CV0090-2017 Consulta vinculant a tributs, del 31 de maig del 2017, en relació amb la localització dels serveis d’intermediari prestats per una societat andorrana destinats a empresaris no establerts a Andorra

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0090-2017 Consulta vinculant a tributs, del 31 de maig del 2017, en relació amb la localització dels serveis d’intermediari prestats per una societat andorrana destinats a empresaris no establerts a Andorra
Data document:
31/05/2017
Impostos relacionats:
IGI
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la localització dels serveis d’intermediari prestats per una societat andorrana destinats a empresaris no establerts a Andorra.

Número de consulta CV0090-2017
Data d’emissió 31/05/2017
Normativa · Decret legislatiu del 5-04-2017 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

Consulta: Consulta fiscal en referència a l’Impost General Indirecte

Normativa: Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost General Indirecte

Qüestions plantejades:

A efectes de l’Impost General Indirecte, es plantegen les qüestions següents:

a. Determinació de la qualificació de l’operativa realitzada per la societat consultant

b. Identificació del lloc de realització de l’operació per tal de determinar la subjecció a nivell de l’Impost General Indirecte

c. Obligacions de facturació

1.DESCRIPCIÓ DELS FETS:

La Societat A (d’ara endavant la Societat) va ésser constituïda mitjançant escriptura pública i es troba degudament inscrita en el registre de societats del Govern d’Andorra.

L’objecte social de la Societat comprèn entre d’altres, la creació i disseny de pàgines web i la venda d’espais publicitaris per internet.

En el marc del seu objecte social, la societat ha procedit a crear una plataforma web mitjançant la qual ofereix als seus clients un espai web per tal que aquests puguin donar a conèixer els seus serveis consistents, en tot cas, a l’activitat docent i formativa en diferents àmbits. Aquesta plataforma creada per la Societat opera oferint serveis d’intermediació, facilitant el contacte entre alumne i docent.

Concretament, el funcionament de l’eina de gestió creada per la Societat té les següents característiques operatives:

• La plataforma diferencia dos tipus de perfils: els alumnes i els que desenvoluparan les tasques docents(en endavant, els experts). Cal remarcar que la contractació dels serveis docents la pot efectuar qualsevol persona, ja sigui física o jurídica.

• En aquest sentit, cal remarcar que tant els experts com els alumnes resideixen fora del Principat d’Andorra en tot cas.

• Mitjançant la plataforma web creada per la Societat, els experts poden oferir els seus serveis en les condicions que aquests lliurement decideixin. Cada expert disposa d’una fitxa en la que pot indicar la informació del seu servei, el preu, horaris, condicions, calendaris, no essent regulat en cap cas per part de la Societat el preu i sent l’expert lliure i així mateix responsable d’estar al corrent de les seves obligacions tributaries o fiscals.

• D’entre els diferents serveis docents oferts en la plataforma web creada per la Societat, els alumnes poden escollir aquell expert que s’ajusti en major mesura a les seves necessitats. L’usuari alumne, quan estigui interessat en una consulta o classe, haurà d’efectuar un dipòsit mínim destinat a reservar l’esmentada classe desitjada, prèviament a la contractació de l’expert a través de la plataforma. Aquest dipòsit podrà ser objecte de recuperació per part de l’alumne si aquest comunica el seu desistiment en un període raonable de temps.

• Una vegada l’alumne s’ha posat en contacte amb l’expert docent a través de la plataforma, les classes o consultes es poden realitzar online a través del portal o de forma presencial. No obstant, si l’expert s’ha donat a conèixer a l’usuari alumne a través de la plataforma, el mètode per concretar les cites haurà de ser a través del portal ja que, en el cas que la Societat detecti que s’estan utilitzant altres formes fora de la plataforma, el perfil serà donat de baixa.

• La Societat, no es responsabilitza, en cap cas, de les publicacions de continguts en els que l’usuari no hagi respectat els drets de tercers o les seves publicacions.

• Un cop realitzada l’activitat formativa, l’usuari expert rebrà el preu acordat. En aquest sentit, la plataforma web creada per la Societat disposa d’un sistema de control del contingut i de la conformitat de les parts contractants, de manera que l’expert només rebrà l’import acordat un cop es verifiqui que el contingut de la formació s’adequa a allò ofert en un primer moment.

