Consulta vinculant en relació amb la consideració de bescanvi de valors i aportació no dinerària d’altres actius als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial.
| Número de consulta |
CV0310-2024 |
| Data d'emissió |
24/05/2024 |
| Normativa |
Decret legislatiu de publicació del text refós de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries |
Consulta:
Consulta en referència a l’aplicació del règim fiscal previst a la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.
Normativa:
Llei 95/2010, de 29 de desembre, de l’Impost sobre Societats (en endavant, Llei de l’IS).
Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries (en endavant, Llei de reorganització empresarial).
MANIFESTACIONS PRÈVIES
D’acord amb els requisits establerts a l’article 65 de la Llei 21/2014 del 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari, desenvolupats a l’[https://leslleis.com/R20150211G#Article_25||article 25 del Decret de 24 de març de 2013, pel qual s’aprova el Reglament d’Aplicació dels Tributs], manifestem expressament que en el moment en què es presenta aquest escrit, no s’està tramitant cap procediment ni recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària dels fets plantejats en la consulta.
Per tant, es sol·licita el criteri vinculant d’aquesta Administració Tributària en relació als assumptes plantejats en la present consulta per als períodes 2024 i posteriors.
DESCRIPCIÓ DELS FETS:
La societat (d’ara endavant la Societat Dominant), és una societat amb residència fiscal al Principat d’Andorra, trobant-se degudament inscrita al Registre de Societats del Govern d’Andorra.
L’objecte social de la Societat Dominant comprèn la tinença d’accions i participacions socials tant de societats nacionals com estrangeres i de qualsevol àmbit. En aquest sentit, fruït del normal desenvolupament del seu objecte social, la Societat Dominant encapçala un grup de consolidació fiscal integrat per diverses societats, entre les que s’inclouen les següents:
Societat Participada 1: és una societat amb residència fiscal al Principat d’Andorra l’objecte social de la qual inclou, entre d’altres, totes quantes activitats estan relacionades amb l’hoteleria, restauració i similars.
D’entre els actius que integren el balanç de la Societat Participada 1, als efectes d’aquesta consulta vinculant revesteixen importància dos actius immobiliaris localitzats en territori andorrà, actualment explotats econòmicament com hotels.
Societat Participada 2: és una societat amb residència fiscal al Principat d’Andorra l’objecte social de la qual inclou, entre d’altres, l’activitat de gestió, conservació i explotació per compte propi de bens mobles i immobles que la societat adquireixi per qualsevol causa amb l’exclusió d’activitats pròpies del sistema financer.
D’entre els actius que integren el balanç de la Societat Participada 2, destaquen participacions mantingudes en societats vinculades al sector de l’hoteleria i la restauració, tant nacionals com internacionals. En aquest sentit, dites participacions es vehiculitzen a través de la Societat Participada 2 per l’absència de relació directa amb els negocis hotelers del grup de consolidació encapçalat per la Societat Dominant així com l’existència de socis tercers, actuant la Societat Participada 2 com una sub-holding dedicada a la tinença de societats amb socis tercers.
Societat Participada 3: és una societat amb residència fiscal al Principat d’Andorra l’objecte social de la qual inclou, entre d’altres, les activitats d’hoteleria i restauració.
D’entre els actius que integren el balanç de la Societat Participada 3, revesteixen importància en aquesta consulta vinculant un actiu immobiliari localitzat en territori andorrà, actualment explotat econòmicament com hotel, i unes oficines també explotades econòmicament. En aquest sentit, actualment aquest immoble representa més d’un 50% del seu actiu.
Societat Participada 4: és una societat amb residència fiscal al Principat d’Andorra l’objecte social de la qual inclou, entre d’altres, l’activitat de gestió i explotació de béns immobles per compte propi amb l’exclusió d’activitats pròpies del sistema financer.
D’entre els actius que integren el balanç de la Societat Participada 4, destaquen una construcció explotada econòmicament com hotel i un cens emfitèutic sobre el terreny el que dit immoble es troba bastit. Aquests actius representen més d’un 50% de l’actiu de la Societat Participada 4.
Altres societats amb residència fiscal andorrana dedicades a l’explotació hotelera en actius immobiliaris propietat de tercers i a la prestació de serveis administratius i serveis centrals a les diferents societats del Grup, així com a d’altres societats no integrants del grup de consolidació fiscal.
La participació indirecta que posseeix la Societat Dominant en totes les societats dependents del grup de consolidació fiscal es troben concentrades en la seva participació la Societat Participada 1.
Com a excepció a l’anterior, la Societat Dominant posseeix directament una participació en el capital social de la Societat Participada 3. Així mateix, la Societat Dominant també posseeix una participació indirecta de dita societat a través de la Societat Participada 1.
