Consulta vinculant en relació a la subjecció a l’impost general indirecte d’unes aportacions econòmiques realitzades per entitats no establertes a Andorra a favor d’una entitat andorrana. D’altra banda, la consulta també fa referència a la tributació d’ uns premis monetaris percebuts per esportistes residents i no residents fiscals a Andorra.
| Número de consulta |
CV0068-2016 |
| Data d’emissió |
26/10/2016 |
| Normativa |
· Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques · Decret legislatiu del 16-3-2016 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte · Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals |
ANTECEDENTS
El Sr. X en nom i representació de l’entitat consultant
EXPOSO
Que d’acord amb el contingut de l’article 65 de la Llei 31/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, passo a formular CONSULTA TRIBUTARIA ESCRITA respecte al règim tributari aplicable als fets i negocis jurídics que es descriuen i desenvolupen en el present escrit.
I.- ANTECEDENTS
La societat consultant s’està plantejant la realització d’un partit d’handbol internacional per tal de promocionar aquest esport al Principat així com donar a conèixer el Principat d’Andorra a Hongria durant l’estiu de l’any 2016.
Per tal de finançar aquest partit internacional, entre un club d’handbol andorrà i un d’hongarès de màxima repercussió dins el món d’aquest esport, comptaria amb la col·laboració de dues empreses hongareses que aportarien quantitats econòmiques per tal de suportar les despeses d’organització del partit.
La societat andorrana consultant, així com les societats col·laboradores, serien les responsables de finançar l’esdeveniment i, per tant, seria la societat andorrana qui rebria de la resta de col·laboradors les aportacions necessàries per tal de suportar les despeses generades per la realització del partit d’handbol.
Per altra banda, els dos clubs d’handbol participants rebrien un premi en efectiu metàl·lic per celebració del partit.
Aquesta operativa quedaria reflectida en un contracte de col·laboració entre l’empresa consultant i les empreses col·laboradores així com, al respecte dels clubs esportius, en un contracte mercantil.
II.- CONSIDERACIONS DE DRET
L’operació plantejada per la consultant té dues vessants que volem determinar abans de realitzar la operació:
1. Pel que fa al contracte de col·laboració entre l’empresa consultant i la resta de col·laboradors, entenem que no pot considerar-se fet generador de l’IGI ja que, d’acord amb l’article 4 de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, “estan subjectes a l’impost els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzades en el territori andorrà per empresaris o professionals a títol onerós, amb caràcter habitual u ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, amb independència de la finalitat o dels resultats perseguits en l’activitat econòmica o en cada operació en particular.”
En el cas consultat, al no donar-se el pressupòsit del fet generador, ja que no hi ha cap lliurament de béns ni prestació de serveis sinó que, simplement, és una col·laboració econòmica sense contraprestació de cap mena per part de l’empresa consultant ni de les empreses col·laboradores, entenem que la operació no estaria subjecta a IGI.
2. Pel que fa al contracte mercantil entre la consultant i els clubs esportius on aquests darrers rebran un premi en efectiu metàl·lic, repartit a cadascun dels jugadors participants, entenem que pel que fa als jugadors del club hongarès, aquest premi serà considerada una renda obtinguda en territori andorrà d’acord amb els articles 8.1 i 9.2 de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals.
L’article 8.1 de la Llei de l’IRNR estableix el fet generador de l’impost com l’obtenció de rendes dineràries en el territori andorrà per part de les persones físiques no-residents fiscals al Principat d’Andorra. Així com, l’article 9 de la Llei de l’IRNR considera rendes obtingudes en territori andorrà aquelles provinents d’activitats desenvolupades al territori esmentat i, en particular totes aquelles satisfetes per persones jurídiques residents a Andorra.
Doncs bé, en el cas de la present consulta, els jugadors hongaresos (no-residents fiscals al Principat d’Andorra) obtindran, per la seva participació en el partit internacional que es pretén disputar a Andorra, un premi monetari pagat per la societat consultant. Entenem que aquet premi es considera renda obtinguda en territori andorrà d’acord amb els articles 8.1 i 9 de la Llei de l’IRNR.
En relació al tipus de renda, entenem que és d’aplicació l’article 14.6 de l’IRNR al ser, la renda obtinguda un premi, per tant rendes no definides en els articles anterior que procedeixin de prestacions de serveis satisfetes per persones jurídiques residents a Andorra.
