Carregant...
 

CV0099-2017 Consulta vinculant a tributs, del 13 de desembre del 2017, en relació amb la determinació de la renda en espècie derivada de préstecs concedits per una entitat als seus empleats

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0099-2017 Consulta vinculant a tributs, del 13 de desembre del 2017, en relació amb la determinació de la renda en espècie derivada de préstecs concedits per una entitat als seus empleats
Data document:
13/12/2017
Impostos relacionats:
IRPF
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la determinació de la renda en espècie derivada de préstecs concedits per una entitat als seus empleats.

Número de consulta CV0099-2017
Data d’emissió 13/12/2017
Normativa Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

Determinació de l’existència de renda en espècie i criteris de valoració d’aquesta retribució en els supòsits de la concessió de préstecs amb un tipus inferior al legal del diner/mercat, concedits per una entitat financera a favor d’un empleat de l’entitat.

La consultant, compareix i com millor procedeixi en Dret;

MANIFESTA

Que mitjançant el present escrit, i a tenor del previst a l’[https://leslleis.com/L2014021#Article_65||article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari], (d’ara en endavant, LBOT), que en aquest moment no s’està tramitant cap procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària previstos en l’article 25.1.b) del Decret de l’11-02-2015 pel qual s’aprova el Reglament d’aplicació dels tributs.

Per tant, es sol·licita el criteri d’aquesta Administració Tributària en relació als assumptes referenciats.

ANTECEDENTS

La consultant està analitzant l’aplicació d’una política interna de beneficis socials, en la qual podria concedir préstecs als seus empleats amb un tipus Euríbor a un any menys un 1% amb un mínim del 0%.

Les condicions que es fan als empleats serien en alguns casos coincidents amb les ofertes al públic. Tenir en compte que, la consultant, és una entitat financera en la qual les operacions de concessió de préstecs, són part integrant de la seva activitat empresarial diària.

QUALIFICACIÓ JURÍDICA

Impost sobre la renda de les persones físiques art. 28 i 29 de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, (en endavant, l’IRPF) i apartat 3.7 i 3.8 del comunicat tècnic en matèria tributària en relació amb els criteris de valoració de les rendes en espècie, publicat, el dia 27 de setembre del 2017, en el Butlletí Oficial del Principat d’Andorra Núm. 61 (en endavant, CTRE): determinació de l’existència de renda en espècie en la concessió de préstecs a favor dels empleats, i els criteris de valoració, tenint en compte que les operacions de concessió de préstecs formen part de l’activitat de la consultant.

Llei de l’IRPF:

“Article 28 Valoració de les operacions.

La valoració de les operacions entre els obligats tributaris subjectes a aquest impost i altres persones físiques o entitats vinculades es realitza pel seu valor normal de mercat, en els termes que preveu la Llei de l’impost sobre societats.

Article 29 Rendes en espècie

1. Es consideren rendes en espècie la utilització, consum o obtenció, per a fins particulars, de béns, drets o serveis de forma gratuïta o per preu inferior al normal de mercat, encara que no suposi una despesa real per a qui les concedeix.

2. No es consideren rendiments del treball en espècie:

a) Els lliuraments als empleats de productes a preus rebaixats que es realitzin en menjadors d’empresa o economats.

b) Les primes o quotes satisfetes a entitats asseguradores en virtut de contracte d’assegurança d’accident laboral o de responsabilitat civil del treballador.

c) La prestació del servei d’educació per centres educatius autoritzats als fills dels seus empleats.”


Comunicat tècnic en matèria tributària en relació amb els criteris de valoració de les rendes en espècie, publicat, el dia 27 de setembre del 2017, en el butlletí Oficial del Principat d’Andorra Núm. 61.

“3.7. Lliurament de béns, drets o serveis fabricats o comercialitzats per l’empresa

Es planteja la valoració quan la renda del treball en espècie és satisfeta per empreses que tenen com a objecte habitual la realització d’activitats que donen lloc al rendiment en espècie (per exemple, venda o subministrament als treballadors d’articles, drets o serveis produïts o comercialitzats pel pagador). En aquest cas la valoració no pot ser inferior al preu ofert al públic del bé, dret o servei de què es tracti, amb la deducció dels descomptes ordinaris o comuns.

