Carregant...
 

CV0075-2017 Consulta vinculant a tributs, del 2 de febrer del 2017, localització de les prestacions de serveis realitzades per una societat andorrana en concepte de publicitat i d’inscripció a un esdeveniment esportiu que es realitza a Andorra

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0075-2017 Consulta vinculant a tributs, del 2 de febrer del 2017, localització de les prestacions de serveis realitzades per una societat andorrana en concepte de publicitat i d’inscripció a un esdeveniment esportiu que es realitza a Andorra
Data document:
02/02/2017
Impostos relacionats:
IGI
Texte:

Consulta vinculant en relació a la localització de les prestacions de serveis realitzades per una societat andorrana en concepte de publicitat i d’inscripció a un esdeveniment esportiu que es realitza a Andorra.

Número de consulta CV0075-2017
Data d’emissió 02/02/2017
Normativa · Decret legislatiu del 16-3-2016 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

MOTIU:

Consulta sobre l’aplicació d’IGI a les factures emeses i rebudes per la nostra empresa

PERIODE APLICABLE:

Any 2016 i següents.

NORMATIVA:

Llei 11/2012 del 21 de juny, de l’Impost General Indirecte

MANIFESTACIÓ EXPRESSA

El sol·licitant manifesta que en el moment de presentar aquest escrit no s’està tramitant un procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que li correspon, plantejat en la consulta.

La societat consultant EXPOSA

Que, d’acord amb el que disposa l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari i l’article 25 del Reglament de desenvolupament de la mateixa, interessa formular la següent Consulta Tributària, els efectes de la qual serien aplicables en les operacions la naturalesa de les quals s’expressa en l’escrit de consulta, realitzades a partir de l’exercici 2016 i següents:

DESCRIPCIÓ DELS FETS

El Consultant és una societat andorrana quina activitat és l’organització de competicions i activitats esportives.

El consultant ha organitzat un esdeveniment esportiu durant el mes d’agost.

Per organitzar aquest esdeveniment, diferents empreses col·laboren i/o patrocinen de diferents maneres:

El Consultant factura a algunes empreses estrangeres en concepte de “Col·laboració publicitària en l’esdeveniment esportiu” o “Patrocini de l’ esdeveniment esportiu”.

El Consultant també factura a empreses privades andorranes i entitats públiques andorranes en concepte de “Col·laboració publicitària en l’esdeveniment esportiu” o “Patrocini de l’esdeveniment esportiu”.

C. Els participants que s’inscriuen ho fan a través d’una web gestionada per una empresa espanyola que transfereix al Consultant els imports totals rebuts, descomptant els seus honoraris de gestió.

El Consultant vol realitzar la present consulta a l’Agència Tributària per tenir la seguretat d’estar facturant correctament en tots els casos.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

CONSULTES:

PRIMERA:  CAS A:

El consultant factura a algunes empreses estrangeres en concepte de “Col·laboració publicitària en l’esdeveniment esportiu” o “Patrocini de l’esdeveniment esportiu”, per la publicitat que el Consultant fa de la seva empresa.

L’article 43.1. de la llei de l’IGI determina les regles generals de localització quan el destinatari de l’operació és un empresari o professional, establint que les operacions s’entendran localitzades a Andorra quan el destinatari de les mateixes estigui establert al Principat.

D’altra banda, l’article 44 de la Llei de l’IGI enumera un seguit de regles especials de localització per les quals a excepció del que disposa l’article 43 de la llei de l’IGI, sí que s’entendran realitzades en territori andorrà les prestacions de serveis, indiferentment d’on s’ubiqui el destinatari empresari o professional.

En concret, l’article 44.3. diu que s’entenen prestat al territori andorrà els serveis d’accés a manifestacions esportives i els serveis accessoris al mateix, sempre que el destinatari sigui un empresari o professional actuant com a tal i dits manifestacions tinguin lloc efectivament en el territori andorrà.

De la lectura d’aquests dos articles entenem que el servei que proporciona el consultant a una empresa estrangera per promocionar i publicitar la seva empresa NO està localitzat a Andorra i per tant NO està subjecte a IGI, ja que no és un servei relacionat amb l’accés a l’esdeveniment ni directament ni accessòria.

