Consulta vinculant en relació amb la subjecció a l’impost de les operacions efectuades per una associació.
| Número de consulta |
CV0085-2017 |
| Data d’emissió |
02/05/2017 |
| Normativa |
· Decret legislatiu del 5-04-2017 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte |
ANTECEDENTS
Donant compliment a les demandes de l’article 65 de la llei i de l’article 25 del reglament per inici del procediment de consultes tributàries escrites en els punts següents:
a) Dades de l’obligat tributari
b) Nom: Associació X. Es manifesta que a data d’avui no s’està procedint a cap recurs administratiu amb el règim, la classificació o la qualificació tributària relacionat amb aquesta consulta o en cap altre.
c) L’objecte de la consulta és aclarir el procediment a seguir per part de l’Associació X referent a la discrepància detectada entre el procediment seguit per les directrius proporcionades per l’Administració Tributària i el Departament d’Intervenció del M.I Govern d’Andorra.
d) En relació en la qüestió plantejada en la consulta procedim a expressar amb claredat els antecedents i les circumstàncies del cas per aclarir el procediment a aplicar a partir del 2017.
Vista la problemàtica que ha generat a intervenció del molt il·lustre Govern d’Andorra la recepció d’una factura emesa per l’Associació X, pel fet d’emetre una factura sense IGI, creiem oportú formular les varies casuístiques de la corporació, perquè a tal efecte el Departament de Tributs i de Fronteres pugui emetre un dictamen i aclarir com l’Associació X ha d’actuar en el futur.
En antecedents es destaca que l’any 2013 es va formular la mateixa demanda amb intermediació d’un Departament del M.I Govern; en concret, es volia conèixer com estava considerada l’Associació a efectes de l’IGI i aclarir quins procediment s’havien d’utilitzar en tots els casos. La resposta en aquell moment va ser que l’Associació estava considerada empresària a efectes de l’IGI amb les consideracions següents:
1- Les quotes de soci no estaven subjectes a repercutir l’IGI.
2- Les donacions que fan els associats a l’Associació no estaven subjectes a repercutir IGI.
3- Les factures emeses per l’associació en relació a activitats secundàries tampoc estaven subjectes a repercutir l’IGI.
Vistes aquestes consideracions, l’Associació X, des de la posada en funcionament de l’impost, ha estat seguint escrupolosament aquestes consideracions i efectuant les declaracions corresponents, ja que en el seu moment se la va considerar empresària de l’IGI.
Durant l’any 2014, l’Associació va rebre un requeriment referent a la declaració de l’IGI. L’empresa d’assessorament comptable de l’Associació, va emetre una nota explicativa. En aquesta nota es va remarcar que segons el seu criteri l’Associació no havia de ser considerada empresària a efectes de l’IGI, però que seguíem les pautes trameses pel Departament del M.I Govern i l’agencia tributaria. En tot cas vam remarcar que si el molt il·lustre Govern canviava els criteris de consideració se’ns comuniqués per poder fer els canvis necessaris.
Al no rebre cap resposta a aquesta nota explicativa vam entendre que els criteris per a l’Associació quedaven exactament igual. Així doncs, s’ha continuat procedint tal i com es va acordar el 2013.
L’Associació participa regularment a les reunions d’una Comissió tècnica tutelades per un Departament del M.I Govern. Per justificar la contraprestació que rep per la seva assistència l’Associació presenta una factura per l’import que dictamini el Departament del M.I Govern. La darrera factura presentada (sense IGI) ha estat denegada per Intervenció del Molt Il·lustre Govern argumentant que s’especifiqués a quin supòsit de l’article 59 s’acollia l’Associació per emetre la factura sense impost.
Vistes les consideracions esmentades anteriorment.
Vistes les divergències de criteris entre Intervenció General i la comunicació que es va transmetre en el seu dia des del Departament del M.I Govern i provinents de l’agencia tributaria.
