Consulta vinculant en relació a la tributació de diverses aportacions efectuades per varies comunitat de béns a una societat.
| Número de consulta |
CV0072-2016 |
| Data d’emissió |
07/12/2016 |
| Normativa |
· Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques · Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte · Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries |
CONSIDERACIONS PRÈVIES
El 7 de desembre del 2016, el Director general va emetre una resolució en relació a una consulta tributària presentada pels consultants durant el mes d’octubre del 2016 i enregistrada amb el número X sol·licitant el criteri de l’Administració en relació al tractament d’unes aportacions de béns immobles a una societat. Després d’iniciar-se un procediment de revocació, el director general previ informe vinculant de la Comissió Tècnica Tributària del 27 d’abril del 2018, va acordar, el 30 d’abril del 2018, revocar parcialment la resposta vinculant emesa pel Departament de Tributs i de Fronteres el 7 desembre del 2016 havent de suprimir-se una part de la resposta vinculant emesa, per conseqüent s’emet una nova resolució com segueix:
ANTECEDENTS
ASSUMPTE
Impost sobre les Plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries. Tributació per aquest impost en l’aportació dels dos negocis en els quals existeixen immobles afectes a les Activitats Econòmiques.
Impost sobre la Renda de les Persones Físiques. Tributació de l’aportació per part de dos persones físiques d’un hotel i d’un conjunt d’immobles que constitueixen una activitat econòmica a una Societat andorrana.
Impost General Indirecte. No subjecció de la transmissió de les unitats econòmiques autònomes a una Societat Andorrana.
Els germans A i B, compareixen i com millor procedeixi en Dret
MANIFESTEN
Que mitjançant el present escrit, i a tenor del previst en l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari, (en endavant, LBOT), que en aquest moment no s’està tramitant cap procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributaria previstos en l’article 25.1.b) del Decret de l’11-02-2015 pel qual s’aprova el Reglament d’Aplicació dels Tributs (en endavant, RAT).
Per tant, es sol·licita el criteri d’aquesta Administració Tributària en relació als assumptes referenciats pel període impositiu 2016.
I. ANTECEDENTS
Que els germans desenvolupen de manera conjunta, entre d’altres, les següents activitats econòmiques al Principat d’Andorra. Per una part, son titulars d’un hotel, activitat desenvolupada a efectes de l’IGI per HOTEL X1, SCP amb NRT C-XXXXXX1. D’altra banda, son titulars de l’activitat econòmica dedicada a l’arrendament de béns immobles, activitat desenvolupada a efectes de l’IGI per X2, CB amb NRT CXXXXXX2.
Que durant el 2016 tenen la intenció de realitzar una aportació no dinerària de les unitats econòmiques esmentades a una Societat Andorrana, de la qual son socis al 50% cadascú dels germans. Per aquest motiu, arrel de l’aportació esmentada, cadascú dels germans continuaria sent soci al 50% de la Societat esmentada.
En relació a l’aportació dels dos comerços, es detallen a continuació els immobles afectes als mateixos que serien objecte d’aportació amb la resta d’elements afectes a les activitats econòmiques:
HOTEL X1
CB X2
| Edifici 1
|
| Edifici 2
|
| Edifici 3 |
Que el canvi de titularitat/transmissió els negocis arrel de l’aportació no dinerària es correspondrà amb una transmissió/canvi de titularitat d’una universalitat de béns que inclourà, a part dels immobles esmentats anteriorment, la totalitat del mobiliari, maquinaria, mercaderies, personal... necessari per l’exercici de les dues activitats.
En aquest sentit, les rendes que obtenen per les dues activitats son qualificades a l’impost sobre la Renda de les Persones Físiques (en endavant, IRPF) com rendiments d’activitats econòmiques, ja que les dues activitats impliquen l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis.
Aquest fet ha suposat que durant el 2015 hagin tributat per aquestes rendes a l’IRPF com a rendes procedents de la realització d’activitats econòmiques.
II. QUALIFICACIÓ JURÍDICA
A continuació es cita la normativa que entenem pot resultar d’aplicació:
- Impost sobre les Plusvàlues
Que d’acord amb l’article 3 de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’Impost sobre les Plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries (en endavant, IP), la transmissió dels immobles estaria subjecta a l’IP.
“1. Estan subjectes a aquest impost les plusvàlues que es posin de manifest en les transmissions patrimonials, oneroses o lucratives “inter vivos”, de tota classe de béns immobles, així com en la constitució o en la cessió de drets reals sobre els béns immobles.”
- Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (en endavant, IRPF).
Que d’acord amb l’article 4 de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’IRPF preveu el següent:
“4. No estan subjectes a aquest impost les rendes següents:
a) Els guanys i les pèrdues de capital derivats de les transmissions de béns que estiguin subjectes a l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.”
Que d’acord amb l’article 18 de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’IRPF preveu el següent:
“1. Es consideren “béns i drets destinats a una activitat econòmica” els següents:
a) Els béns immobles en què el contribuent duu a terme la seva activitat.
(...)
b) Qualsevol altre element patrimonial que sigui necessari per obtenir els rendiments de l’activitat econòmica. En cap cas no tenen aquesta consideració els actius representatius de la participació en fons propis o el patrimoni net d’una entitat i de la cessió de capitals a tercers.”
“2. L’afectació o desafectació de béns i drets a una activitat econòmica que segueixin formant part del patrimoni de l’obligat tributari no genera rendes positives ni negatives a efectes impositius.
Excepte en cas que la desafectació es produeixi per motiu de cessament de l’activitat, si la transmissió a terceres persones es produeix abans que hagin transcorregut tres anys, es considera que la desafectació dels béns o drets genera rendes d’activitats econòmiques positives o negatives a efectes impositius.”
Que d’acord amb l’article 19.1 de la Llei 5/2014, el 24 d’abril, de l’IRPF, preveu:
“No obstant això, les rendes derivades de la transmissió de la titularitat dels elements patrimonials, fins i tot quan hi hagi un pacte de reserva de domini, tributen com a guanys o pèrdues de capital, excepte que per aquesta Llei es qualifiquin com a rendes del capital.”
Que d’acord amb l’article 24.3 de la Llei 5/2014, el 24 d’abril, de l’IRPF, preveu que no tindran la consideració de guanys patrimonials els aflorats en certes aportacions no dineràries. En particular:
“c) En les aportacions no dineràries de qualsevol tipus de béns o drets realitzades en favor de societats en què tots els accionistes i les persones físiques que aporten els béns o drets esmentats tinguin entre ells un parentiu per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent i/o col·lateral fins a tercer grau, o siguin cònjuges, o siguin persones que integrin les unions estables de parella, segons es defineixen a la normativa reguladora de les unions estables de parella.
En tot cas, les participacions de la societat destinatària de l’aportació rebudes per la persona que efectua l’aportació conserven, a efectes impositius, el valor d’adquisició originari dels béns o drets aportats.”
- Impost General Indirecte (en endavant IGI).
En la mesura que els consultants exploten l’hotel i arrenden el citat conjunt d’immobles sorgeix el dubte de quina tributació indirecta exigirà l’Administració per l’aportació a realitzar.
L’article 6 de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’IGI, preveu que no estaran subjectes a l’impost:
“1. La transmissió d’un conjunt d’elements corporals, i en el seu cas, incorporals que, formant part del patrimoni empresarial o professional de l’obligat tributari, constitueixen una unitat econòmica autònoma capaç de desenvolupar una activitat empresarial o professional pels seus propis mitjans.
Queden excloses de la no subjecció a què es refereix el paràgraf anterior les transmissions següents:
a) Les realitzades per qui té la condició d’empresari o professional per dedicar-se a l’arrendament d’immobles.
b) Les efectuades per qui té la condició d’empresari o professional exclusivament per la realització ocasional de les operacions de promoció, urbanització, construcció o rehabilitació d’edificacions amb caràcter ocasional que siguin objecte de transmissió.
A aquests efectes, es considera com a mera cessió de béns la transmissió de béns arrendats quan no s’acompanya d’una estructura organitzativa de factors de producció materials i humans o d’un d’ells, que permet considerar la mateixa, constitutiva d’una unitat econòmica autònoma.
En el cas que els béns i drets transmesos o part d’ells es desafectin posteriorment de les activitats econòmiques que determinen la no subjecció prevista en aquest número, l’esmentada desafectació queda subjecta a l’impost en la forma establerta per a cada cas en aquesta Llei.”
QÜESTIÓ PLANTEJADA
III. CONSULTA FORMULADA
Es sol·licita a l’Administració Tributària que, a la vista de quant s’ha exposat, evacuï criteri vinculant sobre les següents qüestions d’acord a l’establert a l’article 65 de la LBOT.
