Carregant...
 

CV0183-2020 Consulta vinculant a tributs, del 15 de juny del 2020, en relació amb la tributació dels dividends distribuïts que procedeixen de resultats generats amb anterioritat a la data d’adquisició de la participació que ha donat dret al dividend

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0183-2020 Consulta vinculant a tributs, del 15 de juny del 2020, en relació amb la tributació dels dividends distribuïts que procedeixen de resultats generats amb anterioritat a la data d’adquisició de la participació que ha donat dret al dividend
Data document:
15/06/2020
Impostos relacionats:
Impost Societats
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la tributació dels dividends distribuïts que procedeixen de resultats generats amb anterioritat a la data d’adquisició de la participació que ha donat dret al dividend.

Número de consulta CV0183-2020
Data d’emissió 15/06/2020
Normativa · Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats

Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l’entitat que la formula

ANTECEDENTS

ASSUMPTE

Impost sobre Societats: Tributació dels dividends percebuts d’una societat participada si els dividends distribuïts procedeixen inequívocament de resultats generats amb anterioritat a la data d’adquisició perquè s’han distribuït imports superiors als beneficis generats per la participada des de l’adquisició de la participació.

El Sr. A i el Sr. B, actuant en nom i representació de la societat X, compareixen i com millor procedeixi en Dret;

MANIFESTEN

Que mitjançant el present escrit, i a tenor del previst a l’article 65 del Decret legislatiu del 7-02-2018 de publicació del Text Refós de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari (d’ara en endavant, TRLBOT) i a l’article 25.1.b) del Decret de l’11-02-2015 pel qual s’aprova el Reglament d’Aplicació dels Tributs (d’ara en endavant, RAT), que en aquest moment no s’està tramitant cap procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que correspongués, plantejat en la present Consulta Tributària Vinculant.

Per tant, se sol·licita el criteri d’aquesta Administració Tributària en relació als assumptes referenciats anteriorment per als períodes impositius 2020 i següents.

1. ANTECEDENTS

1.1. La societat mercantil X (d’ara en endavant, la Societat), constituïda sota la legislació del Principat d’Andorra, és resident fiscal al Principat d’Andorra i per tant, obligat tributari de l’Impost sobre Societats, quina base de tributació pel mètode de determinació directa.

1.2. Tanmateix, el Departament de Tributs i Fronteres va atorgar a la Societat X per l’exercici 2019 i següents, prèvia sol·licitud per part de la Societat i complint la mateixa el requisits establerts a la legislació aplicable, l’autorització per a l’aplicació del Règim especial de societats de tinença de participacions en societats establerts a l’article 38 del Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del Text Refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’Impost sobre Societats (d’ara en endavant, TRLIS).

1.3. D’altra banda, el Sr. A i el Sr. B van constituir, una societat sota la legislació de les Illes Verges Britàniques, concretament, la societat denominada C. Com a conseqüència de la constitució de la societat de les Illes Verges Britàniques, el Sr. A va subscriure el 50% de les accions representatives del capital social de l’esmentada societat i el Sr. B va subscriure el 50% restant de les accions representatives del capital social de l’esmentada societat, i es va acordar posteriorment la constitució d’un Trust sota la legislació de les Illes Verges Britàniques, transferint-se la titularitat formal de les accions de la societat C, a una tercera persona designada com a Trustee, dedicada a la gestió de patrimonis de Trust.

1.4. No obstant, a data de la present Consulta, el Sr. A i el Sr. B són els propietaris reals de les accions de la societat C, atès que aquests van transferir únicament la titularitat formal de les accions de l’esmentada societat, i l’ordenament jurídic del Principat d’Andorra no preveu la institució del trust, aleshores a efectes fiscals, aquesta figura es considerarà transparent, és a dir, com a no constituïda.

1.5. D’altra banda, Sr. A i el Sr. B, en la seva condició de socis de la Societat X, van formular Consulta Tributària Vinculant al Departament de Tributs i de Fronteres, per la qual manifestaven la seva intenció d’acordar, en la seva condició de socis de la societat X, una ampliació de capital mitjançant aportació no dinerària consistent en l’aportació de la totalitat de les accions de la societat C, per la qual, s’emetrien noves participacions socials de la societat X com a contraprestació de l’aportació no dinerària, i per tant, la societat X, adquiriria una participació en el capital de l’entitat C, que li permetria obtenir la majoria de drets de vot d’aquesta última entitat, mitjançant l’atribució al Sr. A i al Sr. B, a canvi dels seus valors, de valors representatius del capital social de X, atenent una norma proporcional.

