Consulta vinculant en relació amb la consideració d’escissió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial
| Número de consulta |
CV0303-2024 |
| Data d’emissió |
12/03/2024 |
| Normativa |
Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries |
ANTECEDENTS
ASSUMPTE
Règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial – Consideració d’escissió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial i aplicació del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial.
El Sr. A, en qualitat de president del consell i actuant en nom i representació de la societat mercantil andorrana B, compareix i com millor procedeixi en Dret;
MANIFESTA
Que mitjançant aquest escrit, i d’acord amb el previst a l’article 65 del Decret Legislatiu del 7-02-2018 de publicació del Text Refós de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari (d’ara en endavant, TRLBOT) i a l’article 25.1.b) del Decret de l’11-02-2015 pel qual s’aprova el Reglament d’Aplicació dels Tributs (d’ara en endavant, RAT), que en aquest moment no s’està tramitant cap procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que correspongués, plantejat en la present Consulta Tributària Vinculant.
Per tant, se sol·licita el criteri vinculant d’aquesta Administració Tributària en relació amb els assumptes referenciats anteriorment per als períodes impositius 2023 i següents:
ANTECEDENTS
La meva representada és una societat limitada unipersonal que va adquirir la nacionalitat andorrana com a conseqüència del trasllat del seu domicili social.
L’actiu principal de la meva representada està composat per béns mobles. La meva representada vol posar de manifest que dins de la gestió, explotació i conservació dels béns mobles coexisteixen dues branques d’activitat, entenent-se com el conjunt d’elements d’actiu i passiu d’una divisió d’una entitat que constitueixen, des del punt de vista de l’organització, una explotació autònoma, és a dir, un conjunt capaç de funcionar pels seus propis mitjans.
D’altra banda, la meva representada és resident fiscal al Principat d’Andorra i, per tant, obligat tributari de l’Impost sobre Societats, quina base de tributació es determina pel mètode de determinació directa.
Els soci únic de la meva representada a efectes registrals/mercantils és una societat que no és resident fiscal a Andorra i que actua en qualitat de Trustee d’un trust (d’ara en endavant, el “Trust”) constituït a l’estranger.
En aquest sentit, la meva representada posa de manifest que als efectes d’atribuir la titularitat dels béns a efectes fiscals i, com a conseqüència, de les rendes i guanys que es puguin generar des de la defunció del Settlor del Trust, les persones C i D, residents fiscals al Principat d’Andorra, van esdevenir Beneficiaris del Trust en tan que persones que tenen la titularitat “econòmica” sobre els béns que constitueixen el Trust com a fons separat i que no formen part del patrimoni del Trustee.
Pel que fa a les condicions rellevants a efectes fiscals del Trust, es tracta d’un trust discrecional, revocable en certes condicions taxades.
Tan els Beneficiaris, en el marc d’un procediment de reestructuració i reordenació del patrimoni familiar, com la meva representada, es plantegen la possibilitat de formalitzar una operació d’escissió total proporcional o una operació d’escissió parcial no proporcional, permetent la reestructuració del patrimoni familiar de manera fiscalment neutra.
En aquest sentit, a continuació es concreten les dues possibles operacions:
Una escissió total mitjançant la qual la meva representada transferiria a dos entitats residents fiscals a Andorra de nova creació o ja existents la totalitat del seu patrimoni de forma universal, quedant extingida, mitjançant l’atribució fiscal als Beneficiaris, atenent una norma proporcional, de valors representatius del capital social de les entitats beneficiàries de l’escissió i, si s’escau, d’una compensació en diners que no superaria el 10% del valor nominal.
