Carregant...
 

Sentència 3-2024 del TSJA. RECURS D’APEL·LACIÓ. Inadmissibilitat del recurs per raó de la quantia inferior a 1.500 euros. El valor econòmic de la pretensió es fixa sense afegir-hi recàrrec, interessos ni costes

Inclòs per:
LesLleis.com
Tipus
Sentència tribunal superior
Descripció:
Sentència 3-2024 del TSJA. RECURS D’APEL·LACIÓ. Inadmissibilitat del recurs per raó de la quantia inferior a 1.500 euros. El valor econòmic de la pretensió es fixa sense afegir-hi recàrrec, interessos ni costes
Data document:
16/02/2024
Impostos relacionats:
Bases de l'ordenament tributari
Texte:

Sentència 3-2024 del TSJA. RECURS D’APEL·LACIÓ. Inadmissibilitat del recurs per raó de la quantia inferior a 1.500 euros. El valor econòmic de la pretensió es fixa sense afegir-hi recàrrec, interessos ni costes La inadmissibilitat no apreciada inicialment en converteix en causa de desestimació.


Extracte facilitat per Strategos

Resum: L’origen del plet prové de la impugnació d’una provisió de constrenyiment per part de l’administradora judicial d’una societat declarada en fallida.

El primer recurs formulat contra l’esmentada provisió de constrenyiment emesa per l’administració comunal va ser desestimada per la Comissió Tècnica Tributària. En canvi, el Tribunal de Batlles va estimar la demanda assenyalant que el deute tributari havia de ser presentat a l’administradora judicial (negant l’efectivitat de l’autotutela administrativa en aquests casos).

Malauradament, el Tribunal Superior de Justícia no entra en el fons de la qüestió perquè l’import del procediment no supera el llindar que estableix l’article 47.1 de la Llei del Procediment Contenciós Administratiu.

Resolució: Desestima el recurs d’apel·lació que interposen el Govern i el Comú d’Andorra la Vella i confirma la sentència apel·lada (Tribunal de Batlles, del 10 de gener de 2023).


Aquesta valoració no ofereix consells específics per a situacions determinades i concretes. Demaneu assessorament jurídic abans d’entaular accions concretes, en vista de les circumstàncies de cada assumpte.


Logostrategos

C. Prat de la Creu, 59-65
Escala A, 2a planta
AD500 Andorra la Vella
 +376 805 705 
strategos@strategos.ad

Tribunal Superior de Justícia
Sala Administrativa
TSJA.- 0000014/2023
ORIGEN.- 2000008/2022 - 0
NIG: 5300545320220000010

SENTÈNCIA 3-2024

PARTS:

Apel·lant: GOVERN D’ANDORRA
Representant: Sra. VA
Advocada: Sra. MBV

Apel·lant: COMÚ D’ANDORRA LA VELLA
Representant: Sra. LCS
Advocada: ídem

Apel·lat: Sra. Y
Administradora Judicial de la societat LC SL
Representant: ídem
Advocada: Sra. LLA

COMPOSICIÓ DEL TRIBUNAL:

President: Sr. Albert ANDRÉS PEREIRA
Magistrades: Sra. Elsa PUIG MUÑOZ
Sra. Alexandra CORNELLA SOLÀ


Andorra la Vella, el 16 de febrer de 2024.

El Tribunal Superior de Justícia, Sala Administrativa, ha vist el recurs d’apel·lació a les actuacions número 20000008/2021.

En la tramitació d’aquestes actuacions han estat observades les prescripcions legals, i ha estat ponent el magistrat Sr. Albert ANDRÉS PEREIRA, el qual expressa el parer del Tribunal.

ANTECEDENTS DE FET

1.- La Sra. Y, actuant en qualitat d’administradora judicial de la cessació de pagaments i fallida de la societat LC, SL, va interposar demanda contra el Govern i el Comú d’Andorra la Vella, en què impugnava la resolució de la Comissió Tècnica Tributària de 25 de novembre de 2021, que havia desestimat el recurs formulat contra la provisió de constrenyiment emesa per l’Administració comunal el 16 de setembre de 2021, relativa a uns deutes tributaris de la referida societat.

La sentència de 10 de gener de 2023 de la Secció Administrativa del Tribunal de Batlles va estimar la demanda, anul·lant la provisió de constrenyiment impugnada, sens perjudici que el deute tributari pugui ser presentat i admès, únicament amb els recàrrecs i interessos eventualment meritats fins a la data de declaració del procediment concursal, a l’Administradora judicial.

2.- La representació del Govern ha interposat recurs d’apel·lació contra la referida sentència de la Batllia, el qual es fonamenta, en síntesi, en les següents al·legacions:

a) Les taxes reclamades mitjançant la provisió de constrenyiment fan referència a deutes posteriors a la declaració de fallida, són deutes postconcursals i no poden incorporar-se la massa, aquests han de seguir el procés de relació establert en la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari. A manca de disposicions especifiques que regulin aquesta situació escau aplicar la norma general per a la reclamació de deutes. En aquest litigi els deutes són deutes post-concursals nascuts desprès de decretar-se la cessació de pagaments i fallida.
b) No es pot complir el termini de 30 dies que preveu l’article 35 del Decret de 1969, ja que es tracta de deutes posteriors a la declaració de fallida.
c) La Llei de bases de l’ordenament tributari i la Llei de finances comunals són disposicions posteriors i no inclouen la declaració de fallida com un dels motius d’oposició a una provisió de constrenyiment.


