Consulta vinculant en relació amb les normes de localització aplicables als serveis prestats mitjançant un satèl·lit i sobre el lloc on s’entén realitzat el lliurament d’un satèl·lit.
| Número de consulta |
CV0194-2020 |
| Data d’emissió |
14/12/2020 |
| Normativa |
Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte |
ANTECEDENTS
El sotasignat, administrador únic de la societat consultant, compareix en la representació que ostenta davant la direcció de tributs i fronteres del Ministeri de Finances d’Andorra i, respectuosament, d’acord amb l’article 65 del Text refós de la Llei 21/2014, de 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, en la representació que ostenta, formula:
La present consulta tributària amb efectes vinculants, efectuant prèviament la següent,
MANIFESTACIÓ EXPRESSA:
Conforme que a la data de presentació de la present consulta no s’està tramitant cap procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que correspongui al que es planteja en la mateixa, la quina es formula arregladament als següents:
1.- ANTECEDENTS:
La societat consultant és una entitat resident fiscal a Andorra.
El seu objecte social és, en entre altres activitats, el llançament i venda d’aparells de telecomunicació i de satèl·lits.
2.- NORMATIVA APLICABLE A L’OBJECTE DE LA CONSULTA
- Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte (i successives modificacions, en endavant LIGI).
- Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari (i successives modificacions, en endavant LBOT).
- Decret de l’11-02-2015 pel qual s’aprova el Reglament d’aplicació dels tributs.
3.- CIRCUMSTÀNCIES DEL CAS:
En consonància amb els antecedents exposats, l’entitat consultant explotarà un satèl·lit de telecomunicacions geostacionari, situat a l’espai exterior, tan bon punt sigui autoritzada.
Aquesta activitat consistirà, fonamentalment, en facilitar a entitats no residents, les utilitats en matèria de telecomunicacions que permet un satèl·lit. El que es coneix com arrendament de capacitat satèl·lit per tal que el client tercer, empresari no resident i no establert al Principat, utilitzi dit aparell per a les finalitats legals que necessiti (telecomunicacions, transmissions de dades, etc.).
A tal efecte, l’entitat consultant es planteja adquirir en propietat un satèl·lit ja situat a l’espai exterior a una entitat no resident fiscal a Andorra o, en el seu cas, arrendar-lo mitjançant un contracte de llarga durada (durant la vida útil del satèl·lit).
Pel que respecta a l’arrendament de la capacitat del satèl·lit a un tercer, l’entitat consultant entén que, a efectes d’IGI, es tracta d’una prestació de serveis assimilable a un arrendament art. 9.2.b LIGI).
Atès que el destinatari de la presentació està situat fora del territori d’aplicació de l’IGI, i és un empresari o professional, d’acord amb la regla general de localització de l’article 43.1 LIGI, entenem que no s’entén com una prestació de serveis realitzada en territori andorrà, el que determina la no subjecció a l’IGI de la mateixa.
A major abundament, entenem que no és d’aplicació l’excepció a la regla general prevista a l’article 43.2 LIGI, per quan el client és un empresari i no un particular, que és la categoria destinatària de tal article.
En tot cas entenem que el que cal tenir present per arribar a aquestes conclusions és que el destinatari no està radicat al Principat, i el bé generador de les rendes amb què es retribueix la prestació tampoc.
D’altra banda, pel que respecta a l’adquisició o l’arrendament del satèl·lit, entenem que tampoc no és una operació efectuada al Principat.
Així, si s’optés per l’adquisició, el satèl·lit no es troba al Principat, com hem dit, de forma que és un bé moble que es lliura o es posa a disposició de l’entitat consultant, fora del territori d’aplicació de l’IGI, d’acord amb l’article 42 LIGI.
I si s’optés per l’arrendament a una empresa no resident, ni establerta al Principat, es tracta d’una prestació de serveis efectuada per una entitat no establerta, quin destinatari és un empresari establert. Alhora, l’actiu generador de les rendes, tampoc es trobaria en el territori d’aplicació de l’impost.
En tot cas, cal posar de manifest que no pot existir una territorialitat o jurisdicció de cap Estat en l’espai exterior. Alhora, els satèl·lits, quan acaben la seva vida útil, no poden tornar a travessar l’atmosfera terrestre, de forma que no poden tornar a cap territori o Estat.
