Consulta vinculant en relació amb la consideració d’obligat tributari d’un determinat fons de pensions.
| Número de consulta |
CV0163-2019 |
| Data d’emissió |
03/09/2019 |
| Normativa |
Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats. |
ANTECEDENTS
Ref. Impost sobre societats, període impositiu 2018 (i següents).
Els sotasignats, els senyors A i B, representants de la societat F, compareixen davant aquest Departament de Tributs i de Fronteres (en endavant DTF) en representació del Fons de Pensions X.
Compareixen d’acord amb el previst en l’article 65 de la Llei 21/2014, de bases de l’ordenament tributari, així com els articles 23 i següents del Reglament d’aplicació dels tributs, formular la present consulta, a l’objecte de sol·licitar el criteri interpretatiu vinculant de l’Administració tributària que es descriu a continuació.
Als efectes pertinents, es fa constar expressament que en el moment de lliurar la present consulta, no s’està tramitant cap procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària del tribut objecte de consulta tributària en relació al Fons de Pensions X.
Antecedents i fonaments de Dret:
En la present consulta es planteja quina és la fiscalitat aplicable en l’Impost sobre societats (en endavant IS), al Fons de Pensions X.
El Fons de Pensions X fou creat mitjançant la Llei 23/2014, del 30 d’octubre, qualificada de creació i de regulació del pla de pensions de la funció pública (en endavant Llei del pla de pensions de la funció pública), la qual preveu la creació d’un fons de pensions per a gestionar les aportacions realitzades per l’Administració Pública i pels partícips del pla de pensions de la funció pública.
Així doncs, l’article 8.2 de la llei del pla de pensions de la funció pública defineix el Fons de Pensions X com segueix:
“Article 8. Sistema de finançament del pla de pensions
[...]
2. Es constitueix el fons de pensions de la funció pública, com a patrimoni autònom i sense personalitat jurídica, composat per les aportacions realitzades per l’Administració promotora i pels partícips, més el resultat de les inversions, menys les despeses i pèrdues que li siguin imputables.”
Per tant, el Fons de Pensions X es configura com una entitat sense personalitat jurídica, que té com a única finalitat gestionar les aportacions al pla de pensions de la funció pública.
Una volta analitzada la naturalesa del Fons de Pensions X, cal comprovar si aquest és obligat tributari de l’IS. Així doncs, l’article 6 de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre les societats (en endavant LIS), enumera quins són els obligats tributaris de l’impost:
“
Article 6. Obligats tributaris
1. Són obligats tributaris de l’impost, quan tinguin la seva residència en territori andorrà:
a) Les persones jurídiques.
b) Les institucions d’inversió col·lectiva incloses en l’àmbit d’aplicació de la
Llei 10/2008, del 12 de juny, de regulació dels organismes d’inversió col·lectiva de dret andorrà.
c) Entitats públiques i parapúbliques i de dret públic.
2. Els obligats tributaris d’aquest impost es designen abreujadament i indistintament per les denominacions “societats” o “entitats” al llarg d’aquesta Llei.
3. Les rendes corresponents a les societats civils, herències jacents, comunitats de béns i totes aquelles entitats o patrimonis autònoms regulats en el
segon paràgraf de l’article 31 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, s’imputen als seus socis, hereus, comuners o partícips segons les normes o pactes aplicables en cada cas o a parts iguals en defecte d’aquests, integrant-se en l’impost quan aquests siguin persones jurídiques.”
Val a dir que, la naturalesa jurídica del Fons de Pensions X prevista a la Llei del pla de pensions de la funció pública no encaixa en cap de les definicions prevista en l’article 6 de la LIS, per quant no és ni una persona jurídica, ni un organisme d’inversió col·lectiva, ni tampoc cap entitat pública o parapública de dret públic.
Per tant, en vista dels antecedents exposats, i d’acord amb el redactat de l’article 6 de la LIS, sembla que el Fons de Pensions X no s’inclou en la definició d’obligat tributari de l’IS.
QÜESTIÓ PLANTEJADA
En el present cas, el Fons de Pensions X sol·licita confirmar els aspectes següents:
1. Tenint en compte la seva naturalesa jurídica de l’entitat, aquesta no és obligat tributari de l’IS, d’acord amb el contingut de l’article 6 de la LIS;
2. En el cas en que aquest DTF considerés que el Fons de Pensions X és obligat tributari de l’IS, agrairíem confirmació de si li és d’aplicació el tipus de gravamen del 0 per cent fixat en l’article 41.2 de la LIS, per assimilació del Fons de Pensions X a un Organisme d’inversió col·lectiva de dret andorrà.
