Consulta vinculant en relació amb les normes de localització dels serveis prestats per una agència de viatges
| Número de consulta |
CV0307-2024 |
| Data d’emissió |
12/03/2024 |
| Normativa |
Decret legislatiu del 5-6-2019 de publicació del text refós de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte |
ANTECEDENTS
Consulta:
Consulta fiscal referent a la base de tributació i regles de localització aplicables als serveis prestats per una agència de viatges.
Normativa:
MANIFESTACIONS PRÈVIES
D’ acord amb els requisits establerts a l’article 65 de la Llei 21/2014 de 16 d’octubre, de Bases de l’ Ordenament Tributari, desenvolupats a l’article 25 del Decret de l’11 de febrer de 2015, pel qual s’aprova el Reglament d’aplicació dels Tributs, manifestem expressament:
Que, en el moment en què es presenta aquest escrit, no s’està tramitant cap procediment ni recurs administratiu relacionat amb el règim, classificació o qualificació tributària que correspongui al cas plantejat a la Consulta;
Que la Consulta que us presentem, es refereix al període impositiu 2024 i següents.
DESCRIPCIÓ DELS FETS
La Societat X (d’ara endavant, “la Consultant”) és una societat constituïda d’acord amb les lleis del Principat d’Andorra i degudament inscrita al Registre de Societats del Govern d’Andorra.
La Consultant és una agència de viatges l’activitat principal dels quals consisteix en l’organització de viatges (d’ara endavant, “l’Activitat”). El seu objecte social comprèn l’activitat “Agència de viatges i venda per internet dels serveis propis d’una agència de viatges, majoristes i detallistes”.
En aquest sentit, cal indicar que la Consultant compta amb la preceptiva autorització de la Unitat de Comerç i Indústria per al desenvolupament de les activitats inherents al seu objecte social.
Actualment, els serveis turístics que presta la Consultant, de manera concreta, consisteixen en:
La coordinació i organització de viatges combinats la destinació dels quals és el Principat d’Andorra (d’ara endavant, “els viatges combinats d’Andorra”).
Serveis turístics individualitzats com l’allotjament a un hotel.
En aquest sentit, cal precisar que els clients de la Consultant poden ser tant empresaris o professionals com particulars no residents al Principat d’Andorra, i aquests són els destinataris més habituals.
La consultant actua en nom propi respecte als serveis que ofereix. Aquesta operativa comporta:
La contractació directa a proveïdors, per part de la Consultant, dels serveis que constitueixen els serveis turístics.
La facturació al client final de la prestació del servei per un preu únic, incloent-hi la comissió obtinguda per l’agència.
Les característiques dels serveis s’expliquen a continuació:
La totalitat dels serveis seran prestats a particulars (destinataris finals).
Els destinataris seran residents i no residents al Principat d’Andorra.
La destinació dels viatges no serà principalment el territori del Principat d’Andorra. No obstant això, de vegades es pot fer viatges amb destinació el Principat d’Andorra.
Els proveïdors de serveis seran majoritàriament empresaris o professionals no establerts en territori andorrà.
Atenent els antecedents exposats, la Consultant vol conèixer les regles aplicables a la determinació de la base de tributació i les regles de localització aplicables.
INTERPRETACIÓ FISCAL DE LA SITUACIÓ PLANTEJADA
L’Impost General Indirecte (d’ara en endavant, “IGI”) és un impost de naturalesa indirecta que grava el consum mitjançant la tributació dels lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzades per empresaris professionals, així com les importacions de béns.
L’article 4 de la Llei de l’IGI preveu que el fet generador de l’IGI consisteix en el lliurament de béns i la prestació de serveis realitzats en territori andorrà, per empresaris o professionals, a títol onerós, amb caràcter habitual o ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, amb independència de la finalitat o dels resultats perseguits a l’activitat econòmica.
En aquest sentit, la Llei de l’IGI disposa que tenen la consideració d’empresaris o professionals “les persones físiques o les entitats que realitzin activitats econòmiques ” definint aquestes “ les que impliquin l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, a fi d’intervenir en la producció o distribució de béns o en la prestació de serveis .” No obstant això, s’estableix una limitació en aquest sentit indicant que no tindran aquesta consideració quan els lliuraments de béns o les prestacions de servei no superin la xifra anual de 40.000€, llevat que de forma expressa optin per ser considerats com a tals.