Una escissió parcial no proporcional mitjançant la qual la meva representada transferiria a dues entitats residents fiscals a Andorra de nova creació o ja existents, sense quedar extingida, casi la totalitat del seu patrimoni, mitjançant l’atribució fiscal als Beneficiaris del Trust de valors representatius del capital social de les entitats adquirents en proporció diferent de la que tenien a l’entitat escindida. En concret, i malgrat que a efectes mercantils, el Trustee ostentaria la titularitat formal de les participacions en les entitats beneficiaries, a un dels Beneficiaris del Trust se li atribuiria fiscalment la totalitat dels valors representatius del capital social d’una de les entitats adquirides i a l’altre Beneficiari se li atribuiria fiscalment la totalitat dels valors representats del capital social de l’altra entitat adquirent.
A aquests efectes, la meva representada vol posar de manifest que no seria necessària l’existència de branques d’activitat degut a que el 75% del Capital social de l’entitat escindida pertany a efectes fiscals directament als dos socis units per vincles de parentiu i “es donarien les dos condicions següents:
Que els dos Beneficiaris que conjuntament tenen aquesta participació fiscal directa d’almenys el 75 % tenen individualment una participació fiscal directa d’almenys el 5% en el capital social de l’entitat escindida.
Que, com a conseqüència de l’escissió, el control sobre una de les entitats beneficiaries de l’escissió recauria directament sobre una persona, diferent de la que posseeix el control de l’entitat escindida. En concret la persona C tindria la totalitat dels drets de vot d’una de les entitats beneficiaries de l’escissió quan actualment ostenta un 35% de la titularitat econòmica dels béns que composen el Trust.
1.4. La meva representada vol posar de manifest que les operacions anteriorment esmentades tenen com a motius econòmics vàlids els que es concreten a continuació:
Facilitar la successió i el repartiment del patrimoni familiar.
Evitar enfrontament entre les futures generacions ja que propicia a una futura successió ordenada.
Facilitar i millorar la gestió del patrimoni, la presa de decisions i el relleu generacional.
Reestructurar el patrimoni familiar.
Simplificar l’estructura actual.
Motius organitzatius, de protecció del patrimoni davant possibles responsabilitats, de simplificació, financers i successoris.
Reduir els riscos aliens a la pròpia activitat, separant els actius de cada Beneficiari del Trust.
Garantir la supervivència dels negocis, facilitat el relleu generacional a mitjà termini, augmentar la probabilitat de continuïtat empresarial en el futur de les societats beneficiàries de l’escissió.
Ordenar i millorar la preparació de la successió de tot el patrimoni familiar evitant les possibles divergències i conflictes que podrien sorgir entre els descendents dels socis.
En una possible crisi familiar el centralitzar els actius en cada Societat, simplifica la situació i no afecta a la continuïtat de l’activitat de cessió dels béns mobles, ja que es mantindrien al marge del possible conflicte familiar.
Simplificar l’estructura empresarial que permeti una visió del patrimoni de cada Beneficiari, forma més senzilla i clara, centralitzant en una cada Societat beneficiària la planificació i presa de decisions simplificant la gestió i millorant l’eficiència.
Facilitat el procés successori. Amb aquesta estructura societària, juntament amb la implementació d’un protocol familiar, s’aconseguirà mantenir la integritat del patrimoni empresarial en el futur procés successori.
Conèixer la realitat econòmica i la viabilitat a futur del patrimoni de cada Beneficiari, així com la seva rendibilitat i, en conseqüència, poder prendre les decisions oportunes en cadascuna d’elles.
QUALIFICACIÓ JURÍDICA
Règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial – Consideració d’escissió als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial i aplicació del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial.
La Consulta Vinculant número CV0146-2019, del 8 de març del 2019, del Departament de Tributs i de Fronteres estableix que:
“S’ha de considerar si la figura del trust resulta compatible amb els principis del dret civil andorrà. En relació amb aquest aspecte, l’ordenament jurídic del Principat d’Andorra no té en compte la institució del trust; aleshores, a efectes fiscals aquesta figura es considerarà transparent, és a dir, com a no constituïda.
