Carregant...
 

CV0113-2018 Consulta vinculant a tributs, del 24 de maig del 2018, en relació amb les normes de localització dels serveis prestats en concepte de lloguer d’espai i de publicitat

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0113-2018 Consulta vinculant a tributs, del 24 de maig del 2018, en relació amb les normes de localització dels serveis prestats en concepte de lloguer d’espai i de publicitat
Data document:
24/05/2018
Impostos relacionats:
IGI
Texte:

Consulta vinculant en relació amb les normes de localització dels serveis prestats en concepte de lloguer d’espai i de publicitat.

Número de consulta CV0113-2018
Data d’emissió 24/05/2018
Normativa Decret legislatiu del 5-04-2017 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

Consulta: Consulta fiscal en referència a l’impost general indirecte.

Normativa: Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

Data: 19 d’abril de 2018.

Qüestions plantejades:

- Definició de la naturalesa de les activitats realitzades per la Societat i subjecció o no a l’impost general indirecte.

- Regles de localització d’aplicació a les activitats objecte de la present consulta tributària.

1. DESCRIPCIÓ DELS FETS:

La Societat és una entitat dedicada a l’activitat de la publicitat, sent el seu objecte social, entre d’altres, la realització de totes aquelles activitats publicitàries edicions, impressions de suports publicitàries així com qualsevol tipus de publicitat exterior, etc., adreçades als seus clients nacionals andorrans.

En l’actualitat, la Societat també està prestant serveis a empreses no establertes en el territori d’aplicació de l’Impost, bàsicament empreses localitzades a França i Espanya, consistents en la cessió i la gestió de l’espai publicitari en panells publicitaris situats en terrenys d’Andorra.

La consultant s’encarrega de la impressió i adaptació dels anuncis comercials de les empreses no establertes en territori andorrà que desitgen contractar els serveis de la societat consultant, per posteriorment col·locar-los en panells o tanques publicitàries en territori andorrà.

La Societat no és propietària del terrenys on es troben situades les tanques publicitàries o els panells i, en aquest sentit, periòdicament satisfà un pagament a la propietat de les finques on es troben les tanques/panells.

Així mateix, procedeix a emetre una factura al destinatari del servei en concepte de publicitat (cessió d’espai publicitari i serveis intrínsecs de la seva gestió), ja sigui un client nacional andorrà o estranger.

2.INTERPRETACIÓ FISCAL DE LA SITUACIÓ PLANTEJADA:

a. Naturalesa de l’operació i subjecció o no de la mateixa:

La primera qüestió que planteja la Societat és la qualificació de la naturalesa de les operacions descrites anteriorment així com si les mateixes constitueixen el fet generador de l’impost general indirecte (d’ara endavant, l’IGI).

En aquest sentit, l’article 4 de la Llei de l’impost general indirecte estableix que estan subjectes a l’impost aquells lliuraments de béns i prestacions de serveis realitzats en territori andorrà per empresaris o professionals, a títol onerós, amb caràcter habitual o ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica.

De manera que per tal de determinar si les obligacions i funcions de la societat constitueixen el fet generador del l’IGI, primerament s’haurà de concloure si els mateixos poden ser qualificats com a prestacions de serveis.

A aquests efectes, es planteja si estem en presència d’una prestació de serveis en virtut de la definició prevista a l’article 9.1 de la Llei d l’IGI. És a dir, que es considera una prestació de serveis aquelles operacions subjectes a l’impost que no tenen la qualificació de lliurament o importació de béns.

De la relació comercial d’ambdues parts es desprèn que la societat consultant està prestant un servei de publicitat a l’entitat estrangera en territori andorrà consistent en la gestió publicitària d’un espai físic (tanca/panell) on la primera publicita els anuncis de la segona gestionant tot allò relacionat amb el propi servei publicitari (impressió del cartell, col·locació, manteniment, etc.)

Per tant, el lloc de realització del servei vindrà determinat per l’aplicació de la regla general de l’article 43.1 lletra a) que a continuació reproduïm:

Article 43. Lloc de realització de les prestacions de serveis. Regles generals.