• El registre a la plataforma és totalment gratuït, no obstant la Societat es finança a partir d’una comissió que cobra als usuaris experts en el moment de fer-los efectius els imports acordats. El concepte de l’esmentada comissió és la intermediació entre l’usuari alumne i l’usuari expert.

Atenent a la idiosincràsia pròpia dels serveis per la Societat mitjançant la plataforma web per aquesta desenvolupada, la societat planteja la següent consulta davant aquesta Administració, relativa a la qualificació de la prestació de serveis oferts i el lloc de realització de la mateixa, per tal de determinar el correcte tractament de dita prestació de serveis als efectes de l’Impost General Indirecte (en endavant, IGI).

2.INTERPRETACIÓ FISCAL DE LA SITUACIÓ PLANTEJADA:

Tal i com s’ha indicat anteriorment, d’acord amb el que estableixen les condicions de contractació de serveis prestats per la Societat objecte de la present consulta, la consultant aplica una comissió fixa sobre el preu final que determina l’usuari expert. És important remarcar que, tant els alumnes com els experts resideixen fora del Principat d’Andorra.

Des del punt de vista de la Societat, d’aquesta situació es podrien derivar implicacions tributàries a nivell de l’Impost General Indirecte.

2.2 IMPOST GENERAL INDIRECTE

a. Subjecció a l’Impost i qualificació

La Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’Impost General Indirecte, (d’ara endavant, Llei de l’IGI), en el seu article 4, preveu que “estan subjectes a l’impost els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzats en el territori andorrà per empresaris o professionals a títol onerós, amb caràcter habitual o ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, amb independència de la finalitat o dels resultats perseguits en l’activitat econòmica”.

Així mateix, l’article 9 de la Llei de l’IGI defineix les prestacions de serveis com a “tota operació subjecta a l’impost que, d’acord amb aquesta Llei, no té la qualificació de lliurament o importacions de béns”.

L’apartat 2 d’aquest citat article determina que “en particular, es consideren prestacions de serveis les operacions de mediació i d’agència o comissió quan l’agent o comissionista actuï en nom aliè. Quan actuï en nom propi i faci d’intermediari en una prestació de serveis s’entén que ha rebut i prestat els serveis corresponents per si mateix”.

D’acord amb la política de responsabilitat derivada del servei ofert per la Societat, aquesta no es responsabilitza del contingut publicat i difós en la seva plataforma web, de manera que l’activitat desenvolupada per la Societat consultant seria la pròpia d’un comissionista per compte aliè.

En conseqüència, entén la Societat que l’activitat desenvolupada per aquesta mitjançant la ja esmentada plataforma web hauria de ser qualificada com a prestació de serveis atenent al que disposa l’article 9.2 de la Llei de l’IGI.

En relació amb la resta de serveis que la Societat presta als seus clients de forma accessòria, convé assenyalar que la Societat ofereix una pàgina web com a plataforma on els usuaris experts publiquen les seves formacions i els usuaris alumnes es posen en contacte, produint-se així una transacció. D’aquesta operativa es poden derivar dos tipus de serveis:

• Per una banda, la Societat facilita l’enllestiment de cada operació ja que s’ocupa de les operacions pròpies de comercialització, publicitat i venda dels cursos.

• Per una altra banda, la Societat intermèdia en la fase del pagament de les transaccions, mitjançant un pagament previ dels usuaris que, amb posterioritat a les formacions dutes a terme per cadascun dels seus clients experts, distribueix carregant la corresponent comissió.

Tenint en compte allò exposat anteriorment, considera la Societat que la totalitat dels serveis prestats per aquesta formen part d’una única prestació de serveis on l’activitat principal, això és la intermediació comercial, es veu complementada amb una sèrie de prestacions accessòries, necessàries per a la prestació principal.

Per tant, es considera que l’activitat desenvolupada per la Societat a través de la seva plataforma web és un servei de mediació per compte aliè, revestint la consideració de prestació de serveis subjecta i no exempta a l’IGI.