Preguem ens confirmin que això és correcte o, en cas contrari, preguem ens informin del per què ha de ser considerat servei localitzat a Andorra i per tant subjecte a I.G.I.

SEGONA:  CAS B:

El consultant factura a empreses privades andorranes i entitats públiques andorranes en concepte de “Col·laboració publicitària en l’esdeveniment esportiu” o “Patrocini de l’esdeveniment esportiu”, per la publicitat que el consultant fa de la seva empresa.

L’article 43.1. de la llei de l’IGI determina les regles generals de localització quan el destinatari de l’operació és un empresari o professional, establint que les operacions s’entendran localitzades a Andorra quan el destinatari de les mateixes estigui establert al Principat.

Entenem, doncs, que totes les factures emeses pel consultant a empresaris andorrans, ja siguin aquests empreses privades, entitats públiques o entitats parapúbliques, hauran de portar IGI, ja que el servei de col·laboració o patrocini publicitari SI està subjecte a IGI, per estar localitzat a Andorra.

Fem incidència en el fet de que algunes d’aquestes factures van adreçades a entitats públiques, però en la mesura en que el servei el realitza una empresa privada com la del consultant, el consultant ha de facturar-ho amb IGI.

Preguem ens confirmin que això és correcte o, en cas contrari, preguem ens informin del per què en algun d’aquests casos no hauria de facturar-se amb IGI.

TERCER: CAS C

Els participants que s’inscriuen ho fan a través d’una web gestionada per una empresa espanyola que transfereix al consultant els imports totals rebuts, descomptant els seus honoraris de gestió.

Farem servir un exemple (no real) amb xifres perquè quedi més clar:

L’empresa espanyola emet una factura al consultant en la que especifica que

L’import recaptat en concepte d’inscripcions a l’esdeveniment esportiu és de 90.000 Euros

L’import que l’empresa espanyola factura al Consultant pels seus serveis és de X Euros per inscripció, que fan un total de 2.500 Euros

Aquest és l’import que figura al total de la seva factura.

L’import que l’empresa espanyola transfereix al Consultant és de 87.500 Euros.

L’article 43.1.b diu que els serveis prestats per un empresari andorrà s’entenen realitzats al territori andorrà quan el destinatari no és un empresari o professional actuant com a tal.

L’article 44.3. diu que s’entenen prestats al territori andorrà, els serveis d’accés a manifestacions esportives, sempre que el destinatari sigui un empresari o professional actuant com a tal i dites manifestacions tinguin lloc efectivament en territori andorrà.

L’article 44.7. diu que s’entenen prestats al territori andorrà, quan es presten materialment en territori andorrà i el seu destinatari no és un empresari o professional actuant com a tal, els serveis relacionats amb manifestacions esportives.

Entenem, doncs, que les inscripcions a l’esdeveniment esportiu que te lloc a Andorra, ja siguin fetes per part d’empreses, com de clubs esportius com de persones físiques no empresaris o professionals, son serveis que SI estan prestats a Andorra, subjectes a IGI i que per tant han de facturar-se amb IGI, pel que en el preu que paga cada participant, hi ha un IGI inclòs.

I, per tant, agafant les dades anteriors, per la recaptació de 90.000 Euros en subscripcions:

La base de tributació seria de 86.124,40 Euros i l’IGI repercutit seria de 3.875.60 Euros.

Preguem ens confirmin que això és correcte o, en cas contrari, preguem ens informin del per què en algun d’aquests casos no hauria de facturar-se amb IGI.

Resposta

Amb referència a la qüestió exposada al cas A de la vostra consulta, us informem que el Decret legislatiu del 16-3-2016 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 43 estableix que:

Article 43. Lloc de realització de les prestacions de serveis. Regles generals

1. Les prestacions de serveis s’entenen realitzades al territori andorrà en els casos que, exposats a continuació i sense perjudici del que disposa l’apartat 2 d’aquest article i l’article 44 d’aquesta Llei:

a) Quan el destinatari és un empresari o professional que actua com a tal i té la seu de la seva activitat econòmica o un establiment permanent o, en el seu defecte, té el seu domicili o residència habitual a Andorra, sempre que es tracti de serveis que tenen per destinataris l’esmentada seu, l’establiment permanent, el domicili o la residència habitual.

b) Quan el destinatari no és un empresari o professional actuant com a tal, els serveis prestats per un empresari o professional que té la seu de la seva activitat econòmica o l’establiment permanent des del qual els presta o, en el seu defecte, el lloc del seu domicili o residència habitual, es troba a Andorra.”


