Consultat vinculant en relació amb la residència fiscal d’una societat constituïda a l’estranger.
| Número de consulta |
CV0083-2017 |
| Data d’emissió |
24/04/2017 |
| Normativa |
· Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats |
ANTECEDENTS:
ASSUMPTE
1.1. Impost sobre Societats. - Si d’acord al punt c) de l’apartat primer de l’article 7 de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre Societats (d’ara en endavant, LIS) es podria presumir que una societat constituïda conforme a les lleis de la República de Panamà és resident fiscal al Principat d’Andorra.
1.2. Impost sobre Societats. – Tributació dels dividends que percebi o dels resultats que obtingui de la transmissió de les accions d’una societat panamenya, una Societat Andorrana acollida al Règim especial de societats de tinença de participacions en societats estrangeres (d’ara en endavant, ETVE).
1.3. Impost sobre la Renda de les Persones Físiques. – Aplicació de l’exempció regulada a l’apartat j) de l’article 5 de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (d’ara en endavant, LIRPF) pels dividends que percebi un resident fiscal al Principat d’Andorra derivats de la participació en el patrimoni net d’una Societat andorrana acollida al règim regulat a l’article 38 de la LIS.
El Sr. A i el Sr. B, actuant en el seu propi nom representació i en nom i representació de la mercantil X, compareixen i com millor precedeixi en Dret;
MANIFESTEN
Que mitjançant el present escrit, i a tenor del previst a l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari, (en endavant, LBOT), que en aquest moment no s’està tramitant cap procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària previstos en l’article 25.1.b) del Decret de l’11-02-2015 pel qual s’aprova el Reglament d’Aplicació dels Tributs (en endavant, RAT).
Per tant, es sol·licita el criteri d’aquesta Administració Tributària en relació als assumptes referenciats.
2. ANTECEDENTS
2.1. Els socis de la Societat X (d’ara endavant la Societat) tenen la intenció de modificar l’objecte social actual durant el 2017.
2.2. La societat andorrana tindria per objecte social “la gestió i tinença de participacions estrangeres per compte propi, amb exclusió de les activitats pròpies del sistema financer.” Aquesta Societat sol·licitaria l’aplicació del regim especial de l’impost sobre Societats regulat a l’article 38 de la LIS. Concretament, el Règim especial de societats de tinença de participacions en societats estrangeres.
2.3. Que durant l’exercici 2017 i següents, la Societat seria accionista d’una entitat panamenya al 100%. Els valors representatius de la participació en el capital de l’entitat esmentada serien nominatius.
2.4. La única activitat de la societat panamenya seria la gestió d’un patrimoni mobiliari, constituït fonamentalment per productes financers depositats en entitats bancàries del Principat d’Andorra, sense tenir una organització material ni personal.
2.5. La Societat panamenya estaria constituïda d’acord a les lleis de Panamà i el seu domicili social es trobaria a la Ciutat de Panamà, a un despatx d’advocats que ofereix serveis per a la domiciliació de societats
2.6. Els Administradors de la societat serien tres persones físiques residents fiscals a Panamà pertanyents al despatx d’advocats esmentat amb anterioritat, que s’encarreguin exclusivament de la complementació de les obligacions formals exigides per la normativa panamenya, per exemple, dipòsit de comptes, confecció dels llibres d’actes, etc.
2.7. El Srs. A i B serien apoderats a l’efecte i durien a terme totes les decisions i actes dispositius i de gestió que realitzés la societat panamenya, per exemple, contractació amb tercers, inversions, moviments de comptes bancàries, signatura de xecs, disposicions, transferències, etc.
2.8. Els beneficis derivats de l’activitat econòmica de la societat panamenya serien distribuïts en concepte de dividends a la societat acollida al Règim ETVE.
2.9. Amb posterioritat, la societat andorrana, distribuiria al soci únic dividends i altres rendiments derivats de la participació en el patrimoni net.
3. QUALIFICACIÓ JURÍDICA
3.1. Impost sobre Societats.- Si d’acord amb el punt c) de l’apartat primer de l’article 7 de la LIS es podria presumir que una societat constituïda conforme a les lleis de la República de Panamà és resident fiscal al Principat d’Andorra.
3.1.1. El punt c) de l’apartat primer de l’article 7 de la LIS estableix el següent:
“Article 7
Residència fiscal i domicili fiscal
1.Es consideren residents fiscals en territori andorrà les entitats en les quals es doni algun dels requisits següents:
(...)
c) Que tinguin la seva seu de direcció efectiva en territori del Principat d’Andorra. A aquest efecte, s’entén que una entitat té la seva seu de direcció efectiva en territori del Principat quan hi radiquin o s’hi exerceixin la direcció general i el control de la producció del conjunt de les seves activitats o negocis.”
