Carregant...
 

CV0157-2019 Consulta vinculant a tributs, del 20 de juny del 2019, en relació amb la consideració de bescanvi de valors als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0157-2019 Consulta vinculant a tributs, del 20 de juny del 2019, en relació amb la consideració de bescanvi de valors als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial
Data document:
20/06/2019
Impostos relacionats:
Impost Societats, IRPF
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la consideració de bescanvi de valors als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial.

Número de consulta CV0157-2019
Data d’emissió 20/06/2019
Normativa Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

Consulta:

Consulta fiscal en referència a l’aplicació del règim fiscal previst a la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.

Normativa:

Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la Renda de les Persones Físiques (en endavant, Llei de l’IRPF)

Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats (en endavant, Llei de l’IS)

Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries (en endavant, Llei de reorganització empresarial)

Qüestions plantejades:

A efectes de l’aplicació del règim fiscal especial previst a la Llei de reorganització empresarial en relació a l’operació societària plantejada, es formulen les qüestions següents:

a. Aplicació del règim fiscal especial previst a la Llei de reorganització empresarial a l’operació de bescanvi de valors efectuada per la consultant, a una societat preexistent, íntegrament participada per aquesta.

b. Valoració, als efectes de l’impost sobre Societats, de les participacions rebudes per la societat participada per la consultant, en l’operació de bescanvi de valors plantejada.

c. Valoració, als efectes de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, de les participacions rebudes per la consultant, en l’operació de bescanvi de valors plantejada.

**********

1. DESCRIPCIÓ DELS FETS:

La consultant és una persona física amb residència fiscal a Andorra, subjecte passiu de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (en endavant, IRPF). D’entre els elements que integren el patrimoni de la consultant, es consulta sobre les participacions que aquesta ostenta en el capital social de dues societats, una amb residència fiscal a Andorra (en endavant societat A) i una altra amb residència fiscal a Espanya (en endavant societat B).

La societat A és una societat amb residència fiscal a Andorra, que va ésser constituïda, mitjançant escriptura pública i es troba degudament inscrita en el registre de societats del Govern d’Andorra. En aquest sentit, l’objecte social de la societat A comprèn, entre d’altres, la gestió i explotació del patrimoni propi.

La totalitat del capital social de la societat A es troba en mans de la consultant des del moment de la seva constitució, moment a partir del qual aquesta ha vingut duent a terme les seves inversions a través de dita societat.

El principal actiu integrant del Balanç de la societat A és la inversió financera en la societat de responsabilitat limitada espanyola B, essent dita participació en el capital social de B del 76,10%, mantinguda des de la darrera ampliació de capital dinerària duta a terme per la societat B a l’any 2018. En aquest sentit, amb caràcter previ a l’esmentada ampliació de capital, la totalitat del capital social de B era posseït, des de la seva constitució i com a conseqüència de la inexistència d’una estructura societària suficient a Andorra (això és, prèviament a la constitució de la societat A), per la consultant.

Convé també posar de manifest que, a data de presentació de la present consulta, la societat A no disposa de crèdits fiscals significatius pendents de compensar o aplicar, essent subjecte passiu de l’Impost sobre Societats (en endavant, IS), tributant al tipus impositiu general previst a l’article 41.1 de la Llei de l’IS.

Per la seva banda, la societat B va ésser constituïda, mitjançant escriptura pública i es troba degudament inscrita en el Registre Mercantil de Barcelona (Espanya).

El principal actiu integrant del Balanç de B és la seva participació en una societat anònima espanyola, subjecte passiu de l’IS a Espanya. Addicionalment, integren també el patrimoni de B (si bé amb una menor rellevància respecte del seu actiu principal) les participacions en dues societats de responsabilitat limitada espanyoles, també subjectes passius de l’IS a Espanya i amb activitat de holding d’empreses relacionades amb el sector de la construcció i immobiliari a Espanya.

Fruit de la seva activitat, la societat B ha vingut generant una sèrie de bases de tributació negatives que a data de la present consulta, estan pendents de compensació a Espanya. En aquest sentit, en cap cas dits crèdits fiscal podrien ser objecte de compensació i/o utilització a Andorra.