1. Confirmació, tal i com aquesta part entén, que malgrat que els consultants realitzen activitats econòmiques, l’aportació a una societat de les unitats econòmiques, en les quals es transmeten elements patrimonials, generarà un guany de capital i per tant no generarà rendes d’activitats econòmiques.
2. Confirmació, tal i com aquesta part entén, que el guany de capital derivat de l’aportació dels béns immobles està subjecte a l’Impost sobre Plusvàlues Immobiliàries, i que no està subjecte a l’IRPF (per aplicació de l’article 4 de la Llei de l’IRPF i de l’article 3 de la Llei de l’IP abans exposats), i que les participacions rebudes en contraprestació s’han de valorar a valor originari dels béns immobles aportats.
3. Confirmació, tal i com aquesta part entén, que l’aportació de la resta d’elements efectes a l’activitat econòmica diferents dels immobles està subjecta a l’IRPF, però que no genera cap guany patrimonial d’acord amb l’article 24.3.c) de la Llei de l’IRPF, i que les participacions rebudes en contraprestació s’han de valorar pel cost d’adquisició originari a efectes fiscals.
4. Que l’aportació no dinerària del conjunt d’elements patrimonials que a efectes de l’IRPF constitueixen una activitat empresarial i te la consideració d’unitat econòmica autònoma capaç de desenvolupar una activitat empresarial pels seus propis mitjans, no estarà subjecta a l’IGI d’acord amb l’article 6.1 de la Llei d’IGI.
Resposta
Amb referència a les qüestions relacionades amb l’impost sobre la renda de les persones físiques, us informem que el Decret legislatiu, del 29-4-2015, de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’article 15 estableix que:
“
Article 15. Rendes netes d’activitats econòmiques
1. En el mètode de determinació directa, les rendes netes d’activitats econòmiques es calculen segons el que preveu l’
article 16.
2. En el sistema de determinació objectiva, la base de tributació es calcula aplicant les regles que estableix l’
article 17.
3. En tot cas, es valoren d’acord amb el seu valor normal de mercat els béns o serveis que els obligats tributaris cedeixin o prestin a tercers no vinculats de forma gratuïta o destinin a l’ús o consum propi.
Igualment, quan hi hagi una contraprestació i sigui notòriament inferior al valor normal en el mercat dels béns i serveis, es pren aquest darrer valor com a criteri de valoració.”
D’altra banda, el Decret legislatiu, del 29-4-2015, de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’article 16 estableix que:
“
Article 16. Determinació directa dels rendiments de les activitats econòmiques
1. La determinació de la renda de les activitats econòmiques en la modalitat d’estimació directa es fa d’acord amb les normes de l’impost sobre societats, sense perjudici de les normes especials establertes en aquesta Llei.
2. En matèria de deducció de despeses, es tenen en compte les regles següents:
a) Són deduïbles les amortitzacions en relació amb béns i drets destinats a l’activitat econòmica realitzades d’acord amb l’
article 10 de la Llei de l’impost sobre societats. No poden ser objecte de deducció de la base de tributació les amortitzacions, correccions de valor o provisions que es puguin realitzar sobre béns o drets que es considerin no destinats a l’activitat econòmica.
b) No són deduïbles les quotes de tributació que, si escau, l’obligat tributari hagi satisfet per l’impost comunal sobre els rendiments arrendataris i per l’impost comunal de radicació d’activitats comercials, empresarials i professionals.
c) Quan sigui degudament acreditat, amb l’oportú contracte laboral i l’afiliació corresponent a la Seguretat Social, que el cònjuge o els fills de l’obligat tributari treballen habitualment i amb continuïtat en les activitats econòmiques desenvolupades per aquest obligat, es dedueixen per a la determinació de la renda les retribucions estipulades amb cadascun d’ells, sempre que no siguin superiors a les de mercat corresponents a la seva qualificació professional i treball acomplert.
d) Quan el cònjuge o els fills de l’obligat tributari realitzin cessions de béns o drets, acreditades mitjançant els contractes corresponents, que serveixin a l’objecte de l’activitat econòmica de què es tracti, es dedueix, per determinar la renda del titular de l’activitat, la contraprestació estipulada, sempre que no excedeixi el valor de mercat. La càrrega de la prova d’aquest valor de mercat correspon a l’empresari o professional, i la deducció es denega en cas que no sigui possible acreditar-lo.
e) No són deduïbles les contribucions de l’empresari o professional a plans de pensions o instruments de previsió social que compleixin una funció anàloga quan ell en sigui el beneficiari.”