D’altra banda, el Decret legislatiu del 16-3-2016 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 44 estableix que:

Article 44. Lloc de realització de les prestacions de serveis. Regles especials

S’entenen prestats al territori andorrà els serveis següents:

1. Els relatius a béns immobles arrelats a l’esmentat territori.

Es consideren relatius a béns immobles, els serveis següents:

a) L’arrendament o cessió d’ús dels esmentats béns per qualsevol títol, inclosa els habitatges moblats.

b) Els relatius a la preparació, coordinació i realització de les execucions d’obra immobiliàries.

c) Els de caràcter tècnic relatius a les esmentades execucions d’obra, inclosos els prestats per arquitectes, arquitectes tècnics i enginyers.

d) Els de gestió relatius a béns immobles o operacions immobiliàries.

e) Els de vigilància o seguretat relatius a béns immobles.

f) Els de lloguer de caixes de seguretat.

g) La utilització de vies de peatge.

h) Els d’allotjament en establiments d’hostaleria, d’acampada i balnearis.

2. Els de transport de passatgers i de béns, per la part de trajecte que discorri per territori andorrà, en els següents casos:

a) En el transport de passatgers, que inclou el transport per cable, qualsevol que sigui el destinatari del servei.

b) En el transport de béns, quan el destinatari no sigui un empresari o professional actuant com a tal.

3. L’accés a manifestacions culturals, artístiques, esportives, científiques, educatives, recreatives o similars, com fires o exposicions, i els serveis accessoris al mateix, sempre que el destinatari sigui un empresari o professional actuant com a tal i dites manifestacions tinguin lloc efectivament en el territori andorrà.

4. Els prestats per via electrònica des de la seu d’activitat, un establiment permanent o el lloc del domicili o residència habitual d’un empresari o professional que es troba fora d’Andorra i el destinatari del qual no és un empresari o professional actuant com a tal, i es troba establert o té la seva residència o domicili habitual en territori andorrà.

D’acord amb el que disposa aquest apartat, es presumeix que el destinatari del servei es troba establert o és resident en territori andorrà quan s’efectua el pagament de la contraprestació del servei amb càrrec a comptes oberts en establiments o entitats de crèdit ubicades a l’esmentat territori.

5. Els de restaurant i càtering quan es presten materialment a Andorra.

6. Els de mediació, en nom i per compte d’altri, el destinatari dels quals no és un empresari o professional actuant com a tal, sempre que les operacions respecte de les quals s’intervingui s’entenguin realitzades a Andorra d’acord amb el que disposa la Llei.

7. Els que s’enuncien a continuació, quan es presten materialment en territori andorrà i el seu destinatari no és un empresari o professional actuant com a tal:

a) Els serveis accessoris al transport com la càrrega i descàrrega, transbord, manipulació i serveis similars.

b) Els treballs i les execucions d’obra realitzats sobre béns mobles corporals i els informes pericials, valoracions i dictàmens relatius als esmentats béns.

c) Els serveis relacionats amb manifestacions culturals, artístiques, esportives, científiques, educatives, recreatives, jocs d’atzar o similars, com fires o exposicions, incloent els serveis d’organització i altres serveis accessoris

8. Els de telecomunicacions, de radiodifusió i de televisió, prestats des de la seu d’activitat o un establiment permanent o, en el seu defecte, el lloc del domicili o residència habitual d’un empresari o professional que es troba fora d’Andorra i el destinatari del qual no és un empresari o professional actuant com a tal, sempre que aquest últim es troba establert o té la seva residència o domicili habitual en territori andorrà i la utilització o explotació efectiva d’aquests serveis es realitza a l’esmentat territori.

