Carregant...
 

CV0112-2018 Consulta vinculant a tributs, del 24 de maig del 2018, en relació amb els ajustaments fiscals que es puguin derivar de l’adaptació de la comptabilitat a les Normes internacionals de comptabilitat del sector públic

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0112-2018 Consulta vinculant a tributs, del 24 de maig del 2018, en relació amb els ajustaments fiscals que es puguin derivar de l’adaptació de la comptabilitat a les Normes internacionals de comptabilitat del sector públic
Data document:
24/05/2018
Impostos relacionats:
Impost Societats
Texte:

Consulta vinculant en relació amb els ajustaments fiscals que es puguin derivar de l’adaptació de la comptabilitat a les Normes internacionals de comptabilitat.

Número de consulta CV0112-2018
Data d’emissió 24/05/2018
Normativa Decret legislatiu del 7-02-2018 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

Antecedents i circumstàncies detallades del cas

Amb la voluntat de donar compliment a la normativa vigent en matèria d’Impost de societats agrairíem que ens responeu el que exposem a continuació.

Dubtes que origina en matèria tributària i períodes en què en seria aplicable

• Períodes en que seria aplicable:

o 2017 i posteriors.

• Part:

o La societat va ésser constituïda mitjançant l’aprovació del Consell General.

La societat es troba registrada al Registre de societats mercantils d’Andorra. Així mateix, és propietària d’un comerç.

• Manifestació expressa:

o En el moment de presentar aquest escrit la Societat no està tramitant cap procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que els hi correspongui.

• Plantejament de la problemàtica:

En data 28 de desembre de 2016 es publica el Decret d’aprovació del Reglament relatiu a l’adopció de les Normes internacionals de comptabilitat del sector públic amb el caràcter de Pla marc per al sector públic estatal del Principat d’Andorra, pel que s’adopten les Normes internacionals de comptabilitat del sector públic amb el caràcter de Pla marc per al sector públic estatal del Principat d’Andorra.

Les entitats dependents de l’Administració general considerades empreses públiques, d’acord amb la definició continguda a les Normes internacionals de comptabilitat del sector públic (NICSP) i tal com es defineixen a la NICSP 1, “Presentació d’estats financers”, utilitzen com a pla comptable marc el Pla general de comptabilitat aprovat pel Decret del 30 de juliol del 2008 i modificat pel Decret del 15 de febrer del 2012.

L’exercici 2017 és el primer any que la societat formularà comptes sota NIC/NIIF. Pel que fa a l’exercici 2016, per obtenir dades a efectes comparatius, s’han re-expressat els comptes anuals aplicant la nova normativa, el que fa que es registrin les operacions comptables derivades d’aquest canvi amb afectació al resultat i al patrimoni net.

A. Detall de les operacions realitzades amb efecte als estats financers 2016 per obtenir dades comparatives. No es realitza cap correcció a l’exercici fiscal 2016.

Tot i que figuren assentaments en comptes 6 i 7, la totalitat dels assentaments que afecten el 2016 s’han realitzat en la comptabilitat en data 1/1/2017 contra comptes de patrimoni net:

1. Acord de concessió de serveis - CINIIF12

Donat que la societat proporciona serveis de construcció i millora, amb una contraprestació a rebre reconeguda a valor raonable. Donat la naturalesa del model de concessió, s’identifica el model de concessió com a actiu financer, ja que existeix un dret incondicional de rebre de la concedent efectiu pels serveis de construcció i que la concedent té poca o nul·la capacitat d’evitar el pagament per l’exigibilitat de l’acord legalment reconegut. La societat té un dret incondicional a rebre efectiu de la concedent, amb imports clarament especificats i determinats.

En la comptabilització de l’import degut per la concedent serà d’aplicació la NIIF9, com a cost amortitzat (interès calculat en base al mètode d’interès efectiu i reconegut al compte de resultats), ja que la societat aplicant el pla de negoci s’assegura el cobrament de la concedent.

En base a l’anàlisi del contracte de concessió i de la informació facilitada per la societat, cal tenir en compte:

- Cànon d’inversió: dret incondicional a rebre del concedent un import efectiu pels serveis de construcció de la infraestructura.

- Reconeixement inicial d’un actiu financer a valor actual que inclourà només el cost de l’obra. Dit import no inclou: comissions bancàries ni interessos intercalaris

- Valoració posterior:

o Increment pels ingressos financers de la TIR del projecte,

o Reducció pels cobraments efectius del concedent.

Ajustaments comptables al 1/1/2016:

- Revertir els assentaments realitzats des de l’inici en relació als actius intangibles (concessió administrativa) i la seva amortització acumulada.

- Revertir els assentaments dels ingressos a distribuir en varis exercicis.

- Revertir els assentaments dels comptes a cobrar amb el concedent per cànon.