Així mateix, l’article 9 de la Llei de l’IGI defineix les prestacions de serveis com a “tota operació subjecta a l’impost que, d’acord amb aquesta Llei, no té la qualificació de lliurament o les importacions de béns”.
D’acord amb els preceptes exposats, la Consultant entén que els serveis que desenvoluparà tenen la consideració de prestació de serveis als efectes de l’IGI, i revesteix la consideració d’empresària.
La Directiva 2006/112/CE del CONSELL de 28 de novembre de 2006 relativa al sistema comú de l’impost sobre el valor afegit (d’ara endavant, “ Directiva IVA ”) per tal de simplificar l’aplicació de les normes aplicables als serveis prestats per les agències de viatge estableix un règim especial aplicable exclusivament a les agències de viatges quan actuïn en nom propi i els destinataris del qual siguin el viatgers (d’ara en endavant, “ Règim Especial d’Agències de Viatge ”).
L’entrada en vigor del Règim Especial d’Agències de Viatge es va realitzar amb l’objectiu que aquestes prestacions de serveis tributessin a l’Estat de consum (el proveïdor, en tot cas, repercutiria l’IVA de l’estat on estigui establert) alhora que se simplifiquessin les obligacions de les agències de viatge de cadascun dels Estats on oferien els seus serveis turístics.
A la pràctica, el Règim Especial d’Agències de Viatge comporta les implicacions següents:
Les operacions efectuades per les agències respecte de cada viatger per fer un viatge tenen la consideració de prestació de serveis única, encara que se li proporcionin diversos lliuraments o serveis en el marc del viatge esmentat.
La base imposable serà el marge brut de l’agència de viatges (és a dir, la comissió ).
La Llei de l’IGI reconeix, a la seva Exposició de Motius, que la introducció de l’impost té com a objectiu establir un sistema fiscal equiparable al dels països del nostre entorn, indicant expressament que a l’hora de la configuració es va tenir en compte l’experiència internacional i, en concret, la de la Unió Europea i de la Directiva IVA. Per tant, la Llei de l’IGI es basa en la normativa harmonitzada entre els països del nostre entorn.
En aquesta línia, l’article 48.2 de la LIGI determina que quan una mateixa operació i per un preu únic s’entreguin béns i es prestin serveis de naturalesa diversa, entenent-se accessoris a la prestació principal, la base de tributació es determina conjuntament per a totes.
Pel cas concret, entenem que les prestacions de serveis turístics individualitzats s’han d’entendre com una prestació única.
L’article 43 de la Llei de l’IGI estableix les regles generals per determinar el lloc de realització de les prestacions de serveis, sens perjudici que li sigui aplicable alguna regla especial de localització que preveu l’article 44 del text normatiu mateix. En concret, l’apartat 1.b) de l’article esmentat determina que quan el destinatari dels serveis no sigui un empresari o professional, s’entenen realitzats en territori andorrà quan els serveis siguin prestats per un empresari o professional que tingui la seu de la seva activitat econòmica o un establiment permanent o, si no, el seu domicili o residència habitual a Andorra.
L’article 44, apartat 1.h) estableix que s’entenen prestats en territori andorrà, sigui quin sigui el destinatari, els serveis relatius a béns immobles ubicats al territori, i es troben de forma específica els d’allotjament en establiments d’hostaleria, acampada i balnearis. Per tant, el serveis prestats en bens immobles ubicats fora del territori andorrà no s’entenen prestats en el Principat d’Andorra.
En conseqüència, considerem que el marge brut (comissió cobrada per l’agència) relativa a la prestació del servei turístic en la mesura que no es consumeixi en territori andorrà, no estarà subjecta a IGI per aplicació de les normes de localització especials de l’article 44 de la Llei de l’IGI.
Per tot això, la Consultant considera que a la prestació de serveis turístics individualitzats, són aplicables les regles aplicables a la determinació de la base de tributació de l’article 48.2 de la Llei de l’IGI i les regles especials de localització de la prestació de serveis previstos a l’article 44.1.h) i 44.3 de la Llei de l’IGI en cas que els destinataris dels serveis no siguin empresaris o professionals.
D’aquesta manera, la consultant considera que el marge brut (comissió obtinguda per l’agència) derivat dels serveis prestats fora del Principat d’Andorra a particulars no està subjecte a IGI.
