Carregant...
 

CV0131-2018 Consulta vinculant a tributs, del 17 de setembre del 2018, en relació amb la consideració de rendes del treball pagades en espècie

Inclòs per:
2018-9-17
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0131-2018 Consulta vinculant a tributs, del 17 de setembre del 2018, en relació amb la consideració de rendes del treball pagades en espècie
Data document:
17/09/2018
Impostos relacionats:
IRPF
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la consideració de rendes del treball pagades en espècie.

Número de consulta CV0131-2018
Data d’emissió 17/09/2018
Normativa Decret legislatiu del 1-08-2018 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

Donant compliment a les demandes de l’article 65 de la llei i de l’article 25 del reglament per inici del procediment de consultes tributàries escrites en els punts següents:

Es manifesta que a data d’avui no s’està procedint a cap recurs administratiu amb el règim, la classificació o la qualificació tributària relacionat amb aquesta consulta o en cap altre.

L’objecte de la consulta és aclarir el procediment a seguir per part del consultant referent a la cotització de la diferència entre el preu públic de l’aparcament aplicat als seus treballadors i al públic en general.

El consultant no ha cotitzat fins ara aquesta diferència perquè entenia que era un preu públic diferent que s’aplica a determinats col·lectius.

En relació en la qüestió plantejada en la consulta procedim a expressar amb claredat els antecedents i les circumstàncies del cas per aclarir el procediment a aplicar a partir de la data de la present consulta.

Per acords de Junta de Govern el consultant venia aplicant, des de fa molts anys, un preu públic inferior dels aparcaments a diversos col·lectius de la parròquia. Entre aquests, es troba el seu propi personal i d’altres col·lectius de treballadors públics amb els quals el consultant no té una relació laboral.

La característica comuna d’aquests col·lectius és que son servidors públics que es desplacen a la Parròquia per realitzar la seva tasca. El consultant ha entès que aquest diferencial (aproximadament un 30%), representa una compensació pel desplaçament a la Parròquia de funcionaris i treballadors del sector públic i que a demès han de deixar el vehicle en un aparcament .

S’ha incorporat a la ordinació de preus públics aquest preu públic al col·lectius abans esmentats, mitjançant una modificació de la ordinació, publicada al BOPA.

El consultant no ha cotitzat fins ara aquests descomptes pel que fa als seus empleats, i vist el punt 2 del comunicat tècnic en matèria tributària publicat al BOPA en data 27 de setembre de 2017 que menciona que “l’aproximació dels criteris de valoració fiscal d’aquest tipus de rendes amb els que estan previstos en matèria de cotitzacions a la seguretat social, en particular pel que fa a la base de cotització de les persones assalariades, atesa la liquidació conjunta de les retencions i dels ingressos a compte de l’IRPF i de les cotitzacions socials.”, es considera necessari la formulació d’una consulta vinculant en els termes de l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari respecte al tractament fiscal de la diferència entre el preu públic aplicat a col·lectius i el preus públic de l’aparcament pel públic en general, vistos els antecedents descrits.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

Vistes les consideracions esmentades anteriorment.

Considerem oportú demanar com a consulta vinculant l’aclariment de la situació de les cotitzacions futures del diferencial entre els preus públics aplicats als empleats del consultant i al públic en general, així com una possible regularització de les cotitzacions passades a partir de l’entrada en vigor de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

Resposta

En relació amb la vostra qüestió, per determinar si la diferència entre els preus dels abonaments dels aparcaments constitueix una renda del treball pagada en espècie per a la persona que ho contracta, s’ha de tenir en compte quines rendes es qualifiquen com a rendes del treball als efectes de l’impost sobre la renda de les persones físiques. Sobre aquesta consideració, el Decret legislatiu del 1-08-2018 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’article 12 preveu que:

Article 12. Rendes íntegres del treball

1. Tenen la qualificació de rendes del treball totes les contraprestacions o utilitats, sigui quina sigui la seva denominació o naturalesa, dineràries o en espècie, que derivin, directament o indirectament, del treball personal o la relació laboral i no tinguin el caràcter de rendes d’activitats econòmiques. En particular, tenen aquesta consideració:

a) Els sous i els salaris.

b) Les prestacions econòmiques ordinàries per desocupació involuntària.

c) Les remuneracions en concepte de despeses de representació.

d) Les dietes i despeses de viatge, quan estiguin sotmeses a l’obligació de cotització d’acord amb la normativa reguladora de la Caixa Andorrana de Seguretat Social.

e) Les opcions sobre accions concedides en el marc d’una relació laboral.

f) El preavís, les compensacions econòmiques, així com qualsevol altra indemnització per acomiadament o cessament del treballador.

g) Les rendes percebudes en mèrit de l’exercici i ocupació de càrrecs públics.

h) Les contribucions o aportacions satisfetes pels empresaris a plans de pensions i altres instruments de previsió social que tinguin per objecte la instrumentació de compromisos per pensions i que donin lloc a les rendes, a què es fa referència a les lletres c), d) i e) de l’apartat 2 d’aquest article, excloses les corresponents a la Caixa Andorrana de la Seguretat Social, sempre i quan es transmeti a favor del beneficiari, de forma irrevocable i des del moment inicial, el dret a la percepció de les prestacions futures.