El Decret legislatiu, del 29-4-2015, de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’article 24, apartats 1, 2 i 3, estableix que:
“Article 24. Concepte
1. Als efectes d’aquest impost, es consideren “guanys i pèrdues de capital” les variacions en el valor del patrimoni de l’obligat tributari que es posin de manifest amb motiu de qualsevol alteració en la seva composició, excepte que per aplicació d’aquesta Llei es considerin rendes.
2. S’estima que no hi ha alteració en la composició del patrimoni en els casos següents:
a) En els supòsits de divisió de la cosa comuna.
b) En les transmissions de béns i en les constitucions i cessions de drets realitzades pels cònjuges a la comunitat conjugal, així com les que efectuï qualsevol dels cònjuges a favor de l’altre en el marc de la modificació de la comunitat conjugal.
c) En la dissolució de l’associació de guanys, en l’extinció del règim econòmic matrimonial de participació o en l’extinció del règim econòmic matrimonial de separació de béns, quan per imposició legal o resolució judicial es produeixin adjudicacions per causa diferent de la pensió compensatòria.
d) En la dissolució de comunitats de béns.
En tot cas, els béns i els drets als quals s’apliquin les lletres anteriors conserven el valor d’adquisició originari, sense que la circumstància que s’hi descriu n’impliqui una modificació del valor a efectes impositius.
3. Així mateix, es considera que no hi ha guany o pèrdua de capital en els supòsits següents:
a) En la reducció de capital. Quan la reducció de capital, sigui quina sigui la seva finalitat, doni lloc a l’amortització de valors o participacions, es consideren amortitzades les adquirides en primer lloc, i el seu valor d’adquisició es distribueix proporcionalment entre la resta de valors homogenis que romanguin en el patrimoni del contribuent. Quan la reducció de capital no afecti de la mateixa manera tots els valors o les participacions propietat del contribuent, s’entén referida a les adquirides en primer lloc. No obstant això, quan la reducció de capital tingui per finalitat la devolució d’aportacions, l’import d’aquesta devolució minora el valor d’adquisició dels valors afectats, fins a la seva anul·lació. L’excés que en pugui resultar té la consideració de dividend. Aquest règim és aplicable a la devolució de la prima d’emissió així com a la d’altres aportacions realitzades pels socis amb independència de la seva finalitat.
b) En les transmissions lucratives inter vivos de qualsevol tipus de béns o drets, sempre que es facin en favor de persones físiques que estiguin unides al transmitent per vincles de parentiu, inclòs el cònjuge i la parella en el cas d’unions estables de parella, segons es defineixen a la normativa reguladora de les unions estables de parella, per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent o col·lateral, fins al tercer grau inclusivament.
En tot cas, els béns o drets objecte de la transmissió esmentada conserven el valor d’adquisició originari, sense que la circumstància que s’hi descriu n’impliqui una modificació del valor a efectes impositius.
c) En les aportacions no dineràries de qualsevol tipus de béns o drets realitzades en favor de societats en què tots els accionistes i les persones físiques que aporten els béns o drets esmentats tinguin entre ells un parentiu per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent i/o col·lateral fins a tercer grau, o siguin cònjuges, o siguin persones que integrin les unions estables de parella, segons es defineixen a la normativa reguladora de les unions estables de parella.
En tot cas, les participacions de la societat destinatària de l’aportació rebudes per la persona que efectua l’aportació conserven, a efectes impositius, el valor d’adquisició originari dels béns o drets aportats.”
El Decret legislatiu, del 29-4-2015, de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, a l’article 9, apartat 3, estableix que:
D’altra banda, el Decret legislatiu, del 29-4-2015, de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, a l’article 15 estableix que:
“
Article 15. Regles de valoració
1. Els elements patrimonials es valoren segons el preu d’adquisició o el cost de producció, determinat d’acord amb les regles que estableix el
Pla general de comptabilitat.
2. Es valoren pel seu valor normal de mercat els elements patrimonials següents:
a) Els transmesos o adquirits a títol lucratiu.
b) Els aportats a entitats i els valors rebuts en contraprestació.
c) Els transmesos als socis per causa de dissolució, separació d’aquests socis, reducció del capital amb devolució d’aportacions, repartiment de la prima d’emissió i distribució de beneficis.
d) Els transmesos en virtut de fusió, absorció i escissió total o parcial.
e) Els adquirits per permuta.
f) Els adquirits per canvi o conversió.