Finalment, convé destacar que en el moment de presentar la present consulta vinculant, no existeixen en el si del grup de consolidació fiscal encapçalat per la Societat Dominant bases de tributació negatives pendents de compensar ni deduccions pendents d’aplicar generades en el marc del grup de consolidació fiscal. Així mateix, únicament la Societat Participada 4 disposa de crèdits fiscals generats amb anterioritat a la seva entrada al grup de consolidació fiscal.
Addicionalment a les societats anteriorment esmentades, la Societat Dominant també participa de forma indirecta en una altra societat andorrana no integrant del grup de consolidació fiscal, a través de la participació mantinguda en la Societat Participada 1:
Societat Participada 5: és una societat amb residència fiscal al Principat d’Andorra l’objecte social de la qual inclou les activitats d’hoteleria, restauració, snack-bars, pubs i discoteques.
La participació indirecta mantinguda per la Societat Dominant en el capital social de la Societat Participada 5, si bé és un percentatge majoritari, no assoleix el 75% necessari per a formar part del grup de consolidació fiscal encapçalat per la Societat Dominant.
Així mateix, d’entre els actius que integren el balanç de la Societat Participada 5, no s’inclouen actius immobiliaris que puguin representar més d’un 50% del seu actiu.
Finalment, convé destacar en el moment de presentar la present consulta vinculant, la Societat Participada 5 no disposa de bases de tributació negatives pendents de compensar ni deduccions pendents d’aplicar.
L’actual estructura del grup societari encapçalat per la Societat Dominant genera una sèrie d’ineficiències i dificultats administratives, econòmiques i de funcionament, derivades de l’existència d’una duplicitat d’estructures amb activitats similars que, a data de la present consulta, no resulten viables des d’una òptica econòmica. Així mateix, l’actual participació en la Societat Participada 5 no guarda coherència amb l’activitat desenvolupada per la Societat Participada 2.
Addicionalment, l’actual estructura societària duplica els riscos associats a la tinença d’actius immobiliaris al no existir una figura societària que actiu com a especialista en la tinença d’aquesta tipologia d’actius. Aquest fet, a més, dificulta determinades relacions comercials amb actors vinculats amb la Societat Dominant i el grup societari encapçalat per aquesta, tals com entitats financeres i potencials socis tercers, fruït de l’existència de patrimonis disgregats i no compartimentats.
Finalment, la participació de socis tercers en diferents societats dificulta la seva gestió respecte del que representaria una gestió unipersonal de les mateixes societats, en especial en allò relatiu a la Societat Participada 3. A més, l’existència de socis tercers en diferents nivells societaris dificulta la normal operativa d’un grup societari, doncs actuacions senzilles com distribucions de dividends a nivell intragrup de la Societat Participada 1 comporta una descapitalització del mateix.
En vista de la situació actual descrita, la Societat Dominant es planteja modificar l’estructura societària del grup que encapçala amb la finalitat d’aconseguir una gestió més eficient i compartimentada de les diferents activitats desenvolupades.
Descripció de les operacions a realitzar
A continuació es presenten les operacions de reorganització empresarial respecte les quals es qüestiona a aquesta Administració. Aquestes operacions (les quals es presenten en la seva totalitat) responen a un plantejament global dels motius econòmics i estratègics que també es detallen a continuació:
En un primer estadi, es planteja un bescanvi de valors de tots els socis de la Societat Participada 3 (a excepció de la Societat Participada 1), entre els quals es troba la Societat Dominant. Amb aquesta operació, la Societat Participada 1 passaria a ostentar la condició de sòcia única de la Societat Participada 3.
Seguidament, la Societat Participada 1 procediria a aportar la totalitat dels seus actius immobiliaris, juntament amb la participació mantinguda en la Societat Participada 4, a la Societat Participada 3, quedant aquesta darrera societat com l’única societat del grup encapçalat per la Societat Dominant amb actius immobiliaris, passant a convertir-se aquesta activitat en la seva activitat exclusiva.
Finalment, es planteja un bescanvi de valors en virtut del qual la Societat Participada 1 aportaria a la Societat Participada 2 la participació mantinguda en el capital social de la Societat Participada 5.
Convé destacar que el desenvolupament de les operacions plantejades no modificaria el perímetre de consolidació fiscal, motiu pel qual no es preveu un aprofitament de crèdits fiscals diferent del que resultaria en cas de no ser d’aplicació el règim fiscal previst en la Llei de reorganització empresarial.