3.8. Préstecs dineraris als empleats

Quan es concedeixen préstecs amb tipus d’interès inferiors al legal del diner, es considera renda en espècie la diferència entre l’interès pagat i l’interès legal del diner vigent.”


QUESTIÓ PLANTEJADA

Es sol·licita a l’Administració Tributària que, a la vista de quant s’ha exposat, evacuï criteri vinculant sobre les següents qüestions d’acord amb l’establert a l’article 65 de la LBOT.

En concret:

(i) Determinar si existeix, en les concessions de préstecs per part d’una entitat financera a favor dels seus empleats, renda en espècies quan en aquesta operació s’aplica el mateix tipus d’interès a l’ofert al públic.

(ii) Determinar que s’ha d’entendre i considerar del concepte “preu ofert al públic” existent en l’apartat 3.7 del CTRE.

(iii) En el supòsit de l’existència de renda en espècie i tenint en compte que qui concediria els préstecs seria una entitat bancària, s’hauria de considerar que la renda en espècie seria la diferència entre l’interès pagat i l’interès legal del diner vigent o seria la diferència entre l’interès pagat i l’interès/preu ofert al públic?

(iv) En el supòsit de concessió d’un préstec l’any 2012 al tipus d’interès de mercat d’aquella data, voldríem saber, a efectes de valorar la renda en espècies, si hem d’emprar el tipus d’interès de mercat actual o el del sia de la seva contractació.

Tot això d’acord amb els articles 28 i 29 LIRPF i els apartat 3.7 i 3.8 del CTRE.

Resposta

Amb relació a les qüestions exposades en la vostra consulta, us informem que el Decret legislatiu del 29-4-2015, de publicació del text refós de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’article 29.1 disposa que “es consideren rendes en espècie la utilització, consum o obtenció, per a fins particulars, de béns, drets o serveis de forma gratuïta o per preu inferior al normal de mercat, encara que no suposi una despesa real per a qui les concedeix”.

El Comunicat tècnic del 22 de setembre del 2017 sobre els criteris de valoració de les rendes en espècie en l’impost sobre la renda de les persones físiques, a l’apartat 3.7 preveu com determinar la renda en espècie en el lliurament de béns, drets o serveis fabricats o comercialitzats per l’empresa. Concretament, l’apartat en qüestió disposa que “es planteja la valoració quan la renda del treball en espècie és satisfeta per empreses que tenen com a objecte habitual la realització d’activitats que donen lloc al rendiment en espècie (per exemple, venda o subministrament als treballadors d’articles, drets o serveis produïts o comercialitzats pel pagador). En aquest cas la valoració no pot ser inferior al preu ofert al públic del bé, dret o servei de què es tracti, amb la deducció dels descomptes ordinaris o comuns”.

Vist que l’entitat consultant és una entitat financera que, entre altres activitats, concedeix préstecs a tercers, en el cas en qüestió serà aplicable el contingut de l’apartat 3.7 del Comunicat tècnic del 22 de setembre del 2017 sobre els criteris de valoració de les rendes en espècie en l’impost sobre la renda de les persones físiques. Consegüentment, la renda en espècie es determinarà per la diferència entre el tipus d’interès ofert al públic durant el període impositiu i el tipus d’interès aplicable als treballadors durant el mateix període. Per tant, sempre que l’interès que s’apliqui als préstecs concedits als empleats coincideixi amb l’interès ofert al públic no es generarà renda en espècie per al treballador.

En el cas objecte de la consulta, s’entén com interès ofert al públic l’interès que ha de satisfer una persona aliena a l’empresa per tal d’obtenir un préstec amb la mateixa naturalesa i característiques que els préstecs concedits als empleats de l’entitat.

Quan es tracti de préstecs a interès variable la renda en espècie es determinarà per la diferencia entre el tipus d’interès ofert al públic durant el període impositiu i el tipus d’interès aplicat als treballadors durant el mateix període.

En el cas de préstecs a interès fixe la renda en espècie es determinarà per la diferència entre el tipus d’interès ofert al públic durant el període en què es va contractar el producte i el tipus d’interès aplicat als treballadors durant el mateix període. Si posteriorment a la contractació del préstec es renegocien les seves condicions originals i l’entitat modifica el tipus d’interès, a partir d’aquest fet, la renda en espècie es determinarà per la diferència entre el tipus d’interès ofert al públic durant el període en què es va renegociar el producte i el tipus d’interès aplicable als treballadors durant el mateix període.