Si les consideracions fiscals realitzades són correctes, seria la consultant, d’acord amb l’article 34.4 de la Llei de l’IRNR, l’obligada a retenir el 10% sobre l’import del premi obtingut pels jugadors hongaresos això com d’ingressar-lo un cop meritat l’impost al ministeri encarregat de les finances.
Pel que fa al premi obtingut pels jugadors del club esportiu andorrà, aquests s’hauran de considerar guanys de capital d’acord amb l’article 24 de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, al considerar-se una variació del patrimoni que no s’inclou en cap altre grup de rendes considerades en la Llei que tributaran directament en l’Impost sobre la renda de les persones físiques de cadascun dels jugadors del club andorrà sense obligació de retenir cap import per aquest concepte al no considerar-se rendes gravades que generin l’obligació de retenir d’acord amb l’article 50.2 de la Llei de l’IRPF.
Únic.- En relació a la consulta tributaria escrita manifesto que no s’està tramitant cap procediment ni recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària de cap de les operacions descrites en l’escrit de consulta.
QÜESTIÓ PLANTEJADA
III.- QUESTIONS PLANTEJADES
En primer lloc, que es confirmi que és ajustada a Dret la interpretació que efectua la consultant al respecte de la no subjecció a l’impost general indirecte de la signatura de col·laboració amb empreses hongareses per tal de satisfer les despeses que ocasionaria l’esdeveniment esportiu plantejat en el cos de la present consulta ja que no es dona el pressupòsit del fet generador de l’article 4 de la Llei de l’IGI.
En segon lloc, al respecte del premi obtingut pels jugadors dels clubs participants, es confirmi que és ajustada a Dret la interpretació efectuada al respecte del tipus de renda i la tributació especifica en l’IRNR i l’IRPF a la que s’ha fet referència en el cos del present escrit.
Per tot el què, SOL·LICITO que tingui per presentat el present escrit en el que s’han formulat les CONSULTES que han quedat transcrites i, d’acord amb el que disposa l’article 65 de la Llei 31/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, i vulgui respondre d’acord amb l’establert en els apartats 4 i 7 del mateix article 65 de la dita Llei.
Resposta
Amb referència a la primera qüestió plantejada a la vostra consulta en relació amb l’impost general indirecte, us informem que el Decret legislatiu del 16-3-2016 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 4 estableix que:
“Article 4. Fet generador
Estan subjectes a l’impost els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzats en el territori andorrà per empresaris o professionals a títol onerós, amb caràcter habitual o ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, amb independència de la finalitat o dels resultats perseguits en l’activitat econòmica o en cada operació en particular.”
Atès el contingut de l’article anterior i que les aportacions econòmiques que efectuaran les entitats no establertes a Andorra es realitzaran sense contraprestació, és a dir, que l’entitat andorrana no realitza cap prestació de servei ni lliurament de béns a les entitats aportants, entenem que les aportacions en qüestió no estaran subjectes a l’impost general indirecte.
Pel que fa a les rendes, derivades dels premis monetaris, que percebran els jugadors no residents fiscals a Andorra, us informem que el Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, a l’article 4 estableix que:
“Article 4. Obligats tributaris
Són obligats tributaris d’aquest impost les persones físiques i les persones jurídiques no-residents fiscals al Principat d’Andorra que obtinguin rendes, que d’acord amb aquesta Llei, es consideren generades en aquest territori.”
A aquests efectes, es consideren residents fiscals al Principat d’Andorra, les persones jurídiques definides a l’article 7 de la Llei de l’impost sobre societats, i les persones físiques definides a l’article 8 de la Llei de l’impost sobre la renda de les persones físiques.”
El Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, a l’article 8, apartat 1, estableix que:
“Article 8. Fet generador
1. Constitueix el fet generador l’obtenció de rendes, dineràries o en espècie, en el territori d’Andorra, per part dels obligats tributaris d’aquest impost, de conformitat amb el que s’estableix als articles següents.”
El Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, a l’article 9 estableix que:
“Article 9. Rendes obtingudes en territori andorrà
1. Es consideren rendes obtingudes en territori andorrà les provinents d’activitats desenvolupades dins del territori esmentat, les que procedeixin de béns situats a Andorra o les que provinguin de drets exercitables o utilitzables al Principat.
2. En particular, es consideren rendes obtingudes en el territori andorrà totes aquelles que siguin satisfetes per persones jurídiques residents a Andorra, o per persones físiques, que siguin empresaris o professionals residents a Andorra; excepte que les rendes corresponguin a drets o prestacions contractades, realitzades i utilitzades fora del territori andorrà.”
El Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, a l’article 34 estableix que:
“
Article 34. Persones i entitats amb obligació de retenir i ingressar a compte
1. Tenen la consideració de retenidors les persones físiques o les entitats a les quals aquest article imposa l’obligació d’ingressar al ministeri encarregat de les finances, amb motiu dels pagaments que facin als obligats tributaris definits en l’
article 4.
2. Té la consideració d’obligat a practicar ingressos a compte la persona o l’entitat que satisfà rendes en espècie als obligats tributaris definits en l’
article 4.
3. Tenen la consideració d’obligats a fer pagaments a compte els obligats tributaris als quals l’
article 24 imposa l’obligació d’ingressar quantitats a compte de l’obligació tributària principal de pagament de l’impost amb anterioritat al moment en què aquesta obligació de pagament resulti exigible.
4. Estan obligats a practicar la retenció i l’ingrés a compte respecte de les rendes subjectes a aquest impost que satisfacin o abonin:
a) les entitats residents fiscals en el territori andorrà, incloses les entitats o patrimonis autònoms regulats en el
segon paràgraf de la lletra a) de l’apartat A) de l’article 15 de la Llei de bases de l’ordenament tributari, del 19 de desembre del 1996;
b) les persones físiques residents fiscals en el territori andorrà que realitzin activitats econòmiques, d’acord amb la definició que, a aquest efecte, utilitza la Llei de l’impost sobre la renda de les activitats econòmiques, respecte de les rendes que satisfacin o abonin en l’exercici d’aquestes activitats;
c) els obligats tributaris no-residents fiscals que operin mitjançant un establiment permanent o sense, quan paguin rendes gravades per aquest impost.
5. En cap cas no estan obligades a practicar la retenció o l’ingrés a compte les missions diplomàtiques o les oficines consulars a Andorra d’Estats estrangers.”
Vist el contingut dels articles anteriors, entenem que les rendes derivades dels premis obtingudes per persones físiques no residents fiscals a Andorra estaran subjectes a l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals. D’altra banda, en aplicació de l’article 34, apartat 4.a), de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, l’entitat establerta a Andorra haurà de practicar retenció i l’ingrés a compte respecte als premis monetaris satisfets a les persones físiques no residents fiscals a Andorra.
En relació amb les rendes, derivades del premis monetaris, que percebran els esportistes residents fiscals a Andorra, us informem que el Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’article 24 estableix que:
“Article 24. Concepte
1. Als efectes d’aquest impost, es consideren “guanys i pèrdues de capital” les variacions en el valor del patrimoni de l’obligat tributari que es posin de manifest amb motiu de qualsevol alteració en la seva composició, excepte que per aplicació d’aquesta Llei es considerin rendes.”
D’altra banda, el Decret legislatiu del 29-04-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’article 50, apartat 2, estableix que:
“Article 50. Obligats a efectuar pagaments a compte
2. Les entitats i les persones jurídiques residents al Principat d’Andorra que satisfacin o abonin rendes gravades per aquest impost estan obligades a practicar retenció i ingrés a compte, en concepte de pagament a compte de l’impost sobre la renda de les persones físiques corresponent al perceptor, i a ingressar-ne l’import al ministeri encarregat de les finances, quan satisfacin les tipologies de rendes següents:
a) Rendes del treball.
b) Rendes del capital mobiliari.”
Vist el contingut de l’article 24 de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, entenem que el premis monetaris que percebran persones físiques residents fiscals a Andorra tindran la consideració de guany patrimonial als efectes de l’impost sobre la renda de les persones físiques.
Per altra part, atès el que s’ha comentat en el paràgraf anterior i el contingut de l’article 50, apartat 2, de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, l’entitat pagadora del premi monetari no haurà d’efectuar retenció.