Carregant...
 

CV0067-2016 Consulta vinculant a tributs, del 26 d’octubre del 2016, en relació al càlcul de la base de tributació de l’impost quan en una mateixa operació i per un preu únic es lliurin béns o es prestin serveis de diversa naturalesa

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0067-2016 Consulta vinculant a tributs, del 26 d’octubre del 2016, en relació al càlcul de la base de tributació de l’impost quan en una mateixa operació i per un preu únic es lliurin béns o es prestin serveis de diversa naturalesa
Data document:
26/10/2016
Impostos relacionats:
IGI
Texte:

Consulta vinculant en relació al càlcul de la base de tributació de l’impost quan en una mateixa operació i per un preu únic es lliurin béns o es prestin serveis de diversa naturalesa.

Número de consulta CV0067-2016
Data d’emissió 26/10/2016
Normativa · Decret legislatiu del 16-3-2016 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

--- CONSULTA TRIBUTARIA ---

CONSULTANT: Societat andorrana

REPRESENTANT:

Senyor X, actuant en qualitat d’administrador únic de la societat.

ANTECEDENTS

CONCEPTE TRIBUTARI:

Impost General Indirecte.

NORMATIVA:

Llei 11/2012 de 21 de juny, de l’ Impost General Indirecte.

PRECEPTES NORMATIUS:

D’acord amb els requisits establerts a l’article 65 de la llei 21/2014 del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari desenvolupats a l’article 25 del reglament d’aplicació dels tributs de l’11 de febrer del 2015, manifesto expressament:

  • Que en el moment de presentar aquest escrit no s’està tramitant cap procediment ni recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributaria dels fets plantejats en aquesta consulta.
  • El període d’aplicació del contingut d’aquesta consulta serà per a tot l’exercici 2016 i els següents.

DESCRIPCIÓ DELS FETS:

La societat consultant és una agencia de viatges establerta en territori andorrà. Entre altres, la consultant ven serveis de caràcter turístic tals com serveis d’allotjament en general, transport de persones i els seus equipatges, forfets d’esquí, entrades a centres recreatius, com son balnearis, parcs temàtics i altres recintes lúdics.

Els clients destinataris d’aquest serveis poden ser tant persones físiques o jurídiques, com a consumidors finals, com altres empresaris o professionals que revenen aquest serveis sols o combinats amb altres serveis a terceres persones, també empresaris o consumidors finals.

En el sector de les agències de viatge, donada la complexitat de la gestió dels serveis que ofereixen, es necessari l’ús d’eines tecnològiques per al control de costos, la gestió de processos i la comercialització dels productes i serveis.

L’automatització de processos requereix càlculs múltiples i immediats basats amb dades concretes.

És habitual en el sector de les agències de viatge l’oferiment de paquets d’un o varis serveis a un preu únic.

L’article 48 de la Llei 11/2012 de 21 de juny, de l’impost general indirecte (en endavant I.G.I.), estableix regles especials en la base de tributació d’aquest impost. Concretament, en el seu punt 2, determina que quan en una mateixa operació i per un preu únic es presten serveis de diversa naturalesa la base imposable corresponent a cada un d’ells es determina en proporció al valor de mercat dels serveis prestats.

Donada la competència que existeix en el sector, impulsada en gran part per la globalització que, a través de processos telemàtics, permeten que qualsevol empresari pugui comprar i vendre productes i serveis a qualsevol part del món, fa que els preus siguin altament dinàmics i que, per tant, el valor de mercat depengui de molts factors: Els propis de la oferta i la demanda i els tecnològics, els quals estableixen nous processos de comercialització i de regulació.

DOCUMENT ADJUNT:

Amb el fi de facilitar la correcte interpretació de la qüestions plantejades s’adjunta en dos fulls, com a annex al present document, un exemple numèric referit a un supòsit de lliurament de diversos serveis integrats en un paquet indivisible el qual serà facturat a preu únic.

ANNEX A LA CONSULTA VINCULANT

Exemple numèric:

L’entitat consultant ofereix, a la seva “web” de venda per Internet, un paquet totalment en territori andorrà compost d’una estada de cap de setmana (2 nits) a l’hotel “A” per a dues persones + forfet de 2 dies a l’estació d’esquí “B” + entrada nocturna al centre termal “C”.

El preu d’oferta resta condicionat al millor preu de compra de cada servei on se li afegirà un marge comercial.

Desprès d’utilitzar eines informàtiques com a buscadors del millor preu possible de cada servei en concret, els millors preus de compra han estat els següents:

· Hotel “A”: 2 nits habitació x 2 pax i mitja pensió:110 €

· Estació esquí “B”: 2 forfets x 2 pax x 2 dies:120 €

· Entrada al centre termal “C” x 2 pax:40€

Imports expressats en Euros.

CV0067 2016 01

CV0067 2016 02

CV0067 2016 03

QÜESTIÓ PLANTEJADA

Prenent en consideració tot el que s’ha exposat anteriorment i atenent a l’establert en el punt 2 del art. 48 de la Llei del IGI, formulem la següent qüestió:

Donada la dificultat d’establir un preu estàndard com a preu de mercat en la adquisició de serveis turístics i donada la necessitat d’establir un valor (preu) concret d’adquisició per a realitzar els càlculs per a poder oferir preus de venda a través de plataformes tecnològiques, i davant l’absència de definició de “valor de mercat” en el cos de la Llei, interpretem que el cost (preu) d’adquisició és el valor que més s’aproxima al “valor de mercat”.