Anul·lació apunts realitzats al 2016:

- Amortització de l’immobilitzat intangible corresponent a la concessió.

- Traspàs ingressos de l’exercici del compte subvencions a distribuir en diferents exercicis.

- Ingressos financers del cànon i traspàs de llarg a curt termini.

Nous apunts a realitzar al 2016:

- Activació de l’actiu financer a valor actual (comptes a cobrar concessió) al 1/1/16.

- Increment del compte d’actiu financer (comptes a cobrar concessió) en base a l’import dels ingressos financers de la TIR al 31/12/16.

- Reclassificació deute de llarg a curt termini.

Reducció del compte d’actiu financer (comptes a cobrar concessió) en base als imports efectivament cobrats al 31/12/16 (no cal fer cap ajust, ja està comptabilitzat).

Els cànons garantit no cobreixen el cost de l’obra inicial, pel que es continuaran registrant com a ingrés de l’exercici.

2. Costos per préstecs

Les despeses per els préstecs, s’han de reconèixer com a una despesa de l’exercici l’any en que es meritin, ja que no es preveu que estiguin pagats per la concedent.

La societat va capitalitzar dites despeses i s’haurà de revertir l’import activat així com l’amortització acumulada contra reserves.

3. Sanció retràs de l’obra

Les despeses per sancions, s’han de reconèixer com una despesa de l’exercici l’any en que es meritin, ja que no es preveu que estiguin pagats per la concedent.

La societat va capitalitzar dites despeses i s’haurà de revertir l’import activitat així com l’amortització acumulada contra reserves.

4. Passius financers - NIC32, NIC39 i NIIF9

A 1/1/2016 constituït principalment per préstecs bancaris i una pòlissa de crèdit.

Caldrà valorar-se a cost amortitzat utilitzant el mètode d’interès efectiu.

El préstec no té cap cost associat, pel que valor del cost amortitzat és el mateix que aplicant el mètode d’interès efectiu.

Per un dels préstecs hi ha una comissió. Les comissions d’obertura s’han considerat com una despesa de l’exercici de l’any que es merita i aplicant el tipus d’interès efectiu.

El tipus efectiu del préstec és del 7,12%, pel que l’import del saldo pendent segons l’interès efectiu és inferior a 1/1/16 .

- Ajustaments a valor segons interès efectiu.

- Despesa financera pel diferencial entre els interessos efectivament pagats al banc i la taula segons l’interès efectiu.

B. Detall de les operacions realitzades amb efecte als estats financers 2017:

1. Acord de concessió de serveis - CINIIF12

Donat que la societat proporciona serveis de construcció i millora, amb una contraprestació a rebre reconeguda a valor raonable. Donat la naturalesa del model de concessió, s’identifica el model de concessió com a actiu financer, ja que existeix un dret incondicional de rebre de la concedent efectiu pels serveis de construcció i que la concedent té poca o nul·la capacitat d’evitar el pagament per l’exigibilitat de l’acord legalment reconegut. La societat té dret incondicional a rebre efectiu de la concedent, amb imports clarament especificats i determinats.

En la comptabilització de l’import degut per la concedent serà d’aplicació la NIIF9, com a cost amortitzat (interès calculat en base al mètode d’interès efectiu i reconegut al compte de resultats), ja que la societat aplicant el pla de negoci s’assegura el cobrament.

En base a l’anàlisi del contracte de concessió i de la informació facilitada per la societat, cal tenir en compte:

- Cànon d’inversió: dret incondicional a rebre de la concedent un import efectiu pels serveis de construcció de la infraestructura.

- Reconeixement inicial d’un actiu financer a valor actual que inclourà només el cost de l’obra. Dit import no inclou: comissions bancàries, ni interessos intercalaris.

- Valoració posterior:

o Increment pels ingressos financers de la TIR del projecte,

o Reducció pels cobraments efectius

Anul·lació apunts realitzats al 2017:

- Amortització de l’immobilitzat intangible corresponent a la concessió.

- Traspàs ingressos de l’exercici del compte subvencions a distribuir en diferents exercicis.

- Ingrés financer i traspàs de llarg a curt termini.

- Ingressos financers del cànon i traspàs de llarg a curt termini:

Nous apunts a realitzar al 2017:

- Increment del compte d’actiu financer (comptes a cobrar concessió) en base a l’import dels ingressos financers de la TIR.

- Reclassificació deute de llarg a curt termini.

Reducció del compte d’actiu financer (comptes a cobrar concessió) en base als imports efectivament cobrats al 31/12/17 (no cal fer cap ajust, ja està comptabilitzat).

Els cànons i garantit no cobreixen el cost de l’obra inicial, pel que es continuaran registrant com a ingrés de l’exercici.

