Carregant...
 

CV0097-2017 Consulta vinculant a tributs, del 19 d’octubre del 2017, base de tributació de l’impost sobre activitats de joc d’atzar per a les activitats dels casinos, i consideració de les propines percebudes pels treballadors als efectes de l’IRPF

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0097-2017 Consulta vinculant a tributs, del 19 d’octubre del 2017, base de tributació de l’impost sobre activitats de joc d’atzar per a les activitats dels casinos, i consideració de les propines percebudes pels treballadors als efectes de l’IRPF
Data document:
19/10/2017
Impostos relacionats:
IRPF, Altres
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la determinació de la base de tributació de l’impost sobre activitats de joc d’atzar per a les activitats efectuades als casinos i sobre la consideració de les propines percebudes pels treballadors als efectes de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

Número de consulta CV0097-2017
Data d’emissió 19/10/2017
Normativa Llei 37/2014 de l’11 de desembre, de regulació dels jocs d’atzar

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

En aplicació de l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, l’entitat consultant formula la següent consulta vinculant davant l’Administració Tributària i manifesta expressament que en el moment de presentar aquest escrit no s’està tramitant cap procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària de la consulta que es plantejarà.

Descripció dels fets - Antecedents

L’entitat consultant ha promogut per edicte publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra un concurs internacional per a l’adjudicació d’una llicència de classe A per instal·lar i explotar un casino de joc al Principat d’Andorra.

En compliment del Plec de Bases del referit concurs, s’ha interessat obtenir documentació relativa a l’estudi econòmic i financer del projecte del casino.

En seguiment del referit Plec de Bases, i en fase d’elaboració dels respectius plans financers integrants de les propostes que actualment estan redactant els diferents licitants, han sorgit dubtes d’importància a l’hora de comptabilitzar els impostos, i més concretament en relació a si, les propines i el preu de les entrades al casino, constitueixen part de la base de tributació de les activitats del joc.

La mateixa consulta serà tan sols d’aplicació als períodes posteriors al seu lliurament i més específicament, atenent que ha de servir per a l’aplicació del Plec de Bases del concurs internacional per a l’adjudicació de la llicencia de classe A, s’aplicarà per a que els concursants puguin definir els seus respectius plans financers, evitant així errors en els assentaments i essent la consulta vinculant, el criteri que s’aplicarà finalment, pel que fa a les propines i les entrades al casino, per determinar la base de tributació de l’adjudicatari definitiu de la llicència, la qual, i segons l’article 21 de la Llei 37/2014 de l’11 de desembre, de regulació dels jocs d’atzar, no pot ser superior a 20 anys, malgrat pot ser renovada en les condicions que preveu el text legislatiu.

Dit això, la qüestió plantejada, en base als fets esmentats, és la següent:

Per tal d’elaborar els plans financers de les respectives propostes que constituiran les ofertes a formular en el concurs per a l’adjudicació d’una llicència de classe A per a instal·lar i explotar un casino de joc al Principat d’Andorra, es precisa que per l’Administració tributària es doni resposta vinculant a la present consulta que sorgeix de la interpretació de l’article 88 de la Llei 37/2014 de l’11 de desembre, de regulació dels jocs d’atzar, en relació a considerar les propines i el preu d’entrada al casino en total de la base tributació.

La llei preveu l’impost sobre les quantitats relatives a la participació en el joc, així i com qualsevol altre ingrés que es pugui obtenir de l’activitat del joc.

En concret, l’article 88 de la Llei 37/2014 abans mencionada, diu textualment:

Article 88 Base de tributació. Definicions

La base de tributació pot estar constituïda, segons cada tipus de joc, per:

a) Les quantitats jugades, definides com l’import total de les quantitats que es dediquin a la participació en el joc, així com qualsevol altre ingrés que es pugui obtenir de l’activitat del joc, directament derivat de la seva organització o celebració.

b) El producte brut del joc, definit com l’import total de les quantitats que es dediquin a la participació en el joc, així com qualsevol altre ingrés que puguin obtenir de l’activitat del joc, directament derivat de la seva organització o celebració, deduïts els imports dels premis satisfets per l’operador als participants.

c) Quan es tracti de jocs en els quals els contribuents no obtinguin com a ingressos propis els imports jugats, sinó que, simplement, efectuïn el seu trasllat als jugadors que hagin guanyat, la base de tributació s’integra per les comissions, així com per qualsevol quantitat per serveis relacionats amb les activitats de joc, qualsevol que sigui la seva denominació, pagades pels jugadors al contribuent.

d) En els jocs amb finalitats publicitàries o promocionals, la base de tributació és l’import total del valor de mercat dels premis oferts o els avantatges concedits als participants.

En el cas que l’import sigui satisfet a través d’instruments de tarifació addicional, es considera que la quantitat dedicada a la participació en el joc és l’import de la tarifació addicional, exclòs l’impost indirecte corresponent. Es considera que la tarifació addicional és l’import de la quantitat dedicada a la participació en el joc, exclòs el cost de la trucada determinat d’acord amb el valor de mercat, quan es tracti d’operacions entre subjectes vinculats, sense que es considerin a aquest efectes els impostos indirectes que recaiguin sobre les operacions.”


A major abundament, l’article 56 del Reglament del casino de joc diu:

Article 56. Propines

1. La societat titular del casino pot acordar la no-admissió de propines per part del personal, la qual cosa, en aquest cas, s’ha d’advertir als jugadors en forma clarament visible a l’accés al casino o al servei de recepció.

Si s’admeten propines, el lliurament ha de ser sempre discrecional quant a l’ocasió i la quantia.