QÜESTIÓ PLANTEJADA
Considerem oportú demanar com a consulta vinculant l’aclariment de la situació de l’Associació X a efectes de l’IGI. Tenint en consideració que els ingressos de l’associació es distribueixen en les casuístiques que segueixen:
1- Les quotes dels socis.
2- Les donacions que fan els associats a l’Associació.
3- Les factures emeses per l’Associació en relació a activitats secundàries com poden ser:
Activitats de formació del sector i sensibilització.
Assistència a les reunions per l’estudi dels projectes de recerca i de millora.
Reunions i participació activa en plans de recerca.
Reunions i participació a projectes d’estat coordinats per el Ministeri.
A l’espera de rebre l’aclariment oportú en relació a les obligacions de l’Associació X en relació a l’impost de l’IGI, us fem arribar una atenta salutació,
Resposta
Amb referència a la vostra consulta, us informem que el Decret legislatiu del 5-04-2017 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, en l’article 4 estableix que:
“Article 4. Fet generador
Estan subjectes a l’impost els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzats en el territori andorrà per empresaris o professionals a títol onerós, amb caràcter habitual o ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, amb independència de la finalitat o dels resultats perseguits en l’activitat econòmica o en cada operació en particular.”
D’altra banda, el Decret legislatiu del 5-4-2017 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, en l’article 5 estableix que:
“Article 5. Concepte d’activitat econòmica i d’empresari o professional
1. Són activitats econòmiques les que impliquen l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis.
L’activitat d’arrendament de béns té la consideració d’activitat econòmica.
2. A l’efecte d’aquesta Llei, es consideren empresaris o professionals les persones físiques o entitats que realitzin activitats econòmiques.
3. S’entenen realitzades en el desenvolupament de l’activitat econòmica les transmissions o cessions d’ús a tercers de la totalitat o part de qualsevol bé o dret que integrin el patrimoni empresarial o professional de l’obligat tributari, fins i tot les efectuades amb motiu del cessament en l’exercici de les activitats econòmiques que determinen la subjecció a l’impost.
4. No tenen la consideració d’empresaris o professionals als efectes d’aquest impost quan l’import dels lliuraments de béns i les prestacions de serveis efectuats no superi la xifra anual de 40.000 euros, excepte que de forma expressa optin per ser considerats com a tals. A l’efecte de determinar l’import anterior, no es tenen en compte les transmissions de béns d’inversió i s’exclou, si escau, l’impost general indirecte. L’import es prorrateja en la part corresponent a l’any natural en cas d’inici d’activitat.
En el cas de les activitats agrícoles i ramaderes, el llindar indicat en el paràgraf anterior se situa en la xifra anual de 150.000 euros.
Els empresaris o els professionals que optin per ser considerats com a tals, ho han de sol·licitar al ministeri encarregat de les finances abans de finalitzar l’any en què hagi de tenir efecte. Una vegada hagin optat per ser considerats empresaris o professionals, s’ha de mantenir aquesta situació durant un termini mínim de tres anys, i per sol·licitar-ne la baixa cal que hi renunciïn comunicant-ho al ministeri encarregat de les finances abans de finalitzar l’any anterior a l’any en què hagi de tenir efecte.
El procediment i la forma de la sol·licitud per ser considerat empresari s’establiran reglamentàriament.”
El Decret legislatiu del 5-4-2017 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, en l’article 52 estableix que:
“Article 52. Obligats tributaris en els lliuraments de béns i les prestacions de serveis
1. Són obligats tributaris de l’impost:
a) Amb caràcter general, els empresaris o els professionals que realitzen els lliuraments de béns o prestin els serveis subjectes a l’impost.”