2. En tot cas, tenen la consideració de rendes del treball:

a) Les beques.

b) Les pensions compensatòries percebudes pels cònjuges i les anualitats per aliments.

c) Les pensions i altres prestacions similars, de caràcter públic o privat, derivades d’una ocupació anterior, quan siguin percebudes pel mateix treballador.

d) Les prestacions rebudes pels beneficiaris de plans de pensions, quan siguin percebudes pel partícip del pla.

e) Les prestacions rebudes pels beneficiaris de contractes d’assegurança col·lectius que instrumentin compromisos per pensions, derivades d’una ocupació anterior, quan siguin percebudes pel mateix treballador.

f) Les rendes derivades de la impartició de cursos, conferències, col·loquis, seminaris i d’altres similars, excepte quan tinguin la consideració de rendes d’activitats econòmiques.

g) Les prestacions percebudes en aplicació de la normativa de serveis socials i sociosanitaris. A aquests efectes, no es consideren rendes les prestacions percebudes en concepte de reemborsaments satisfets per la Caixa Andorrana de la Seguretat Social així com per entitats asseguradores, amb la finalitat de cobrir les despeses mèdiques, sanitàries, hospitalàries, les d’internament, així com les despeses de desplaçament i les d’allotjament establertes en la Llei de la Caixa Andorrana de la Seguretat Social, així com la seva normativa reguladora.

h) Les retribucions derivades de l’elaboració d’obres literàries, artístiques o científiques quan es cedeix el dret a la seva explotació.”


Atès el precepte esmentat, pel que fa als abonaments dels aparcaments destinats a col·lectius amb els quals l’entitat consultant no té una relació laboral, en no existir una vinculació laboral entre la consultant i les persones que contracten l’abonament de l’aparcament, no es genera una renda del treball pagada en espècie per a la persona contractant als efectes de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

Segons es desprèn la informació proporcionada, els abonaments dels aparcaments també estan dirigits al personal de la consultant. En aquets cas, que existeix una relació laboral entre l’entitat que presta el servei i el contractant de l’abonament, s’ha de tenir en compte el que preveu el Decret legislatiu del 1-08-2018 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’article 29:

Article 29. Rendes en espècie

1. Es consideren rendes en espècie la utilització, consum o obtenció, per a fins particulars, de béns, drets o serveis de forma gratuïta o per preu inferior al normal de mercat, encara que no suposi una despesa real per a qui les concedeix.

2. No es consideren rendiments del treball en espècie:

a) Els lliuraments als empleats de productes a preus rebaixats que es realitzin en menjadors d’empresa o economats.

b) Les primes o quotes satisfetes a entitats asseguradores en virtut de contracte d’assegurança d’accident laboral o de responsabilitat civil del treballador.

c) La prestació del servei d’educació per centres educatius autoritzats als fills dels seus empleats.”


Així mateix, el Comunicat tècnic del 22-09-2017 sobre els criteris de valoració de les rendes en espècie a l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’apartat 3.7 diu:

“[...]

3.7. Lliurament de béns, drets o serveis fabricats o comercialitzats per l’empresa

Es planteja la valoració quan la renda del treball en espècie és satisfeta per empreses que tenen com a objecte habitual la realització d’activitats que donen lloc al rendiment en espècie (per exemple, venda o subministrament als treballadors d’articles, drets o serveis produïts o comercialitzats pel pagador).

En aquest cas la valoració no pot ser inferior al preu ofert al públic del bé, dret o servei de què es tracti, amb la deducció dels descomptes ordinaris o comuns.

[...]”


En el cas en qüestió, en què l’entitat consultant ofereix al mateix preu el servei d’aparcament a altres col·lectius amb característiques similars als seus treballadors, no es pot determinar que la diferència entre el preu de l’abonament dels aparcaments a tercers i el preu de l’abonament al seu personal es tracti d’un descompte específic per ser treballador de la consultant. Consegüentment, la diferència entre el preu de l’abonament dels aparcaments a tercers i el preu de l’abonament al seu personal a efectes fiscals té la consideració de descompte ordinari o comú. De manera que, en el cas exposat a la consulta, no es generarà una renda del treball pagada en espècie per als treballadors de la consultant.