El consultant segons requeriment del Departament de Tributs i de Fronteres, amplia la informació relacionada amb la qüestió plantejada i exposa el següent:
1. Respecte al període impositiu que fa referència la consulta, és per al present exercici 2020 i els següents. Més en concret, a aplicar al trimestre en què s’emeti la resposta a la mateixa i següents, sempre que no hagi variat de forma significativa la normativa aplicable.
2. Respecte a la precisió de la prestació dels serveis que efectuarà la consultant, és convenient fer una breu contextualització.
Com se sap, la societat actual depèn cada vegada més dels satèl·lits en òrbita geostacionària, ja sigui per a la transmissió de televisió, comunicacions civils o militars, predicció del temps, etc. Aquests satèl·lits són molt sofisticats i costen diversos centenars de milions d’euros. Des de l’escorça terrestre, s’envien amb coets a una altitud d’uns 36.000 km, tenint una vida típica de 15 anys, abans de ser enviats a una altra òrbita del cementiri, uns pocs centenars de km per sobre de l’òrbita geostacionària.
Per tant, atesa la distància entre el satèl·lit i els centres operacionals a la Terra, no és possible intervenir sobre el satèl·lit durant aquests 15 anys en cas d’imprevistos en el moment de la construcció. Aquests imprevistos poden ser, entre altres, una avaria que redueixi la capacitat del satèl·lit, el retard en el llançament d’un nou satèl·lit o una obligació reguladora de mantenir els drets de la posició orbital, que impossibilitin finalment de satisfer noves necessitats en termes de capacitat o bona cobertura.
Per tant, apareix una necessitat per a satèl·lits d’una capacitat inferior i molt flexibles per cobrir aquestes necessitats específiques i sovint temporals que es poden presentar.
Feta aquesta introducció, cal dir que els serveis de la consultant són una solució a aquestes necessitats temporals de capacitat molt flexible en òrbita geostacionària. Per tant, es tracta de llogar un satèl·lit de la consultant a un client que tingui un problema (vegi’s l’enumeració de problemes anteriors). Així, el satèl·lit de la consultant es traslladarà a la ubicació del client i es configurarà per substituir en els millors terminis el satèl·lit defectuós o per afegir capacitat a l’existent, a mode de suport. El satèl·lit de la consultant romandrà al seu lloc fins que es trobi una solució a llarg termini (com ara l’arribada d’un nou satèl·lit que substitueixi de forma definitiva el defectuós).
A nivell tècnic, el satèl·lit es compon de dues parts: la plataforma i la càrrega útil. La plataforma és l’estructura que manté el satèl·lit en la seva posició, que proporciona electricitat, etc. i la càrrega útil proporciona els serveis de telecomunicacions (antenes, radars, càmeres, components electrònics, sensors, etc.). La consultant conserva el control de la plataforma i configura la càrrega útil per adaptar-se a les necessitats del client. El client pot utilitzar la càrrega útil per a les seves necessitats.
El control pel satèl·lit es subcontracta per compte del client final i la consultant dona instruccions al subcontractista.
Un exemple pràctic de la prestació de la consultant podria ser la substitució d’un satèl·lit trencat. Suposem que un operador té un satèl·lit Sat-1 fora de servei i, per tant, ja no pot proporcionar serveis de comunicacions ni televisió als seus clients. L’operador es posa en contacte amb la consultant per obtenir el servei de substitució pendent de construir un nou satèl·lit Sat 2 (aproximadament 2 anys).
Després de l’acord, la consultant trasllada un satèl·lit al lloc on es trobava el satèl·lit Sat-1 i configura la càrrega útil perquè s’assembli a les característiques de Sat-1. L’operador pot tornar a proporcionar serveis als seus clients fins que arribi el nou satèl·lit. Al final de la seva missió, el satèl·lit de la consultant torna a estar disponible per una altra comanda d’un altre operador.
QÜESTIÓ PLANTEJADA
Que es confirmi que, d’acord amb els antecedents exposats i les circumstàncies del cas abans exposades:
- L’arrendament o posada a disposició de tercers de capacitat satel·litza’l, d’un satèl·lit gestacional situat a l’espai exterior, quin destinatari dels serveis és una entitat empresari no resident, és una operació no subjecta a l’IGI.