De manera que les relacions jurídiques regulades per la mateixa figura no tindran efectes. Per tant, l’atribució de la titularitat dels béns a efectes fiscals correspondrà al settlor o bé al beneficiari. Aquest criteri va ser manifestat mitjançant el
Comunicat del tècnic del 25-11-2015 sobre la tributació en l’impost sobre la renda de les persones físiques de les rendes obtingudes a través de trusts i fundacions de dret estranger, emès pel Departament de Tributs i de Fronteres. El comunicat en qüestió, a l’apartat b, referent a les regles de tributació, expressa que:
“b) Regles de tributació
[...]”
En primer lloc, resulta clar que en cap supòsit es podrà entendre que el trustee (en la seva condició de tal) gaudeixi d’una posició equiparable a la del titular dels béns, en la mesura que es tracta d’un gestor dels mateixos béns, el qual, en virtut d’una obligació contractual, assumeix aquest deure de gestió en el marc (més o menys ampli) de les instruccions rebudes, però sempre en benefici i interès d’una altra persona (és a dir, el beneficiari).
Per tant, l’atribució de la titularitat dels béns a efectes fiscals i, com a conseqüència, de les rendes que es puguin generar, s’haurà de fer, bé al settlor o bé al beneficiari, en funció de les característiques específiques del trust en qüestió.
En termes generals, s’ha de concloure que, atès que el trust com a tal i els seus efectes jurídics no es reconeixen des de la perspectiva del dret andorrà, com a regla general es considerarà que el settlor reté la titularitat dels béns a efectes fiscals i, per tant, serà considerat l’obligat tributari en relació amb les rendes generades pels béns integrants del patrimoni del trust.
[...]”
En conseqüència, en el cas en qüestió, en què el consultant ha sigut el setllor i al mateix temps el beneficiari dels trusts als quals es van transferir les accions, als efectes de l’impost sobre la renda de les persones físiques, s’entendrà que el consultant ha sigut propietari de les accions des del moment que es va constituir la societat l’any 2012.”
En aquest mateix sentit resol la Consulta Vinculant número CV 0177-2020, del 10 de març del 2020, emesa pel Departament de Tributs i de Fronteres:
“l’ordenament jurídic del Principat d’Andorra no té en compte la institució del trust; aleshores, a efectes fiscals aquesta figura es considerarà transparent, és a dir, com a no constituïda. De manera que les relacions jurídiques regulades per la mateixa figura no tindran efectes”
L’article 1 de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries (en endavant, la “Llei de Reorganització Empresarial”), estableix el següent:
“Article 1. Finalitat i àmbit d’aplicació
1. Aquesta Llei estableix el règim fiscal aplicable a les operacions de fusió, escissió, aportació no dinerària de branca d’activitat, aportació no dinerària d’altres actius, bescanvis de valors i devolució d’actius, llevat que es renunciï a aplicar-lo, en la forma prevista en la mateixa Llei.
2. Les disposicions de la Llei seran aplicables, amb els requisits i condicions previstos en la mateixa Llei, a les operacions referides a l’apartat anterior, quan les duguin a terme entitats residents al Principat d’Andorra o quan hi intervinguin persones físiques o entitats residents al Principat d’Andorra o no residents en els supòsits previstos en aquesta Llei.”
L’apartat segon de l’article 2 de la Llei de Reorganització Empresarial estableix la definició d’operació d’escissió als efectes de l’esmentada llei:
“
Article 2. Definicions
[...]