En aquest sentit, considera la Societat que el fet que la prestació de serveis de mediació es dugui a terme a través d’una plataforma web no afecta a la consideració del servei com de mediació per compte aliè. Considerar el contrari podria portar a que, serveis d’idèntica naturalesa, poguessin ser objecte de tractament diferent en funció del mitjà utilitzat.

b. Localització del servei

D’acord amb el que disposa l’article 43 de la Llei de l’IGI, “les prestacions de serveis s’entenen realitzades al territori andorrà en els casos que, exposats a continuació i sense perjudici del que disposa l’apartat 2 d’aquest article i l’article 44 d’aquesta Llei:

a) Quan el destinatari és un empresari o professional que actua com a tal i té la seu de la seva activitat econòmica o un establiment permanent o, en el seu defecte, té el seu domicili o residència habitual a Andorra, sempre que es tracti de serveis que tenen per destinataris l’esmentada seu, l’establiment permanent, el domicili o la residència habitual.

b) Quan el destinatari no és un empresari o professional actuant com a tal, els serveis prestats per un empresari o professional que té la seu de la seva activitat econòmica o l’establiment permanent des del qual els presta o, en el seu defecte, el lloc del seu domicili o residència habitual, es troba a Andorra.”.

En aquest sentit, atenent al que disposa l’esmentat article 43 de la Llei de l’IGI, les prestacions de serveis s’entenen realitzades al territori andorrà en els següents casos:

a) Quan el destinatari és un empresari o professional que actua com a tal i té la seu de la seva activitat econòmica o un establiment permanent o, en el seu defecte, té el seu domicili o residència habitual a Andorra, sempre que es tracti de serveis que tenen per destinataris l’esmentada seu, l’establiment permanent, el domicili o la residència habitual.

b) Quan el destinatari no és un empresari o professional actuant com a tal, en aquells casos en els que els serveis són prestats per un empresari o professional que té a Andorra la seu de la seva activitat econòmica o l’establiment permanent des del qual els presta o, en el seu defecte, el lloc del seu domicili o residència habitual.

Pel que fa a la consideració dels clients, això és dels experts, com a empresaris, l’article 5 de la Llei de l’IGI assenyala que “es consideren empresaris o professionals les persones físiques o entitats que realitzin activitats econòmiques”, entenent per activitats econòmiques “les que impliquen l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis”. En conseqüència, tant la Societat com els seus clients tindran la consideració d’empresaris o professionals als efectes de l’IGI.

En aquest apartat cal fer esment específic a que tant els usuaris de la plataforma com els experts es localitzen en tots els casos fora del territori andorrà.

És per aquest motiu, que en la mesura en que els clients de la societat no disposin de la seva activitat econòmica o establiment permanent, o en el seu defecte, no tinguin el seu domicili o residència habitual a Andorra, es consideraria que els mateixos es localitzen fora del territori andorrà, considerant la prestació de serveis com a una operació no subjecte a IGI en virtut de l’article 43 de la Llei de l’IGI.

c. Formalització de l’operació

Una vegada exposa la naturalesa i el tractament fiscal que considera la Societat que es deriva de l’operació plantejada, conclou la Societat que les operacions que durà a terme a través de la plataforma web creada tindrien la consideració de prestació de serveis que, seguint el que estableix l’article 43 de la Llei de l’IGI, no es trobaria subjecta a l’IGI per entendre’s localitzada fora del territori d’aplicació de l’impost.

D’aquesta forma, les factures emeses en concepte de comissió pels serveis prestats s’emetrien sense IGI, havent de mencionar que el motiu de la no subjecció és degut a les regles de localització especificades a l’article 43 de la Llei de l’IGI.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

D’acord amb la descripció dels fets, la interpretació fiscal de la Societat al respecte, concloem reiterant-nos amb qüestions plantejades a l’inici de la consulta:

Des d’un punt de vista de l’Impost General Indirecte, es plantegen les qüestions següents:

a. Determinació de la qualificació de l’operativa realitzada per la societat consultant

b. Identificació del lloc de realització de l’operació per tal de determinar la subjecció a nivell de l’Impost General Indirecte

c. Obligacions de facturació

És per això que plantegem la corresponent consulta per tal de clarificar i consensuar amb el ministeri encarregat de les finances la interpretació de l’articulat de la Llei en relació a l’aplicació de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’Impost General Indirecte.

