Carregant...
 

CV0145-2019 Consulta vinculant a tributs, del 20 de febrer del 2019, en relació amb la consideració de fusió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0145-2019 Consulta vinculant a tributs, del 20 de febrer del 2019, en relació amb la consideració de fusió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial
Data document:
20/02/2019
Impostos relacionats:
Impost Societats, Altres
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la consideració de fusió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial.

Número de consulta CV0145-2019
Data d’emissió 20/02/2019
Normativa · Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

El Sr. X, actuant en nom i representació de la companyia mercantil A,

MANIFESTA:

Que mitjançant el present escrit i amb base en el què disposa l’article 65 del Decret legislatiu del 7-02-2018 de publicació del text refós de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari,

Sol·licita:

Que per part d’aquest Departament es resolgui la consulta tributària que es formula de conformitat amb els següents antecedents:

I.- La societat mercantil A fou constituïda mitjançant escriptura pública.

II.-La societat A, entre d’altres actius, és propietària (única fundadora i representant) de la totalitat del capital social de la companyia mercantil B, constituïda mitjançant escriptura pública.

III.-La societat B. té com a únic actiu la totalitat del capital social de la companyia mercantil C, constituïda mitjançant escriptura pública.

Els actius d’aquesta societat són un hotel, és a dir, l’immoble (i places d’aparcament) i béns mobles necessaris per la seva explotació, així com una unitat immobiliària.

IV.- Atès doncs que la funció de la societat B és únicament la de tinença de la totalitat de les accions de la societat C (que n’és l’única actiu), i que la societat B és propietat íntegrament de la societat A i a la vista del què disposa a la vigent legislació tributària, i de forma especial pel què es regula al Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, es formula la present consulta.

El consultant, segons requeriment del Departament de Tributs i de Fronteres, amplia la informació relacionada amb la qüestió plantejada i exposa que:

1. Es manifesta de forma expressa que en el moment de presentar la consulta, com tampoc en aquest moment, s’està tramitant cap procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que li correspongui, plantejat a la consulta.

2. El període en què es faria per absorció, ateses les dates actuals, seria l’exercici 2019.

3. S’adjunta còpia de l’escriptura acreditativa de la representació de la societat consultant.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

Si l’operació de fusió per absorció (i, per tant, dissolució i extinció) de la societat B per part de la seva sòcia única la societat A, és susceptible de gaudir dels beneficis fiscals previstos pels procediments de reestructuració empresarial; és a dir, el règim de diferiment fiscal pel què la societat A no hauria d’integrar a la base de l’Impost sobre Societats el valor de les participacions socials de la societat B, si bé conservant el valor que tenien abans de l’operació, així com també que la fusió per absorció no tributaria per cap altre impost. L’anterior, tenint en compte que la societat B no té més actius que el 100% de les accions de la societat C, essent per tant la seva unitat supèrflua, podent-se estalviar costos amb la seva eliminació així com una estructura empresarial innecessària, doncs la tinença de les dites accions pot ser assumida per la societat A qui com a propietària final ja ve definida adoptant totes les decisions relatives a la societat C.

Resposta

Amb referència a la vostra consulta, on es planteja la realització d’una operació de fusió d’una societat íntegrament participada de manera directa per l’entitat absorbent, respecte d’aquesta operació el Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, a l’article 2.1.c disposa que té la consideració d’operació de fusió l’operació per la qual: “c) Una entitat transfereix el conjunt del seu patrimoni de manera universal, quedant extingida, a l’entitat que posseeix la totalitat dels valors representatius del seu capital social.” Atès el precepte esmentat i les dades proporcionades pel consultant, l’operació objecte de consulta tindria la consideració de fusió als efectes de l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.

Tanmateix, per a l’aplicació d’aquest règim fiscal, s’ha de tenir en compte el que estableix la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, a l’article 15.2: “No obstant això, el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions referides a l’article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. Les actuacions de comprovació de l’Administració tributària que determinin la inaplicació total o parcial del règim fiscal previst en aquesta Llei per aplicació de les disposicions del paràgraf anterior eliminaran exclusivament els efectes de l’avantatge fiscal assolit indegudament, sense perjudici de la liquidació dels interessos moratoris que siguin procedents i de l’aplicació del règim sancionador corresponent, si escau.”

D’aquest precepte es desprèn que la finalitat del règim de reestructuració empresarial és procurar que la fiscalitat no suposi un impediment per executar les operacions de reorganització; així mateix, aquesta normativa pretén evitar també que el règim fiscal que s’hi preveu generi un incentiu per a reestructuracions que no tenen una justificació sòlida des de l’òptica econòmica o de negoci sinó que estan basades en raons purament fiscals.

En conseqüència, sempre que l’operació descrita a la consulta s’efectuï per motius econòmics vàlids, es podrà acollir al règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.