2. Als efectes d’aquesta Llei, té la consideració d’operació d’escissió l’operació per la qual:
a) Una entitat transfereix a dos o més entitats de nova creació o ja existents la totalitat del seu patrimoni de forma universal, quedant extingida, mitjançant l’atribució als seus socis, atenent una norma proporcional, de valors representatius del capital social de les entitats beneficiàries de l’escissió i, si escau, d’una compensació en diners que no superi el 10% del valor nominal o, a falta del valor nominal, d’un valor equivalent al nominal dels valors que es dedueixi de la seva comptabilitat.
b) Una entitat transfereix a una o diverses entitats de nova creació o ja existents, sense quedar extingida, una o diverses branques d’activitat, i manté almenys una branca d’activitat a l’entitat transmissora, mitjançant l’atribució als seus socis, atenent una norma proporcional, de valors representatius del capital social de l’entitat o de les entitats beneficiàries de l’escissió i, si escau, d’una compensació en diners que no superi el 10% del valor nominal o, a falta del valor nominal, d’un valor equivalent al nominal dels valors que es dedueixi de la seva comptabilitat.
En cas que existeixin dos o més entitats adquirents, l’atribució als socis de l’entitat que s’escindeix de valors representatius del capital social d’alguna de les entitats adquirents en proporció diferent de la que tenien a l’entitat escindida només serà possible quan els patrimonis rebuts per les entitats adquirents constitueixin branques d’activitat. No obstant això, l’existència de branques d’activitat no serà exigible quan almenys el 75% del capital social de l’entitat escindida pertanyi, directament o indirectament, almenys, a dos socis units per vincles de parentiu, inclòs el cònjuge i la parella en el cas d’unions estables de parella, segons es defineixen a la normativa reguladora de les unions estables de parella, per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent o col·lateral, fins al quart grau inclusivament i sempre que es donin les dos condicions següents:
- Que, com a mínim, dos dels socis que conjuntament tenen aquesta participació directa o indirecta d’almenys el 75% tinguin individualment una participació directa o indirecta d’almenys el 5% en el capital social de l’entitat escindida.
- Que, com a conseqüència de l’escissió, el control sobre almenys una de les entitats beneficiàries de l’escissió recaigui directament o indirectament sobre una persona o sobre diverses persones unides per vincles de parentiu, inclòs el cònjuge i la parella en el cas d’unions estables de parella, segons es defineixen a la normativa reguladora de les unions estables de parella, per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent o col·lateral, fins al quart grau inclusivament, diferents de les que posseïen el control de l’entitat escindida. Als efectes d’aquest paràgraf, s’entendrà que es té el control sobre una entitat quan se’n posseeix més de la meitat dels drets de vot.”
D’altra banda, l’article 3 de la Llei de Reorganització Empresarial estableix que:
“
Article 3. Règim de les rendes derivades de la transmissió
1. No s’han d’integrar a la base de tributació de l’impost sobre societats, de l’impost sobre la renda de les persones físiques o de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals les rendes que es posin de manifest com a conseqüència de les transmissions d’elements patrimonials derivades de les operacions referides als
apartats 1, 2, 3, 4 i 6 de l’article 2 quan l’adquirent sigui una persona física resident fiscal a Andorra o una entitat resident fiscal a Andorra o si l’adquirent és una persona física no resident o una entitat no resident, sempre que els elements patrimonials transmesos restin afectes a un establiment permanent a Andorra de la persona física no resident o de l’entitat no resident, o que els elements patrimonials transmesos consisteixin en accions o participacions en el capital social d’una entitat amb residència fiscal a Andorra.
La transferència fora del territori andorrà dels elements patrimonials afectes a l’establiment permanent a Andorra de la persona física no resident o de l’entitat adquirent no resident referits al paràgraf anterior suposa la integració a la base de tributació de l’establiment permanent, en el període impositiu en què tingui lloc aquesta transferència, de la diferència entre el valor de mercat d’aquests elements i el valor al qual fa referència l’
apartat 1 de l’article 5, reduït, si escau, en l’import de les amortitzacions i correccions de valor que hagin estat deduïbles fiscalment amb posterioritat a l’operació acollida a aquest règim.
En el cas de les operacions de devolució d’actius, tampoc no s’han d’integrar a la base de tributació de l’impost sobre societats les rendes que es posin de manifest com a conseqüència de la transmissió de béns immobles situats al Principat d’Andorra que estiguin destinats a un ús residencial en els termes previstos al
segon paràgraf de l’apartat 6 de l’article 2, fins i tot si l’adquirent és una persona física no resident i els immobles transmesos no resten afectes a un establiment permanent a Andorra.