1.6. A l’esmentada Consulta es van plantejar diferents qüestions sobre la operació descrita anteriorment, de les quals reproduïm les següents:

(i) Si en les condicions descrites al punt 1.5 dels Antecedents, l’operació tindria la consideració de bescanvi de valors i si la societat X, podria optar per renunciar l’aplicació del Règim Fiscal de les Operacions de Reorganització Empresarial, tenint-se en compte que la figura del Trust al Principat d’Andorra és transparent a efectes fiscals;

(ii) si el valor normal de mercat de les participacions rebudes pels consultants com a conseqüència del bescanvi de valors es correspondria amb el valor normal de mercat de les accions adquirides per l’entitat beneficiària en el moment del bescanvi de valors, i, en una futura transmissió de les participacions de la societat X pels consultants, aquest seria el valor d’adquisició d’aquestes participacions;

(iii) Si les accions rebudes per l’entitat que realitzaria el bescanvi de valors es valorarien, als efectes de l’Impost sobre Societats, pel seu valor normal de mercat a la data de realització del bescanvi de valors i la seva data d’adquisició és la de la realització de l’operació.

1.7. En aquest sentit, el Departament de Tributs i de Fronteres va emetre Consulta Tributària Vinculant número CV0177-2020, en data 10 de març del 2020, manifestant el següent criteri:

(i) Que en la mesura que la societat X adquireix participacions de la societat C, que li permeten obtenir la majoria dels drets de vot de la mateixa societat, que l’entitat beneficiària de les aportacions és resident fiscal a Andorra i que com a conseqüència d’aquesta aportació a les persones consultants se li atribuiran participacions en el capital social de la societat andorrana, l’operació tindrà la consideració d’operació de bescanvi als efectes del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.

(ii) Que la Societat X podria optar per la renuncia a l’aplicació Règim Fiscal de les Operacions de Reorganització Empresarial, tenint en compte que la figura del Trust no es preveu a l’ordenament jurídic andorrà i es considera transparent com si no s’hagués constituït i segons els preceptes establerts al Decret legislatiu de publicació del Text Refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de Règim Fiscal de les Operacions de Reorganització Empresarial li resulten d’aplicació (d’ara en endavant, TRLRFORE)

(iii) Que en el supòsit de renúncia a l’aplicació Règim Fiscal de les Operacions de Reorganització Empresarial, el valor fiscal de les accions rebudes per la Societat X com a conseqüència del bescanvi de valors, es correspondria amb el valor de mercat de les accions de la societat C en el moment de l’adquisició no dinerària;

(iv) Que en el supòsit de renúncia a l’aplicació Règim Fiscal de les Operacions de Reorganització Empresarial, les participacions rebudes com a resultat de l’operació es valoraran fiscalment amb el valor de mercat que les mateixes participacions tinguessin en el moment de efectuar l’operació de bescanvi. Aquesta valoració és la que es tindrà en compte com a valor d’adquisició per a una posterior transmissió;

(v) Que en conseqüència, el bescanvi de valors dona lloc a un guany o una pèrdua patrimonial en seu dels aportants que es computa la diferència entre el valor normal de mercat de les participacions rebudes i el valor d’adquisició de la participació entregada. Aquest guany podria estar exempt de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques sí es compleixen les condicions establertes a l’article 5k de la Llei de l’impost. Altrament, en seu dels consultants, les participacions rebudes com a resultat de l’operació es valoraran fiscalment amb el valor de mercat que les mateixes participacions tinguessin en el moment de efectuar l’operació de bescanvi. Aquesta valoració és la que es tindrà en compte com a valor d’adquisició per a una posterior transmissió;

(vi) Pel que fa a la valoració de les participacions rebudes per la Societat X, es valoraran pel seu valor normal de mercat a la data de realització del bescanvi de valors i la seva data d’adquisició és la de la realització de l’operació.

