Carregant...
 

CV0016-2015 Consulta vinculant a tributs, del 14 de setembre del 2015, compatibilitat del Règim especial de societats de gestió i inversió financera intragrup i del Règim especial de societats de tinença de participacions en societats estrangeres

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0016-2015 Consulta vinculant a tributs, del 14 de setembre del 2015, compatibilitat del Règim especial de societats de gestió i inversió financera intragrup i del Règim especial de societats de tinença de participacions en societats estrangeres
Data document:
14/09/2015
Impostos relacionats:
Impost Societats
Texte:

Consulta vinculant en relació a la compatibilitat del Règim especial de societats de gestió i inversió financera intragrup i del Règim especial de societats de tinença de participacions en societats estrangeres.

Número de consulta CV0016-2015
Data d’emissió 14/09/2015
Normativa · Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats.

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

Objecte de la consulta

Confirmar si la societat consultant, en els termes descrits en aquesta consulta, podria gaudir de l’aplicació del règim especial de societats de tinença de participacions en societats estrangeres regulat a l’article 38 de la Llei de l’Impost de Societats, així com del règim especial de societats de gestió i inversió financera intragrup, regulat a l'article 24 de la Llei de l'Impost de Societats, sotmès a l'acompliment de la resta de requisits contemplats per ambdós articles.

Període en el que seria aplicable:

A partir de l'exercici 2015

Exposició de la consulta

A la Societat se li va concedir per part del Ministeri de Finances, mitjançant resolució l’any 2013, l’aplicació del règim especial de societats de tinença de participacions en societats estrangeres regulat a l'article 38 de la Llei de l'Impost de Societats. (s'adjunta com annex la sol·licitud així com l'esmentada resolució favorable d'aplicació del règim especial).

La societat consultant ara pretén portar a terme l'activitat de finançament de les entitats vinculades no residents fiscals mitjançant l’obtenció de préstecs d'entitats vinculades o de tercers que, juntament amb el seu capital social, seran utilitzats en la realització de préstecs a les citades entitats no residents.

En aquest sentit, la societat desitja consultar a aquest Ministeri la possibilitat d'aplicar el règim especial de societats de gestió i inversió financera intragrup regulat en l'article 24 de la Llei de l'Impost de Societats conjuntament amb el règim especial de societats de tinença de participacions en societats estrangeres establert en l'article 38 de la Llei de l'Impost de Societats

En la nostra opinió, aquest fet estaria justificat per les següents raons:

En primer lloc, portar a terme ambdues activitats des de dues societats diferents mancaria de qualsevol tipus de sentit econòmic, tenint en compte que les dues activitats son totalment complementàries entre si.

Per altra banda, la necessitat de constituir una societat diferent per portar a terme aquesta activitat comportaria la duplicitat de despeses de gestió, personal, etc., el qual tampoc tindria sentit des d'un punt de vista operatiu i produiria un perjudici econòmic.

Addicionalment, l'esperit de la norma sembla que ja preveu la complementarietat d'aquestes dues activitats al referir-se a la possibilitat de que les societats de gestió i inversió financera intragrup puguin fer l'activitat d'una societat de tinença de participacions estrangeres.

En particular, l'apartat 2 de l'article 24 de la Llei de l’Impost de Societats fa referència a l’activitat d'una societat de tinença de participacions estrangeres a les quals s'apliqui el règim de l’article 20, relatiu a l’eliminació de la doble imposició econòmica interna i internacional sobre participacions en beneficis d'altres entitats a través del mètode d'exempció.

Cal emfatitzar que el règim establert a l'article 38 de la Llei de l'Impost de Societats no es més que un règim especial derivat de l'article 20 per les societats de tinença de participacions en societats estrangeres l'objectiu del qual es idèntic, evitar la doble imposició.

És a dir, pot interpretar-se que la referència feta en l'article 24 de la Llei de l'Impost de Societats a l'article 20, engloba també a l'article 38, el qual regula el mateix aspecte (evitar la doble imposició respecte a la participació en altres societats) únicament que sota unes condicions que difereixen lleugerament a les previstes per l'article 20.

En aquest sentit, cal mencionar que el Projecte de llei de l'Impost sobre societats del Principat d'Andorra publicat al Butlletí del Consell General, en data 1 d'octubre del 2009 (adjunt com annex), no incloïa el règim especial de societats de tinença de participacions en societats estrangeres. No obstant l'anterior, en el règim especial de societats de gestió i inversió financera intragrup s’incloïa la menció a la possibilitat de portar a terme conjuntament amb aquest règim l’activitat d'una societat de tinença de participacions estrangeres.

Amb la inclusió del règim especial de societats de tinença de participacions en societats estrangeres, l'article 24 relatiu a les activitats que poden portar a terme les entitats financeres subjectes al règim especial no es va veure modificat però es desprèn clarament que el propòsit de la norma era fer compatible ambdós règims i ambdues activitats.