En aquest sentit, la constitució i recent posada en funcionament efectiu de la societat A fa que l’actual estructura patrimonial de la consultant no sigui òptima en allò que es refereix a la seva gestió, existint una dualitat d’estructures i de costos de gestió, que es veurien mitigats en cas que les participacions societàries mantingudes directament per la consultant (entre les que es troben les participacions en B) es trobessin centralitzades a través de la societat A. Addicionalment, l’existència d’una societat encarregada de la gestió de les inversions financeres i de la resta del patrimoni empresarial de la consultant permet una gestió centralitzada i professionalitzada, de la qual es podria beneficiar la consultant en cas d’aportar les seves participacions en el capital social de B.

En virtut de l’anterior, la consultant es planteja la possibilitat d’aportar la totalitat de la seva participació en el capital social de B a la societat A, de manera que A ostenti la condició de soci únic de B. Al respecte, és important posar de manifest que la totalitat de les participacions que serien objecte d’aportació van ser adquirides per la consultant amb anterioritat a la constitució de la societat A, havent estat totes les participacions de B emeses amb posterioritat a la constitució de la societat A adquirides per aquesta.

Vista la situació actual descrita, i tenint en compte el contingut de la Llei de reorganització empresarial, la consultant es planteja la possibilitat de reorganitzar la seva estructura patrimonial actual, amb la finalitat d’aconseguir una gestió més professionalitzada i eficient del seu patrimoni empresarial i financer.

Descripció de l’operació a realitzar i dels motius que fomenten la seva execució

Es planteja l’aportació no dinerària a la societat A de les participacions que la consultant ostenta de forma directa en el capital social de B, passant A a ser el soci únic de la societat espanyola.

L’objectiu de l’operació plantejada és la reestructuració patrimonial del grup de societats propietat de la consultant, amb la finalitat d’obtenir el màxim rendiment de l’activitat. En aquest sentit, es persegueix com objectiu la unificació de les participacions de la consultant i de A en B, sota una mateixa titularitat (A), de manera que les inversions a Espanya, tant en actius industrials com immobiliaris depenguin d’una única titularitat (B), optimitzant així el seu rendiment, homogeneïtzant els criteris i polítiques empresarials i aconseguint una major eficiència. Així mateix, amb aquesta estructura, les inversions a Andorra es situarien sota la titularitat d’una entitat andorrana (A), tant per motius d’agilitat en la realització d’operacions, com de l’existència de menors obstacles administratius en el desenvolupament de la seva activitat.

En aquest sentit, els motius econòmics i organitzatius que justifiquen l’esmentada operació són els que es detallen a continuació:

- Simplificació i professionalització de la gestió de les inversions financeres i del patrimoni empresarial.

- Generació d’economies d’escala i enfortiment del posicionament del grup participat per la consultant.

- Facilitar la gestió eficaç de la tresoreria i la materialització de noves inversions a Andorra.

- Separació del patrimoni personal de l’empresarial, limitant així la responsabilitat de la consultant de la gestió de les participacions financeres.

Atenent a l’operació plantejada i als objectius perseguits amb la mateixa, la consultant presenta la següent consulta davant aquesta Administració, relativa als aspectes que es detallen a continuació:

a. Aplicació del règim fiscal especial previst a la Llei de reorganització empresarial a l’operació consistent en el bescanvi de valors mitjançant l’aportació a la societat A, de les participacions en el capital social de B, efectuada per la consultant.

b. Valoració als efectes de l’IRPF, de les accions rebudes per la consultant, en l’operació plantejada.

2. INTERPRETACIÓ FISCAL DE LA SITUACIÓ PLANTEJADA:

Tal i com s’ha indicat anteriorment, es planteja una reorganització del patrimoni de la consultant. En aquest sentit, de l’operació de bescanvi de valors plantejada es poden derivar implicacions tributàries a nivell de tributació directa i indirecta. Així mateix, resulta rellevant determinar l’aplicació del règim especial de neutralitat previst en la Llei de reorganització empresarial a l’operació plantejada.

Arrel dels antecedents exposats anteriorment, l’objecte de la present consulta és aclarir les implicacions fiscals derivades de l’operació plantejada tenint en compte les particularitats descrites a l’apartat anterior i la legislació vigent a data de la present consulta.