1.8. En base a l’exposat anteriorment, atès que en el moment de l’aportació de les accions de la societat C a la Societat X el valor normal de mercat de les accions de la societat C estaria composat en gran mesura per resultats positius generats amb anterioritat a la data de l’aportació no dinerària, la Societat X, es planteja si d’acord amb l’establert al Decret del 15-02-2012 pel qual s’aprova la modificació del Pla General de Comptabilitat, els dividends distribuïts que procedeixen inequívocament de resultats generats amb anterioritat a la data d’adquisició de les accions de la societat C per part de la Societat X, perquè s’han distribuït imports superiors als beneficis generats per la participada des de l’adquisició, no s’hauran de reconèixer com a ingressos, i per tant minoren el valor comptable de la inversió en seu en la societat C.

1.9. En aquest sentit i als efectes comptables, la societat X no reconeixeria cap ingrés, sinó que hauria de minorar el valor comptable de la inversió, per la part dels dividends que procedeixin inequívocament de resultats generats amb anterioritat a l’operació de bescanvi de valors, i per tant, no tindrien efectes en la base de tributació de la Societat X atès que els dividends distribuïts amb anterioritat a la data del bescanvi de valors, no tenen la condició d’ingrés a efectes comptables i tampoc tenen aquesta condició als efectes de l’Impost sobre Societats, sinó que minorarien el valor de la participació.

2. QUALIFICACIÓ JURÍDICA

Impost sobre Societats: Tributació dels dividends percebuts d’una societat participada si els dividends distribuïts procedeixen inequívocament de resultats generats amb anterioritat a la data d’adquisició perquè s’han distribuït imports superiors als beneficis generats per la participada des de l’adquisició de la participació.

2.1.1.L’article 9 del TRLIS, relatiu al concepte i determinació de la base de tributació, estableix el següent:

“1. La base de tributació està constituïda per l’import de la renda en el període impositiu.

2. La base de tributació es determina pel mètode de determinació directa i, subsidiàriament, pel mètode de determinació indirecta, d’acord amb el que disposa, en aquest últim cas, l’article 43 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari.

3. En el mètode de determinació directa, la base de tributació es calcula corregint el resultat comptable, determinat d’acord amb les normes que preveu la Llei 30/2007, del 20 de desembre, de la comptabilitat dels empresaris i el Pla general de comptabilitat, amb l’aplicació dels preceptes que estableix el capítol IV d’aquesta Llei, sense perjudici del que estableix l’article 26.”


2.1.2.Així mateix, el punt IV de la secció primera del Decret del 15-02-2012 pel qual s’aprova la modificació del Pla General de Comptabilitat (d’ara en endavant, el PGC) relatiu a Actius financers, estableix al paràgraf tercer, d’interessos i dividends rebuts d’actius financers, el següent:

“si els dividends distribuïts procedeixen inequívocament de resultats generats amb anterioritat a la data d’adquisició perquè s’han distribuït imports superiors als beneficis generats per la participada des de l’adquisició, no s’han de reconèixer com a ingressos, i minoren el valor comptable de la inversió:”


2.1.3.D’altra banda, l’article 1 del TRLRFORE estableix el següent:

Article 1. Finalitat i àmbit d’aplicació

1. Aquesta Llei estableix el règim fiscal aplicable a les operacions de fusió, escissió, aportació no dinerària de branca d’activitat, aportació no dinerària d’altres actius, bescanvis de valors i devolució d’actius, llevat que es renunciï a aplicar-lo, en la forma prevista en la mateixa Llei.

2. Les disposicions de la Llei seran aplicables, amb els requisits i condicions previstos en la mateixa Llei, a les operacions referides a l’apartat anterior, quan les duguin a terme entitats residents al Principat d’Andorra o quan hi intervinguin persones físiques o entitats residents al Principat d’Andorra o no residents en els supòsits previstos en aquesta Llei.”


2.1.4.L’apartat cinquè de l’article 2 del TRLRFORE estableix el següent:

Article 2. Definicions

5. Als efectes d’aquesta Llei, té la consideració d’operació de bescanvi de valors l’operació per la qual una entitat adquireix una participació en el capital social d’una altra entitat que li permet obtenir la majoria de drets de vot d’aquesta altra entitat o, si ja disposa de la majoria referida, adquirir-ne una major participació, mitjançant l’atribució als socis de l’altra entitat, a canvi dels seus valors, de valors representatius del capital social de la primera entitat, atenent una norma proporcional, i, si escau, d’una compensació en diners que no superi el 10% del valor nominal o, a falta del valor nominal, d’un valor equivalent al nominal dels valors que es dedueixi de la seva comptabilitat.”