2. Es pot renunciar al règim establert al primer paràgraf de l’apartat anterior mitjançant la integració en la base de tributació de l’impost que sigui aplicable al transmitent de la totalitat de les rendes que hagi obtingut en les operacions referides als
apartats 1, 2, 3, 4 i 6 de l’article 2.
3. Les rendes derivades de les operacions referides als
apartats 1, 2, 3 i 4 de l’article 2 s’han d’excloure de la base de tributació de l’impost sobre societats, de l’impost sobre la renda de les persones físiques o de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, fins i tot en els casos en què l’entitat adquirent gaudeixi de l’aplicació d’un tipus de gravamen o d’un règim fiscal especial.
En aquests casos, la transmissió dels elements patrimonials existents en el moment de l’operació, efectuada amb posterioritat per l’entitat adquirent, suposarà que la renda no integrada a la base de tributació del transmitent per aplicació del primer paràgraf de l’apartat 1 anterior sigui gravada en l’impost sobre societats o en l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals corresponent a l’entitat adquirent en el moment de la transmissió posterior, aplicant el tipus de gravamen general previst per l’
article 41 de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats. L’import de la renda que resulti gravada en aquests termes tindrà com a límit màxim l’import de la renda fiscal total derivada de la transmissió posterior per part de l’adquirent dels elements adquirits com a conseqüència de l’operació.”
L’article 5 de la Llei de Reorganització Empresarial estableix que:
“
Article 5. Valoració fiscal dels elements patrimonials adquirits
1. Els elements patrimonials rebuts com a conseqüència de les transmissions derivades d’operacions en les quals el règim previst a l’
apartat 1 de l’article 3 hagi estat aplicable es valoraran, a efectes de l’impost sobre societats, l’impost sobre la renda de les persones físiques o l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, pel mateix valor fiscal que tenien en seu del transmitent abans de realitzar-se l’operació. Els elements patrimonials adquirits conservaran la data d’adquisició que tenien en seu del transmitent.
2. Les regles de valoració descrites a l’apartat anterior no seran aplicables en cas que el transmitent hagi exercit l’opció de renúncia prevista a l’
apartat 2 de l’article 3.”
D’altra banda, els articles 6 i 7 de la Llei de Reorganització Empresarial estableix que:
“
Article 6. Règim fiscal de l’atribució d’accions o participacions als socis en les operacions de fusió i escissió
En les operacions de fusió i escissió, no s’han d’integrar en la base de tributació de l’impost sobre societats, de l’impost sobre la renda de les persones físiques o de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals les rendes que es posin de manifest com a conseqüència de l’atribució als socis de l’entitat transmitent de valors representatius del capital social de l’entitat adquirent, sempre que els socis siguin residents fiscals al Principat d’Andorra o, en cas de ser no-residents, que les accions o participacions rebudes siguin representatives de la participació en el capital social d’una entitat que tingui la seva residència fiscal en territori andorrà.
Article 7. Valoració fiscal de les accions o participacions rebudes pels socis en les operacions de fusió i escissió
1. Les accions o participacions rebudes pels socis com a conseqüència de les operacions de fusió o escissió es valoren, als efectes de l’impost sobre societats, l’impost sobre la renda de les persones físiques o l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, pel valor fiscal que tenien les accions o participacions entregades abans de l’operació. Les accions o participacions rebudes conserven la data d’adquisició de les entregades.