2.1. BESCANVI DE VALORS - APLICACIÓ DEL RÈGIM FISCAL DE NEUTRALITAT

L’article 24 del Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques (en endavant, Llei de l’IRPF) disposa que “Als efectes d’aquest impost, es consideren “guanys i pèrdues de capital” les variacions en el valor del patrimoni de l’obligat tributari que es posin de manifest amb motiu de qualsevol alteració en la seva composició, excepte que per aplicació d’aquesta Llei es considerin rendes”.

En aquest sentit, l’article 25 de la Llei de l’IRPF estableix la mecànica de càlcul dels guanys i pèrdues de capital dels obligats tributaris de l’IRPF. L’esmentat article estableix que “l’import dels guanys o pèrdues de capital és: a) En els casos de transmissió a títol onerós o lucratiu, la diferència entre els valors d’adquisició i transmissió dels elements patrimonials. b) En la resta de casos, el valor real dels elements patrimonials o les seves parts, si escau. [...]”.

No obstant allò disposat de forma genèrica per la Llei de l’IRPF, la Llei de reorganització empresarial ha establert, per a determinades operacions societàries entre les que s’inclouen els bescanvis de valor com el plantejat en la present consulta vinculant, una sèrie de mecanismes destinats a diferir la tributació que es pogués derivar de dites operacions. En aquest sentit es pronuncia el legislador quan, en l’exposició de motius de l’esmentada Llei de reorganització empresarial, assenyala que “des del punt de vista tècnic, el mecanisme utilitzat en el marc dels impostos directes per aconseguir la neutralitat fiscal que busca assolir la Llei és el de diferiment. És a dir, les rendes que puguin posar-se de manifest en les persones o entitats que intervenen en una operació de reorganització empresarial no deixen de tributar de forma definitiva, sinó que la seva tributació es trasllada a un moment posterior. Més concretament, el recurs tècnic utilitzat per aconseguir aquest diferiment és la no -integració a les bases de tributació de les rendes generades per les operacions de reorganització i el manteniment dels valors fiscals del transmissor en el patrimoni de l’adquirent”.

D’acord amb el contingut de la Llei de reorganització empresarial, l’aplicació del règim de neutralitat previst en dita Llei requereix de l’acompliment d’una sèrie de requisits objectius i, d’altra banda, de requisits subjectius.

Requisits objectius

En l’escenari plantejat, es procediria a formalitzar un bescanvi de valors a través del qual la consultant aportaria a la societat A el total de participacions que manté actualment en el capital social de B, passant a ser A el soci únic de dita societat, ampliant el seu percentatge de participació del 76,10% actual, al 100%.

L’article 2.5 de la Llei de reorganització empresarial disposa que té la consideració d’aportació no dinerària d’altres actius l’operació per la qual “una entitat adquireix una participació en el capital social d’una altra entitat que li permet obtenir la majoria de drets de vot d’aquesta altra entitat o, si ja disposa de la majoria referida, adquirir-ne una major participació, mitjançant l’atribució als socis de l’altra entitat, a canvi dels seus valors, de valors representatius del capital social de la primera entitat, atenent una norma proporcional, i, si escau, d’una compensació en diners que no superi el 10% del valor nominal o, a falta del valor nominal, d’un valor equivalent al nominal dels valors que es dedueixi de la seva comptabilitat”.

Per la seva banda, l’article 8.1 de la referida Llei disposa que “no s’han d’integrar en la base de tributació de l’impost sobre societats, de l’impost sobre la renda de les persones físiques o de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals les rendes que es posin de manifest com a conseqüència de les operacions de bescanvi de valors quan els socis que realitzin el bescanvi rebin valors representatius del capital social d’una entitat resident fiscal al Principat d’Andorra. No obstant això, cadascun dels socis que efectuïn el bescanvi de valors pot optar per integrar a la base de tributació de l’impost que sigui aplicable la totalitat de les rendes obtingudes com a conseqüència de l’operació, sense que aquesta opció impliqui la renúncia a l’aplicació del règim previst en aquesta Llei a l’operació”.