2.1.5. L’article 8 del TRLRFORE estableix el següent:

Article 8. Règim fiscal del bescanvi de valors

1. No s’han d’integrar en la base de tributació de l’impost sobre societats, de l’impost sobre la renda de les persones físiques o de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals les rendes que es posin de manifest com a conseqüència de les operacions de bescanvi de valors quan els socis que realitzin el bescanvi rebin valors representatius del capital social d’una entitat resident fiscal al Principat d’Andorra.

No obstant això, cadascun dels socis que efectuïn el bescanvi de valors pot optar per integrar a la base de tributació de l’impost que sigui aplicable la totalitat de les rendes obtingudes com a conseqüència de l’operació, sense que aquesta opció impliqui la renúncia a l’aplicació del règim previst en aquesta Llei a l’operació.

2. Llevat que hagin optat per la integració de les rendes en els termes previstos al segon paràgraf de l’apartat anterior, les accions o participacions rebudes pels socis com a conseqüència de les operacions de bescanvi de valors es valoren, als efectes de l’impost sobre societats, l’impost sobre la renda de les persones físiques o l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, pel valor fiscal que tenien les accions o participacions entregades abans de l’operació, i les accions o participacions rebudes conserven la data d’adquisició de les entregades.

3. Les accions o participacions rebudes per l’entitat que realitza el bescanvi es valoren, als efectes de l’impost sobre societats, pel mateix valor fiscal que tenien a la seu dels socis que realitzen l’aportació, mantenint-se igualment la mateixa data d’adquisició.

No obstant això, en cas que les rendes obtingudes pels socis no hagin estat subjectes a tributació al Principat d’Andorra o en cas que els socis hagin exercit l’opció prevista al segon paràgraf de l’apartat 1 anterior, les accions o participacions rebudes es valoren pel seu valor normal de mercat a la data de realització del bescanvi de valors i la seva data d’adquisició és la de la realització de l’operació.”


2.1.6. L’apartat primer de l’article 15 del TRLRFORE estableix el següent:

Article 15. Aplicació del règim

1. El règim fiscal previst en aquesta Llei serà aplicable a les operacions que compleixin les definicions previstes a l’article 2, excepte que expressament s’opti per la renúncia a l’aplicació mitjançant la comunicació a què es refereix l’article 16.”


2.1.7.D’altra banda, la consulta vinculant emesa pel Departament de Tributs i de Fronteres en data 10 de març del 2020 disposa:

“en la mesura que l’entitat adquireix participacions d’una societat que li permeten obtenir la majoria dels drets de vot de la mateixa societat, que l’entitat beneficiària de les aportacions és resident fiscal a Andorra i que com a conseqüència d’aquesta aportació a les persones consultants se li atribuiran participacions en el capital social de la societat andorrana, l’operació tindrà la consideració de bescanvi als efectes del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.

(...)

Pel que fa a la valoració de les participacions rebudes per la societat andorrana, es valoraran pel seu valor normal de mercat a la data de realització del bescanvi de valors i la seva data d’adquisició és la de la realització de l’operació.


2.1.8.La Consulta Vinculant número CV0146-2019, del 8 de març del 2019, del Departament de Tributs i de Fronteres estableix que:

“S’ha de considerar si la figura del trust resulta compatible amb els principis del dret civil andorrà. En relació amb aquest aspecte, l’ordenament jurídic del Principat d’Andorra no té en compte la institució del trust; aleshores, a efectes fiscals aquesta figura es considerarà transparent, és a dir, com a no constituïda


De manera que les relacions jurídiques regulades per la mateixa figura no tindran efectes. Per tant, l’atribució de la titularitat dels béns a efectes fiscals correspondrà al settlor o bé al beneficiari. Aquest criteri va ser manifestat mitjançant el Comunicat del tècnic del 25-11-2015 sobre la tributació en l’impost sobre la renda de les persones físiques de les rendes obtingudes a través de trusts i fundacions de dret estranger, emès pel Departament de Tributs i de Fronteres. El comunicat en qüestió, a l’apartat b, referent a les regles de tributació, expressa que:

“b) Regles de tributació

[...]”

