Resum: Es desestima l’al·legació de la part recurrent i es confirma la validesa de la resolució tardana de la Comissió Tècnica Tributària. La pròrroga del termini legal per resoldre el recurs administratiu no comporta la nul·litat de l’acte, -no es troba en els supòsits que preveu l’
article 48 del Codi de l’Administració-; ni la seva anul·labilitat, -la naturalesa del termini no ho imposa-. El silenci administratiu és una ficció legal amb finalitat exclusivament processal que permet als interessats interposar el corresponent recurs (STS 20-2020), no significa que l’òrgan administratiu estigui vinculat pel sentit negatiu del silenci.
El sistema d’estimació indirecta de la base de tributació només procedeix en el cas d’inexistència de dades, i no es aplicable en aquest cas, en què es disposava de dades facilitades per la part recurrent i la CASS.
El tipus superreduït del 0% s’aplica a l’acte mèdic considerat en la seva globalitat, amb independència que la CASS només en reembossi una part. La resolució impugnada és ajustada a dret, doncs la liquidació té en compte l’import total dels actes mèdics, i no només la part a càrrec de la CASS.
La part recurrent ha comès una infracció de defraudació al existir una actuació culposa que comporta un perjudici econòmic per a l’Administració. Les discrepàncies entre la xifra de negoci i els imports facturats per la part recurrent, i la omissió del registre individualitzat de cada factura, determina que la infracció hagi de ser qualificada com a molt greu.
Resolució: Confirma la sentència recorreguda (Tribunal de Batlles 31 d’octubre 2019) i desestima el recurs d’apel·lació presentat per la part recurrent.
Aquesta valoració no ofereix consells específics per a situacions determinades i concretes. Demaneu assessorament jurídic abans d’entaular accions concretes, en vista de les circumstàncies de cada assumpte.