1. Les prestacions de serveis s’entenen realitzades al territori andorrà en els casos que, exposats a continuació i sense perjudici del que disposa l’apartat 2 d’aquest article i l’article 44 d’aquesta Llei:

a) Quan el destinatari és un empresari o professional que actua com a tal i té la seu de la seva activitat econòmica o un establiment permanent o, en el seu defecte, té el seu domicili o residència habitual a Andorra, sempre que es tracti de serveis que tenen per destinataris l’esmentada seu, l’establiment permanent, el domicili o la residència habitual.


En el present cas, al tractar-se d’una societat que no té ni la seu de la seva activitat ni el seu domicili o residència habitual a Andorra, l’operació analitzada no es localitza en territori andorrà i, per tant, no es trobaria subjecta a l’impost (IGI).

No obstant, la societat consultant es planteja si seria d’aplicació l’article de les regles especials de localització dels serveis, en concret aquell relatiu als serveis relacionats amb un bé immoble:

Article 44 Lloc de realització de les prestacions de serveis. Regles especials

S’entenen prestats al territori andorrà els serveis següents:

1. Els relatius a béns immobles arrelats a l’esmentat territori.

Es consideren relatius a béns immobles, els serveis següents:

a) L’arrendament o cessió d’ús dels esmentats béns per qualsevol títol, inclosa els habitatges moblats.

b) Els relatius a la preparació, coordinació i realització de les execucions d’obra immobiliàries.

c) Els de caràcter tècnic relatius a les esmentades execucions d’obra, inclosos els prestats per arquitectes, arquitectes tècnics i enginyers.

d) Els de gestió relatius a béns immobles o operacions immobiliàries.

e) Els de vigilància o seguretat relatius a béns immobles.

f) Els de lloguer de caixes de seguretat.

g) La utilització de vies de peatge.

h) Els d’allotjament en establiments d’hostaleria, d’acampada i balnearis.

(...).


Es pot considerar que el servei de publicitat (gestió de l’espai publicitari en el sentit més ampli) no és ni més ni menys que un arrendament d’una part de terreny amb les seves estructures, com per exemple un panell o una tanca publicitària, i, per tant, l’operació es localitzaria en territori andorrà per la vis atractiva del propi immoble?

Aquesta interpretació resultaria molt forçada atenent a què en cap cas hi ha una relació immobiliària entre les parts (consultant i el seu client no establert a Andorra), ni cap contracte de lloguer de l’immoble o les estructures fixes d’aquest.

Com hem dit anteriorment, la relació arrendatària té com a subjectes els propietaris dels terrenys i la consultant, no els tercers que contracten els serveis de publicitat a la societat consultant.

Estem davant un servei de publicitat consistent en la gestió d’uns anuncis en panells/tanques publicitàries on la societat s’encarrega de la impressió, manteniment, adequació de l’anunci, i òbviament, en la utilització d’aquestes estructures fixes per exposar l’anunci del client estranger.

En conclusió, la consultant es planteja com a segona qüestió rellevant de la present consulta si s’ha d’interpretar que els serveis de publicitat consistents en la cessió i gestió d’un espai publicitari de tanques i panells sota la direcció integral de la societat prestadora dels serveis s’han de regir per la norma de localització general de l’article 43.1 lletra a) o bé per la regla especial de l’article 44.1 lletra a) o d) de l’impost.

b. Moment de meritació:

En cas d’aplicar-se la regla especial de l’article 44.1 de l’IGI, els serveis prestats meritarien en l’exercici en el moment en què es prestin, executin o efectuïn les operacions gravades. Així ho estableix l’article 45.1.b) de la Llei de l’IGI.

c. Base de tributació:

En cas que aquesta Administració consideri que es tracta d’una contraprestació a uns serveis i sigui d’aplicació la regla especial de l’article 44.1 de l’IGI, s’entén que d’acord amb l’article 47 de la Llei de l’IGI preveu que la base de tributació de l’impost estarà constituïda per l’import total de la contraprestació de les operacions.

En aquest sentit, la contraprestació pactada entre ambdues parts seria la base de tributació subjecte a l’impost.

Posteriorment, sobre aquesta base es procediria a repercutir el corresponent IGI només en el cas que l’operació es localitzi en territori andorrà.

d. Tipus de gravamen:

En el supòsit que aquesta Administració consideri que l’entitat realitza una prestació de serveis subjecta a l’impost per les regles de localització de l’article 44.1 de l’IGI, la societat considera que el tipus de gravamen que resultaria d’aplicació seria l’establert en l’article 57 de la Llei de l’IGI, és a dir, un 4,5%, el qual s’exigeix sempre que no es prevegi expressament l’aplicació d’un altre tipus de gravamen.