3.- Al seu torn, el Comú d’Andorra la Vella va interposar recurs d’apel·lació, contra la referida sentència de la Batllia, el qual es fonamenta amb els mateixos arguments del Govern. Considera que, tot i que el procés és de quantia inferior a 1.500 €, és transcendental resoldre el recurs per establir un criteri sobre la qüestió litigiosa.

4.- La Sra. LAM s’ha oposat als recursos i ha sol·licitat que es confirmi íntegrament la sentència apel·lada, en síntesi, per les següents al·legacions:

a) En aplicació del Decret de 1969, un cop decretat el procediment concursal l’any 2020, l’Administració no podia iniciar l’any 2021 un procediment d’execució al marge de la fallida, sinó que havia de presentar els crèdits a l’Administració judicial en els 30 dies següents a la publicació de l’estat de cessació de pagaments i fallida, ço que no va fer.
b) Les parts apel·lants no han acreditat cap excepció al contingut de l’article 14 del Decret de 1969, és a dir que no van justificar el caràcter privilegiat del crèdit.


5.- Per escrits d’al·legacions presentats respectivament en dates 29 i 30 de març de 2023 les representacions processals del GOVERN i del COMÚ D’ANDORRA LA VELLA varen compartir els seus arguments i fonaments formulats en llurs respectius escrits d’apel·lació.

6.- En haver estat acordada la substitució de la vista oral pel tràmit de conclusions, les parts van presentar els escrits corresponents, en els quals van reproduir substancialment les al·legacions que anteriorment havien formulat.

FONAMENTS DE DRET

Primer.- La Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia és competent per a conèixer del present recurs, segons l’article 39.3 de la Llei Qualificada de la Justícia.

Segon.- Com s’ha exposat en els antecedents, el present procés versa sobre la legalitat de la resolució de la Comissió Tècnica Tributària de 25 de novembre de 2021, que havia desestimat el recurs formulat contra la provisió de constrenyiment emesa pel Comú d’Andorra la Vella el 16 de setembre de 2021, relativa al deute originat per diversos tributs, per un import global de 1.452,76 €.

Com a qüestió prèvia, s’ha d’examinar la qüestió plantejada per la representació del Comú, relativa a si els recursos d’apel·lació que formulen el Govern i el Comú d’Andorra la Vella són o no admissibles, en funció de la quantia de la pretensió que s’articula en aquest procés.

Segons l’article 47 de la Llei del Procediment Contenciós Administratiu, són susceptibles de recurs les sentències dictades per la Secció Administrativa del Tribunal de Batlles, excepte les que resolguin assumptes de quantia inferior a 1.500 euros.

En el present supòsit, s’impugna la resolució de la Comissió Tècnica Tributària que va confirmar una provisió de constrenyiment per un import de 1.452,76 € de principal, que es va emetre per al cobrament de diversos tributs. En conseqüència, és evident que la quantia del procés és inferior al llindar que fixa el referit precepte per permetre la interposició d’un recurs d’apel·lació, de manera que el que formulen el Govern i el Comú d’Andorra la Vella són inadmissibles.

Cal tenir en compte que l’article 7.1.a) de la Llei del Procediment Contenciós Administratiu disposa expressament que, per tal de fixar el valor econòmic de la pretensió, quan se sol·liciti l’anul·lació d’un acte, s’ha d’atendre al seu contingut econòmic sense afegir-hi recàrrec, interessos ni costes. D’aquesta manera, la quantia del procés ve determinada per l’import de la provisió de constrenyiment de 1.452,76 euros, que és inferior al límit establert per l’article 47.1 de la referida Llei.

Atès que aquesta causa d’inadmissibilitat no es va apreciar inicialment, en aquest tràmit la mateixa es converteix en causa de desestimació del recurs.

En definitiva, atès que la quantia del procés no supera el llindar que estableix l’article 47.1 de la Llei del Procediment Contenciós Administratiu, procedeix desestimar els recursos i confirmar la sentència apel·lada en els seus propis termes.

Tercer.- No s’aprecia una especial temeritat ni mala fe que justifiqui la imposició de les costes causades en aquesta instància, d’acord amb l’article 8.1 de la Llei processal administrativa.

DECISIÓ

En atenció a tot el que s’ha exposat, el Tribunal Superior de Justícia, Sala Administrativa, en nom del poble andorrà, decideix:

Primer.- Desestimar els recursos d’apel·lació que interposen el Govern i el Comú d’Andorra la Vella contra la sentència dictada el 10 de gener de 2023 per la Secció Administrativa del Tribunal de Batlles.

Segon.- No efectuar un especial pronunciament sobre les costes causades.

Aquesta sentència és ferma i executiva.

Així per aquesta nostra resolució, de la qual en serà tramès testimoni al Tribunal de Batlles, Secció Administrativa, per al seu coneixement i execució, ho acordem, manem i signem.