Entén la consultant que en l’operació plantejada es donaria compliment a tots els requisits objectius esmentats en els articles 2.5 i 8.1. reproduïts:

- Les participacions socials aportades a A per la consultant permeten que dita societat ampliï la seva participació en el capital social de B, de la que ja ostenta una participació majoritària des del 2018.

- A canvi de l’aportació efectuada, la consultant, com a aportant, rebria valors representatius del capital social de A.

- La Societat adquirent, això és A, és una entitat resident fiscal a Andorra.

Requisits subjectius

Addicionalment als requisits de caire objectiu previstos al llarg del redactat de la Llei de reorganització empresarial, l’article 15.2 de l’esmentada Llei estableix que “no obstant això, el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions referides a l’article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal”.

Com es pot apreciar, s’exigeix que les operacions formalitzades sota el règim especial de neutralitat fiscal es duguin a terme per motius econòmicament vàlids i no per motius fiscals. En aquest sentit, tal i com ja s’ha fet esment en els antecedents de la present consulta, l’operació plantejada es duria a terme per una sèrie de motius que entenem serien susceptibles de justificar el seu fons econòmic.

- Simplificació i professionalització de la gestió de les inversions financeres i del patrimoni empresarial l’actual distribució de les participacions en el capital social de B generen ineficiències en seu de la consultant. En aquest sentit, l’aportació de les participacions mantingudes directament per la consultant a la societat A permetria una gestió única i professionalitzada de les mateixes, reduint ineficiències existents derivades de la duplicitat d’estructures actual (tinença i gestió de les participacions en B en seu de la consultant i de A).

- Generació d’economies d’escala i enfortiment del posicionament del grup participat per la consultant: en el marc de la seva activitat, la qual ja està duent a terme de forma efectiva tal i com demostra l’adquisició de la participació majoritària en el capital social de B, la societat A ha materialitzat una sèrie de inversions i disposa d’una sèrie de mitjans materials. En aquest sentit, fruit de l’operació, es pretén enfortir el posicionament de l’empresa en el seu sector econòmic, aconseguint així una millora de la situació patrimonial de la societat A i facilitant l’existència d’economies d’escala.

A més, resultat de l’operació plantejada s’aconseguirà una gestió més eficaç del conjunt d’empreses, millorant els seus comptes de resultats, aportant així una major rendibilitat i, en conseqüència, un millor posicionament en el mercat, aconseguint així unes condicions més avantatjoses front a tercers.

- Facilitar la gestió eficaç de la tresoreria i la materialització de noves inversions a Andorra: la formalització de l’operació plantejada facilitaria la reinversió a Andorra de la tresoreria provinent d’hipotètics repartiments de dividends de la societat participada que pugui rebre A, com a societat encarregada de la gestió i explotació del patrimoni propi. En aquest sentit, A es constitueix com el vehicle de la consultant per exercir directament les seves inversions a Andorra, mentre que B seria el vehicle a través del qual es materialitzarien les inversions a Espanya.

- Separació del patrimoni personal de l’empresarial, limitant així la responsabilitat de la consultant de la gestió de les participacions financeres: la centralització de les inversions financeres en seu de la societat A i la separació d’aquestes del patrimoni personal no afecte a una activitat econòmica de la consultant permetrà limitar la responsabilitat d’aquesta, derivada de la gestió dels actius empresarials.

En conseqüència, entenem que el bescanvi de valors plantejat donaria compliment a la totalitat dels requisits objectius i subjectius fixats per la Llei de reorganització empresarial, per a acollir-se al règim de neutralitat previst en dita Llei.

2.2. BESCANVI DE VALORS - VALORACIÓ DE LES PARTICIPACIONS SOCIALS REBUDES PER LA SOCIETAT A

D’acord amb el que disposa l’article 8.3 de la Llei de reorganització, “les accions o participacions rebudes per l’entitat que realitza el bescanvi es valoren, als efectes de l’impost sobre societats, pel mateix valor fiscal que tenien a la seu dels socis que realitzen l’aportació, mantenint-se igualment la mateixa data d’adquisició. No obstant això, en cas que les rendes obtingudes pels socis no hagin estat subjectes a tributació al Principat d’Andorra o en cas que els socis hagin exercit l’opció prevista al segon paràgraf de l’apartat 1 anterior, les accions o participacions rebudes es valoren pel seu valor normal de mercat a la data de realització del bescanvi de valors i la seva data d’adquisició és la de la realització de l’operació”.

En aquest sentit, entén la consultant que, en la mesura en què les hipotètiques rendes derivades de l’operació de bescanvi plantejada estiguin subjectes a tributació al Principat d’Andorra i que la consultant no renunciï a l’aplicació del règim especial previst a la Llei de reorganització, les participacions socials de B rebudes per la societat A s’haurien de valorar, a efectes de l’IS, pel mateix valor fiscal i antiguitat que tenien en seu de la consultant.

2.3. BESCANVI DE VALORS - VALORACIÓ DE LES PARTICIPACIONS SOCIALS PERCEBUDES PER LA CONSULTANT

D’acord amb el que disposa l’article 8.2 de la Llei de reorganització, “llevat que hagin optat per la integració de les rendes en els termes previstos al segon paràgraf de l’apartat anterior, les accions o participacions rebudes pels socis com a conseqüència de les operacions de bescanvi de valors es valoren, als efectes de l’impost sobre societats, l’impost sobre la renda de les persones físiques o l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, pel valor fiscal que tenien les accions o participacions entregades abans de l’operació, i les accions o participacions rebudes conserven la data d’adquisició de les entregades”.

En aquest sentit, entén la consultant que en l’operació de bescanvi de valors objecte de la present consulta, les participacions socials de la societat A rebudes s’haurien de valorar, a efectes fiscals, pel mateix valor fiscal dels elements patrimonials aportats.

El consultant, segons requeriment del Departament de Tributs i de Fronteres, amplia la informació relacionada amb les qüestions plantejades i exposa:

- Que, d’acord amb els requisits establerts a l’article 65 de la Llei 21/2014 del 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari, desenvolupats a l’article 25 del Reglament d’aplicació dels tributs, aquesta part manifesta expressament que, en el moment en què es presenta aquest escrit, no s’està tramitant cap procediment ni recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que li correspongui plantejat en la consulta.

- Que el període al que resultaria d’aplicació la consulta plantejada seria, en cas de dur-se a terme l’operació plantejada, l’exercici 2019.

En relació al comparatiu entre el comportament fiscal que es derivaria de l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i del règim general durant els tres primers períodes impositius següents a l’operació indicada, entén aquesta part que no existirien diferències en quant al tractament fiscal de l’operativa resultant de l’operació plantejada, en virtut del següent:

- Simple tinença de participacions: la simple tinença de participacions no generaria cap renda addicional a les analitzades a continuació, motiu pel qual no es posarien de manifest diferències entre cap els escenaris plantejats.

- Distribució de dividends de l’entitat participada: d’acord amb el contingut de l’article 20 de la Llei de l’Impost sobre Societats, entén aquesta part que una hipotètica distribució de dividends de la societat espanyola (sempre partint de la base que no es preveu que es produeixi a curt termini) tindria el mateix tractament, a efectes fiscals, en tots els casos, amb independència que resulti d’aplicació el règim fiscal especial.

En aquest sentit, el segon paràgraf de l’apartat b) de l’article 20 de la Llei de l’IS disposa que “la participació corresponent s’ha de posseir de manera ininterrompuda durant l’any anterior al dia en què sigui exigible el benefici que es distribueixi o, si no n’hi ha, s’ha de mantenir posteriorment durant el temps necessari per completar aquest període”. En virtut de l’anterior, entén aquesta part que la conclusió assolida respecte aquesta tipologia de rendes seria idèntica en qualsevol dels tres períodes impositius posteriors a la realització de l’operació.

- Rendes derivades de la transmissió de participacions: d’acord amb el contingut de l’article 20 de la Llei de l’Impost sobre Societats, entén aquesta part que una hipotètica transmissió de les participacions de la societat espanyola (sempre partint de la base que no es preveu que es produeixi a curt termini) tindria el mateix tractament, a efectes fiscals, en tots els casos, amb independència que resulti d’aplicació el règim fiscal especial.

En aquest sentit, el segon paràgraf de l’apartat b) de l’article 20 de la Llei de l’IS disposa que “en el cas de rendes derivades de la transmissió de la participació, el termini d’un any es computa fins al moment de transmissió de la participació o liquidació de la societat. Per al còmput del termini esmentat, s’ha de tenir en compte el període en què la participació hagi estat posseïda ininterrompudament per persones vinculades en el sentit de l’article 16”. En virtut de l’anterior, entén aquesta part que la conclusió assolida respecte aquesta tipologia de rendes seria idèntica en qualsevol dels tres períodes impositius posteriors a la realització de l’operació.

En relació amb l’estalvi de les despeses que es derivaria com a conseqüència de l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial durant els tres primers períodes impositius següents a l’operació indicada en la consulta, aquesta part procedeix a efectuar algunes puntualitzacions en relació a alguns dels motius econòmics ja exposats en la consulta:

- Generació d’economies d’escala i enfortiment del posicionament del grup participat per la consultant. Amb l’actual composició de l’actiu de la societat A, l’impacte de la realització de l’operació plantejada suposaria una optimització dels recursos emprats en la seva activitat habitual, fent-los entre un 20% i un 25% més eficients, aproximadament.

- Facilitar la gestió eficaç de la tresoreria i la materialització de noves inversions a Andorra. Si bé resulta difícil quantificar l’estalvi fiscal associat a aquest motiu econòmic, una gestió eficaç i centralitzada de la tresoreria minimitzaria la necessitat d’apalancament de la societat A al realitzar possibles futures inversions, és a dir, d’accedir al finançament per part de tercers. En aquest sentit, l’estalvi que suposa aquest fet seria el tipus d’interès associat al finançament que A hagués de sol·licitar en els tres propers exercicis.

- Separació del patrimoni personal de l’empresarial, limitant així la responsabilitat de la consultant de la gestió de les participacions financeres. Aquesta part entén que no és possible quantificar l’impacte econòmic d’aquest motiu econòmic a data del present document, si bé la separació del patrimoni personal de l’empresarial minimitza el risc de responsabilitat patrimonial personal de la consultant, en cas d’hipotètiques reclamacions civils o administratives associades a l’activitat econòmica de la seva societat.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

D’acord amb la descripció dels fets i la interpretació fiscal de la consultant al respecte, concloem reiterant-nos amb les qüestions plantejades a l’inici de la consulta així com amb els criteris exposats al llarg de la mateixa, els quals consultem sobre la seva confirmació:

- En relació amb l’operació de bescanvi de valors plantejada:

a. Confirmació de l’aplicació del règim fiscal especial previst a la Llei de reorganització empresarial a l’operació consistent en el bescanvi de valors mitjançant l’aportació a la societat A, de les participacions en el capital social de B, efectuada per la consultant.

b. Confirmació que, en la mesura en què les hipotètiques rendes derivades de l’operació de bescanvi plantejada estiguin subjectes a tributació al Principat d’Andorra i que la consultant no renunciï a l’aplicació del règim especial previst a la Llei de reorganització, les participacions socials de B rebudes per A s’haurien de valorar, a efectes de l’IS, pel mateix valor fiscal i antiguitat que tenien en seu de la consultant.

c. Confirmació que les noves participacions socials de la societat A rebudes per la consultant s’haurien de valorar, a efectes fiscals, pel mateix valor fiscal dels elements patrimonials aportats.

És per això que plantegem la corresponent consulta per tal de clarificar i consensuar amb el Ministeri encarregat de les Finances la interpretació de l’articulat de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.

Resposta

Referent a la qüestió sobre la possibilitat d’aplicar el règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, el Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, a l’article 1.1, preveu el següent: “Aquesta Llei estableix el règim fiscal aplicable a les operacions de fusió, escissió, aportació no dinerària de branca d’activitat, aportació no dinerària d’altres actius, bescanvis de valors i devolució d’actius, llevat que es renunciï a aplicar-lo, en la forma prevista en la mateixa Llei.” Així mateix, l’article 2 de la normativa esmentada estableix les definicions de les operacions que es poden acollir al règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial. Concretament, en relació amb la consideració de bescanvi de valors, l’apartat 5 disposa el següent: “Als efectes d’aquesta Llei, té la consideració d’operació de bescanvi de valors l’operació per la qual una entitat adquireix una participació en el capital social d’una altra entitat que li permet obtenir la majoria de drets de vot d’aquesta altra entitat o, si ja disposa de la majoria referida, adquirir-ne una major participació, mitjançant l’atribució als socis de l’altra entitat, a canvi dels seus valors, de valors representatius del capital social de la primera entitat, atenent una norma proporcional, i, si escau, d’una compensació en diners que no superi el 10% del valor nominal o, a falta del valor nominal, d’un valor equivalent al nominal dels valors que es dedueixi de la seva comptabilitat.”

D’altra banda, la mateixa Llei, a l’article 8, en relació amb el règim fiscal del bescanvi de valors, preveu el següent:

Article 8. Règim fiscal del bescanvi de valors

1. No s’han d’integrar en la base de tributació de l’impost sobre societats, de l’impost sobre la renda de les persones físiques o de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals les rendes que es posin de manifest com a conseqüència de les operacions de bescanvi de valors quan els socis que realitzin el bescanvi rebin valors representatius del capital social d’una entitat resident fiscal al Principat d’Andorra.

No obstant això, cadascun dels socis que efectuïn el bescanvi de valors pot optar per integrar a la base de tributació de l’impost que sigui aplicable la totalitat de les rendes obtingudes com a conseqüència de l’operació, sense que aquesta opció impliqui la renúncia a l’aplicació del règim previst en aquesta Llei a l’operació.

2. Llevat que hagin optat per la integració de les rendes en els termes previstos al segon paràgraf de l’apartat anterior, les accions o participacions rebudes pels socis com a conseqüència de les operacions de bescanvi de valors es valoren, als efectes de l’impost sobre societats, l’impost sobre la renda de les persones físiques o l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, pel valor fiscal que tenien les accions o participacions entregades abans de l’operació, i les accions o participacions rebudes conserven la data d’adquisició de les entregades.

3. Les accions o participacions rebudes per l’entitat que realitza el bescanvi es valoren, als efectes de l’impost sobre societats, pel mateix valor fiscal que tenien a la seu dels socis que realitzen l’aportació, mantenint-se igualment la mateixa data d’adquisició.

No obstant això, en cas que les rendes obtingudes pels socis no hagin estat subjectes a tributació al Principat d’Andorra o en cas que els socis hagin exercit l’opció prevista al segon paràgraf de l’apartat 1 anterior, les accions o participacions rebudes es valoren pel seu valor normal de mercat a la data de realització del bescanvi de valors i la seva data d’adquisició és la de la realització de l’operació.”


Segons la informació proporcionada, l’entitat beneficiària de l’aportació de les participacions és una societat andorrana i prèviament a l’operació esmentada en la consulta aquesta societat tenia la majoria dels drets de vot de la societat espanyola. Per tant, en la mesura que l’aportació de les participacions permetrà a la societat andorrana augmentar la seva participació en la societat espanyola i que com a conseqüència d’aquesta aportació a la persona consultant se li atribuiran participacions en el capital social de la societat andorrana, l’operació indicada en la consulta tindrà la consideració de bescanvi de valors a l’efecte de l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial. Pel que fa a les qüestions relacionades amb la valoració de les participacions, serà aplicable el que preveuen els apartats 2 i 3 de l’article 8 de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.

D’altra banda, la finalitat del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial és procurar que la fiscalitat no suposi un impediment per a l’execució de les operacions de reorganització; així mateix, aquesta normativa pretén evitar que el règim fiscal que s’hi preveu generi un incentiu per a reestructuracions que no tenen una justificació sòlida des de l’òptica econòmica o de negoci sinó que estan basades en raons purament fiscals. Sobre aquesta condició, el Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, a l’article 15.2, estableix el següent: “No obstant això, el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions referides a l’article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. Les actuacions de comprovació de l’Administració tributària que determinin la inaplicació total o parcial del règim fiscal previst en aquesta Llei per aplicació de les disposicions del paràgraf anterior eliminaran exclusivament els efectes de l’avantatge fiscal assolit indegudament, sense perjudici de la liquidació dels interessos moratoris que siguin procedents i de l’aplicació del règim sancionador corresponent, si escau.” En el supòsit plantejat no s’aporta informació suficient per determinar l’acompliment d’aquest requisit.