Consulta vinculant en relació a la tributació d’una renda procedent d’una pensió de jubilació derivada d’una relació laboral.
| Número de consulta |
CV0070-2016 |
| Data d’emissió |
16/11/2016 |
| Normativa |
Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques |
ANTECEDENTS
En virtut del que preveuen els articles 64 i 65 del Decret Legislatiu del 29 d’abril del 2015 de publicació del text refós de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, i en concret per demanar doncs un pronunciament escrit sobre el meu cas particular en referència a l’aplicació que s’ha de fer sobre les meves rendes de l’impost de l’IRPF, tinc a bé adreçar-vos la present demanda d’informació escrita.
CONSULTANT
Persona física, número d’identificació fiscalX.
ANTECEDENTS I CIRCUMSTÀNCIES
Durant l’any 1975 vaig entrar a formar part del Cos de Policia del Principat d’Andorra. En el moment de la meva contractació hi havia en vigor un pla de pensions que es regulava pel Decret dels M.I. Srs. Veguers del 19 d’octubre del 1971.
Amb el pas dels anys aquest decret ha estat avalat i respectat, i així he continuat fent part d’aquest pla de pensions, tant per la Llei de la Funció Pública del 15 de desembre del 2000 com per la Llei qualificada del Cos de Policia del 27 de maig del 2004, Llei 8/2004.
Aquest pla de pensions del que he format part, posava la condició de pagar cada mes un 2% del sou per poder tenir l’opció de jubilar-se del Departament de Policia un cop s’haguessin efectuat els 15 anys de servei que es requerien de mínim, per tal de poder obtenir una prestació de jubilació a càrrec de Govern i poder marxar del Cos.
En el meu cas concret citar-vos que he format part, com a funcionari en actiu, del Cos de Policia des de l’any 1975 fins a l’any 2005, havent pagat cada mes un 2% del meu salari en concepte de pla de pensions.
Durant l’any 2005, tal i com ha referit al punt anterior, i després de 30 anys de servei al Cos vaig acollir-me a la jubilació de la Policia a la que tenia dret, pel fet d’haver realitzat més de 15 anys de serveis, percebent doncs una pensió vitalícia per aquest concepte.
La pensió que rebo mensual del Govern és cotitzada a la CASS tant a la branca general com a la de vellesa.
QÜESTIÓ PLANTEJADA
DEMANDA CONCRETA D’INFORMACIÓ
Considerant el que preveu l’article 39 i altres del Decret Legislatiu del 29 d’abril del 2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, us agrairia que em confirméssiu resposta sobre el següent punt:
a) En referència a la renda de jubilació del Govern d’Andorra que percebo pel fet d’haver format part del Cos de Policia, i en virtut de l’article 39 citat i altres de la Llei de l’IRPF, entenc que està, en el meu cas concret, exempta de tributació per formar part d’un antic pla de pensions del que estic gaudint amb anterioritat a l’entrada en vigor de la Llei de l’IRPF i per tant de l’impost.
b) També demano que els diners que el Govern d’Andorra m’ha retingut cada mes, des de l’1 de gener del 2015 fins l’actualitat, en concepte de tributació a l’impost de l’IRPF em siguin retornats, per entendre exempta aquesta renda, pel que s’ha explicat, de l’impost.
Resposta
Amb referència a l’apartat a de la vostra consulta, i seguint el criteri emès el 26 d’abril del 2016 pel Departament de Tributs i de Fronteres en la consulta vinculant CV0044-2016, us informem que el Decret legislatiu del 29-04-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, en l’article 12, apartat 2.c, estableix que:
“Article 12. Rendes íntegres del treball
2. En tot cas, tenen la consideració de rendes del treball:
c) Les pensions i altres prestacions similars, de caràcter públic o privat, derivades d’una ocupació anterior, quan siguin percebudes pel mateix treballador.”
El Decret legislatiu del 29-04-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, en l’article 12, apartat 3, estableix que:
“
Article 12. Rendes íntegres del treball
3. La renda íntegra del treball corresponent a les pensions i altres prestacions similars, excloses les satisfetes per la Caixa Andorrana de la Seguretat Social, a la qual es refereixen les lletres c), d) i e) de l’apartat 2 anterior, es reduirà en l’import de les aportacions i contribucions fetes per l’empresari i imputades fiscalment a la persona a qui es vinculin les prestacions, així com en l’import de les aportacions i contribucions fetes per aquesta persona, llevat que hagin reduït la base de tributació d’acord amb el que es preveu a l’
article 39.
A l’efecte de computar la renda íntegra del treball, en els casos en què la pensió o prestació es rebi en forma de renda, les aportacions o contribucions que hauran de reduir la renda d’acord amb el paràgraf anterior es calcularan aplicant, sobre la renda percebuda en cada període impositiu, el percentatge resultant de dividir les aportacions i contribucions totals susceptibles de reducció d’acord amb el paràgraf anterior, per l’import de la provisió matemàtica a la data de constitució de la renda. La reducció total aplicable durant tota la duració de la renda no podrà superar l’import total de les aportacions i contribucions susceptibles de reducció d’acord amb el paràgraf anterior.”