Objectius de les operacions a realitzar
Els motius econòmics i organitzatius que justifiquen les operacions anteriorment assenyalades, globalment considerades, són els que es detallen a continuació:
Simplificació de l’estructura societària: la concentració de la participació en les diferents entitats participades del grup de consolidació en seu de la Societat Participada 1 permetria una simplificació en la gestió del grup, minimitzant les ineficiències derivades de l’existència de socis minoritaris en diferents societats del grup.
L’anterior es traduiria en una gestió més àgil del grup de consolidació fiscal, sobretot en allò relatiu a la Societat Participada 3, com és propi de l’existència d’un soci únic.
Professionalització de l’estructura societària: la concentració dels actius immobiliaris sota el paraigües d’una entitat dedicada exclusivament a la seva gestió i explotació permetria una professionalització del seu funcionament. Així mateix, l’actual existència de recursos societaris destinats a aquesta tasca en seu de la Societat Participada 3 permet incrementar el volum d’actius gestionats sense necessitat d’incórrer en un increment de recursos, aprofitant així economies d’escala inexistents fins el moment.
De la mateixa manera, la sortida dels actius immobiliaris de la Societat Participada 1 permetrà a dita societat actuar com una matriu societària “pura”, sense necessitat de gestionar directament cap patrimoni immobiliari. Aquest fet permetrà a la Societat Participada 1 reduir els seus costos d’estructura al veure reduïda la seva activitat recurrent.
Finalment, l’estructura societària plantejada permetria maximitzar la funcionalitat de la Societat Participada 2 com a societat vehicle d’inversions amb socis tercers.
Diferenciació de les activitats i dels negocis i limitació dels riscos mercantils associats als mateixos: desenvolupar l’activitat d’explotació dels actius immobiliaris de forma diferenciada a la resta d’activitats dutes a terme en el si del grup encapçalat per la Societat Dominant permetria compartimentar els riscos mercantils i legals associats a les mateixes.
En aquest sentit, si bé no resulta possible quantificar l’impacte econòmic d’aquest motiu econòmic a data de la present consulta, la separació proposada permet minimitzar el risc d’afectació legal d’una activitat sobre la resta, en cas d’hipotètiques reclamacions civils o administratives associades a l’activitat econòmica de cadascuna de les entitats.
Eficiència econòmica i financera: sota l’actual estructura societària, determinades distribucions de resultats intragrup amb la finalitat d’afrontar noves inversions implica la necessària sortida de recursos cap als socis tercers. En aquest sentit, l’estructura societària resultant de les operacions plantejades permetria incórrer en menys ineficiències a l’hora de distribuir resultats amb la voluntat de reinvertir o d’assumir noves inversions per part d’alguna de les societats del grup encapçalat per la Societat Participada 1.
Simplificació de futures operacions empresarials: l’estructura resultant de les operacions plantejades, globalment considerades, simplificaria l’execució de futures operacions de caire empresarial i/o societari, com podrien ser realitzar noves inversions empresarials o facilitar l’entrada de futurs inversors en alguna de les branques empresarials del grup encapçalat per la Societat Dominant, sense afectació de la resta.
CONSULTA PLANTEJADA
Atenent a les operacions plantejades i als objectius perseguits amb les mateixes, es presenta la següent consulta davant aquesta Administració, relativa als aspectes que es detallen a continuació:
En relació amb l’operació de bescanvi de valors de la Societat Participada 3:
Confirmació que els motius econòmics que fonamenten aquesta operació són vàlids, als efectes de l’aplicació del règim fiscal previst a la
Llei de reorganització empresarial.
Confirmació que l’operació plantejada és susceptible d’acollir-se al règim fiscal especial previst l’aplicació del règim fiscal previst a la
Llei de reorganització empresarial.
En relació amb l’operació d’aportació no dinerària d’actius dels actius immobiliaris de la Societat Participada 1 i de la participació en el capital social de la Societat Participada 4 a la Societat Participada 3:
Confirmació que els motius econòmics que fonamenten aquesta operació són vàlids, als efectes de l’aplicació del règim fiscal previst a la
Llei de reorganització empresarial.
Confirmació que l’operació plantejada és susceptible d’acollir-se al règim fiscal especial previst l’aplicació del règim fiscal previst a la
Llei de reorganització empresarial.
En relació amb l’operació de bescanvi de valors de la Societat Participada 5:
Confirmació que els motius econòmics que fonamenten aquesta operació són vàlids, als efectes de l’aplicació del règim fiscal previst a la
Llei de reorganització empresarial.
Confirmació que l’operació plantejada és susceptible d’acollir-se al règim fiscal especial previst l’aplicació del règim fiscal previst a la
Llei de reorganització empresarial.