2. En cas que el soci persona física amb residència fiscal a Andorra que hagi rebut accions o participacions en el capital social d’una entitat no resident traslladi la seva residència fiscal a l’estranger amb posterioritat a la realització de l’operació, haurà d’informar anualment sobre el seu domicili, el manteniment de la titularitat de les accions o participacions i, en el seu cas, sobre la transmissió d’aquestes accions o participacions. Aquesta obligació d’informació subsistirà durant els deu anys posteriors al trasllat de residència o mentre la plusvàlua derivada de la transmissió pugui quedar gravada a Andorra, si aquest termini fos inferior. En cas d’incompliment d’aquesta obligació, l’Administració tributària podrà exigir el gravamen sobre aquesta renda, la qual s’imputarà a l’últim període impositiu en què el soci hagués estat subjecte a l’impost sobre la renda de les persones físiques, sense perjudici dels interessos moratoris i les sancions que corresponguin. Reglamentàriament, es determinarà la forma i el termini per portar a terme aquesta obligació d’informació.
La transmissió de les accions o participacions rebudes que s’efectuï amb posterioritat al trasllat de residència, però abans que hagin transcorregut deu anys des de la data d’adquisició de les referides accions o participacions, determinada segons l’apartat 1 anterior, suposarà que la renda no integrada a la base de tributació del soci per aplicació de l’
article 6 sigui gravada a Andorra. Aquesta renda s’ha d’imputar a l’últim període impositiu en què el soci hagi estat subjecte a l’impost sobre la renda de les persones físiques, mitjançant la presentació d’una declaració addicional per l’impost corresponent sense sanció, interessos moratoris ni recàrrecs. L’import de la renda que resulti gravada en aquests termes tindrà com a límit màxim l’import de la renda fiscal total derivada de la transmissió posterior de les accions o participacions rebudes com a conseqüència de l’operació de fusió o escissió.”
Tanmateix l’article 15 de la Llei de Reorganitzacions Empresarials estableix que les operacions que compleixin les definicions de l’article 2 podran aplicar el règim fiscal previst a la Llei, llevat que s’exerceixi l’opció de renúncia recollida en l’article 16. En aquest sentit, la CV0244-2022, del 4 de maig de 2022, estableix:
“Per determinar l’aplicabilitat del règim de neutralitat fiscal en una determinada operació de reestructuració, cal fer una doble anàlisis consistent en determinar si l’operació en qüestió:
- Anàlisi objectiu: L’operació en qüestió ha d’ésser una de les recollides en l’article 2 de la Llei de Reorganització Empresarial i emmarcar-se dins d’una de les definicions establertes a la Llei de Reorganització Empresarial.
- Anàlisi subjectiu: Revesteix de motius econòmics vàlids i no té com a mera finalitat la d’aconseguir un avantatge fiscal que tingui com a objectiu el frau o l’evasió fiscal. Anàlisi subjectiu (si escau). L’operació ha de venir motivada per un motiu econòmic vàlid.”
QÜESTIÓ PLANTEJADA
CONSULTA FORMULADA
Per tot l’anterior, se sol·licita a aquesta Administració Tributària que, en vista de quant s’ha exposat anteriorment i atès a l’establert a l’article 65 del TRLBOT, evacuï criteri vinculant sobre les següents qüestions:
Confirmació, tal com es proposa, que els Beneficiaris del Trust retenen la titularitat dels béns a efectes fiscals i, per tant, seran considerants obligats tributaris en relació amb les rendes i guanys generats pels béns integrants del patrimoni del Trust.
Confirmació, tal com es proposa, que d’acord amb l’establert als articles
2.2.a),
15.1 i
16 de la
Llei de Reorganitzacions Empresarials, resultaria d’aplicació el règim fiscal previst a l’esmentada Llei a l’operació d’escissió total detallada a l’apartat 1.3.1. anterior.