No obstant, la societat considera que la prestació de serveis analitzada no es localitza en territori andorrà per raó del destinatari no establert en el Principat.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

D’acord amb la descripció dels fets, la interpretació fiscal de la Societat al respecte, concloem reiterant-nos amb la qüestions plantejades a l’inici de la consulta:

 Definició de la naturalesa de les activitats realitzades per la Societat i subjecció o no a l’impost general indirecte descrites al primer apartat.

 Regles de localització aplicables a l’operació.

En virtut del que preveuen els articles 64 i 65 del Decret legislatiu del 29 d’abril del 2015 de publicació del text refós de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, i, en concret per demanar doncs un pronunciament escrit sobre el nostre cas particular es per això que plantegem la corresponent consulta per tal de clarificar i consensuar amb el ministeri encarregat de les finances la interpretació de l’articulat de la Llei en relació amb l’aplicació de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte (en l’actualitat, d’acord amb el vigent Decret legislatiu del 23-07-2014 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte).

Restem a la seva disposició per a qualsevol informació addicional que poguéssiu precisar a la vegada que advertim que la societat consultant no està immersa en el moment de formular la present consulta tributària en cap procediment de comprovació i/o inspecció que tingui per objecte les qüestions aquí plantejades ni estem tramitant cap recurs administratiu relacionat amb dita consulta.

També els informem que el període sota els quals seria aplicable la qüestió plantejada en la consulta, l’obligat tributari manifesta que seria l’exercici 2018.

Resposta

Amb referència a la qüestió sobre el tipus de servei que efectua l’entitat consultant, amb la informació proporcionada no es pot determinar quin tipus de servei presta la consultant.

En el supòsit que la consultant efectuï una prestació de servei de publicitat, com per exemple el disseny gràfic i/o la creació de l’estratègia de comunicació, utilitzant diferents elements com a suport, tenint en compte que els destinataris són empresaris o professionals que actuen com a tals no establerts en territori andorrà, seran aplicables les normes generals de localització de les prestacions de serveis previstes al Decret legislatiu del 5-04-2017 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 43. Concretament, l’apartat 1.a de l’article en qüestió disposa el següent:

Article 43. Lloc de realització de les prestacions de serveis. Regles generals

1. Les prestacions de serveis s’entenen realitzades al territori andorrà en els casos que, exposats a continuació i sense perjudici del que disposa l’apartat 2 d’aquest article i l’article 44 d’aquesta Llei:

a) Quan el destinatari és un empresari o professional que actua com a tal i té la seu de la seva activitat econòmica o un establiment permanent o, en el seu defecte, té el seu domicili o residència habitual a Andorra, sempre que es tracti de serveis que tenen per destinataris l’esmentada seu, l’establiment permanent, el domicili o la residència habitual.”


Atès el precepte esmentat i que les regles especials establertes a l’article 44 de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, no localitzen els serveis en qüestió en territori andorrà, la prestació de servei de publicitat efectuada per l’entitat consultant destinada a empresaris o professionals que actuen com tals no establerts en territori andorrà no estarà subjecta a l’impost general indirecte.

Tanmateix, si el servei efectuat per la consultant consisteix en l’arrendament d’un bé immoble, amb independència perquè es faci servir el bé arrendat, serà aplicable la regla especial de localització establerta a l’article 44.1.a del Decret legislatiu del 5-04-2017 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, que preveu el següent:

Article 44. Lloc de realització de les prestacions de serveis. Regles especials

S’entenen prestats al territori andorrà els serveis següents:

1. Els relatius a béns immobles arrelats a l’esmentat territori.

Es consideren relatius a béns immobles els serveis següents:

a) L’arrendament o cessió d’ús dels esmentats béns per qualsevol títol, inclosos els habitatges moblats.

[...]”


De manera que, si el servei prestat per l’entitat consultant consisteix en l’arrendament d’un bé immoble radicat en territori andorrà, la prestació de servei s’entendrà localitzada en territori andorrà, amb independència que el destinatari sigui un empresari o professional que actua com a tal no establert en territori andorrà. En conseqüència, la prestació de servei efectuada per la consultant estarà subjecta a l’impost general indirecte.