a) S’ha infringit el principi de tipicitat propi del dret administratiu sancionador, així com el principi d’especialitat de les normes tributàries. La
Llei de l’impost sobre societats, en la redacció aplicable, remetia a la
Llei de bases de l’ordenament tributari de 1996, i no era aplicable la
Llei 21/2014. A més, la Llei de l’impost sobre societats no regulava com a infracció de defraudació l’acreditació improcedent de partides positives o negatives i crèdits de l’impost, per deduir o compensar en la base o en la quota.
b) No concorre l’element subjectiu de la culpabilitat, ja que no es justifica el grau de la mateixa i, d’altra banda, l’agent va fer una interpretació raonable de la normativa, de manera que va actuar amb la diligència deguda.
a) La primera infracció atribuïda a l’agent consisteix en l’aplicació de deduccions indegudes, per no correspondre al concepte legal de noves inversions, i no hi ha interpretació raonable que permeti arribar a la conclusió contrària, cosa que evidencia una certa negligència per part del contribuent.
b) Quant a la segona infracció per manca d’ingrés del deute tributari com a conseqüència de la pèrdua de beneficis fiscals d’exercicis anteriors, l’agent coneixia el mètode de regularització aplicable i, no obstant això, va decidir reduir l’import corresponent a aquests elements directament de la base de càlcul de la deducció de l’exercici en què va constatar que no haurien haver estat objecte de deducció. En aquest cas, no només es pot parlar d’una simple negligència, sinó que es constata una certa premeditació en l’actuació de la interessada.
c) En relació amb la llei aplicable, cal fer remissió a la llei general, a manca de llei específica que reguli els fets controvertits, de manera que resulta aplicable en aquest cas la
Llei de bases de l’ordenament tributari.
“Aquesta Sala ha destacat en reiterades ocasions la coloració penal que presenta el dret administratiu sancionador i, en conseqüència, la necessitat de que la infracció sigui imputable al seu autor a títol de dol o negligència. Així resulta de l’
article 123.bis.4 del Codi de l’Administració i, en l’àmbit específicament tributari, de l’
article 125.1 de la Llei de bases de l’ordenament tributari (LBOT), segons el qual “són infraccions tributàries les accions o les omissions doloses o culposes tipificades i sancionades com a infraccions per les lleis (...)”.
El principi de culpabilitat és un element essencial de l’il·lícit administratiu, de manera que s’ha d’acreditar la responsabilitat per dol o culpa a l’hora de qualificar la conducta d’una persona com a susceptible de sanció. La càrrega de la prova sobre aquest extrem correspon a l’Administració, segons l’
article 119 de la LBOT, segons el qual:
“2. Correspon a l’Administració provar que concorren les circumstàncies que determinen la culpabilitat de l’infractor en la comissió de les infraccions tributàries i també el seu grau”.
En aplicació d’aquest principi, la Sala ha declarat en diverses ocasions la improcedència de l’aplicació d’una sanció tributària, quan el subjecte passiu no coneixia exactament el criteri de l’Administració i ha actuat segons una interpretació raonable de la norma. En aquesta línia, es poden citar les sentències
núm. 38-2020, de 26 de novembre, i
46-2020, de 18 de desembre.
En conseqüència, es pot afirmar que la comissió d’un error de dret no és susceptible de sanció, en la mesura en que l’error sigui raonable i la norma ofereixi dificultats d’interpretació, i sempre que el subjecte passiu hagi declarat o posat de manifest la totalitat de les bases o elements integrants del fet generador.
Així resulta de l’
article 120.1 de la LBOT, segons el qual les accions o les omissions tipificades a les lleis no donen lloc a responsabilitat, entre d’altres supòsits:
“e) Quan s’hagi posat la diligència necessària en el compliment de les obligacions tributàries. Entre altres casos, s’entén que s’ha posat la diligència necessària quan l’obligat hagi actuat emparant-se en una interpretació raonable de la norma o quan l’obligat tributari ajusti la seva actuació als criteris manifestats per l’Administració en la contestació a una consulta formulada per ell mateix o per un obligat tributari, i en aquest darrer cas, sempre que els supòsits de fet siguin assimilables, que hi siguin aplicables els criteris esmentats i que aquests criteris no hagin estat modificats”.