Carregant...
 

CV0041-2016 Consulta vinculant a tributs, del 26 d’abril del 2016, en relació a la tributació d’una renda procedent d’una pensió de jubilació derivada d’una relació laboral

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0041-2016 Consulta vinculant a tributs, del 26 d’abril del 2016, en relació a la tributació d’una renda procedent d’una pensió de jubilació derivada d’una relació laboral
Data document:
26/04/2016
Impostos relacionats:
IRPF
Texte:

Consulta vinculant en relació a la tributació d’una renda procedent d’una pensió de jubilació derivada d’una relació laboral.

Número de consulta CV0041-2016
Data d’emissió 26/04/2016
Normativa · Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

Remetem la present consulta a l’Administració Tributària en virtut de l’article 65 de la Llei de bases de l’ordenament tributari.

Manifestem expressament que en el moment de presentació d’aquest escrit no hi ha cap procediment o recurs administratiu relacionat amb l’objecte de la consulta, tal i com estableix l’article 25 del Reglament d’aplicació dels tributs.

Adjuntem a la present un document nomenat ANNEX 1 “Reglamentos de los Planes de Prevision” per a contribuir a la formació de judici per part de l’Administració Tributària.

El despatx X ha preparat per compte de l’interessat la consulta escrita i la presenta amb la deguda autorització i degudament signada pel consultant.

ANTECEDENTS I CIRCUMSTÀNCIES DETALLADES DEL CAS

El consultant és beneficiari d’un pla de pensions dotat pel seu empleador durant la seva vida laboral. La regulació i el detall del pla de pensions s’adjunta com ANNEX 1 de la consulta.

El consultant ha obtingut el permís de residència a Andorra durant el 2016 i ha adquirit un immoble en propietat per traslladar la seva residència permanent al Principat.

Actualment està plantejant l’opció de capitalitzar la seva pensió per rebre un pagament únic de l’asseguradora (entitat resident a Espanya), essent resident fiscal a Andorra durant l’any 2016 i per tant contribuent per IRPF.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

c) DUBTES QUE ORIGINA EN MATERIA TRIBUTÀRIA I PERÍODES EN QUÈ EN SERIA APLICABLE

La renda pagada per l’asseguradora resident a l’Estat espanyol no patirà cap retenció en concepte d’Impost Sobre la Renda dels No Residents Fiscals a Espanya, en virtut de l’article 17 del Conveni per Evitar la Doble Imposició entre España i Andorra.

Considerem que l’ANNEX 1 justifica de forma suficient el fet de que es tracta d’una renda del treball en base a l’article 12.2c) de la Llei de l’impost sobre la Renda de les Persones Físiques, ja que la prestació deriva d’una ocupació anterior.

Considerem que la renda percebuda, independentment de la periodicitat de la percepció, podrà aplicar-se la Disposició Addicional Quarta de la Llei de l’impost sobre la Renda de les Persones Físiques, concretament l’apartat 3 de dita disposició, donat que compleix els requisits establerts per aplicar-la i encaixa en la definició.

En cas de cobrament de la renda capitalitzada, la renda integra del treball es calcularia:

(Renda capitalitzada – Provisió Matemàtica de l’instrument a data 31/12/2014).

Considerem que un document emès per l’entitat asseguradora confirmant l’import de la provisió matemàtica de l’instrument a data 31/12/2014 seria suficient per la seva justificació.

Finalment, considerem que dita interpretació i tractament de la renda percebuda aplica a l’exercici 2016 i subsegüents:

Resposta

El Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, en l’article 12, apartat 2 c, estableix que:

Article 12. Rendes íntegres del treball

2. En tot cas, tenen la consideració de rendes del treball:

c) Les pensions i altres prestacions similars, de caràcter públic o privat, derivades d’una ocupació anterior, quan siguin percebudes pel mateix treballador.”


El Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, en l’article 12, apartat 3, estableix que:

Article 12. Rendes íntegres del treball

3. La renda íntegra del treball corresponent a les pensions i altres prestacions similars, excloses les satisfetes per la Caixa Andorrana de la Seguretat Social, a la qual es refereixen les lletres c), d) i e) de l’apartat 2 anterior, es reduirà en l’import de les aportacions i contribucions fetes per l’empresari i imputades fiscalment a la persona a qui es vinculin les prestacions, així com en l’import de les aportacions i contribucions fetes per aquesta persona, llevat que hagin reduït la base de tributació d’acord amb el que es preveu a l’article 39.

A l’efecte de computar la renda íntegra del treball, en els casos en què la pensió o prestació es rebi en forma de renda, les aportacions o contribucions que hauran de reduir la renda d’acord amb el paràgraf anterior es calcularan aplicant, sobre la renda percebuda en cada període impositiu, el percentatge resultant de dividir les aportacions i contribucions totals susceptibles de reducció d’acord amb el paràgraf anterior, per l’import de la provisió matemàtica a la data de constitució de la renda. La reducció total aplicable durant tota la duració de la renda no podrà superar l’import total de les aportacions i contribucions susceptibles de reducció d’acord amb el paràgraf anterior.”


D’altra banda, el Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, en la disposició addicional quarta, apartat 3, estableix que:

Disposició addicional quarta. Determinació de la renda derivada de determinats actius financers, contractes d’assegurança, plans de pensions i instruments de previsió social, adquirits o formalitzats abans del primer dia en què sigui d’aplicació aquesta Llei

3. A l’efecte de determinar l’import de les rendes íntegres del treball procedents de pensions i altres prestacions similars, excloses les satisfetes per la Caixa Andorrana de la Seguretat Social, a què es refereixen les lletres c), d) i e) de l’apartat 2 de l’article 12, derivades d’instruments formalitzats abans del primer dia en què sigui d’aplicació aquesta Llei, únicament es computarà la part de tal renda que s’hagi generat a partir de l’1 de gener del 2015.

D’acord amb el que es preveu en el paràgraf anterior, per tal de portar a terme el càlcul de la renda íntegra segons s’estableix a l’apartat 3 de l’article 12, la pensió o prestació rebuda es reduirà en el valor de la provisió matemàtica corresponent a la persona a qui es vincula l’instrument a data 31 de desembre de 2014.”


Atès el contingut dels articles esmentats anteriorment i que la pensió que percebrà el consultant deriva d’una ocupació anterior, entenem que la pensió objecte de la consulta té la consideració de renda del treball als efectes de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

D’altra banda, atès que la renda s’obtindrà amb posterioritat a la data d’entrada en aplicació de l’impost, únicament es computarà la part que s’hagi generat a partir de l’1 de gener del 2015. Per tal de portar a terme el càlcul de la renda íntegra derivada de la pensió en qüestió, la prestació rebuda es reduirà en el valor de la provisió matemàtica corresponent a la persona a qui es vincula l’instrument a data 31 de desembre de 2014, tal com estableix el Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, en l’apartat 3 de la disposició addicional quarta.

Us informem que la renda íntegra es reduirà en l’import de les aportacions i contribucions fetes per l’empresari i imputades fiscalment a la persona a qui es vinculin les prestacions, així com en l’import de les aportacions i contribucions fetes per aquesta persona, llevat que hagin reduït la base de tributació d’acord amb el que es preveu a l’article 39.