- L’adquisició del satèl·lit gestacional situat a l’espai exterior a una entitat empresari no resident, és una operació no subjecta a l’IGI.
- L’arrendament del satèl·lit gestacional situat a l’espai exterior a una entitat empresari no resident, és una operació no subjecta a IGI.
Resposta
En primer lloc, cal remarcar que aquesta resposta es limita exclusivament a efectes de l’impost general indirecte, sense valorar altres obligacions que es puguin esdevenir fora de l’àmbit tributari per l’aplicació de convenis o lleis que siguin aplicables en les activitats desenvolupades pel consultant.
En relació amb la tributació a efecte de l’impost general indirecte que es pugui donar per l’adquisició del satèl·lit, el Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, a l’article 12.1 disposa el següent:
“Article 12. Concepte d’importació de béns
Tenen la consideració d’importació:
1. L’entrada de béns en el territori andorrà procedents d’un altre Estat o territori.”
Altrament, la mateixa Llei, en relació amb el lloc de realització dels lliuraments de béns, a l’article 42 estableix el següent:
“Article 42. Lloc de realització dels lliuraments de béns
El lloc de realització dels lliuraments de béns es determina segons les regles següents:
1. Els lliuraments de béns que no són objecte d’expedició o transport, s’entenen realitzats dins del territori andorrà quan els béns es posen a disposició de l’adquirent en el dit territori.”
D’acord amb aquests preceptes, en la mesura en què no hi ha una importació ni un lliurament de béns en territori andorrà, no es produeix el fet generador de l’impost; això sempre que no hi hagi l’obligació de registrar el satèl·lit segons l’ordenament jurídic andorrà.
Sobre la possibilitat d’arrendar el satèl·lit, actuant el consultant com a part arrendatària i l’empresa no establerta a Andorra com a arrendadora, cal fer una menció especifica a la regla general prevista a l’article 43.1.a de la Llei, que estableix el següent:
“
Article 43. Lloc de realització de les prestacions de serveis. Regles generals
1. Les prestacions de serveis s’entenen realitzades al territori andorrà en els casos que, exposats a continuació i sense perjudici del que disposa l’
apartat 2 d’aquest article i l’
article 44 d’aquesta Llei:
a) Quan el destinatari és un empresari o professional que actua com a tal i té la seu de la seva activitat econòmica o un establiment permanent o, en el seu defecte, té el seu domicili o residència habitual a Andorra, sempre que es tracti de serveis que tenen per destinataris l’esmentada seu, l’establiment permanent, el domicili o la residència habitual.”
Per altra banda, sobre qui serà l’obligat tributari d’aquest arrendament, l’article 52.1 diu el següent:
“Article 52. Obligats tributaris en els lliuraments de béns i les prestacions de serveis
1. Són obligats tributaris de l’impost:
a) Amb caràcter general, els empresaris o els professionals que realitzen els lliuraments de béns o prestin els serveis subjectes a l’impost.
b) No obstant això, són obligats tributaris els empresaris o professionals per qui es realitzen les operacions subjectes a gravamen:
- Quan els empresaris o els professionals que realitzen els lliuraments de béns o presten els serveis subjectes a l’impost no estan establerts en l’àmbit territorial de l’impost i els destinataris de les operacions realitzades són empresaris o professionals establerts en territori andorrà.
- Quan tant l’empresari o el professional que realitzi el lliurament de béns com el destinatari de l’operació no estiguin establerts en el territori andorrà.”
En conseqüència, tenint en compte que l’article 44 no preveu cap regla especial aplicable en el cas en qüestió i que el consultant com a destinatari del servei és empresari que actua com a tal i té la seu de la seva activitat econòmica a Andorra, l’arrendament del satèl·lit s’entendrà localitzat en territori andorrà i, per tant subjecte a l’impost general indirecte. L’obligat tributari serà l’entitat consultant que és l’empresari per a qui es realitza el servei d’arrendament.
D’altra banda, quan el consultant actuï com a arrendador del satèl·lit, tenint en compte que els destinataris del servei seran empresaris o professionals actuant com a tals, no establerts en territori andorrà, en aplicació de l’article 43.1.a, el servei d’arrendament no es localitzarà en territori andorrà i en conseqüència no estarà subjecte a l’impost general indirecte.