En primer lloc, resulta clar que en cap supòsit es podrà entendre que el trustee (en la seva condició de tal) gaudeixi d’una posició equiparable a la del titular dels béns, en la mesura que es tracta d’un gestor dels mateixos béns, el qual, en virtut d’una obligació contractual, assumeix aquest deure de gestió en el marc (més o menys ampli) de les instruccions rebudes, però sempre en benefici i interès d’una altra persona (és a dir, el beneficiari).

Per tant, l’atribució de la titularitat dels béns a efectes fiscals i, com a conseqüència, de les rendes que es puguin generar, s’haurà de fer, bé al settlor o bé al beneficiari, en funció de les característiques específiques del trust en qüestió.

En termes generals, s’ha de concloure que, atès que el trust com a tal i els seus efectes jurídics no es reconeixen des de la perspectiva del dret andorrà, com a regla general es considerarà que el settlor reté la titularitat dels béns a efectes fiscals i, per tant, serà considerat l’obligat tributari en relació amb les rendes generades pels béns integrants del patrimoni del trust.

[...]”


En conseqüència, en el cas en qüestió, en què el consultant ha sigut el setllor i al mateix temps el beneficiari dels trusts als quals es van transferir les accions, als efectes de l’impost sobre la renda de les persones físiques, s’entendrà que el consultant ha sigut propietari de les accions des del moment que es va constituir la societat l’any 2012.

2.1.9.En aquest mateix sentit resol la Consulta Vinculant número CV 0177-2020, del 10 de març del 2020, emesa pel Departament de Tributs i de Fronteres:

“l’ordenament jurídic del Principat d’Andorra no té en compte la institució del trust; aleshores, a efectes fiscals aquesta figura es considerarà transparent, és a dir, com a no constituïda. De manera que les relacions jurídiques regulades per la mateixa figura no tindran efectes”


2.1.10.D’altra banda, les Administracions Tributàries de països veïns, com per exemple la “Dirección General de Tributos Española” que resol qüestions plantejades pels contribuents amb efectes vinculants, va emetre un criteri vinculant en la Consulta Vinculant V1855-14, respecte al règim de tributació aplicable als dividends que percebi una societat matriu espanyola de la seva filial francesa si els percep en termini inferior a un any des de la data de l’adquisició de la totalitat de les participacions.

En aquest sentit, es reprodueix parcialment a continuació, la Consulta Vinculant V1855-14:

“El artículo 10.3 del texto refundido de la Ley del Impuesto sobre Sociedades (TRLIS), aprobado por el Real Decreto Legislativo 4/2004, de 5 de marzo, establece que "en el método de estimación directa, la base imponible se calculará, corrigiendo, mediante la aplicación de los preceptos establecidos en esta ley, el resultado contable determinado de acuerdo con las normas previstas en el Código de Comercio, en las demás leyes relativas a dicha determinación y en las disposiciones que se dicten en desarrollo de las citadas normas".

Desde un punto de vista contable, el Plan General de Contabilidad, aprobado por el Real Decreto 1514/2007, de 16 de noviembre, en su segunda parte, en la norma de registro y valoración 9ª, instrumentos financieros, en relación con los intereses y dividendos recibidos de activos financieros, establece que "asimismo, si los dividendos distribuidos proceden inequívocamente de resultados generados con anterioridad a la fecha de adquisición porque se hayan distribuido importes superiores a los beneficios generados por la participada desde la adquisición, no se reconocerán como ingresos, y minorarán el valor contable de la inversión".

En el caso planteado en el escrito de la consulta se manifiesta que se procederá a distribuir las reservas generadas por la entidad francesa con anterioridad a la fecha de adquisición de la participación por parte de la consultante, a efectos contables, la entidad consultante, no reconocerá ingreso alguno sino que minorará el valor contable de la inversión por la parte del dividendo que procede inequívocamente de resultados generados con anterioridad a la aportación.

Por tanto, las reservas distribuidas correspondientes a los beneficios de ejercicios anteriores, no tendrán efectos en la base imponible por cuanto no tienen la condición de ingreso a efectos contables y por tanto, tampoco tienen esta condición a efectos del Impuesto sobre Sociedades, sino que tienen la condición de menor valor de la participación.”