Per últim, considerant la complementarietat citada, l'activitat de finançament d'aquestes participacions pot entendre's compresa dins de la gestió de participacions que constitueix l'objecte de les societats de tinença de participacions estrangeres segons l'article 38 de la Llei de l'Impost de Societats i, per això, ambdues activitats acostumen a anar lligades en el mon empresarial.

En la nostra opinió, en base als raonaments exposats, es desprèn la complementarietat d'ambdós règims, principalment, pel següent:

1. La menció que l’article 24 de la Llei de l’Impost de Societats fa a la realització de l'activitat d'una societat de tinença de participacions estrangeres a les quals s'apliqui el règim de l'article 20, en base als arguments exposats anteriorment, ha d'entendre's també extensiva al règim de l'article 38 donat que el mateix no és més que una especialitat de l'article 20, ambdós articles destinats a evitar la doble imposició respecte a les rendes procedents d'entitats participades.

2. En relació amb l’article 38 de la Llei de l'impost de Societats, pot entendre's que l'activitat de gestió de participacions en societats estrangeres, propi de les societats que es beneficiïn del règim previst pel citat article, engloba també l'activitat de finançament de les entitats participades estrangeres.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

D'acord amb tot l'anterior, preguem, , ens confirmin si la societat consultant., en els termes descrits en aquest e-mail, podria gaudir de l'aplicació del règim especial de societats de tinença de participacions en societats estrangeres regulat a l'article 38 de la Llei de l’Impost de Societats, així com del règim especial de societats de gestió i inversió financera intragrup, regulat a l'article 24 de la Llei de l'impost de Societats, sotmès a l’acompliment de la resta de requisits contemplats per ambdós articles.

Resposta

L’article 24 de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, estableix el següent:

Article 24. Règim especial de societats de gestió i inversió financera intragrup

1. Les societats de gestió i inversió financera que regula aquest precepte gaudeixen d’una reducció del 80 per cent de la base de tributació. A l’efecte d’aquest precepte, s’entén per “societats de gestió i inversió financera” les societats residents fiscals al Principat d’Andorra l’activitat de les quals consisteixi en l’obtenció de préstecs d’entitats vinculades o de tercers que, juntament amb el seu capital social, siguin utilitzats en la realització de préstecs a entitats vinculades no-residents fiscals en el sentit definit per l’article 16. Igualment, les societats de gestió i inversió financera poden realitzar les activitats següents:

a) Gestió i inversió de la tresoreria pròpia o d’entitats vinculades no-residents fiscals.

b) Serveis de facturatge, lísing i gestió de cobraments i pagaments amb altres entitats vinculades no-residents fiscals.

c) Cobertura de riscos de tipus de canvi del grup.

d) Emissions d’obligacions, participacions preferents i altres instruments que serveixin per captar recursos per al grup en els mercats de capitals internacionals, amb l’autorització prèvia de l’òrgan regulador del Principat d’Andorra.

e) Funcions complementàries a les anteriors i vinculades a l’estratègia financera del grup societari com, per exemple, l’elaboració dels pressupostos de les diferents societats no-residents fiscals al Principat d’Andorra i del grup, la direcció financera del grup societari, el desenvolupament de programes globals d’inversió, els estudis de rendibilitat d’inversions del grup o estudis de mercat.

2. Les societats de gestió i inversió financera no poden realitzar cap altre tipus d’activitat diferent d’aquelles a les quals s’apliqui el règim especial o diferent de l’activitat d’una societat de tinença de participacions estrangeres a les quals s’apliqui el règim de l’article 20.

3. La societat de gestió i inversió financera ha de tenir un capital social mínim de 250.000 euros i disposar en territori andorrà per realitzar les seves activitats d’una persona contractada al menys a mitja jornada i d’un local destinat exclusivament d’una superfície mínima de 20m2. La concessió del règim especial de societat de gestió i inversió financera està condicionada a la presentació de la sol·licitud corresponent al ministeri encarregat de les finances, el qual, en vista de les circumstàncies concretes del grup societari i amb la determinació prèvia, si així ho estima oportú, de les condicions que ha de complir la societat de gestió i inversió financera a fi de garantir-ne la solvència, pot acceptar o denegar l’aplicació d’aquest règim amb efecte des del moment de presentació de la sol·licitud. El procediment d’aplicació d’aquest règim especial es determina reglamentàriament.”


L’article 38.1 de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, modificada per la Llei 17/2011, de l’1 de desembre estableix el següent:

Article 38. Règim especial de societats de tinença de participacions en societats estrangeres

1. Els obligats tributaris que tinguin la forma de societat anònima o limitada i que tinguin per objecte exclusiu la gestió i la tinença de participacions en societats estrangeres poden sol·licitar l’aplicació d’aquest règim especial.”


Considerant que l’article 38.1 de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, modificada per la Llei 17/2011, de l’1 de desembre estableix com a objecte exclusiu l’activitat de gestió i tinença de participacions en societats estrangeres, entenem que una societat que realitzi altres activitats, com poden ser les establertes a l’article 24 de la mateixa llei, no pot acollir-se al règim especial que estableix l’article 38.