2. El CRAJ, amb l’audiència prèvia de la societat titular, pot suspendre temporalment o definitivament l’admissió de propines, si s’haguessin comès abusos en l’exigència o la percepció d’aquestes gratificacions, i ha de determinar les condicions especifiques requerides per a l’aixecament de la suspensió quan sigui temporal.

3. Està prohibit al director del joc, als subdirectors, als membres del comitè de direcció i al personal de jocs sol·licitar propines dels jugadors o acceptar-ne a títol personal. A la sala de joc, les propines que per qualsevol títol lliuren els jugadors han de ser dipositades immediatament a les caixes que a aquest efecte hi ha d’haver a les taules de joc i , si escau, als departaments de recepció i caixa, sense que puguin ser guardades d’una altra manera, en tot o en part. En cas d’error o abús, el director de joc ha de disposar el que pertoqui quant a la devolució. L’import de les propines es compta en acabar l’horari de joc i s’anota diàriament en un compte especial.

4. El tronc de propines estarà constituït per la massa global de propines, i s’ha de repartir una part entre el personal empleat i una altra per atendre els costos de personal. La distribució del tronc de propines s’estableix de comú acord entre la societat titular i la representació del personal empleat.”


Com es pot veure, més concretament del referit article 56 del Reglament, en el seu apartat quart, s’estableix que el tronc de propines estarà constituït per la massa global de propines, i s’ha de repartir una part entre el personal empleat i una altra per atendre els costos de personal.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

Doncs bé, l’interès de la consulta resideix, davant aquests articulats i dels dubtes expressats pels concursants, que es doni resposta relativa a si les propines així regulades en el Reglament, i l’eventual preu d’entrada al casino, entren en el total de la base de la tributació, segons les disposicions fiscals de la Llei 37/2014 de l’11 de desembre, de regulació dels jocs d’atzar, i en el seu defecte quines imposicions els hi són aplicables.

Per tot el que, respectuosament, demano:

Vulgui rebre la present consulta amb caràcter vinculant i, en seguiment de la mateixa, evacuï la corresponent resposta a la major brevetat, considerant que el termini per a la presentació de les ofertes finalitza el proper dia 31 d’octubre d’enguany, i les referides indicacions resulten imprescindibles per a la finalització dels plans financers del concursants.

Resposta

Amb relació a les quantitats satisfetes pels visitants per accedir al casino, us informem que la Llei 37/2014, de l’11 de desembre, de regulació dels jocs d’atzar, a l’article 88.b, disposa que: “La base de tributació pot estar constituïda, segons cada tipus de joc, per: El producte brut del joc, definit com l’import total de les quantitats que es dediquin a la participació en el joc, així com qualsevol altre ingrés que puguin obtenir de l’activitat del joc, directament derivat de la seva organització o celebració, deduïts els imports dels premis satisfets per l’operador als participants.” L’article 89.1 de la mateixa normativa estableix com determinar la base de tributació per a les activitats efectuades als casinos; concretament l’article en qüestió disposa que: “Per a les activitats realitzades als casinos, la base de tributació de cada subjecte autoritzat es determina en cada exercici pel producte brut del joc. El tipus de gravamen per a les activitats de joc realitzades als casinos és del 10% sobre el producte brut del joc, essent l’import mínim meritat de 2.000.000 d’euros durant un exercici econòmic complet, o la seva part proporcional en el cas d’exercicis econòmics de durada inferior a un any.” Atesos els preceptes esmentats, sempre que el pagament de les entrades atribueixi als visitants únicament el dret a l’entrada al recinte, entenem que l’import de les entrades al casino no deriva directament de l’organització o celebració del joc. Consegüentment, l’import de les entrades satisfetes pels visitants per accedir al recinte no formaran part de la base de tributació de l’impost sobre activitats de joc d’atzar. Els ingressos en qüestió formaran part de la base de tributació de l’impost sobre societats.

Pel que fa a l’import de les propines satisfetes pels jugadors, el Reglament del casino de joc, a l’article 56.4, disposa que: “El tronc de propines estarà constituït per la massa global de propines, i s’ha de repartir una part entre el personal empleat i una altra per atendre els costos de personal. La distribució del tronc de propines s’estableix de comú acord entre la societat titular i la representació del personal empleat.” Per tant, atès que les propines satisfetes pels jugadors deriven directament de l’activitat del joc, en aplicació de l’article 88.b de la Llei 37/2014, de l’11 de desembre, de regulació dels jocs d’atzar, la part proporcional de les propines que, segons l’acord entre l’entitat i els treballadors, correspongui a la societat, formarà part de la base de tributació de l’impost sobre activitats de joc d’atzar.

En relació amb la part de les propines que s’atribueixen als treballadors, us informem que el Comunicat tècnic sobre els criteris de valoració de les rendes en espècie a l’impost sobre la renda de les persones físiques, emès pel Departament de Tributs i de Fronteres, amb data 22 de setembre del 2017, a l’apartat 3.5, en relació amb les propines disposa que: “Atès que no tenen la consideració de salari, les propines o gratificacions dels clients de l’empresa als treballadors no són rendes íntegres del treball.” D’altra banda, la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’article 4.4b), disposa que: “No estan subjectes a aquest impost les rendes següents: Les adquisicions de béns i drets per herència, llegat o qualsevol altre títol successori, així com les adquisicions de béns i drets per donació o qualsevol altre negoci jurídic a títol gratuït, inter vivos, i la percepció de quantitats pels beneficiaris de contractes d’assegurança sobre la vida, quan el prenedor sigui una persona distinta del beneficiari.” Vistos els preceptes esmentats i atès que la propina és un ingrés que percep el treballador que es produeix d’un acte de liberalitat del jugador amb caràcter de donació, la renda en qüestió no estarà subjecta a l’impost sobre la renda de les persones físiques.