S’entén per “valor normal del mercat” el que hagi estat acordat en condicions normals entre parts independents en transaccions o negocis jurídics idèntics o similars.
3. En els casos que preveuen les lletres a), b), c) i d) de l’apartat anterior, l’entitat transmissora integra en la seva base de tributació la diferència entre el valor normal de mercat dels elements transmesos i el seu valor a efectes comptables o fiscals, si aquest valor és diferent d’aquell.
En els casos que preveuen les lletres e) i f) de l’apartat anterior, les entitats integren en la base de tributació la diferència entre el valor normal del mercat dels elements adquirits i el valor comptable o fiscal dels lliurats.
En l’adquisició a títol lucratiu, l’entitat adquirent integra en la seva base de tributació el valor normal de mercat de l’element patrimonial adquirit.
La integració en la base de tributació de les rendes a què es refereix aquest article s’ha d’efectuar en el període impositiu en què es realitzin les operacions de les quals deriven aquestes rendes.
A l’efecte del que preveu aquest apartat, no s’entenen com a “adquisicions a títol lucratiu” les subvencions.
4. En la reducció de capital amb devolució d’aportacions s’integra en la base de tributació de les entitats que siguin socis o partícips l’excés del valor normal de mercat dels elements rebuts sobre el valor comptable o fiscal de la participació.
La mateixa regla s’aplica en el cas de distribució de la prima d’emissió d’accions o participacions.
5. En la distribució de beneficis s’ha d’integrar en la base de tributació de les entitats que siguin socis o partícips el valor normal de mercat dels elements rebuts.
6. En la dissolució d’entitats i separació de les entitats que siguin socis o partícips s’integra en la base de tributació d’aquests socis o partícips la diferència entre el valor normal de mercat dels elements rebuts i el valor comptable o fiscal de la participació anul·lada.
7. En la fusió, absorció o escissió total o parcial s’integra en la base de tributació dels socis persones jurídiques la diferència entre el valor normal del mercat de la participació rebuda i el valor comptable o fiscal de la participació anul·lada.
8. La reducció de capital la finalitat de la qual sigui diferent de la devolució d’aportacions no determina per a les entitats que siguin socis o partícips rendes, positives o negatives, integrables en la base de tributació.
9. El traspàs d’actius i de passius dels quals sigui titular l’obligat tributari d’aquest impost, en el marc d’un procediment de resolució previst en la
Llei de mesures urgents per implantar mecanismes de reestructuració i resolució d’entitats bancàries, no generarà per al titular dels béns, drets o obligacions cap renda susceptible d’integrar-se en la base de tributació per aquest impost.
A l’efecte del còmput de les rendes que l’obligat tributari obtingui posteriorment en relació amb els actius i passius esmentats, s’ha de tenir en compte el valor d’adquisició original.
Aquesta disposició no és aplicable a les entitats bancàries objecte del procediment de resolució.”
Segons es desprèn de la informació proporcionada, als efectes de l’impost de la renda de les persones físiques, les rendes que s’atribueixen a cada integrant de les comunitats esmentades a la consulta tenen la consideració de rendiments d’activitat econòmica, ja que les activitats desenvolupades impliquen l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis.
Atès el contingut de l’article 24, apartat 1, de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques i que la mateixa Llei no estableix que per determinar el rendiment net de les activitats econòmiques no s’inclouran els guanys o pèrdues patrimonials derivades dels elements patrimonials que hi són afectes, entenem que les rendes derivades de la transmissió de béns afectes a l’activitat econòmica tenen la consideració de rendiment d’activitat econòmica.
D’altra banda, la determinació de la renda de les activitats econòmiques en la modalitat d’estimació directa es fa d’acord amb les normes de l’impost sobre societats, sens perjudici de les normes especials establertes en la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques. Concretament, l’article 9, apartat 3, de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, estableix que en el mètode de determinació directa, la base de tributació es calcula corregint el resultat comptable, determinat d’acord amb les normes que preveu la Llei 30/2007, del 20 de desembre, de la comptabilitat dels empresaris i el Pla general de comptabilitat, amb l’aplicació dels preceptes que estableix el capítol quart d’aquesta Llei. Consegüentment, tenint en compte la norma de valoració establerta a l’article 15, apartat 2.b) de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, els béns aportats a una entitat i els valors rebuts en contraprestació es valoren a valor normal de mercat. S’entén per valor normal del mercat el que hagi estat acordat en condicions normals entre parts independents en transaccions o negocis jurídics idèntics o similars. En el cas en qüestió, tal com estableix l’article 15, apartat 3, de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, les persones transmissores integraran en el seu rendiment net la diferència entre el valor normal de mercat dels elements transmesos i el seu valor als efectes comptables o fiscals, si aquest valor és diferent d’aquell.