Resposta

En relació amb la vostra consulta, us informem que el Decret legislatiu del 5-04-2017 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 4 estableix que:

Article 4. Fet generador

Estan subjectes a l’impost els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzats en el territori andorrà per empresaris o professionals a títol onerós, amb caràcter habitual o ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, amb independència de la finalitat o dels resultats perseguits en l’activitat econòmica o en cada operació en particular.”


El Decret legislatiu del 5-04-2017 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 5 estableix que:

Article 5. Concepte d’activitat econòmica i d’empresari o professional

1. Són activitats econòmiques les que impliquen l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis.

L’activitat d’arrendament de béns té la consideració d’activitat econòmica.

2. A l’efecte d’aquesta Llei, es consideren empresaris o professionals les persones físiques o entitats que realitzin activitats econòmiques.

3. S’entenen realitzades en el desenvolupament de l’activitat econòmica les transmissions o cessions d’ús a tercers de la totalitat o part de qualsevol bé o dret que integrin el patrimoni empresarial o professional de l’obligat tributari, fins i tot les efectuades amb motiu del cessament en l’exercici de les activitats econòmiques que determinen la subjecció a l’impost.

4. No tenen la consideració d’empresaris o professionals als efectes d’aquest impost quan l’import dels lliuraments de béns i les prestacions de serveis efectuats no superi la xifra anual de 40.000 euros, excepte que de forma expressa optin per ser considerats com a tals. A l’efecte de determinar l’import anterior, no es tenen en compte les transmissions de béns d’inversió i s’exclou, si escau, l’impost general indirecte. L’import es prorrateja en la part corresponent a l’any natural en cas d’inici d’activitat.

En el cas de les activitats agrícoles i ramaderes, el llindar indicat en el paràgraf anterior se situa en la xifra anual de 150.000 euros.

Els empresaris o els professionals que optin per ser considerats com a tals, ho han de sol·licitar al ministeri encarregat de les finances abans de finalitzar l’any en què hagi de tenir efecte. Una vegada hagin optat per ser considerats empresaris o professionals, s’ha de mantenir aquesta situació durant un termini mínim de tres anys, i per sol·licitar-ne la baixa cal que hi renunciïn comunicant-ho al ministeri encarregat de les finances abans de finalitzar l’any anterior a l’any en què hagi de tenir efecte.

El procediment i la forma de la sol·licitud per ser considerat empresari s’establiran reglamentàriament.”


D’altra banda, el Decret legislatiu del 5-04-2017 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 9.o) estableix que:

Article 9. Concepte de prestació de serveis

o) Les operacions de mediació i d’agència o comissió quan l’agent o comissionista actuï en nom aliè. Quan actuï en nom propi i faci d’intermediari en una prestació de serveis s’entén que ha rebut i prestat els serveis corresponents per si mateix.”


El Decret legislatiu del 5-04-2017 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 43.1a) estableix que:

Article 43. Lloc de realització de les prestacions de serveis. Regles generals

1. Les prestacions de serveis s’entenen realitzades al territori andorrà en els casos que, exposats a continuació i sense perjudici del que disposa l’apartat 2 d’aquest article i l’article 44 d’aquesta Llei:

a) Quan el destinatari és un empresari o professional que actua com a tal i té la seu de la seva activitat econòmica o un establiment permanent o, en el seu defecte, té el seu domicili o residència habitual a Andorra, sempre que es tracti de serveis que tenen per destinataris l’esmentada seu, l’establiment permanent, el domicili o la residència habitual.”


