Carregant...
 

CV0119-2018 Consulta vinculant a tributs, del 4 de juny del 2018, en relació amb la consideració dels motius econòmics vàlids per a l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0119-2018 Consulta vinculant a tributs, del 4 de juny del 2018, en relació amb la consideració dels motius econòmics vàlids per a l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial
Data document:
04/06/2018
Impostos relacionats:
Impost Societats, IRPF
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la consideració dels motius econòmics vàlids per a l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.

Número de consulta CV0119-2018
Data d’emissió 04/06/2018
Normativa Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l'entitat que la formula

ANTECEDENTS

Els consultants,

EXPOSEN

Que, d’acord amb el que disposa l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari i l’article 25 del Reglament de desenvolupament de la mateixa, interessa formular la següent Consulta Tributària, els efectes de la qual serien aplicables en les operacions la naturalesa de les quals s’expressa en l’escrit de consulta, a realitzar durant l’exercici 2018:

DESCRIPCIÓ DELS FETS

Nosaltres, tots residents fiscals al Principat d’Andorra, vàrem heretar, al 2006, un immoble ubicat al país propietat d’una tieta nostra, en règim de comunitat de béns ordinària indivisa.

Actualment el citat immoble es explotat en arrendament, amb una facturació global anual de més de 300.000 euros, per tant, afecte a una activitat econòmica, i els rendiments del mateix han estat declarats anteriorment en l’Impost sobre la Renda d’Activitats Econòmiques, i actualment en l’IRPF.

Actualment, en l’IRPF individual de cada un dels 6 cosins hi ha uns crèdits fiscals pendents d’aplicar per deduccions per noves inversions i l’Impost sobre rendiments arrendataris no aplicades anteriorment, crèdits fiscals de poc import en relació a la facturació procedent del lloguer de l’immoble.

Avui en dia, els 6 cosins propietaris del citat immoble heretat tenen descendència, concretament, un total de 17 fills, els quals al seu torn, també ja tenen descendència, un total de 24 fills.

La voluntat dels 6 cosins es continuar explotant el citat immoble en arrendament, i que la successió del mateix sigui per als seus 17 fills, i així successivament.

La nostra voluntat és constituir una societat al Principat, on els participants seriem igualment nosaltres 6 amb iguals percentatges, a la qual aportaríem el citat immoble, el qual seria explotat a través d’aquesta, la qual cosa facilitaria l’entrada de nous propietaris (via herència), així com la gestió diària de l’activitat d’arrendament.

És en aquest punt on sorgeix el dubte de si aquesta operació d’aportació no dinerària podria entrar, o no, dins el marc de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, concretament per la consideració o no de l’existència de motius econòmics vàlids.

NORMATIVA APLICABLE

- Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.

ANTECEDENTS APLICABLES

L’article 2.4b) de la Llei 17/2017, estableix com una de les operacions que entren dins el règim fiscal de reorganització aquelles en les que “una persona física aporta una branca d’activitat o un o diversos elements patrimonials afectes al desenvolupament d’una activitat econòmica (...), a una entitat resident al Principat d’Andorra, i rep a canvi valors representatius del capital social de l’entitat beneficiaria de l’aportació”.

Per tant, al cas present aquí analitzat, entenem que seria d’aplicació aquest article, al tractar-se d’un immoble titularitat de 6 persones físiques i afecte a una activitat econòmica d’arrendament, i la societat a la qual vol fer l’aportació, serà resident al Principat.

D’altra banda, l’article 15 de la Llei 17/2017, estableix que el règim fiscal de reorganització empresarial “no es aplicable a les operacions referides a l’article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal”.

Al nostre entendre, l’operació descrita en la descripció dels fets no persegueix en cap moment un frau o una evasió fiscal, essent els motius econòmics de la creació de la societat i aportació de l’immoble, els següents:

- Facilitar la gestió de l’activitat de lloguer de l’immoble, centralitzant la mateixa a través d’una societat, amb els òrgans directius corresponents. Del contrari, aquesta gestió cada cop estarà més descentralitzada amb l’entrada de nous propietaris via herència;

- Facilitar la presa de decisions, mitjançant els corresponents òrgans de govern de la societat, i amb els corresponents protocols establerts en els estats de la mateixa;

- Separar el patrimoni empresarial del personal, de manera que el risc existent en qualsevol activitat empresarial, no puguin afectar a la resta del patrimoni personal dels membre de la família;

- Facilitar el relleu generacional, ja que a dia d’avui els futurs hereus dels immobles ja són molt nombrosos, la qual cosa, sense la creació de la societat, comportaria una indivisió excessiva de l’immoble.

Es cert que existeixen crèdits fiscals (de poc import, en proporció a la facturació procedent del lloguer de l’immoble) en tots els 6 cosins, vinculats a l’immoble que serà aportat a la societat, concretament deduccions per noves inversions i per l’impost sobre rendiments arrendataris pendents, i que segons l’article 10 de la Llei 17/2017, podrien ser aplicats per l’entitat adquirent (sempre i quan es continuï donant compliment als requisits necessaris per continuar aplicant els beneficis fiscals), ara bé, el nostre entendre l’existència d’aquests crèdits fiscals no pot desvirtuar la realitat dels fets, que és la reestructuració del patrimoni familiar, amb els motius econòmics exposats anteriorment, sense els quals, aquesta operativa no s’hagués ni plantejat.

MANIFESTACIÓ EXPRESSA

Es manifesta expressament que al moment de presentació de la present consulta, cap de nosaltres, no tenim coneixement de que s’estigui tramitant un procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació que li correspongui al cas aquí plantejat.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

1. És correcta la nostra interpretació? És a dir, per al cas concret plantejat en la present consulta vinculant, podem entendre que existeixen motius econòmics vàlids per poder aplicar el règim fiscal previst en la Llei 17/2017, de 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarials?

Resposta

En relació amb la vostra consulta referent a l’aplicació de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, el Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, a l’article 15.2 estableix el següent: “No obstant això, el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions referides a l’article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. Les actuacions de comprovació de l’Administració tributària que determinin la inaplicació total o parcial del règim fiscal previst en aquesta Llei per aplicació de les disposicions del paràgraf anterior eliminaran exclusivament els efectes de l’avantatge fiscal assolit indegudament, sense perjudici de la liquidació dels interessos moratoris que siguin procedents i de l’aplicació del règim sancionador corresponent, si escau.”

Respecte a aquesta condició, atès que de la informació proporcionada es desprèn que l’operació de reestructuració s’efectua amb l’objectiu de millorar la gestió, facilitar la presa de decisions, separar el patrimoni empresarial del personal i facilitar el relleu generacional donant entrada a la societat, en un futur, als fills dels actuals propietaris del proindivís i evitar d’aquesta forma que l’explotació del bé es vegi perjudicada pel fet que la seva propietat estigui segregada, els motius exposats a la consulta són vàlids per al compliment del requisit esmentat, sens perjudici de la conclusió que es pugui derivar d’una eventual comprovació de l’Administració tributària.