Resposta
Amb referència a la vostra consulta relacionada amb la consideració d’obligat tributari de l’impost sobre societats, primerament s’ha de determinar si el fons que és objecte d’aquesta consulta es comporta com un organisme d’inversió col·lectiva (OIC) de dret andorrà. En relació amb aquesta consideració, el Decret legislatiu del 12-2-2014 pel qual s’aprova el text refós de la Llei 10/2008, del 12 de juny, de regulació dels organismes d’inversió col·lectiva de dret andorrà, a l’article 2, preveu el següent:
“
Article 2. Definició
1. Són OIC els organismes que tenen per objecte invertir els patrimonis dels inversors i gestionar-los en béns, drets, valors negociables o altres instruments, financers o no, d’acord amb l’establert en els prospectes complets respectius i que estableixen sempre el rendiment de l’inversor en funció dels resultats col·lectius de l’organisme.
2. Tret dels casos previstos en aquesta Llei, la gestió d’un OIC l’ha de dur a terme una societat gestora legalment autoritzada que exerceix les facultats de domini sense ser propietària de l’OIC, amb el concurs d’un dipositari, d’acord amb el que preveu el
títol VI d’aquesta Llei.
3. Els OIC no responen ni de les obligacions de l’entitat gestora ni de les pròpies de l’entitat dipositària ni de les dels partícips; només responen de les obligacions i de les despeses previstes en el seu reglament o en els seus documents constitutius/estatuts (en endavant, reglament).”
La mateixa Llei, sobre la forma jurídica dels organismes d’inversió col·lectiva, a l’article 4, estableix el següent:
“
Article 4. Forma jurídica
1. Els OIC de dret andorrà revesteixen la forma de fons o de societat o de qualsevol altra forma que s’estableixi en la normativa vigent i requereixen la seva inscripció en el registre corresponent de l’INAF en els termes que estableix l’
article 42 d’aquesta Llei.
2. Els OIC que revesteixen la forma de societat o qualsevol altra forma amb personalitat jurídica pròpia es consideren de dret andorrà si la corresponent persona jurídica és de dret andorrà. En cas que la gestió del patrimoni d’aquestes societats es dugui a terme a través d’una societat gestora, aquesta ha de ser de dret andorrà.
Les SICAV només poden gestionar actius pel seu propi compte sense poder, en cap cas, rebre el mandat per gestionar actius en nom de tercers.
3. Els OIC que revesteixen la forma de fons o qualsevol altra forma sense personalitat jurídica representats per una societat gestora es consideren de dret andorrà si la referida societat gestora és de dret andorrà.
4. Els OIC estructurats com a fons són patrimonis separats sense personalitat jurídica pròpia que tenen, però, capacitat negocial i legitimació processal a través de la seva societat gestora, i s’atribueix al propi fons i no als seus partícips els drets i les obligacions que resultin de l’activitat contractual d’aquella; els partícips són els propietaris del fons, però no poden exercir cap acció o facultat de domini o disposició sobre el patrimoni del fons i, molt especialment, no tenen acció de divisió del patrimoni comú.
5. La societat gestora té ple poder de representació i administració sobre el fons i tot el seu patrimoni. Les obligacions de fer a càrrec del fons les ha de complir la societat gestora o l’entitat dipositària en el marc de les seves obligacions conforme a aquesta Llei, les seves normes de desenvolupament i el reglament de cada fons; les obligacions patrimonials s’han de complir amb càrrec al patrimoni del fons.
6. El centre efectiu d’administració dels OIC andorrans ha d’estar situat al Principat d’Andorra.”
D’acord amb els preceptes esmentats i segons la informació proporcionada pel consultant, el fons de pensió que és objecte d’aquesta consulta és un vehicle d’inversió amb característiques i comportament similar a un organisme d’inversió col·lectiva de dret andorrà.
D’altra banda, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, a l’article 6.b, disposa que són obligades tributàries de l’impost “les institucions d’inversió col·lectiva incloses en l’àmbit d’aplicació de la Llei 10/2008, del 12 de juny, de regulació dels organismes d’inversió col·lectiva de dret andorrà”. Així mateix, quant al tipus de gravamen aplicable a aquest tipus d’entitats, la mateixa Llei, a l’article 41.2, preveu el següent: “2. El tipus de gravamen aplicable a les institucions d’inversió col·lectiva regulades per la Llei 10/2008, del 12 de juny, de regulació dels organismes d’inversió col·lectiva de dret andorrà, a exclusió de les societats gestores, que estan sotmeses al règim general, és del 0 per cent.” Consegüentment, tenint en compte les particularitats i el mecanisme de funcionament del fons de pensió en qüestió, als efectes de l’impost sobre societats, s’equipara a un organisme d’inversió col·lectiva de dret andorrà. De manera que aquest fons és obligat tributari de l’impost sobre societats i el tipus de gravamen aplicable és del 0%.