QÜESTIÓ PLANTEJADA
D’acord amb la descripció dels fets i la interpretació fiscal realitzada per part de la Consultant al respecte, conclou reiterant les qüestions plantejades més amunt, així com els criteris exposats al llarg de la Consulta Vinculant, els quals consultem sobre la seva confirmació:
En base a la descripció dels fets, és correcta la interpretació exposada consistent a considerar que les prestacions de serveis turístics individualitzats s’entenen com una prestació de serveis per un preu únic.
De conformitat amb els plantejaments exposats, en relació amb el marge brut (comissió cobrada per l’agència), els serveis prestats a particulars (no empresaris) la localització dels referits serveis sigui el Principat d’Andorra, estaran subjectes a IGI?
De conformitat amb els plantejaments exposats, en relació amb el marge brut (comissió cobrada per l’agència), els serveis prestats a particulars (no empresaris) la localització dels referits serveis no sigui el Principat d’Andorra, no estaran subjectes a IGI?
Resposta
En relació amb la vostra consulta relacionada amb l’aplicació de l’impost general indirecte als serveis prestats per la consultant com a agència de viatges, la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, sobre la consideració de prestació de servei, a l’article 9.2.o, estableix el següent:
“
Article 9. Concepte de prestació de serveis
2. En particular, es consideren prestacions de serveis:
o) Les operacions de mediació i d’agència o comissió quan l’agent o comissionista actuï en nom aliè. Quan actuï en nom propi i faci d’intermediari en una prestació de serveis s’entén que ha rebut i prestat els serveis corresponents per si mateix.”
Altrament, sobre la determinació de la base de tributació, l’article 48 preveu una sèrie de regles especials aplicables:
“Article 48. Base de tributació. Regles especials
1. Quan la contraprestació de les operacions no consisteix en diners, es considera base de tributació el valor normal de mercat dels béns lliurats o serveis prestats.
No obstant això, si la contraprestació consisteix parcialment en diners, es considera base de tributació el resultat d’afegir al valor de mercat de la part no dinerària de la contraprestació, l’import de la part dinerària de la contraprestació, sempre que aquest resultat sigui superior al determinat per aplicació del que disposa el paràgraf anterior.
2. Quan en una mateixa operació i per un preu únic es lliurin béns o es prestin serveis de diversa naturalesa, inclosos els supòsits de transmissió de la totalitat o d’una part d’un patrimoni empresarial, la base imposable corresponent a cada un d’ells es determina en proporció al valor de mercat dels béns lliurats o dels serveis prestats.
El que disposa el paràgraf anterior no s’aplica quan aquests béns o serveis constitueixen l’objecte de les prestacions accessòries d’una altra de principal subjecta a l’impost.”
D’acord amb aquests articles, totes les operacions efectuades per la consultant com a agència per a la realització d’un viatge determinat que combina diferents serveis tenen la consideració de prestació única de servei. Per tant, si tots els serveis contractats, com podrien ser els serveis d’allotjament, transport, restaurants, entre altres, no es materialitzen en territori andorrà, la base de tributació de la prestació estarà constituïda pel marge de benefici de la consultant en el moment de la venda del viatge.
La mateixa Llei, a l’article 43.1.b, preveu les regles generals de localització de les prestacions de servei aplicables quan el destinataris no són empresaris o professionals que actuen com a tals; concretament aquest article estableix el següent:
“
Article 43. Lloc de realització de les prestacions de serveis. Regles generals
1. Les prestacions de serveis s’entenen realitzades al territori andorrà en els casos que, exposats a continuació i sense perjudici del que disposa l’apartat 2 d’aquest article i l’
article 44 d’aquesta Llei:
[...]
b) Quan el destinatari no és un empresari o professional actuant com a tal, els serveis prestats per un empresari o professional que té la seu de la seva activitat econòmica o l’establiment permanent des del qual els presta o, en el seu defecte, el lloc del seu domicili o residència habitual, es troba a Andorra.”
De conformitat amb aquest precepte, el marge de benefici per la venda d’un viatge que combina diferents serveis prestats per un empresari o professional amb seu a Andorra i els destinataris del qual són consumidors finals (persones que no actuen com a empresaris o professionals) estarà subjecte a l’impost.