits anteriorment, seria correcte interpretar que les prestacions de serveis realitzades a Andorra pels artistes contractats per l’entitat consultant, ja sigui de forma directa o de forma indirecta a través d’una societat, els seria aplicable l’article 16 del Conveni i, per tant, d’acord amb el que disposa la Llei de l’IRNR es trobarien subjectes a la retenció del 10% de l’IRNR?

Pel que fa a les prestacions de serveis efectuades per les productores, si en la factura emesa per la productora es detalla la part corresponent als honoraris de la producció i per una altra banda els honoraris dels artistes, seria correcte aplicar el que disposa l’article 7 del CDI a la part corresponent als honoraris de producció i per tant no aplicar la retenció de l’IRNR del 10%?

En virtut dels expositius anteriors, SOL·LICITA que tenint per formulada l’anterior consulta, es procedeixi a la seva contestació segons la informació proporcionada, sol·licitant la determinació dels criteris administratius corresponents en relació a la subjecció a la retenció del 10% de l’IRNR de les rendes satisfetes per l’entitat consultant.

Resposta

Amb referència a la primera qestió exposada a la vostra consulta, us informem que el Conveni entre el Principat d’Andorra i el Regne d’Espanya per evitar la doble imposició en matèria d’impostos sobre la renda i prevenir l’evasió fiscal, a l’article 7 disposa que:

Article 7. Beneficis de les empreses

1. Els beneficis d’una empresa d’un Estat contractant estan sotmesos a imposició exclusivament en aquest Estat, llevat que l’empresa exerceixi la seva activitat en l’altre Estat contractant mitjançant un establiment permanent que hi estigui situat. Si l’empresa exerceix la seva activitat de tal manera, els beneficis de l’empresa poden ser imposables a l’altre Estat però només en la mesura que siguin imputables a aquest establiment permanent.

2. Sense perjudici de les disposicions de l’apartat 3, quan una empresa d’un Estat contractant exerceix la seva activitat en l’altre Estat contractant mitjançant un establiment permanent que hi estigui situat, s’imputen en cadascun dels Estats contractants a aquest establiment permanent els beneficis que hauria pogut realitzar si hagués constituït una empresa distinta i independent que exercís activitats idèntiques o similars en condicions idèntiques o similars i que tractés amb total independència amb l’empresa de la qual constitueix un establiment permanent.

3. Per determinar els beneficis d’un establiment permanent, s’admet la deducció de les despeses realitzades per als fins d’aquest establiment permanent, incloent-hi les despeses de direcció i els costos generals d’administració per als mateixos fins, ja sigui en l’Estat on se situa aquest establiment permanent, ja sigui arreu.
LesLleis.com

4. No es pot imputar cap benefici a l’establiment permanent pel sol fet de la compra de béns o de mercaderies per a l’empresa per part d’aquest establiment permanent.

5. A l’efecte dels apartats anteriors, els beneficis imputables a l’establiment permanent es determinen cada any segons el mateix mètode, tret que existeixin motius vàlids i suficients per procedir altrament.

6. Quan els beneficis inclouen elements de renda que s’han tractat per separat en altres articles d’aquest Conveni, les disposicions d’aquests articles no es veuen afectades per les disposicions d’aquest article.”


El Conveni entre el Principat d’Andorra i el Regne d’Espanya per evitar la doble imposició en matèria d’impostos sobre la renda i prevenir l’evasió fiscal, a l’article 16 disposa que:

Article 16. Artistes i esportistes

1. Malgrat les disposicions dels articles 7 i 14, les rendes que un resident d’un Estat contractant obté de l’exercici de la seva activitat personal en l’altre Estat contractant en qualitat d’artista d’espectacle, ja sigui actor de teatre, de cinema, de ràdio o de televisió, o en qualitat de músic, o com a esportista, poden ser imposables en aquest altre Estat.

2. Malgrat les disposicions dels articles 7 i 14, quan les rendes derivades de les activitats realitzades per un artista o esportista personalment i en aquesta qualitat, s’atribueixin no a l’artista o esportista sinó a una altra persona, aquestes rendes poden ser imposables en l’Estat contractant en què es realitzin les activitats de l’artista o esportista.

3. Les rendes a què es refereix aquest article comprenen les de caràcter accessori derivades de prestacions relacionades amb la notorietat personal d’un artista o esportista resident d’un Estat contractant, sempre que s’obtinguin amb motiu de la seva presència en l’altre Estat contractant i provinguin d’aquest altre Estat.