INTERPRETACIÓ FISCAL DE LA SITUACIÖ PLATEJADA
La Llei de l’IS, en el seu article 9, apartat 3, preveu que “en el mètode de determinació directa, la base de tributació es calcula corregint el resultat comptable, determinat d’acord amb les normes que preveu la Llei 30/2007, del 20 de desembre, de la comptabilitat dels empresaris i el Pla general de comptabilitat, amb l’aplicació dels preceptes que estableix el capítol IV d’aquesta Llei”.
Per la seva banda, l’article 15 de la Llei de l’IS estableix una sèrie d’operacions en les que els elements patrimonials participants es valoren pel seu valor normal de mercat. concretament, disposa l’esmentat article que “es valoren pel seu valor normal de mercat. els elements patrimonials següents: a) Els transmesos o adquirits a títol lucratiu. b) Els aportats a entitats i els valors rebuts en contraprestació. c) Els transmesos als socis per causa de dissolució, separació d’aquests socis, reducció del capital amb devolució d’aportacions, repartiment de la prima d’emissió i distribució de beneficis. d) Els transmesos en virtut de fusió, absorció i escissió total o parcial. e) Els adquirits per permuta. f) Els adquirits per canvi o conversió”.
No obstant allò disposat de forma genèrica per la Llei de l’IS, la Llei de reorganització empresarial ha establert, per a determinades operacions societàries entre les que s’inclouen operacions com les plantejades en la present consulta vinculant (bescanvi de valors i aportacions no dineràries d’actius), una sèrie de mecanismes destinats a diferir la tributació que es pogués derivar de dites operacions. En aquest sentit es pronuncia el legislador quan, en l’exposició de motius de l’esmentada Llei de reorganització empresarial, assenyala que ”des del punt de vista tècnic, el mecanisme utilitzat en el marc dels impostos directes per aconseguir la neutralitat fiscal que busca assolir la Llei és el de diferiment. És a dir, les rendes que puguin posar-se de manifest en les persones o entitats que intervenen en una operació de reorganització empresarial no deixen de tributar de manera definitiva, sinó que la seva tributació es trasllada a un moment posterior. Més concretament, el recurs tècnic utilitzat per aconseguir aquest diferiment és la no integració a les bases de tributació de les rendes generades per les operacions de reorganització i el manteniment dels valors fiscals del transmissor en el patrimoni de l’adquirent.”
D’acord amb el contingut de la Llei de reorganització empresarial, l’aplicació del règim de neutralitat previst en dita Llei requereix de l’acompliment d’una sèrie de requisits objectius i, d’altra banda, de requisits subjectius.
3.1 Bescanvi de valors de la Societat Participada 3
En aquesta operació, la Societat dominant i la resta de socis de la Societat Participada 3 (amb l’excepció de la Societat Participada 1) procedirien a aportar les accions que actualment posseeixen en dita societat a la Societat Participada 1, que passaria a ostentar la condició de sòcia única de la Societat Participada 3.
Requisits objectius
L’article 2.5 de la Llei de reorganització empresarial determina que té la consideració de bescanvi de valors l’operació per la qual “una entitat adquireix una participació en el capital social d’una altre entitat que li permet obtenir la majoria de drets de vot d’aquesta altra entitat o, si ja disposa de la majoria referida, adquirir-ne una major participació, mitjançant l’atribució als socis de l’altra entitat, a canvi dels seus valors, de valors representatius del capital social de la primera entitat, atenent una norma proporcional, i, si escau, d’una compensació en diners que no superi el 10% del valor nominal o, a falta del valor nominal, d’un valor equivalent al nominal dels valors que es dedueixi de la seva comptabilitat”.
Per altra banda, l’article 8 de la referida Llei disposa que “no s’han d’integrar en la base de tributació de l’impost sobre societats, de l’impost sobre la renda de les persones físiques o de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals les rendes que es posin de manifest com a conseqüència de les operacions de bescanvi de valors quan els socis que realitzin el bescanvi rebin valors representatius del capital social d’una entitat resident fiscal al Principat d’Andorra”.
Entén la Societat Dominant que en l’operació de bescanvi de valors plantejada es donaria compliment a tots els requisits objectius esmentats en els articles 2.5 i 8 reproduïts:
Fruït de dita operació, la Societat Participada 1 passaria a ostentar la totalitat dels drets de vot de la Societat Participada 3.
A canvi de l’aportació efectuada, els actuals socis de la Societat Participada 3 rebrien valors representatius del capital social de la Societat Participada 1.
La Societat Participada 1 és una entitat resident fiscal al Principat d’Andorra.
Requisits subjectius
Addicionalment als requisits de caire objectiu previstos al llarg del redactat de la Llei de reorganització empresarial, l’article 15.2 de l’esmentada Llei estableix que “no obstant això, el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions referides a l’article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal”.
Com es pot apreciar, en el referit article s’exigeix que les operacions formalitzades sota el règim especial de neutralitat fiscal es duguin a terme per motius econòmicament vàlids i no només per motius fiscals. En aquest sentit, tal i com ja s’ha fet esment en els antecedents de la present consulta, l’operació de bescanvi de valors plantejada es configura com un primer pas necessari per assolir l’estructura societària objectiu, que persegueix els següents objectius de caire eminentment econòmic:
Simplificació de l’estructura societària: la concentració de la participació en les diferents entitats participades del grup de consolidació en seu de la Societat Participada 1 permetria una simplificació en la gestió del grup, minimitzant les ineficiències derivades de l’existència de socis minoritaris en diferents societats del grup.
L’anterior es traduiria en una gestió més àgil del grup de consolidació fiscal, sobretot en allò relatiu a la Societat Participada 3, com és propi de l’existència d’un soci únic.
Eficiència econòmica i financera: sota l’actual estructura societària, determinades distribucions de resultats intragrup amb la finalitat d’afrontar noves inversions implica la necessària sortida de recursos cap als socis últims. En aquest sentit, l’estructura societària resultant de l’operació plantejada permetria incórrer en menys ineficiències a l’hora de distribuir resultats de la Societat Participada 3 amb la voluntat d’assumir noves inversions per part d’alguna de les societats del grup de consolidació.
Inexistència de cap avantatge fiscal en l’estructura resultant: totes les societats participants en l’operació formen part del grup de consolidació fiscal encapçalat per la Societat Dominant. Addicionalment, cap de les esmentades societats disposa de crèdits fiscals pre-grup. En aquest sentit, el perfeccionament de l’operació plantejada no comportaria cap canvi en allò relatiu a l’aprofitament de crèdits fiscals.
En conseqüència, entenem que l’operació de bescanvi de valors plantejada donaria compliment a la totalitat dels requisits objectius i subjectius fixats per la Llei de reorganització empresarial, per acollir-se al règim de neutralitat previst en dita Llei.
3.2 Aportació no dinerària
En aquesta operació, la Societat Participada 1 procediria a aportar la totalitat dels seus actius immobiliaris afectes a l’activitat econòmica a la Societat Participada 3. Addicionalment, en la mateixa operació serien objecte d’aportació la totalitat de les participacions que la Societat Participada 1 ostenta en el capital social de la Societat Participada 4.
Per la seva banda, la Societat Participada 1 passaria a ostentar només participacions en la resta de societats indirectament participades per la Societat Dominant.
Requisits objectius
L’article 2.4 de la Llei de reorganització empresarial determina, en el seu apartat a), que té la consideració d’aportació no dinerària d’altres actius l’operació per la qual “una entitat aporta, sense quedar extingida, un o diversos elements patrimonials o accions o participacions en el capital social d’entitats que representin una participació d’almenys el 5% del seu capital social a una altra entitat resident al Principat d’Andorra, i rep a canvi valors representatius del capital social de l’entitat beneficiària de l’aportació.”
Per altra banda, l’article 3.1 de la referida Llei disposa que “no s’ha d’integrar a la base de tributació de l’impost sobre societats, de l’impost sobre la renda de les persones físiques o de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals les rendes que es posin de manifest com a conseqüència de les transmissions d’elements patrimonials derivades de les operacions referides als apartats 1, 2, 3, 4 i 6 de l’article 2 quan l’adquirent sigui una persona física resident fiscal a Andorra o una entitat resident fiscal a Andorra o si l’adquirent és una persona física no resident o una entitat no resident, sempre que els elements patrimonials transmesos restin afectes a un establiment permanent a Andorra de la persona física no resident o de l’entitat no resident, o que els elements patrimonials transmesos consisteixin en accions o participacions en el capital social d’una entitat amb residència fiscal a Andorra”.
Entenem que en l’operació d’aportació no dinerària plantejada es donaria compliment a tots els requisits objectius esmentats en els articles 2.4 a) i 3.1 reproduïts:
La Societat Participada 1 aportaria elements patrimonials procedents del seu actiu, actualment explotats econòmicament.
La societat adquirent, això és la Societat Participada 3, seria una entitat resident fiscal a Andorra.
A canvi de l’aportació efectuada, la Societat Participada 1, en qualitat d’entitat aportant, rebria valors representatius del capital social de la Societat Participada 3.
Requisits subjectius
Tal i com ja s’ha fet esment en els antecedents de la present consulta, l’aportació no dinerària plantejada persegueix els següents objectius de caire eminentment econòmic:
Professionalització de l’estructura societària: la concentració dels actius immobiliaris, juntament amb les participacions de la Societat Participada 4 (de substrat majoritàriament immobiliari) a mans d’una entitat dedicada exclusivament a la gestió i explotació de patrimoni immobiliari permetria una professionalització del seu funcionament. Així mateix, l’actual existència de recursos societaris destinats a aquesta tasca en seu de la Societat Participada 3 permet incrementar el volum d’actius gestionats sense necessitat d’incórrer en un increment de recursos, aprofitant així economies d’escala inexistents fins el moment.
De la mateixa manera, la sortida dels actius immobiliaris de la Societat Participada 1 permetrà a dita societat actuar com una matriu societària “pura”, sense necessitat de gestionar directament cap patrimoni immobiliari. Aquest fet permetrà a la Societat Participada 1 reduir els seus costos d’estructura al veure reduïda la seva activitat recurrent.
Diferenciació de les activitats i dels negocis i limitació dels riscos mercantils associats als mateixos: desenvolupar l’activitat d’explotació dels actius immobles de forma diferenciada a la resta d’activitats dutes a terme en el si del grup encapçalat per la Societat Dominant permetria compartimentar els riscos mercantils i legals associats a les mateixes.
Si bé no resulta possible quantificar l’impacte econòmic d’aquest motiu econòmic a data de la present consulta, la separació d’activitats permet minimitzar el risc d’afectació legal d’una branca sobre la resta, en cas d’hipotètiques reclamacions civils o administratives associades a l’activitat econòmica de cadascuna de les entitats.
Simplificació de futures operacions empresarials: l’estructura resultant de l’operació plantejada simplifica l’execució de futures operacions de caire empresarial i/o societari, com podrien ser realitzar noves inversions empresarials o facilitar l’entrada de futurs inversors en la branca immobiliària sense afectar a la resta d’activitats desenvolupades pel grup societari encapçalat per la Societat Dominant.
Inexistència de cap avantatge fiscal en l’estructura resultant: totes les societats participants en l’operació formen part del grup de consolidació fiscal encapçalat per la Societat Dominant. Addicionalment, cap de les esmentades societats disposa de crèdits fiscals generats en el sí del grup de consolidació fiscal, essent únicament la Societat Participada 4 la que disposa de crèdits fiscals pre-grup. En aquest sentit, el perfeccionament de l’operació plantejada no comportaria cap canvi en allò relatiu a l’aprofitament de crèdits fiscals atenent a la inexistència de cap modificació en la composició del grup de consolidació fiscal, en allò relatiu a les societats que integrarien el mateix.
D’acord amb l’exposat, entenem que l’aportació no dinerària plantejada donaria compliment a la totalitat dels requisits objectius i subjectius fixats per Llei de reorganització empresarial, per acollir-se al règim de neutralitat previst en dita Llei.
3.3 Bescanvi de valors de la Societat Participada 5
En aquesta operació, la Societat Participada 1 procediria a aportar la totalitat de la participació mantinguda en el capital social de la Societat Participada 5 a la Societat Participada 2, societat exclusivament destinada la tinença de participacions en societats residents i no residents amb socis tercers.
Requisits objectius
Entén la Societat Dominant que en l’operació de bescanvi de valors plantejada es donaria compliment a tots els requisits objectius esmentats en els articles 2.5 i 8 de la Llei de reorganització:
Fruït de dita operació, la Societat Participada 2 passaria a ostentar la majoria de drets de vot de la Societat Participada 5.
A canvi de l’aportació efectuada, la Societat Participada 1 rebria valors representatius del capital social de la Societat Participada 2.
La Societat Participada 2 és una entitat resident fiscal al Principat d’Andorra.
Requisits subjectius
Tal i com ja s’ha fet esment en els antecedents de la present consulta, l’operació de bescanvi de valors plantejada en el present apartat persegueix els següents objectius de caire eminentment econòmic:
Simplificació de l’estructura societària: la concentració exclusiva de la participació en les diferents entitats participades del grup de consolidació en seu de la Societat Participada 1 permetria una simplificació en la gestió del grup, minimitzant les ineficiències i agilitzant-ne la presa de decisions a nivell intragrup.
Professionalització de l’estructura societària: l’estructura societària plantejada permetria maximitzar la funcionalitat de la Societat Participada 2 com a societat vehicle d’inversions amb socis tercers.
Inexistència de cap avantatge fiscal en l’estructura resultant: l’operació plantejada no comportaria cap canvi en el sí del grup de consolidació fiscal encapçalat per la Societat Dominant. Addicionalment, la Societat Participada 5 no disposa de crèdits fiscals en el moment de procedir a la present consulta vinculant. En aquest sentit, el perfeccionament de l’operació plantejada no comportaria cap canvi en allò relatiu a l’aprofitament de crèdits fiscals.
QÜESTIÓ PLANTEJADA
QÜESTIONS PLANTEJADES:
D’acord amb la descripció dels fets i la interpretació fiscal desenvolupada al respecte, concloem reiterant-nos amb les qüestions plantejades a l’inici de la consulta així com amb els criteris exposats al llarg de la mateixa, els quals consultem sobre la seva confirmació:
En relació amb l’operació de bescanvi de valors de la Societat Participada 3:
Confirmació que els motius econòmics que fonamenten aquesta operació són vàlids, als efectes de l’aplicació del règim fiscal previst a la
Llei de reorganització empresarial.
Confirmació que l’operació plantejada és susceptible d’acollir-se al règim fiscal especial previst l’aplicació del règim fiscal previst a la
Llei de reorganització empresarial.
En relació amb l’operació d’aportació no dinerària d’actius dels actius immobiliaris de la Societat Participada 1 i de la participació en el capital social de la Societat Participada 4 a la Societat Participada 3:
Confirmació que el motius econòmics que fonamenten aquesta operació són vàlids, als efectes de l’aplicació del règim fiscal previst a la
Llei de reorganització empresarial.
Confirmació que l’operació plantejada és susceptible d’acollir-se al règim fiscal especial previst l’aplicació del regim previst a la
Llei de reorganització empresarial.
En relació amb l’operació de bescanvi de valors de la Societat Participada 5:
Confirmació que els motius econòmics que fonamenten aquesta operació són vàlids, als efectes de l’aplicació del règim fiscal previst a la
Llei de reorganització empresarial.
Confirmació que l’operació plantejada és susceptible d’acollir-se al règim fiscal especial previst l’aplicació del règim fiscal previst a la
Llei de reorganització empresarial.
Resposta
Referent a la qüestió sobre la possibilitat d’aplicar el règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial a les aportacions de les accions que efectuarien els socis de la societat 3 a la societat 1, i que donaria com a resultat que la societat 1 participés íntegrament en el capital de la societat 3, la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, a l’article 1.1, preveu el següent:
“1. Aquesta Llei estableix el règim fiscal aplicable a les operacions de fusió, escissió, aportació no dinerària de branca d’activitat, aportació no dinerària d’altres actius, bescanvis de valors i devolució d’actius, llevat que es renunciï a aplicar-lo, en la forma prevista en la mateixa Llei.”
Així mateix, l’article 2 de la normativa esmentada estableix les definicions de les operacions que es poden acollir al règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial. Concretament, en relació amb la consideració de bescanvi de valors, l’apartat 5 disposa el següent:
“5. Als efectes d’aquesta Llei, té la consideració d’operació de bescanvi de valors l’operació per la qual una entitat adquireix una participació en el capital social d’una altra entitat que li permet obtenir la majoria de drets de vot d’aquesta altra entitat o, si ja disposa de la majoria referida, adquirir-ne una major participació, mitjançant l’atribució als socis de l’altra entitat, a canvi dels seus valors, de valors representatius del capital social de la primera entitat, atenent una norma proporcional, i, si escau, d’una compensació en diners que no superi el 10% del valor nominal o, a falta del valor nominal, d’un valor equivalent al nominal dels valors que es dedueixi de la seva comptabilitat.”
D’altra banda, la mateixa Llei, a l’article 8, en relació amb el règim fiscal del bescanvi de valors, preveu el següent:
“Article 8. Règim fiscal del bescanvi de valors
1. No s’han d’integrar en la base de tributació de l’impost sobre societats, de l’impost sobre la renda de les persones físiques o de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals les rendes que es posin de manifest com a conseqüència de les operacions de bescanvi de valors quan els socis que realitzin el bescanvi rebin valors representatius del capital social d’una entitat resident fiscal al Principat d’Andorra.
No obstant això, cadascun dels socis que efectuïn el bescanvi de valors pot optar per integrar a la base de tributació de l’impost que sigui aplicable la totalitat de les rendes obtingudes com a conseqüència de l’operació, sense que aquesta opció impliqui la renúncia a l’aplicació del règim previst en aquesta Llei a l’operació.
2. Llevat que hagin optat per la integració de les rendes en els termes previstos al segon paràgraf de l’apartat anterior, les accions o participacions rebudes pels socis com a conseqüència de les operacions de bescanvi de valors es valoren, als efectes de l’impost sobre societats, l’impost sobre la renda de les persones físiques o l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals, pel valor fiscal que tenien les accions o participacions entregades abans de l’operació, i les accions o participacions rebudes conserven la data d’adquisició de les entregades.
3. Les accions o participacions rebudes per l’entitat que realitza el bescanvi es valoren, als efectes de l’impost sobre societats, pel mateix valor fiscal que tenien a la seu dels socis que realitzen l’aportació, mantenint-se igualment la mateixa data d’adquisició.
No obstant això, en cas que les rendes obtingudes pels socis no hagin estat subjectes a tributació al Principat d’Andorra o en cas que els socis hagin exercit l’opció prevista al segon paràgraf de l’apartat 1 anterior, les accions o participacions rebudes es valoren pel seu valor normal de mercat a la data de realització del bescanvi de valors i la seva data d’adquisició és la de la realització de l’operació.”
Segons la informació proporcionada, el fet de portar a terme aquesta operació dona lloc al fet que la societat 1, que és l’entitat beneficiària de l’aportació de les accions, participi íntegrament en el capital social de la societat 3. Així mateix, com a resultat d’aquesta operació, als socis de la societat 3 se li atribuiran valors representatius del capital social de la societat 1. Consegüentment, l’operació indicada en la consulta tindrà la consideració de bescanvi de valors a l’efecte de l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.
Pel que fa a la segona operació, en què es menciona que la societat 1 aportarà els seus actius immobiliaris afectes a la seva activitat econòmica a la societat 3, la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, a l’article 2.4.a, preveu el següent:
“
Article 2. Definicions
4. Als efectes d’aquesta Llei, té la consideració d’operació d’aportació no dinerària d’altres actius l’operació per la qual:
a) Una entitat aporta, sense quedar extingida, un o diversos elements patrimonials o accions o participacions en el capital social d’entitats que representin una participació d’almenys el 5% del seu capital social a una altra entitat resident al Principat d’Andorra, i rep a canvi valors representatius del capital social de l’entitat beneficiària de l’aportació.”
D’acord amb el precepte esmentat, tenint en compte que la societat 1 aportarà elements patrimonials afectes a una activitat econòmica i rebrà a canvi valors representatius del capital social de la societat 3, beneficiària de l’aportació, aquesta operació tindrà la consideració d’aportació no dinerària d’altres actius als efectes del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.
Quant a la tercera operació que es menciona a la consulta, en la mesura que la societat 2 adquireix participacions que li permeten obtenir la majoria dels drets de vot de la societat 5, que l’entitat beneficiària de les aportacions és resident fiscal a Andorra i que com a conseqüència d’aquesta aportació al soci se li atribuiran participacions en el capital social de la societat 2, l’operació tindrà la consideració de bescanvi als efectes del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.
Sobre la consideració de motius econòmics vàlids per a l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, la Llei 17/2017, del 20 d'octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, a l’article 15, estableix el següent:
“
Article 15. Aplicació del règim
1. El règim fiscal previst en aquesta Llei serà aplicable a les operacions que compleixin les definicions previstes a l’
article 2, excepte que expressament s’opti per la renúncia a l’aplicació mitjançant la comunicació a què es refereix l’
article 16.
2. No obstant això, el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions referides a l’
article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal.
Les actuacions de comprovació de l’Administració tributària que determinin la inaplicació total o parcial del règim fiscal previst en aquesta Llei per aplicació de les disposicions del paràgraf anterior eliminaran exclusivament els efectes de l’avantatge fiscal assolit indegudament, sense perjudici de la liquidació dels interessos moratoris que siguin procedents i de l’aplicació del règim sancionador corresponent, si escau.”
D’altra banda, la finalitat d’aquest règim fiscal és procurar que la fiscalitat no suposi un impediment per executar les operacions de reorganització; així mateix, aquesta normativa pretén evitar que el règim fiscal que s’hi preveu generi un incentiu per a reestructuracions que no tenen una justificació sòlida des de l’òptica econòmica o de negoci, que es basen en raons purament fiscals. Els motius exposats a la consulta relacionats amb la simplificació de l’estructura societària, la professionalització de l’estructura societària i la diferenciació de les activitats i dels negocis, entre d’altres raons que s’exposen, en el cas en qüestió, són vàlids a efectes de l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.
Tanmateix, aquesta resposta s’emet tenint en compte les dades facilitades pel consultant sense valorar altres aspectes relacionats amb la motivació d’aquesta operació que podrien alterar el contingut de la mateixa resposta. En altres casos, s’haurà d’analitzar amb precisió els antecedents, les circumstàncies i les característiques de cada operació per poder avaluar si hi ha o no motius econòmics vàlids a l’efecte d’aplicar el règim especial de reorganització empresarial.