2. Passius financers - NIC32, NIC39 i NIIF9

A 1/1/2016 constituït principalment per dos préstecs bancaris i una pòlissa de crèdit. Caldrà valorar-se a cost amortitzat utilitzant el mètode d’interès efectiu.

Un préstec no té cap cost associat, pel que valor del cost amortitzat és el mateix que aplicant el mètode d’interès efectiu. L’altre préstec té una comissió.

El tipus efectiu del préstec és del 7,12%, pel que l’import del saldo pendent segons l’interès efectiu és inferior a 1/1/16.

- Despesa financera pel diferencial entre els interessos efectivament pagats al banc i la taula segons l’interès efectiu.

3. Baixa d’actius

Es dona de baixa tots els actius (tangibles e intangibles, que corresponen a despeses de manteniment i recanvis directament atribuïbles a la concessió) i l’amortització així com les altes d’immobilitzat i la dotació de l’any.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

Fruit d’aquesta adaptació a la normativa comptable (NIC/NIIF/CINIIF), es considera que hi ha alguna afectació a efectes de l’impost de societats a comptar de l’exercici 2017 i en endavant?

Concretament, caldria fer algun ajustament a la base de tributació per l’efecte dels assentaments exposats anteriorment?

Resposta

Per determinar si el resultat derivat de l’adaptació de la comptabilitat de l’entitat a les Normes internacionals de comptabilitat s’ha d’integrar a la base de tributació de l’impost sobre societats, s’ha de tenir en compte el que estableix l’article 9 del Decret legislatiu del 7-02-2018 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats. Concretament, l’apartat 3 de l’article en qüestió disposa el següent: “En el mètode de determinació directa, la base de tributació es calcula corregint el resultat comptable, determinat d’acord amb les normes que preveu la Llei 30/2007, del 20 de desembre, de la comptabilitat dels empresaris i el Pla general de comptabilitat, amb l’aplicació dels preceptes que estableix el capítol IV d’aquesta Llei, sense perjudici del que estableix l’article 26.” Així mateix, aquesta normativa, en relació amb la imputació temporal dels ingressos i despeses, a l’article 19 estableix el següent:

Article 19. Imputació temporal. Inscripció comptable d’ingressos i despeses

1. Els ingressos i les despeses s’imputen en el període impositiu en què es meritin, d’acord amb les regles que estableix el Pla general de comptabilitat, atenent el corrent real de béns i serveis que aquells ingressos i despeses representen, amb independència del moment en què es produeixi el corrent monetari o financer, respectant l’adequada correlació entre els uns i els altres.

2. No són fiscalment deduïbles les despeses que no s’hagin imputat comptablement en el compte de pèrdues i guanys o en un compte de reserves si així ho estableix una norma legal o reglamentària, llevat dels casos en què aquesta Llei prevegi expressament incentius o despeses amb efectes fiscals que no hagin de quedar reflectits comptablement, sense perjudici de la necessitat d’esmentar l’incentiu específic en la memòria de l’entitat.

Els ingressos i les despeses imputats comptablement en el compte de pèrdues i guanys o en un compte de reserves en un període impositiu diferent d’aquell en què pertoqui la seva imputació temporal, d’acord amb el que preveuen els apartats anteriors, s’imputen en el període impositiu que correspongui d’acord amb el que estableixen els apartats esmentats. No obstant això, si es tracta de despeses imputades comptablement en aquests comptes en un període impositiu posterior a aquell en què pertoqui la seva imputació temporal o d’ingressos imputats en el compte de pèrdues i guanys en un període impositiu anterior, la imputació temporal dels uns i dels altres s’efectua en el període impositiu en què s’hagi realitzat la imputació comptable, sempre que no en derivi una tributació inferior a la que hauria correspost per aplicació de les normes d’imputació temporal que preveuen els apartats anteriors.[...]”


Vistos els preceptes esmentats i que el Decret legislatiu del 7-02-2018 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats no preveu una disposició específica que sigui aplicable en el cas exposat a la consulta, els càrrecs i abonaments efectuats a un compte del patrimoni net procedents dels ajustaments i reclassificacions com a conseqüència de l’adaptació de la comptabilitat de l’entitat a les Normes internacionals de comptabilitat, s’han d’integrar en la base de tributació del mateix període impositiu en què se n’hagi fet el registre comptable. En conseqüència, l’abonament en un compte del patrimoni net es considera ingrés fiscal de l’exercici en què es produeix l’adaptació comptable i s’ha d’integrar en la base de tributació de l’impost mitjançant un ajustament per diferència positiva en la declaració de l’impost. Així mateix, els càrrecs en un compte del patrimoni net s’imputen en l’exercici en què es produeix l’adaptació comptable mitjançant un ajustament per diferència negativa en la declaració de l’impost.