D’altra banda, el Decret del 2-7-2014 pel qual s’aprova el Reglament de l’impost general indirecte, a l’article 37.5 es disposa que:
“Article 37. Requisits de les factures
5. Les factures completes han de contenir les dades següents:
a) Número i, si escau, sèrie.
b) Data d’emissió.
c) Data de l’operació si es merita en un període de liquidació diferent del que correspon a la data d’emissió.
d) Noms i cognoms, raó o denominació social completa de l’emissor i el destinatari de l’operació.
e) Domicili de l’obligat tributari i el destinatari de l’operació. Si disposen de diversos llocs fixos de negoci, cal indicar el lloc en què s’ha dut a terme el lliurament de béns o la prestació de serveis i, respectivament, el lloc de destí efectiu, sempre que aquesta referència sigui rellevant per determinar el règim de tributació.
f) Número de registre tributari (NRT) assignat per l’Administració andorrana o, si escau, el número d’identificació assignat pel país de residència de l’empresari o el professional, tant de l’emissor com del destinatari de l’operació.
g) Descripció de l’operació.
h) Base de tributació, tipus de gravamen aplicat, quota de l’impost repercutit i import total de l’operació.
i) En el supòsit que l’operació no meriti l’impost general indirecte, indicació del precepte que empara la no-tributació.”
En el cas en qüestió, per tal de determinar la subjecció a l’impost de les operacions realitzades per l’entitat consultant, s’ha de determinar si l’entitat té la consideració d’empresari a efectes de l’impost i si presta serveis i/o lliura béns.
L’entitat tindrà la consideració d’empresari als efectes de l’impost general indirecte sempre que dugui a terme activitats econòmiques establertes a l’article 5 de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, i lliuri béns o presti serveis per una xifra anual superior a 40.000 euros. No obstant això, també tindrà la consideració d’empresari als efectes de l’impost si ha optat per considerar-se com a tal o si ha repercutit l’impost en les prestacions de serveis o lliuraments de béns realitzats.
Per valorar la xifra anual derivada de les prestacions de serveis i/o lliurament de béns i poder determinar si l’entitat té la consideració d’empresari a efectes de l’IGI, els ingressos derivats de les quotes i de les donacions no es tindran en compte per determinar la xifra esmentada sempre que l’associat per satisfer aquests imports no sigui destinatari d’una prestació de servei o d’un lliurament de béns. Els ingressos que obté l’entitat derivats de les activitats mencionades al punt 3 sí que es tindran en compte per determinar la xifra anual derivada de les prestacions de servei o lliurament de béns.
Si la xifra anual derivada de prestacions de servei i/o lliurament de béns no supera els 40.000 euros, l’entitat consultant no tindrà la consideració d’empresari a efectes de l’impost general indirecte, sempre que no hagi optat per la consideració d’empresari a efectes de l’IGI mitjançant el formulari 001-J Declaració censal - Consideració d’empresari a l’efecte de l’IGI i no hagi repercutit l’impost. Si l’entitat no té la consideració d’empresari a efectes de l’IGI no haurà de repercutir l’impost i haurà d’indicar en les factures emeses el precepte que empara la no-tributació, tal com disposa l’article 37.5.i del Reglament de l’impost general indirecte. En aquest supòsit, les operacions realitzades per l’entitat estaran no subjectes a l’IGI en aplicació de l’article 5.4 de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.
En cas que l’entitat hagi optat per la consideració d’empresari a efectes de l’IGI o hagi repercutit l’impost durant l’any 2017, haurà de repercutir l’impost en totes les prestacions de servei i/o lliuraments de béns que realitzi, amb independència de l’import de la xifra anual derivada de les prestacions de servei i/o lliurament de béns. Si l’entitat percep unes quantitats de diners en concepte de quotes i donacions però no realitza cap servei ni lliurament de béns, en aquest cas no es produeix el fet generador de l’impost i per tant no haurà de repercutir l’impost sobre aquests conceptes. Segons es desprèn de la consulta, l’entitat també percep ingressos derivats de l’activitat de formació, assistència a reunions i de la participació en diversos projectes; sempre que l’entitat tingui la consideració d’empresari a efectes de l’IGI haurà de repercutir l’impost quan realitzi els serveis mencionats.