Carregant...
 

CV0104-2017 Consulta vinculant a tributs, del 13 de desembre del 2017, en relació amb la consideració de fusió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0104-2017 Consulta vinculant a tributs, del 13 de desembre del 2017, en relació amb la consideració de fusió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial
Data document:
13/12/2017
Impostos relacionats:
Impost Societats, IRPF
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la consideració de fusió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial.

Número de consulta CV0104-2017
Data d’emissió 13/12/2017
Normativa Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societat
Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

Ref: Consulta Tributària Vinculant

El consultant, actuant en nom i representació de la societat X,

EXPOSA

Que la societat X, és la societat participant d’un grup tributari del sector de la construcció i dels serveis connexos, que pretén realitzar operacions de reorganització empresarial i, davant els dubtes que planteja el règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial recollit en la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, d’acord amb allò que disposa l’article 65 de text refós de la Llei 21/2014, de 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari i l’article 25 del Reglament d’aplicació dels tributs, per mitjà del present escrit desitja plantejar una Consulta Tributària, relativa als fets i normes tributaries que s’exposen a continuació.

Que d’acord al que estableix l’article 65 del text refós de la Llei 21/2014, de 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, el període aplicable és l’any 2018.

DESCRIPCIÓ DELS FETS

· La societat X, és la societat participant d’un grup tributari del sector de la construcció i dels serveis connexos que vol dur a terme una reorganització dins el grup.

· Per una banda, dins el grup tributari, la societat A té una participació directe del 100% en el capital social de les societats B i C.

· Per altra banda, dins el grup tributari, les societats D i E, estan directament participades pels mateixos accionistes i en idèntica proporció. En concret, els socis de les societats D i E són:

- La societat A, amb una participació directa en el capital de les societats D i E del 70%.

- La societat F, amb una participació directa en el capital de les societats D i E del 10%.

- La societat G, amb una participació directa en el capital de les societats D i E del 10%.

- La societat H, amb una participació directa en el capital de les societats D i E del 10%.

El grup pretén realitzar una reorganització que consistiria en les següents operacions:

1. Fusió de les societats B i C, que tenen com a soci únic a la Societat A per la que la societat C seria la societat absorbent i la societat B la societat absorbida.

2. Fusió de les societats D i E, en les que participen els mateixos socis de manera directa i en la mateixa proporció, per la que la societat E seria la societat absorbent i la societat D la societat absorbida.

En les dues operacions de fusió, tant la societat absorbent com la societat absorbida són residents fiscals al Principat d’Andorra i formen part del grup tributari en el que la societat participant és la societat X.

Les fusions serien acordades per la Junta General de cadascuna de les societats que hi participen amb posterioritat a l’entrada en vigor de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.

POSICIONAMENT DEL CONTRIBUENT

Des d’un punt de vista fiscal, l’article 2.1. a) de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, considera fusió l’operació per la qual “una o diverses entitats transfereixen a una altra entitat ja existent la totalitat del seu patrimoni de forma universal, quedant extingides, mitjançant l’atribució als seus socis, atenent a una norma proporcional, de valors representatius del capital social de l’altra entitat i, en el seu cas, d’una compensació en diners que no superi el 10% del valor nominal o, a falta de valor nominal, d’un valor equivalent al nominal dels valors que es dedueixi de la seva comptabilitat.”

D’acord amb l’anterior, la Llei requereix que els socis de la societat que s’extingeix com a conseqüència de la fusió passin a ser socis de la societat absorbent.

Des d’un punt de vista mercantil, l’article 79 de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, estableix el següent:

“1. La fusió de diverses societats anònimes i/o de responsabilitat limitada mitjançant la constitució d’una nova societat anònima o de responsabilitat limitada o mitjançant l’absorció d’una o més societats anònimes i/o de responsabilitat limitada per una altra societat anònima o de responsabilitat limitada existent, que produeixi l’extinció de cadascuna d’aquelles i la transmissió en bloc i a títol universal dels patrimonis respectius a la societat de nova creació o a l’existent, requereix l’acord de la junta general de cadascuna de les societats que hi participen i que els socis de les societats extingides participin en el capital de la nova societat o de la societat absorbent en proporció a les accions o participacions respectives.”


Al Principat d’Andorra no hi ha una Llei específica que reculli les operacions de reestructuració, estant regulades amb caràcter general a la Llei de societats anònimes i de responsabilitat limitada.

Respecte a la fusió plantejada en l’apartat 1 anterior de descripció dels fets, on la societat absorbent i la societat absorbida estan participades de manera directa pel mateix soci, es posa de manifest que des d’un punt de vista mercantil es permet realitzar la fusió plantejada sense que es realitzi un augment de capital en la societat absorbent ni atribució de valors del capital social de la societat absorbent als socis de la societat absorbida, pel fet d’estar participades directament pel mateix soci.

