Consulta vinculant en relació amb la determinació del valor a la duana i de la base de tributació en les importacions de mercaderia.
| Número de consulta |
CV0191-2020 |
| Data d’emissió |
13/10/2020 |
| Normativa |
· Llei 5/2004, del 14 d'abril, del Codi de Duana · Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte |
ANTECEDENTS
La societat consultant,
EXPOSA
Que, d’acord amb el que disposen l’article 65 de la Llei 21/2014 de Bases de l’Ordenament Tributari de 16 d’Octubre de 2014 i l’article 25 del Reglament, de l’11 de febrer del 2015, d’aplicació dels tributs, interessa formular la següent Consulta Tributària:
ANTECEDENTS I CIRCUMSTANCIES DETALLADES DEL CAS
La consultant és franquiciada del grup d’empreses A i comercialitza productes de la marca X.
El tractament duaner de mercaderies de la marca X a Andorra s’ha realitzat des d’Andorra mitjançant la societat consultant. Els productes que es venen a les botigues s’importen d’Espanya ja que no hi ha capacitats de producció locals a Andorra.
Pel que fa als plans de desenvolupament de comerç electrònic, l’empresa realitza anàlisis dels esquemes d’entrega de mercaderies òptimes en termes d’economia i logística per al client final.
Antecedents generals:
La consultant vol iniciar una activitat de comerç electrònic a Andorra que li permeti proporcionar ràpidament una gran varietat d’articles de roba, calçat i accessoris als clients del país. La idea bàsica és permetre als clients locals fer una comanda amb la consultant mitjançant la pàgina web de venda de la marca X.
La importació a Andorra es realitzarà en nom de de la consultant com a importació comercial per a tots els efectes i propòsits, sense demanda d’alleugeriment fiscal o reglamentari en relació a una importació personal.
La idea d’aquesta activitat de comerç electrònic és establir la capacitat d’oferir al consumidor local una varietat de productes d’acord amb les necessitats del mercat. L’activitat de comerç permet a l’importador reaccionar ràpidament a les exigències del mercat, reflectir les necessitats del consumidor i proporcionar productes al client en funció de les seves preferències, amb servei local a Andorra. El comprador compra els productes de la consultant a Andorra en lloc de comprar directament a un proveïdor estranger.
La informació que busca aquesta sol·licitud es refereix al valor de la mercaderia a efectes duaners i de l’Impost General Indirecte (IGI).
Com funciona d’activitat comercial en termes generals:
El comprador (consumidor) fa una comanda en una pàgina web de comerç electrònic.
Després de realitzar la comanda a la pàgina web de la marca X, el proveïdor estranger prepara els productes encomanats i els envia a l’entitat andorrana.
Al cap d’uns dies, durant l’arribada del producte encarregat a Andorra, la consultant genera una fitxa d’importació en nom propi, realitza totes les tramitacions prop de l’Administració duanera, pagant tots els tributs d’importació que s’apliquen i complint amb les obligacions legals en relació a la importació, i l’envia al comprador.
L’acord de comerç electrònic amb l’usuari final indica de manera clara i expressa que la transacció s’efectua entre el comprador i la consultant, és a dir: el compromís comercial, legal i financer està directament entre el comprador i la consultant amb l’ajuda de la pàgina web del grup corporatiu abans esmentat.
Procés de compra:
La consultant compra les mercaderies del proveïdor i les ven al comprador local. El procés es realitza de la manera següent: El comprador realitza la compra a la pàgina web de comerç electrònic a través del qual el comprador compra les mercaderies de la consultant. Immediatament després que el comprador realitzi la comanda amb la pàgina web de la marca X, la consultant realitza una comanda prop del proveïdor estranger, que significa: la consultant compra les mercaderies del proveïdor estranger.
Quan es realitza la comanda, no hi ha connexió entre el proveïdor i el comprador. El comprador realitza una comanda amb la pàgina web de la marca X i la consultant al seu torn gestiona les seves comandes respecte al proveïdor.
Durant l’etapa de compra, no hi ha connexió entre el proveïdor i el comprador. Hi ha una connexió contractual entre la consultant (que ven els productes al comprador) i el comprador. El proveïdor no és part del compromís contractual entre la consultant i el comprador.
Pagament:
No hi ha cap connexió entre el proveïdor i el comprador. El comprador paga la consultant els productes segons el preu acordat entre ell i el comprador.
Enviament de la mercaderia:
Aquí, a més, no hi ha connexió entre el comprador i el proveïdor. El comprador rep els productes de la consultant mitjançant un enviament nacional (dins del país). Missatgeria i empreses de transport del mercat local del país es veuran atrets per aquest tipus de serveis. Tots els honoraris i despeses generats per aquests seran pagats localment per la consultant segons el contracte de serveis que definirà amb cada proveïdor.
Tot el procés de gestió de comandes de les comandes entre la consultant i el comprador respon a la normativa andorrana aplicable a la consultant.
Enviament i logística:
El proveïdor estranger envasa els productes en envasos al detall per a diversos compradors, a nom d’aquests, reuneix tots aquests paquets en un gran contenidor per a l’engròs i els envia a la societat consultant. Tots els paquets inclouran les dades mínimes requerides del client final (nom, adreça de lliurament, etc.). A més, cada paquet contindrà, si cal, les etiquetes i codis de barres necessaris per als missatgers encarregats del darrer resultat del missatge provenint dels nostres sistemes d’integració informàtica.