El Decret legislatiu del 5-04-2017 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 44 estableix que:

Article 44. Lloc de realització de les prestacions de serveis. Regles especials

S’entenen prestats al territori andorrà els serveis següents:

1. Els relatius a béns immobles arrelats a l’esmentat territori.

Es consideren relatius a béns immobles, els serveis següents:

a) L’arrendament o cessió d’ús dels esmentats béns per qualsevol títol, inclosa els habitatges moblats.

b) Els relatius a la preparació, coordinació i realització de les execucions d’obra immobiliàries.

c) Els de caràcter tècnic relatius a les esmentades execucions d’obra, inclosos els prestats per arquitectes, arquitectes tècnics i enginyers.

d) Els de gestió relatius a béns immobles o operacions immobiliàries.

e) Els de vigilància o seguretat relatius a béns immobles.

f) Els de lloguer de caixes de seguretat.

g) La utilització de vies de peatge.

h) Els d’allotjament en establiments d’hostaleria, d’acampada i balnearis.

2. Els de transport de passatgers i de béns, per la part de trajecte que discorri per territori andorrà, en els següents casos:

a) En el transport de passatgers, que inclou el transport per cable, qualsevol que sigui el destinatari del servei.

b) En el transport de béns, quan el destinatari no sigui un empresari o professional actuant com a tal.

3. L’accés a manifestacions culturals, artístiques, esportives, científiques, educatives, recreatives o similars, com fires o exposicions, i els serveis accessoris al mateix, sempre que el destinatari sigui un empresari o professional actuant com a tal i dites manifestacions tinguin lloc efectivament en el territori andorrà.

4. Els prestats per via electrònica des de la seu d’activitat, un establiment permanent o el lloc del domicili o residència habitual d’un empresari o professional que es troba fora d’Andorra i el destinatari del qual no és un empresari o professional actuant com a tal, i es troba establert o té la seva residència o domicili habitual en territori andorrà.

D’acord amb el que disposa aquest apartat, es presumeix que el destinatari del servei es troba establert o és resident en territori andorrà quan s’efectua el pagament de la contraprestació del servei amb càrrec a comptes oberts en establiments o entitats de crèdit ubicades a l’esmentat territori.

5. Els de restaurant i càtering quan es presten materialment a Andorra.

6. Els de mediació, en nom i per compte d’altri, el destinatari dels quals no és un empresari o professional actuant com a tal, sempre que les operacions respecte de les quals s’intervingui s’entenguin realitzades a Andorra d’acord amb el que disposa la Llei.

7. Els que s’enuncien a continuació, quan es presten materialment en territori andorrà i el seu destinatari no és un empresari o professional actuant com a tal:

a) Els serveis accessoris al transport com la càrrega i descàrrega, transbord, manipulació i serveis similars.

b) Els treballs i les execucions d’obra realitzats sobre béns mobles corporals i els informes pericials, valoracions i dictàmens relatius als esmentats béns.

c) Els serveis relacionats amb manifestacions culturals, artístiques, esportives, científiques, educatives, recreatives, jocs d’atzar o similars, com fires o exposicions, incloent els serveis d’organització i altres serveis accessoris.

8. Els de telecomunicacions, de radiodifusió i de televisió, prestats des de la seu d’activitat o un establiment permanent o, en el seu defecte, el lloc del domicili o residència habitual d’un empresari o professional que es troba fora d’Andorra i el destinatari del qual no és un empresari o professional actuant com a tal, sempre que aquest últim es troba establert o té la seva residència o domicili habitual en territori andorrà i la utilització o explotació efectiva d’aquests serveis es realitza a l’esmentat territori.

D’acord amb el que disposa aquest apartat, es presumeix que el destinatari del servei es troba establert o és resident en territori andorrà quan s’efectua el pagament de la contraprestació del servei amb càrrec a comptes oberts en establiments o entitats de crèdit ubicades a l’esmentat territori.

9. Els serveis d‘arrendament de mitjans de transport en els següents casos:

a) Els d’arrendament a curt termini quan els mitjans de transport es posin efectivament en possessió del destinatari en el territori andorrà.

b) Els d’arrendament a llarg termini quan el destinatari no tingui la condició d’empresari o professional actuant com a tal sempre que es trobi establert o tingui el seu domicili o residencia habitual en el territori andorrà.

No obstant quan els arrendaments a llarg termini el destinatari dels quals no sigui un empresari o professional actuant com a tal tinguin per objecte embarcacions d’esbarjo, no s’entendran prestats en el territori andorrà.

Als efectes del disposat en aquest apartat, s’entendrà per curt termini la tinença o l’ús continuat dels mitjans de transport durant un període no superior a trenta dies i, en el cas d’embarcacions, no superior a noranta dies.