3.2. Impost sobre Societats.- Tributació dels dividends que percebi o dels resultats que obtingui de la transmissió de les accions d’una societat panamenya una Societat Andorrana acollida al Règim especial ETVE.
3.2.1. L’apartat tercer de la LIS estableix el següent:
“Article 38. Règim especial de societats de tinença de participacions en societats estrangeres
(...)
3. Les societats que s’acullin a aquest règim obtenen una exempció en la base de tributació dels dividends que percebin de les participacions en altres societats i dels resultats que obtinguin de la seva transmissió.
En aquest sentit la societat ha d’identificar en la memòria dels seus comptes anyals el detall de la cartera que té, i ha d’identificar les participacions en les societats que tingui o hagi mantingut en l’exercici, el seu valor patrimonial i els dividends o les reserves que percebi en l’exercici.”
3.3. Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.- Aplicació de l’exempció regulada a l’apartat j) de l’article 5 de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques pels dividends que percebi un resident fiscal al Principat d’Andorra derivats de la participació en el patrimoni net d’una Societat andorrana acollida al règim regulat a l’article 38 de la LIS.
3.4. L’aparat j) de l’article 5 de la LIRPF estableix que:
“
Article 5 Rendes exemptes
Estan exemptes de l’impost les rendes següents:
(...)
j) Els dividends i altres rendiments derivats de la participació en el patrimoni net, a què es fa referència a l’
apartat 1 de l’article 22, quan siguin satisfets per entitats residents fiscals a Andorra o per organismes d’inversió col·lectiva de dret andorrà sempre que estiguin subjectes a l’impost sobre societats andorrà.”
QÜESTIÓ PLANTEJADA:
4. CONSULTA FORMULADA
Es sol·licita a l’Administració Tributària que, a la vista de quant s’ha exposat, evacuï criteri vinculant sobre les següents qüestions d’acord a l’establert a l’article 65 de la LBOT.
4.1. Si d’acord a l’establert al punt c) de l’apartat primer de l’article 7 de la LIS es podria presumir que la societat panamenya podria ser resident fiscal al Principat d’Andorra.
4.2. Si no es presumis que la Societat panamenya podria ser resident fiscal al Principat d’Andorra, indicació de si els dividends que percebi o els resultats que obtingui de la transmissió de les accions d’una societat panamenya una Societat Andorrana acollida al Règim especial ETVE estarien exempts tal i com preveu l’article 38 de la LIS.
En el supòsit que no es distribueixin dividends de la societat panamenya i no es presumeixi que aquesta es resident fiscal al Principat d’Andorra, si es podrien transparentar les rendes obtingudes per aquesta a la Societat andorrana. La normativa reguladora de l’Import sobre Societats no contempla un règim de “transparència fiscal internacional” que permeti “imputar” o “atribuir” fiscalment als obligats tributaris de l’Impost sobre Societats les rendes obtingudes per entitats de les quals aquells siguin titulars.
4.3. Si d’acord amb l’aparat j) de l’article 5 de la LIRPF els dividends que percebrien els socis de la societat acollida al règim ETVE estarien exempts.
Resposta
El Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, a l’article 6, apartat 1, estableix que:
D’altra banda, el Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, a l’article 7, apartat 1, estableix que:
“Article 7. Residència fiscal i domicili fiscal
1. Es consideren residents fiscals en territori andorrà les entitats en les quals es doni algun dels requisits següents:
a) Que s’hagin constituït conforme a les lleis del Principat d’Andorra.
b) Que tinguin el seu domicili social al Principat d’Andorra.
c) Que tinguin la seva seu de direcció efectiva en territori del Principat d’Andorra. A aquest efecte, s’entén que una entitat té la seva seu de direcció efectiva en territori del Principat quan hi radiquin o s’hi exerceixin la direcció general i el control de la producció del conjunt de les seves activitats o negocis.
d) Que hagin traslladat la seva residència al Principat d’Andorra, des del moment en què s’hagi perfeccionat el trasllat del seu domicili a Andorra, d’acord amb el que determina la legislació mercantil.”
Vist el contingut dels articles anteriors, si els consultants des de territori andorrà exerceixen la direcció general i el control de la producció dels negocis de la societat que es constituirà a l’estranger, l’entitat en qüestió tindrà la consideració de resident fiscal a Andorra i, consegüentment serà obligat tributari de l’impost sobre societats andorrà.