La consultant després de completar els procediments de tramitació duanera, inclòs el compliment dels requisits legals d’importació, desempaqueta els paquets a l’engròs i envia els productes mitjançant transport i missatgeria atrets pels serveis de lliurament a domicili al client final en els seus envasos al detall.
MANIFESTACIÓ EXPRESSA
Es manifesta expressament que, al moment de presentació de la present consulta, la consultant no té coneixement de que s’estigui tramitant un procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que li correspongui al cas aquí plantejat.
QÜESTIÓ PLANTEJADA
Agrairem la vostra confirmació que:
El valor, a efectes duaners i d’IGI, de la mercaderia importada és el preu que paga la consultant per aquestes mercaderies, embalatge inclòs, al seu proveïdor i no el preu que el comprador paga a la consultant per les mercaderies que el comprador adquirirà a través de la pàgina web de referència.
Resposta
Amb referència a la vostra qüestió, en tractar-se d’una importació de mercaderia són aplicables les disposicions previstes a la Llei 5/2004, del 14 d'abril, del Codi de Duana i al Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.
En primer lloc, quant al valor a la Duana de les mercaderies importades, la Llei 5/2004, del 14 d'abril, del Codi de Duana, a l’article 39, estableix el següent:
“
Article 39
1. El valor a la Duana de les mercaderies importades és el valor transaccional, és a dir, el preu efectivament pagat o que s'ha de pagar per les mercaderies quan es venen per a l'exportació amb destinació al territori duaner del Principat d'Andorra, si escau, després de l'ajustament realitzat de conformitat amb els
articles 42 i 43, en la mesura que:
a) no existeixin altres restriccions referents a la cessió o a la utilització de les mercaderies per part del comprador, que no siguin les que: imposa o exigeix la legislació vigent al Principat d'Andorra, limiten la zona geogràfica en la qual es poden tornar a vendre les mercaderies, o no afecten substancialment el valor de les mercaderies;
b) la venda o el preu no estigui subordinat a condicions o a prestacions el valor de les quals no es pot determinar pel que fa a les mercaderies a avaluar;
c) cap part del producte de qualsevol revenda, cessió o utilització ulterior de les mercaderies per part del comprador no torni directament o indirectament al venedor, llevat que es pugui operar un ajustament apropiat en virtut de l'
article 42, i,
d) que el comprador i el venedor no estiguin vinculats i, si ho estan, que el valor transaccional sigui acceptable als efectes duaners, en virtut de l'apartat 2.”
D’altra banda, per determinar el valor a la Duana de les mercaderies importades, cal fer una referència especial a l’article 42 de la mateixa Llei. L’article en qüestió preveu quins elements s’hi afegeixen en la mesura que el comprador els sufraga, però que no s’han inclòs en el preu efectivament pagat o a pagar per les mercaderies:
“
Article 42
1. Per determinar el valor a la Duana mitjançant aplicació de l'
article 39, s'afegeix al preu efectivament pagat o a pagar per les mercaderies importades:
a) els elements següents, en la mesura que el comprador els sufraga però que no s'han inclòs en el preu efectivament pagat o a pagar per les mercaderies;
i) comissió i despeses de corretatge, exceptuant-ne les comissions de compra;
ii) cost dels continents tractats, als efectes duaners, com a part de la mercaderia;
iii) cost de l'embalatge, inclosos tant la mà d'obra com el material;
[...]”
D’acord amb aquests preceptes, el valor a la Duana de les mercaderies importades es determinarà tenint en compte el preu efectivament pagat o que ha de pagar el consultant per les mercaderies importades addicionant a aquest preu els elements previstos a l’article 42 que ha de sufragar el consultant i que no s’han inclòs en el preu. Així mateix, a la consulta no es menciona si existeix una vinculació entre el consultant i el proveïdor estranger. En el cas que es doni aquesta vinculació, sobre el valor transaccional s’haurà de tenir en consideració el que disposa l’apartat 2 de l’article 39.
Pel que fa a l’impost general indirecte, en relació amb el fet generador, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 11 preveu el següent: “Les importacions de béns estan subjectes a l’impost, amb independència de la finalitat a la qual es destinin i la condició de l’importador.” La mateixa Llei, a l’article 12.1, estableix que té la consideració d’importació: “L’entrada de béns en el territori andorrà procedents d’un altre Estat o territori.” En conseqüència, amb independència que una vegada en territori andorrà es produeixi un altre fet generador per un lliurament de béns, en el cas en qüestió s’ha de determinar quina serà la base de tributació de la importació. En relació amb això, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 51.1 disposa el següent:
“Article 51. Base de tributació de les importacions
1. Regla general
En les operacions d’importació, la base de tributació és la que resulti d’addicionar els conceptes següents al valor a la Duana, quan no hi estiguin inclosos:
a) Els tributs, els drets, les exaccions i els altres gravàmens que es meritin fora de l’àmbit territorial de l’impost, així com els que es meritin amb motiu de la importació, amb excepció del mateix impost general indirecte.
b) Les despeses accessòries, les de comissions, embalatges, transports i assegurances que es produeixin fins al lloc de destinació dels béns a l’interior del Principat d’Andorra.”
Per tant, la base de tributació de l’impost general indirecte corresponent a la importació de la mercaderia es determinarà addicionant al valor a la Duana els conceptes esmentats en els apartat a i b sempre que no hi estiguin inclosos. Això, amb independència de la base de tributació que puguin tenir els lliuraments de béns que s’efectuïn en territori andorrà.