Per tant, la Consultant entén que a efectes fiscals l’operació plantejada també té la consideració de fusió. En efecte, al haver un soci únic, aquest no veu altera la seva situació patrimonial abans i després de la fusió.

En aquest sentit s’ha pronunciat la Direcció General de Tributs del Govern d’Espanya en nombroses consultes vinculants plantejades, entre d’altres consultes, números V0148-2015, V2732-2013,V519-2009.

Respecte a la fusió plantejada en l’apartat 2 anterior de descripció dels fets, en la que la que la societat absorbent i la societat absorbida estan directament participades pels mateixos accionistes i en idèntica proporció, la Consultant també manifesta que, en l’àmbit mercantil, aquesta operació es podrà dur a terme sense augment de capital en la societat absorbent ni atribució de títols als socis de la societat absorbida.

Des d’un punt de vista fiscal, la Consultant també entén que en aquest supòsit no és necessari l’augment de capital ni l’atribució de títols per a que l’operació tingui la consideració de fusió a efectes fiscals ja que, encara que hi hagi diversos socis, tots participen en ambdues societats de manera directa i idèntica proporció, i en aquest cas tampoc es veurà alterada la seva situació patrimonial.

En aquest sentit s’ha pronunciat la Direcció General de Tributs del Govern d’Espanya en consultes vinculants plantejades, entre d’altres, consulta número V1919-15.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

Tenint en compte les disposicions exposades de la 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, la Consultant planteja les següents consultes:

Primera. Si l’operació de fusió entre les societats B i C, que tenen com a únic i mateix soci a la societat A, pot considerar-se fusió als efectes de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, sense realitzar-se un augment capital en la societat absorbent ni atribució de valors al soci de la societat absorbida.

Segona. Si l’operació de fusió entre les societats D i E, que estan directament participades pels mateixos accionistes i en idèntica proporció, pot considerar-se fusió als efectes de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, sense realitzar-se un augment de capital en la societat absorbent ni atribució de valors als socis de la societat absorbida.

Per tant, atès al que s’ha exposat, la Consultant entén:

1. Que l’operació de fusió per absorció entre dos societats participades directament per un únic soci, sense realitzar-se un augment capital en la societat absorbent ni atribució de valors al soci de la societat absorbida, es pot considerar fusió a efectes de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, atès que des d’un àmbit mercantil es pot realitzar i no es veu alterada la situació patrimonial del soci abans i després de la fusió.

2. Que l’operació de fusió per absorció entre dos societats participades directament pels mateixos socis i idèntica proporció, sense realitzar-se un augment capital en la societat absorbent ni atribució de valors als socis de la societat absorbida, es pot considerar fusió a efectes la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, atès que des d’un àmbit mercantil es pot realitzar i no es veu alterada la situació patrimonial del soci abans i després de la fusió.

En virtut de l’anterior

SOL·LICITA

Que es tingui per presentat aquest escrit, i per formulada Consulta Tributària Vinculant sobre les qüestions anteriorment exposades perquè, després dels tràmits oportuns, es dicti la Resolució.

A aquest efecte, d’acord amb allò que disposa l’article 25 del Reglament d’aplicació dels tributs, es manifesta de forma expressa que en el moment de presentar aquesta consulta tributària escrita, la consultant no està tramitant un procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o al qualificació tributària que li correspongui plantejat en la present consulta.

Resposta

Amb referència a la vostra consulta, us informem que la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, a l’article 2 defineix les operacions que tenen la consideració de fusió. Concretament, l’article 2.a de la Llei disposa que té la consideració de fusió l’operació per la qual: “Una o diverses entitats transfereixen a una altra entitat ja existent la totalitat del seu patrimoni de forma universal, quedant extingides, mitjançant l’atribució als seus socis, atenent a una norma proporcional, de valors representatius del capital social de l’altra entitat i, en el seu cas, d’una compensació en diners que no superi el 10% del valor nominal o, a falta del valor nominal, d’un valor equivalent al nominal dels valors que es dedueixi de la seva comptabilitat.” De la informació proporcionada es desprèn que en el primer cas exposat a la consulta l’entitat absorbida i l’entitat absorbent estan participades pel mateix i únic soci. En el segon supòsit, l’entitat absorbida i l’entitat absorbent estan participades pels mateixos socis; aquests socis tenen la mateixa proporció de participacions en l’entitat absorbida i en l’entitat absorbent. Vist que en els dos supòsits les entitats absorbents i les entitats absorbides estan íntegrament participades pels mateixos socis amb la mateixa proporció de participació, entenem que com a conseqüència d’aquesta reestructuració els socis incrementaran el valor de la participació en l’entitat absorbent i aleshores, encara que no es produeixi un augment de capital en les societats absorbents ni una atribució de valors als socis de l’entitat absorbent, les operacions en qüestió tindran la consideració de fusió als efectes de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, sempre que s’efectuïn per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, tal com disposa la Llei 17/2017 a l’article 15.2.