D’acord amb el que disposa aquest apartat, es presumeix que el destinatari del servei es troba establert o és resident en territori andorrà quan s’efectua el pagament de la contraprestació del servei amb càrrec a comptes oberts en establiments o entitats de crèdit ubicades a l’esmentat territori.

9. Els serveis d’arrendament de mitjans de transport en els següents casos:

a) Els d’arrendament a curt termini quan els mitjans de transport es posin efectivament en possessió del destinatari en el territori andorrà.

b) Els d’arrendament a llarg termini quan el destinatari no tingui la condició d’empresari o professional actuant com a tal sempre que es trobi establert o tingui el seu domicili o residencia habitual en el territori andorrà.

No obstant quan els arrendaments a llarg termini el destinatari dels quals no sigui un empresari o professional actuant com a tal tinguin per objecte embarcacions d’esbarjo, no s’entendran prestats en el territori andorrà.

Als efectes del disposat en aquest apartat, s’entendrà per curt termini la tinença o l’ús continuat dels mitjans de transport durant un període no superior a trenta dies i, en el cas d’embarcacions, no superior a noranta dies.

10. Així mateix, es consideraran prestats al territori andorrà els serveis següents, quan de conformitat a les regles que els són aplicables no s’entenguin realitzats al territori andorrà, però la seva utilització o explotació efectiva es realitzi a l’esmentat territori:

a) L’accés o l’ús d’instal·lacions o recintes radicats al territori andorrà, i els serveis accessoris a l’accés o a l’ús d’aquestes instal·lacions o recintes.

b) L’arrendament de material esportiu.

c) Les lliçons destinades a aprendre o millorar la pràctica d’un esport.”


Atesa la norma general de localització de serveis establerta a l’article 43, apartat 1.a, de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, i vist que l’article 44 de la mateixa Llei no estableix cap norma especial que localitzi els serveis objecte de la consulta en territori andorrà, entenem que els serveis de publicitat prestats per la societat consultant i destinats a empresaris o professionals que actuen com a tals, no establerts en territori andorrà, no estan subjectes a l’impost general indirecte.

Pel que fa a la qüestió exposada al cas B de la vostra consulta, entenem que, atès el contingut de l’article 43 de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, els serveis de publicitat prestats per la societat consultant destinats a empresaris o professionals que actuen com a tals, establerts a Andorra, es localitzen en territori andorrà i, per tant, estan subjectes a l’impost general indirecte. De la mateixa manera, les prestacions de servei objecte de la consulta també estaran subjectes a l’impost quan els destinataris dels serveis en qüestió siguin entitats públiques o privades establertes a Andorra i no tinguin la consideració d’empresaris o professionals que actuen com a tals.

En relació amb la qüestió exposada al cas C de la vostra consulta, us informem que el Decret legislatiu del 16-3-2016 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 44, apartat 3, estableix que:

Article 44. Lloc de realització de les prestacions de serveis.

Regles especials

S’entenen prestats al territori andorrà els serveis següents:

3. L’accés a manifestacions culturals, artístiques, esportives, científiques, educatives, recreatives o similars, com fires o exposicions, i els serveis accessoris al mateix, sempre que el destinatari sigui un empresari o professional actuant com a tal i dites manifestacions tinguin lloc efectivament en el territori andorrà.”


D’altra banda, el Decret legislatiu del 16-3-2016 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 44, apartat 7.c, estableix que:

Article 44. Lloc de realització de les prestacions de serveis.

Regles especials

S’entenen prestats al territori andorrà els serveis següents:

7. Els que s’enuncien a continuació, quan es presten materialment en territori andorrà i el seu destinatari no és un empresari o professional actuant com a tal:

c) Els serveis relacionats amb manifestacions culturals, artístiques, esportives, científiques, educatives, recreatives, jocs d’atzar o similars, com fires o exposicions, incloent els serveis d’organització i altres serveis accessoris.”


Vist el contingut dels articles anteriors, entenem que, amb independència de la consideració que tingui el destinatari del servei i d’on estigui establert, l’accés a l’esdeveniment esportiu és una prestació de servei que es localitza en territori andorrà, i, per tant, està subjecte a l’impost general indirecte.