S’entén com cost (preu) d’adquisició el preu que cada proveïdor posa, en cada moment, al seus productes i serveis, i que no son altres que els que consten reflectits en les seves factures.

Pels seus coneixements sobre la oferta i la demanda, és el proveïdor qui millor coneix el “valor de mercat”.

Es correcte considerar, per tant, que el “valor de mercat” que esmenta l’art. 48 de la Llei 11/2012 de 21 de juny, de l’impost general indirecte, és el preu d’adquisició de cada be o servei en concret?

Per aquest cas concret entenem que els conceptes preu i valor signifiquen el mateix.

Per tot lo qual, davant vostè SUPLICA:

Que consideri presentat aquest escrit i, en mèrit de lo exposat en el mateix, tingui per formulada la consulta vinculant respecte de la qüestió exposada

Resposta

Amb referència a la vostra consulta, us informem que el Decret legislatiu del 16-3-2016 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 48, estableix que:

Article 48. Base de tributació. Regles especials

1. Quan la contraprestació de les operacions no consisteix en diners, es considera base de tributació el valor normal de mercat dels béns lliurats o serveis prestats.

No obstant això, si la contraprestació consisteix parcialment en diners, es considera base de tributació el resultat d’afegir al valor de mercat de la part no dinerària de la contraprestació, l’import de la part dinerària de la contraprestació, sempre que aquest resultat sigui superior al determinat per aplicació del que disposa el paràgraf anterior.

2. Quan en una mateixa operació i per un preu únic es lliurin béns o es prestin serveis de diversa naturalesa, inclosos els supòsits de transmissió de la totalitat o d’una part d’un patrimoni empresarial, la base imposable corresponent a cada un d’ells es determina en proporció al valor de mercat dels béns lliurats o dels serveis prestats.

El que disposa el paràgraf anterior no s’aplica quan aquests béns o serveis constitueixen l’objecte de les prestacions accessòries d’una altra de principal subjecta a l’impost.

3. Als supòsits d’autoconsum represos a l’article 8, són d’aplicació les regles següents per a la determinació de la base de tributació:

a) Si els béns es lliuren en el mateix estat en què han estat adquirits sense haver estat sotmesos a cap procés de fabricació, elaboració o transformació per part del mateix obligat tributari, o pel seu compte, la base de tributació és la que s’hagués fixat en l’operació per la qual s’haguessin adquirit tals béns.

Tractant-se de béns importats, la base de tributació és la que hauria prevalgut per la liquidació de l’impost en el moment de la importació dels mateixos béns.

b) Si els béns lliurats han estat sotmesos a processos d’elaboració o transformació per part del transmitent o pel seu compte, la base de tributació és el cost dels béns o serveis utilitzats per l’obligat tributari per a l’obtenció dels dits béns, incloses les despeses de personal efectuades amb la mateixa finalitat.

c) No obstant això, si el valor dels béns lliurats ha estat alterat com a conseqüència de la seva utilització, deteriorament, obsolescència, envelliment o qualsevol altra causa, es considera base de tributació el valor dels béns en el moment que s’efectua el lliurament.

4. En els casos d’autoconsum de serveis, es considera base de tributació el cost de la prestació dels serveis, inclosa, en el seu cas, l’amortització dels béns cedits.

5. La base de tributació no pot ser inferior a la que resultaria d’aplicar el valor normal de mercat, excepte que l’impost addicional que s’hagués hagut de repercutir fos plenament deduïble per el destinatari de la operació, en els següents supòsits:

a) Quan hi ha vinculació entre les parts que intervenen en una operació segons el que disposa la legislació relativa a l’Impost sobre Societats.

b) Els lliuraments de béns i prestacions de serveis entre una empresa, grup d’empreses o professionals i els seus empleats.

c) Els lliuraments de béns immobles.

Als efectes d’aquesta llei s’entén per “valor normal de mercat” el que hagi estat acordat en condicions normals entre parts independents en transaccions o negocis jurídics idèntics o similars.

En relació als béns immobles la comprovació de valors es realitzarà d’acord amb el que s’estableix a aquests efectes la llei de l’Impost sobre Transmissions Patrimonials Immobiliàries de 29 de desembre del 2000.

6. Quan la contraprestació de les operacions s’ha fixat en una moneda o una divisa diferent de l’euro s’aplica el tipus de canvi fixat per la Duana vigent en el moment de la meritació de l’impost.

7. A la base de tributació de les operacions a què es refereixen els apartats anteriors, quan procedeixi, s’han de contemplar addicionalment les regles establertes a l’article 46.”


Segons l’exposició de fets i la documentació aportada, entenem que, per determinar la base imposable de l’operació objecte de la consulta, el càlcul que s’ha exposat s’adequa a l’establert a l’article 48.2 del Decret legislatiu del 16-3-2016 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte. El valor d’adquisició es correspondrà amb el valor de mercat sempre que el preu d’adquisició correspongui a l’acordat en condicions normals entre parts independents en transaccions o negocis jurídics idèntics o similars.