2.1.11.Amb el mateix criteri va resoldre la “Dirección General de Tributos Española” la Consulta Vinculant V2035-15, on els consultants manifestaven el seu interès en constituir una societat holding, mitjançant l’aportació de les accions de l’entitat consultant a una entitat de nova constitució i com a contraprestació els socis aportants rebrien participacions de la nova entitat. Es reprodueix parcialment a continuació, la Consulta Vinculant V2035-15, a continuació:

“En relación con los dividendos, desde un punto de vista contable, el Plan General de Contabilidad, aprobado por el Real Decreto 1514/2007, de 16 de noviembre, en su segunda parte, en la norma de registro y valoración 9ª, instrumentos financieros, en relación con los intereses y dividendos recibidos de activos financieros, establece que "asimismo, si los dividendos distribuidos proceden inequívocamente de resultados generados con anterioridad a la fecha de adquisición porque se hayan distribuido importes superiores a los beneficios generados por la participada desde la adquisición, no se reconocerán como ingresos, y minorarán el valor contable de la inversión".

En consecuencia, en el caso de que la entidad consultante distribuya un dividendo, a efectos contables, la sociedad holding reconocerá un ingreso por la parte del dividendo que procede de resultados generados a partir de la fecha de adquisición de las participaciones (fecha del canje de valores), mientras que por la parte que procede inequívocamente de resultados generados con anterioridad a la aportación, no reconocerá ingreso alguno sino que minorará el valor contable de la inversión.”


QÜESTIÓ PLANTEJADA

Per tot l’anterior, es sol·licita a l’Administració Tributària que, a la vista de quant s’ha exposat anteriorment i atès l’establert a l’article 65 del TRLBOT, evacuí criteri vinculant sobre la següent qüestió:

1. Confirmació, tal i com es proposa, que els dividends que procedeixin inequívocament de resultats generats amb anterioritat a l’operació de bescanvi de valors, no tindran efectes en la base de tributació de la societat X, atès que els dividends distribuïts amb anterioritat a la data de l’aportació de les accions de la societat C, no tenen la consideració d’ingrés a efectes comptables i tampoc tenen aquesta condició als efectes de l’Impost sobre Societats, sinó minoraran el valor d’adquisició de la participació.

Resposta

En primer lloc, sobre la consulta presentada pel mateix consultant que mencioneu en el vostre escrit i resolta pel Departament de Tributs i de Fronteres en data 10 de març del 2020, tot i que a la resposta es va expressar que a efectes fiscals la figura del trust es considerarà transparent, és a dir, com a no constituïda, a la mateixa resposta també es va manifestar el següent: “[...] Tenint en compte l’especial naturalesa d’aquesta figura i l’escassa informació proporcionada a la consulta en relació amb les seves característiques, no és possible efectuar una resposta precisa a les qüestions relacionades amb aquest tipus de contracte [...].”

D’altra banda, per determinar si els dividends que procedeixin de resultats generats amb anterioritat a l’operació de bescanvi de valors s’han d’integrar a la base de tributació de l’impost sobre societats, s’ha de tenir en compte el que estableix el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats a l’article 9. Concretament, l’apartat 3 de l’article en qüestió disposa el següent: “En el mètode de determinació directa, la base de tributació es calcula corregint el resultat comptable, determinat d’acord amb les normes que preveu la Llei 30/2007, del 20 de desembre, de la comptabilitat dels empresaris i el Pla general de comptabilitat, amb l’aplicació dels preceptes que estableix el capítol IV d’aquesta Llei, sense perjudici del que estableix l’article 26.” Altrament, la mateixa norma, a l’article 19.1, quant a la imputació dels ingressos, preveu el següent: “Els ingressos i les despeses s’imputen en el període impositiu en què es meritin, d’acord amb les regles que estableix el Pla general de comptabilitat, atenent el corrent real de béns i serveis que aquells ingressos i despeses representen, amb independència del moment en què es produeixi el corrent monetari o financer, respectant l’adequada correlació entre els uns i els altres.”

Consegüentment, si a efectes comptables els dividends distribuïts que procedeixen inequívocament de resultats generats amb anterioritat a la data d’adquisició perquè s’han distribuït imports superiors als beneficis generats per la societat participada des de l’adquisició no s’han de reconèixer com a ingressos, i minoren el valor comptable de la inversió, aquests dividends no s’hauran d’integrar a la base de tributació de l’impost sobre societats i es minorarà l’import corresponent a la inversió. No obstant això, perquè no tinguin la consideració d’ingressos, esdevé essencial poder acreditar de forma fefaent la circumstància esmentada a la normativa comptable.