Així mateix, vist que el conjunt d’elements patrimonials que s’aportaran a la societat està format per immobles, entre altres elements, us informem que el Decret legislatiu, del 29-4-2015, de publicació del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, en l’article 3, estableix que:
“Article 3. Fet generador
1. Estan subjectes a aquest impost les plusvàlues que es posin de manifest en les transmissions patrimonials, oneroses o lucratives “inter vivos”, de tota classe de béns immobles, així com en la constitució o en la cessió de drets reals sobre els béns immobles.”
El Decret legislatiu, del 29-4-2015, de publicació del text refós de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, en l’article 4, apartat 6, estableix que:
“
Article 4. Exempcions
Resten exemptes de l’impost:
[...]
6. Les plusvàlues derivades de les aportacions de béns immobles o de drets reals sobre els mateixos realitzades per persones físiques a societats en què tots els accionistes i les persones físiques que aporten els esmentats béns o drets reals sobre els mateixos, tinguin entre ells un parentiu per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent i/o col·lateral fins a tercer grau o siguin cònjuges o siguin persones que integrin les unions estables de parella, regulades a la
Llei 4/2005, del 21 de febrer, qualificada de les unions estables de parella.”
Atès el contingut dels articles anteriors, entenem que les plusvàlues obtingudes pels consultants derivades de les transmissions dels béns immobles a la societat estan subjectes a l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries. Així mateix, atès que els consultants aporten els béns immobles a una societat en què tots els accionistes, inclòs el consultant, tenen un grau de parentiu per consanguinitat en línia descendent, ascendent i/o col·lateral en primer grau, entenem que les plusvàlues derivades de l’operació en qüestió estan exemptes de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.
Pel que fa a les qüestions en relació amb la subjecció a l’impost general indirecte de les aportacions efectuades per les comunitats de béns a la societat, us informem que el Decret legislatiu, del 16-3-2016, de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 6, estableix que:
“Article 6. Operacions no subjectes
No es troben subjectes a aquest impost les operacions següents:
1. La transmissió d’un conjunt d’elements corporals, i en el seu cas, incorporals que, formant part del patrimoni empresarial o professional de l’obligat tributari, constitueixen una unitat econòmica autònoma capaç de desenvolupar una activitat empresarial o professional pels seus propis mitjans.
Queden excloses de la no subjecció a què es refereix el paràgraf anterior les transmissions següents:
a) Les realitzades per qui té la condició d’empresari o professional per dedicar-se a l’arrendament d’immobles.
b) Les efectuades per qui té la condició d’empresari o professional exclusivament per la realització ocasional de les operacions de promoció, urbanització, construcció o rehabilitació d’edificacions amb caràcter ocasional que siguin objecte de transmissió.
A aquests efectes, es considera com a mera cessió de béns la transmissió de béns arrendats quan no s’acompanya d’una estructura organitzativa de factors de producció materials i humans o d’un d’ells, que permet considerar la mateixa, constitutiva d’una unitat econòmica autònoma.
En el cas que els béns i drets transmesos o part d’ells es desafectin posteriorment de les activitats econòmiques que determinen la no subjecció prevista en aquest número, l’esmentada desafectació queda subjecta a l’impost en la forma establerta per a cada cas en aquesta Llei.”
De la informació proporcionada, es desprèn que la primera comunitat de béns esmentada a la consulta transmetrà un hotel a la societat; per tant, atès que l’operació en qüestió no és la mera cessió de béns o la venda per separat d’un negoci, entenem que la comunitat de béns transmet un conjunt capaç de funcionar pels seus propis mitjans, i per tant, l’operació en qüestió no estarà subjecta a l’impost general indirecte, tal com estableix l’article 6, apartat 1, de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.
D’altra banda, la segona comunitat de béns mencionada a la consulta transmetrà tres béns immobles que actualment estan destinats a l’arrendament; per tant, atès el contingut de l’article 6, apartat 1, de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, entenem que les operacions en qüestió queden excloses de la no-subjecció de l’impost i, per tant, estaran subjectes a l’impost general indirecte.