En aquest sentit, (i) no s’haurien d’integrar a la base de tributació de l’Impost sobre Societats de la meva representada les rendes que es posessin de manifest com a conseqüència de les transmissions d’elements patrimonials derivades de l’operació d’escissió total, (ii) els elements patrimonials que es rebrien per les societats beneficiàries com a conseqüència de l’operació d’escissió total, es valorarien, a efectes de l’Impost sobre Societats, pel mateix valor fiscal que tendiren en seu de la meva representada abans de realitzar-se l’operació i conservarien la data d’adquisició que tindrien en seu de la meva representada, (iii) no s’hauria d’integrar en la base de tributació de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques les rendes que es posessin de manifest com a conseqüència de l’atribució fiscal als Beneficiaris del Trust de valors representatius del capital social de les entitats adquirents i que les accions o participacions rebudes fiscalment pels Beneficiaris del Trust com a conseqüència de l’operació d’escissió total es valorarien, als efectes de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, pel valor fiscal que tenien participacions entregades abans de l’operació i conservarien la data d’adquisició de les entregades.
Confirmació, tal com es proposa, que d’acord amb l’establert als articles 2.2.b), 15.1 i 16 de la Llei de Reorganitzacions Empresarials, resultaria d’aplicació el règim fiscal previst a l’esmentada Llei a l’operació d’escissió parcial no proporcional detallada a l’apartat 1.3.2. anterior.
En aquest sentit, (i) no s’haurien d’integrar a la base de tributació de l’Impost sobre Societats de la meva representada les rendes que es posessin de manifest com a conseqüència de les transmissions d’elements patrimonials derivades de l’operació d’escissió parcial no proporcional, (ii) els elements patrimonials que es rebrien per les societats beneficiàries com a conseqüència de l’operació d’escissió parcial no proporcional, es valorarien, a l’efecte de l’Impost sobre Societats, pel mateix valor fiscal que tindrien en seu de la meva representada abans de realitzar-se l’operació i conservarien la data d’adquisició que tindrien en seu de la meva representada, (iii) no s’hauria d’integrar en la base de tributació de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques les rendes que es posessin de manifest com a conseqüència de l’atribució fiscal als Beneficiaris del Trust de valors representatius del capital social de les entitats adquirents i que les accions o participacions rebudes fiscalment pels Beneficiaris del Trust com a conseqüència de l’operació d’escissió parcial no proporcional es valorarien, als efectes de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, pel valor fiscal que tenien participacions entregades abans de l’operació i conservarien la data d’adquisició de les entrades.
Resposta
En referència amb la consulta tributària presentada en què s’exposen diverses qüestions sobre la possibilitat d’aplicar el règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial a unes determinades operacions, cal remarcar que la norma tributària preveu una definició específica a l’efecte de delimitar de manera precisa les operacions que, per les seves característiques, poden acollir-se al règim fiscal.
De fet, el Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, a l’article 1.1, preveu el següent:
“Article 1. Finalitat i àmbit d’aplicació
1. Aquesta Llei estableix el règim fiscal aplicable a les operacions de fusió, escissió, aportació no dinerària de branca d’activitat, aportació no dinerària d’altres actius, bescanvis de valors i devolució d’actius, llevat que es renunciï a aplicar-lo, en la forma prevista en la mateixa Llei.”
Així mateix, l’article 2 de la norma esmentada estableix una definició a l’efecte de delimitar de manera precisa les operacions d’escissió que, per les seves característiques específiques, poden acollir-se al règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial. Concretament, en relació amb la consideració d’escissió, l’article 2.2.a i 2.2.b disposa el següent:
“
Article 2. Definicions
2. Als efectes d’aquesta Llei, té la consideració d’operació d’escissió l’operació per la qual:
a) Una entitat transfereix a dos o més entitats de nova creació o ja existents la totalitat del seu patrimoni de forma universal, quedant extingida, mitjançant l’atribució als seus socis, atenent una norma proporcional, de valors representatius del capital social de les entitats beneficiàries de l’escissió i, si escau, d’una compensació en diners que no superi el 10% del valor nominal o, a falta del valor nominal, d’un valor equivalent al nominal dels valors que es dedueixi de la seva comptabilitat.
b) Una entitat transfereix a una o diverses entitats de nova creació o ja existents, sense quedar extingida, una o diverses branques d’activitat, i manté almenys una branca d’activitat a l’entitat transmissora, mitjançant l’atribució als seus socis, atenent una norma proporcional, de valors representatius del capital social de l’entitat o de les entitats beneficiàries de l’escissió i, si escau, d’una compensació en diners que no superi el 10% del valor nominal o, a falta del valor nominal, d’un valor equivalent al nominal dels valors que es dedueixi de la seva comptabilitat.
En cas que existeixin dos o més entitats adquirents, l’atribució als socis de l’entitat que s’escindeix de valors representatius del capital social d’alguna de les entitats adquirents en proporció diferent de la que tenien a l’entitat escindida només serà possible quan els patrimonis rebuts per les entitats adquirents constitueixin branques d’activitat. No obstant això, l’existència de branques d’activitat no serà exigible quan almenys el 75% del capital social de l’entitat escindida pertanyi, directament o indirectament, almenys, a dos socis units per vincles de parentiu, inclòs el cònjuge i la parella en el cas d’unions estables de parella, segons es defineixen a la normativa reguladora de les unions estables de parella, per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent o col·lateral, fins al quart grau inclusivament i sempre que es donin les dos condicions següents:
- Que, com a mínim, dos dels socis que conjuntament tenen aquesta participació directa o indirecta d’almenys el 75% tinguin individualment una participació directa o indirecta d’almenys el 5% en el capital social de l’entitat escindida.
- Que, com a conseqüència de l’escissió, el control sobre almenys una de les entitats beneficiàries de l’escissió recaigui directament o indirectament sobre una persona o sobre diverses persones unides per vincles de parentiu, inclòs el cònjuge i la parella en el cas d’unions estables de parella, segons es defineixen a la normativa reguladora de les unions estables de parella, per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent o col·lateral, fins al quart grau inclusivament, diferents de les que posseïen el control de l’entitat escindida. Als efectes d’aquest paràgraf, s’entendrà que es té el control sobre una entitat quan se’n posseeix més de la meitat dels drets de vot.”
Per la seva banda, la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, sobre l’aplicació de les normes tributàries, a l’article 11 estableix el següent:
“Article 11. Interpretació de les normes
1. Les normes tributàries s’interpreten segons el sentit propi de les seves paraules, en relació amb el context, l’evolució legislativa i la realitat social i econòmica del temps en què han de ser aplicades, atenent principalment el seu esperit, la seva finalitat i el principi d’equitat.
2. En la mesura en què no els defineixi la normativa tributària, els termes utilitzats en les seves normes s’entenen d’acord amb el seu sentit jurídic, econòmic, tècnic o usual, segons que escaigui. Així mateix, tothom pot recórrer als principis generals del dret com a mitjà d’interpretació de les normes tributàries escrites.
3. El fet generador o les exempcions o bonificacions no poden ser utilitzats més enllà dels seus termes estrictes, i no admeten l’analogia.
[...]”
D’acord amb la definició prevista a la norma, un dels requisits perquè es doni, a l’efecte del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, una escissió total o parcial és que als mateixos socis de la societat que s’escindeix se’ls adjudiquin accions de la societat beneficiària en proporció a la seva participació respectiva, admetent una compensació en metàl·lic que no excedeixi el 10% del valor nominal de les accions atribuïdes.
Considerant que les normes tributàries s’interpreten segons el sentit propi de les seves paraules, que els beneficis fiscals no poden ser utilitzats més enllà dels seus termes estrictes sense admetre analogia, que la societat que s’extingirà està participada íntegrament per una societat i que els beneficiaris de l’atribució de valors representatius del capital social de l’entitat beneficiària de les operacions indicades a la consulta seran persones diferents de la societat que ostenta actualment la participació íntegra, i que la norma no preveu l’aplicació d’aquest règim quan intervenen en les operacions figures com les que es menciona a la consulta, aquestes operacions no estaran emparades pel règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial