Carregant...
 

CV0149-2019 Consulta vinculant a tributs, de l’1 d’abril del 2019, en relació amb l’aplicació del règim especial de béns usats en la compra i venda de vehicles d’ocasió

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0149-2019 Consulta vinculant a tributs, de l’1 d’abril del 2019, en relació amb l’aplicació del règim especial de béns usats en la compra i venda de vehicles d’ocasió
Data document:
01/04/2019
Impostos relacionats:
IGI
Texte:

Consulta vinculant en relació amb l’aplicació del règim especial de béns usats en la compra i venda de vehicles d’ocasió.

Número de consulta CV0149-2019
Data d’emissió 01/04/2019
Normativa Llei 11/2013, del 23 de maig, que modifica la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

Consulta vinculant del Règim Especial de Béns Usats

El sotasignat és l’administrador solidari de la societat consultant.

L’objecte social i activitat principal de la societat consisteix en la realització d’activitats d’importació, exportació, comercialització, venda i lloguer de vehicles nous i d’ocasió.

Antecedents i circumstàncies detallades del cas

La societat consultant es va acollir al règim especial de béns usats l’any d’aprovació del règim, al dedicar-se en gran part a la compra venda de vehicles d’ocasió.

El 26/11/2018 la societat consultant compra una vehicle d’ocasió a la societat A.

El 27/11/2018 aquest vehicle va ser venut per la societat consultant a la societat B.

El 04/01/2019 la societat B, revén aquest mateix vehicle a la societat consultant.

El 10/01/2019 la societat consultant ven aquest vehicle a la societat C.

Períodes en què en seria aplicable i dubtes que origina en matèria tributària del cas

Els períodes en que serà aplicable la consulta és per l’exercici 2019.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

El dubte tributari es respecte a la repercussió de l’IGI en vehicles d’ocasió adquirits a societats amb els casos següents:

- Cas 1: no repercuteixen IGI a les factures per acollir-se a l’article 5.3 de la llei de l’IGI ja que el vehicle venut el consideren no afecte al patrimoni de la societat i per tant no és subjecte a IGI. O bé s’acullen a l’article 5.4 que no són considerats empresaris a efectes de IGI per no superar una xifra de negoci superior a 40.000€ i per tant són no subjectes a IGI.

- Cas 2: Repercuteixen amb IGI amb règim especial de béns usats ja que l’han adquirit prèviament a una persona no empresària tal i com permet l’article 1 lletra a) del règim especial de béns usats.

- Cas 3: repercuteixen amb una base inferior al 100% del valor del vehicle ja que només han imputat una part d’aquest vehicle al patrimoni i per tant repercuteixen el valor consideren afecte al patrimoni de la empresa com és el cas explicat. Aquest cas es menciona en el comunicat tècnic del 03 de juliol del 2017 sobre els criteris per la deduïbilitat en les despeses dels vehicles automòbils i la repercussió de l’impost general indirecte en la seva venda.

Segons la lletra b) de la disposició addicional tercera - Règim especial de béns usats del text refós de la llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte que diu “Aquest règim no és aplicable a les adquisicions fetes a empresaris, siguin béns usats o no.”

Per tant entenem encara que en tots els casos mencionats anteriorment, sempre i quan siguin adquirits a una empresa, en el moment de la venda d’aquest vehicle s’ha de repercutir sempre amb tipus de IGI general i no poden aplicar en aquests casos el règim especial de béns usats.

Tenim ben entès que en els països veïns una vegada un vehicle s’ha venut amb IVA i/o TVA de règim general no es torna a vendre amb el règim general ja que es considera un bé usat en tots els casos (encara que les operacions siguin fetes entre empreses).

Actualment la societat no està tramitant cap procediment ni recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària de la consulta plantejada.

Resposta

Amb referència a les qüestions sobre l’aplicació del règim de béns usats, en l’exposició de motius de la Llei 11/2013, del 23 de maig, que modifica la Llei 11/2012, del 21 de juny, s’expressen les raons per les quals es va portar a terme la introducció d’aquest règim:

“L’entrada en vigor de l’impost general indirecte (IGI) ha suposat un augment injustificat de la tributació indirecta en el sector de la compravenda de béns usats, quan aquests béns són adquirits per empresaris del sector a particulars i, per les raons i particularitats del mateix mercat, els han d’adquirir en nom propi per revendre’ls a tercers. Aquesta Llei té per objecte introduir un règim especial que reguli les transmissions de béns usats sota certes condicions per evitar les sobreimposicions que es produïen en aplicar el règim general previst de l’IGI a aquestes transmissions. Això passa quan un empresari que es dedica a la compravenda de béns usats adquireix un bé moble d’un particular. Al moment de la venda el règim general de l’impost general indirecte obliga a repercutir el tribut sobre l’import pel qual el bé es transmet, cosa que encareix de forma notable el seu preu final. Aquesta situació no es dóna quan es tracta de béns nous, atès que en la seva compra l’empresari té dret a deduir l’IGI que suporta. I tampoc es dóna quan l’empresari que fa d’intermediari en la transmissió del bé usat no resulta obligat a adquirir-lo en nom propi sinó que es limita a cobrar una comissió per la mediació de la transmissió que es fa entre el particular venedor i l’adquirent final.

Per tal d’evitar aquests supòsits de sobreimposició, s’introdueix en la Llei de l’impost general indirecte un règim especial de béns usats que l’empresari pot optar per aplicar en els casos que regula aquest règim limitant-se a repercutir l’IGI corresponent només sobre l’import de la seva comissió, que es determina, als efectes de l’impost, d’una forma objectiva per tal de garantir un control millor en la gestió del tribut. En aquest sentit, i per evitar situacions de frau, si l’empresari opta per aquest règim, l’ha d’aplicar respecte a totes les adquisicions de béns usats que faci a particulars. Tanmateix, l’empresari pot renunciar al règim, i determinar a partir d’aquest moment la seva base de tributació pel règim general de l’impost. [...]”


L’exposició de motius és un element a tenir en compte en la interpretació de la Llei; per tant, tenint en compte que aquesta modificació de la Llei 11/2012, del 21 de juny, tenia per objecte evitar un augment injustificat de la tributació indirecta en el sector de la compravenda de béns usats quan aquests béns són adquirits per empresaris del sector a particulars, en el cas exposat, en què la consultant adquireix els vehicles a societats i no a particulars, no serà aplicable el règim de béns usats. En conseqüència, la base de tributació de l’impost, en les transmissions dels vehicles adquirits prèviament a societats, estarà constituïda per l’import total de la contraprestació.