El Decret legislatiu del 29-04-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, en la disposició addicional quarta, apartat 3, estableix que:
“Disposició addicional quarta. Determinació de la renda derivada de determinats actius financers, contractes d’assegurança, plans de pensions i instruments de previsió social, adquirits o formalitzats abans del primer dia en què sigui d’aplicació aquesta Llei
3. A l’efecte de determinar l’import de les rendes íntegres del treball procedents de pensions i altres prestacions similars, excloses les satisfetes per la Caixa Andorrana de la Seguretat Social, a què es refereixen les
lletres c), d) i e) de l’apartat 2 de l’article 12, derivades d’instruments formalitzats abans del primer dia en què sigui d’aplicació aquesta Llei, únicament es computarà la part de tal renda que s’hagi generat a partir de l’1 de gener del 2015.
D’acord amb el que es preveu en el paràgraf anterior, per tal de portar a terme el càlcul de la renda íntegra segons s’estableix a l’
apartat 3 de l’article 12, la pensió o prestació rebuda es reduirà en el valor de la provisió matemàtica corresponent a la persona a qui es vincula l’instrument a data 31 de desembre de 2014.”
Atès el contingut dels articles esmentats anteriorment i que la pensió que percep el consultant deriva d’una ocupació anterior, entenem que la pensió objecte de la consulta té la consideració de renda del treball a l’efecte de l’impost sobre la renda de les persones físiques.
D’altra banda, en el cas en qüestió, pel que fa a la renda obtinguda amb posterioritat a la data d’entrada en aplicació de l’impost i derivada d’aportacions efectuades amb anterioritat a l’1 de gener del 2015, únicament es computarà la part que s’hagi generat a partir de l’1 de gener del 2015. Per portar a terme el càlcul de la renda íntegra derivada de la pensió en qüestió, la prestació rebuda es reduirà en el valor de la provisió matemàtica corresponent a la persona a qui es vincula l’instrument en data 31 de desembre de 2014, tal com estableix el Decret legislatiu del 29-04-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, en l’apartat 3 de la disposició addicional quarta.
Pel que fa a l’apartat b de la vostra consulta, us informem que el Decret legislatiu del 29-04-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’article 52 estableix que:
“
Article 52 Deducció dels pagaments a compte i quota diferencial
L’import de les retencions, els ingressos a compte i els pagaments fraccionats es dedueixen de la quota de liquidació per obtenir la quota diferencial. Quan, per efecte dels pagaments a compte, la quota diferencial sigui negativa, el ministeri encarregat de les finances ha de retornar l’excés d’acord amb el que s’estableix a l’
article 58.”
D’altra banda, el Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’article 58 estableix que:
“
Article 58. Devolució d’ofici
1. Quan, d’acord amb l’
article 52, la quota diferencial resultant de l’autoliquidació sigui negativa, el ministeri encarregat de les finances, si escau, ha de practicar la liquidació provisional dins els tres mesos següents computats a partir del moment en què s’hagi presentat la declaració.
2. Quan la quota diferencial resultant de l’autoliquidació o, si escau, de la liquidació provisional sigui negativa, el ministeri encarregat de les finances ha de tornar d’ofici aquesta quota, sense perjudici de la pràctica de les ulteriors liquidacions, provisionals o definitives, que escaiguin.
3. Si la liquidació provisional no s’ha practicat en el termini que estableix l’apartat 1, el ministeri encarregat de les finances ha de tornar d’ofici la quota diferencial negativa resultant de l’autoliquidació, sense perjudici de la pràctica de les liquidacions provisionals o definitives ulteriors que puguin ser procedents.
4. Si transcorre el termini que estableix l’apartat 1 sense que s’hagi ordenat el pagament de la devolució per causa imputable al ministeri encarregat de les finances, s’ha d’aplicar a la quantitat pendent de devolució l’interès legal que es preveu a la normativa reguladora de bases de l’ordenament tributari, des de l’endemà de la finalització del termini esmentat i fins a la data d’ordenació del seu pagament, sense que calgui que l’obligat tributari ho reclami.
5. Reglamentàriament es determinen el procediment i la forma de pagament per a la realització de la devolució d’ofici a què es refereix aquest article.”
Vist el contingut dels articles anteriors, quan la quota diferencial resultant de l’autoliquidació sigui negativa, el ministeri encarregat de les finances ha de tornar d’ofici aquesta quota, sense perjudici de la pràctica de les ulteriors liquidacions, provisionals o definitives, que escaiguin. La devolució es portarà a terme dins els tres mesos següents computats a partir del moment en què s’hagi presentat la declaració.