10. Així mateix, es consideraran prestats al territori andorrà els serveis següents, quan de conformitat a les regles que els són aplicables no s’entenguin realitzats al territori andorrà, però la seva utilització o explotació efectiva es realitzi a l’esmentat territori:

a) L’accés o l’ús d’instal·lacions o recintes radicats al territori andorrà, i els serveis accessoris a l’accés o a l’ús d’aquestes instal·lacions o recintes.

b) L’arrendament de material esportiu.

c) Les lliçons destinades a aprendre o millorar la pràctica d’un esport.”


El Decret legislatiu del 5-04-2017 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 76.1c) estableix que:

Article 76. Obligacions formals dels obligats tributaris

1. Els obligats tributaris han de complir els requisits, els terminis i les condicions que es determinen reglamentàriament per:

c) Expedir i lliurar factures de totes les seves operacions, d’acord amb el que es determina reglamentàriament.”


El Decret del 2-07-2014 pel qual s’aprova el Reglament de l’impost general indirecte, a l’article 37.3a) disposa que:

Article 37. Requisits de les factures

3. Els obligats tributaris, amb caràcter general, han de documentar les seves transaccions mitjançant l’expedició d’una factura simplificada. No obstant això, han d’emetre una factura completa sempre que:

a) el destinatari de la transacció sigui empresari o professional;”


El Decret del 2-07-2014 pel qual s’aprova el Reglament de l’impost general indirecte, a l’article 37.5 disposa que:

Article 37. Requisits de les factures

5. Les factures completes han de contenir les dades següents:

a) Número i, si escau, sèrie.

b) Data d’emissió.

c) Data de l’operació si es merita en un període de liquidació diferent del que correspon a la data d’emissió.

d) Noms i cognoms, raó o denominació social completa de l’emissor i el destinatari de l’operació.

e) Domicili de l’obligat tributari i el destinatari de l’operació. Si disposen de diversos llocs fixos de negoci, cal indicar el lloc en què s’ha dut a terme el lliurament de béns o la prestació de serveis i, respectivament, el lloc de destí efectiu, sempre que aquesta referència sigui rellevant per determinar el règim de tributació.

f) Número de registre tributari (NRT) assignat per l’Administració andorrana o, si escau, el número d’identificació assignat pel país de residència de l’empresari o el professional, tant de l’emissor com del destinatari de l’operació.

g) Descripció de l’operació.

h) Base de tributació, tipus de gravamen aplicat, quota de l’impost repercutit i import total de l’operació.

i) En el supòsit que l’operació no meriti l’impost general indirecte, indicació del precepte que empara la no-tributació.”


Segons la informació proporcionada, la societat consultant actua en nom aliè gestionant el cobrament del servei prestat pels docents als alumnes. Posteriorment els docents satisfan a la societat consultant una quantitat de diners en concepte de comissió per la intermediació que realitza l’entitat entre l’usuari i el mateix docent. Per tant, tenint en compte que la societat no actua en nom propi i el contingut de l’art.9.o) de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, la societat consultant actua com a comissionista, essent els docents els destinataris de la prestació de servei.

D’altra banda, tenint en compte la norma general de localització dels serveis establerta a l’article 43.1a) de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte i que les normes especials establertes a l’article 44 de la mateixa Llei no disposen que els serveis de comissionista s’entenguin prestats en territori andorrà quan el destinatari és un empresari o professional actuant com a tal no establert Andorra, el servei en qüestió no estarà subjecte a l’impost general indirecte.

En relació amb les obligacions de facturació, atès el contingut de l’article 76.1) de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, l’entitat consultant haurà d’emetre una factura completa al docent no establert a Andorra que actua com a empresari o professional indicant el precepte que empara la no-meritació de l’impost, tal com estableix l’article 37.i) del Reglament de l’impost general indirecte.

La resposta efectuada fa referència exclusivament a la qüestió plantejada sense considerar la resta d’operacions mencionades a la consulta i sens perjudici d’altres obligacions legals que hi puguin ser aplicables en relació amb l’objecte social de l’entitat consultant.