4. Malgrat les disposicions dels apartats 1 i 2, les rendes derivades de les activitats exercides, personalment i en aquesta qualitat, per un artista d’espectacle o un esportista resident d’un Estat contractant, en l’altre Estat contractant, únicament poden ser imposables en el primer Estat quan aquestes activitats desenvolupades en l’altre Estat són finançades principalment per fons públics del primer Estat, de les seves subdivisions polítiques o entitats locals o de les seves persones jurídiques de dret públic.”


D’altra banda, el Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, a l’article 4 estableix que:

Article 4. Obligats tributaris

Són obligats tributaris d’aquest impost les persones físiques i les persones jurídiques no-residents fiscals al Principat d’Andorra que obtinguin rendes, que d’acord amb aquesta Llei, es consideren generades en aquest territori.

A aquests efectes, es consideren residents fiscals al Principat d’Andorra, les persones jurídiques definides a l’article 7 de la Llei de l’impost sobre societats, i les persones físiques definides a l’article 8 de la Llei de l’impost sobre la renda de les persones físiques.”


El Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, a l’article 8 estableix que:

Article 8. Fet generador

1. Constitueix el fet generador l’obtenció de rendes, dineràries o en espècie, en el territori d’Andorra, per part dels obligats tributaris d’aquest impost, de conformitat amb el que s’estableix als articles segents.”


El Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, a l’article 9 estableix que:

Article 9. Rendes obtingudes en territori andorrà

1. Es consideren rendes obtingudes en territori andorrà les provinents d’activitats desenvolupades dins del territori esmentat, les que procedeixin de béns situats a Andorra o les que provinguin de drets exercitables o utilitzables al Principat.

2. En particular, es consideren rendes obtingudes en el territori andorrà totes aquelles que siguin satisfetes per persones jurídiques residents a Andorra, o per persones físiques, que siguin empresaris o professionals residents a Andorra; excepte que les rendes corresponguin a drets o prestacions contractades, realitzades i utilitzades fora del territori andorrà.”


El Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, a l’article 34 estableix que:

Article 34. Persones i entitats amb obligació de retenir i ingressar a compte

4. Estan obligats a practicar la retenció i l’ingrés a compte respecte de les rendes subjectes a aquest impost que satisfacin o abonin:

a) les entitats residents fiscals en el territori andorrà, incloses les entitats o patrimonis autònoms regulats en el segon paràgraf de la lletra a) de l’apartat A) de l’article 15 de la Llei de bases de l’ordenament tributari, del 19 de desembre del 1996;

b) les persones físiques residents fiscals en el territori andorrà que realitzin activitats econòmiques, d’acord amb la definició que, a aquest efecte, utilitza la Llei de l’impost sobre la renda de les activitats econòmiques, respecte de les rendes que satisfacin o abonin en l’exercici d’aquestes activitats;

c) els obligats tributaris no-residents fiscals que operin mitjançant un establiment permanent o sense, quan paguin rendes gravades per aquest impost.”


Atès el contingut dels articles anteriors, entenem que la renda obtinguda per un artista no resident fiscal a Andorra derivada d’una actuació realitzada en territori andorrà estarà subjecta i no exempta de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals. Així mateix, la renda atribuïda a una societat no-resident fiscal a Andorra i derivada de l’actuació d’un artista no-resident fiscal a Andorra en territori andorrà també estarà subjecta i no exempta de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals. D’altra banda, de la informació proporcionada es desprèn que l’entitat consultant satisfà rendes a persones físiques no-residents fiscals a Andorra per compondre i dirigir espectacles que es materialitzen en territori andorrà, entenem que les rendes en qestió estaran exemptes de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, en la mesura que les persones beneficiàries de les rendes no actuïn en l’espectacle.

Pel que fa a la segona qestió, les rendes percebudes per persones físiques o societats no residents fiscals per desenvolupar la producció d’un espectacle que es materialitza en territori andorrà estaran exemptes de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals. Per tant, en el supòsit que una mateixa factura reflecteixi de manera individualitzada la prestació de serveis com a artista i la prestació de serveis com a productor d’un espectacle, entenem que la renda satisfeta per aquest últim concepte no estarà sotmesa a la retenció de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals.