Resum: La part agent va interposar recurs en via administrativa contra l’autoliquidació de l’impost sobre les plusvàlues immobiliàries presentada, recurs que fou inadmès per la Comissió Tècnica Tributària per entendre que una autoliquidació no és un acte administratiu i, per tant, no era susceptible d’impugnació directa. Criteri que fou confirmat per la sentència de primera instància.
El Tribunal Superior de Justícia confirma que, efectivament, l’autoliquidació no té la consideració d’acte administratiu i, per tant, no és susceptible d’impugnació directa. Així, recorda que es pot impugnar la liquidació (feta per l’Administració) que sí constitueix un acte administratiu o la resolució administrativa d’una sol·licitud de rectificació d’una autoliquidació.
Finalment, el Tribunal assenyala que, en una sentència anterior, la part agent ja havia vist reconeguda la seva pretensió.
Resolució: Desestima el recurs d’apel·lació de l’obligat tributari i confirma la sentència apel·lada (Tribunal de Batlles, sentència núm. 29/2023).
Aquesta valoració no ofereix consells específics per a situacions determinades i concretes. Demaneu assessorament jurídic abans d’entaular accions concretes, en vista de les circumstàncies de cada assumpte.
Representant: Sra. CRS
Advocat: Sr. JGI
Representant: Sra. VA
Advocada: Sra. EVC
- Va sol·licitar reiteradament que a aquesta causa se li acumulés a la núm. 1000079/2021 (en la qual s’impugnava el certificat del valor d’adquisició actualitzat emès pel Departament de Tributs i Fronteres el dia 25/05/2021), petició que fou rebutjada, tot i que en altres casos similars sí es va acordar l’acumulació.
- La sentència apel·lada contravé la jurisprudència d’aquesta Sala (sentències
18-2022 i
11-2023).
- La
Llei de bases de l’ordenament tributari (LBOT) no exclou que les autoliquidacions puguin considerar-se actes administratius.
- A la resolució de la CTT no s’ha indicat a l’interessat quina era l’alternativa de la que disposa per impugnar les autoliquidacions.
- L’obligat tributari no pot fer una quantificació de valor de forma plena, compte tingut que el valor del be li ve imposat per l’Administració.
- No és l’obligat tributari qui presenta l’autoliquidació, sinó que ho fa el Notari, professional que està investit de funció pública.
- Per les cases 6, 7, 8, 9 i 10 de la mateixa promoció s’ha admès pel Tribunal de Batlles que les autoliquidacions sí eren recurribles, decisió que ha estat confirmada per aquesta Sala a la sentència 11-2022.
- La sentència del Tribunal de Batlles núm. 30-2023, recaiguda a la causa 10000079/2021 ha admès parcialment la demanda, i ordena rectificar l’autoliquidació segons el nou valor per a la casa 11, tot i que l’autoliquidació no es va recórrer en aquella causa sinó en aquesta.
“Les parts discuteixen dues qüestions diferents. La primera fa referència a si es poden computar com a valor d’adquisició dels immobles les factures emeses per l’entitat UDS SL, venedora de la parcel·la on es van bastir els habitatges unifamiliars de referència, i que corresponen a l’import addicional que la compradora del terreny va satisfer a la venedora, atès que s’havia fixat com a preu de venda l’equivalent al 24% de la quantitat que s’obtingués per la venda a tercers d’aquestes cases, i aquest import va superar finalment la quantitat mínima de 4.300.000 € determinada en l’escriptura de compravenda dels terrenys.
La segona qüestió que és objecte de debat versa sobre la procedència d’incrementar el valor d’adquisició amb l’import de les factures emeses per l’entitat I. 1971 SL, que havia assumit, d’acord amb el contracte subscrit amb l’agent, els serveis de gestió i administració de les obres necessàries per dur a terme la promoció immobiliària”.
“En efecte, el recurs es circumscriu al càlcul del valor d’adquisició de les unitats immobiliàries en espècie fet per la sentència apel·lada, revocant els seus fonaments jurídics cinquè i sisè, ço que comporta que s’accepta pel Govern la conclusió de la sentència continguda al seu fonament jurídic tercer, és a dir, que no s’havien d’haver inadmès els dos recursos interposats en via administrativa.”