Carregant...
 

CV0331-2024 Consulta vinculant a tributs, del 19 de desembre del 2024, en relació amb l’aplicació de les disposicions transitòries previstes a la normativa

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0331-2024 Consulta vinculant a tributs, del 19 de desembre del 2024, en relació amb l’aplicació de les disposicions transitòries previstes a la normativa
Data document:
19/12/2024
Impostos relacionats:
Inversió immobiliària
Texte:

Consulta vinculant en relació amb l’aplicació de les disposicions transitòries previstes a la normativa.


Consulta
En aquest apartat es reprodueix la consulta sense les dades de la persona o l'entitat que la formula

ANTECEDENTS

La societat A (la “consultant” o la “societat”), societat andorrana i, en el seu nom i representació, la Sra. B, en la seva condició d’administradora única de la societat;

EXPOSA

Que de conformitat amb els requisits establerts a l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, desenvolupats a l’article 25 del Reglament d’aplicació dels tributs, aprovat mitjançant Decret de l’11 de febrer del 2015, planteja davant aquesta Administració una consulta tributària vinculant sobre la interpretació i l’aplicació de l’article 5 i de la disposició transitòria segona de la Llei 3/2024, de l’1 de febrer, de l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra.

Manifesta així mateix que en el moment de presentar aquest escrit no s’està tramitant un procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària objecte de la present consulta.

Primer.- Antecedents de fet -

La societat A és una societat andorrana que es troba íntegrament participada per la societat espanyola, societat C.

La societat consultant és propietària d’un solar inscrit al cadastre comunal que va adquirir l’any 1986.

El setembre del 2022, la societat decideix presentar davant del Comú una sol·licitud de llicència urbanística, en concret una llicència d’obres de construcció d’edificis, infraestructures o instal·lacions de nova planta.

D’altra banda, al febrer del 2024 el Comú va procedir a la resolució de la sol·licitud d’aprovació del pla parcial de desenvolupament urbanístic. En la mateixa es decideix aprovar el projecte de pla parcial de desenvolupament urbanístic.

Fins a la data d’avui, la societat no ha rebut la resolució definitiva en relació amb la sol·licitud de llicència.

En cas de rebre un resolució favorable, la societat pretén dur a terme una activitat de promoció immobiliària al solar que es finançaria amb finançament aliè obtingut d’entitats bancàries andorranes així com amb finançament propi consistent en aportacions dineràries del soci únic de la societat.

Segon.- La societat va presentar la sol·licitud de la llicència d’obres de construcció d’edificis, infraestructures o instal·lacions de nova planta el mes de setembre del 2022 i, per tant, la promoció urbanística no està subjecta a l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra.

A) NORMATIVA APLICABLE

El 29 de febrer del 2024 va entrar en vigor la Llei 3/2024, de l’1 de febrer, de l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra (“Llei de l’IIEI”).

L’impost sobre la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra (“IIEI”) és un tribut de naturalesa indirecta que grava la inversió estrangera immobiliària en territori del Principat d’Andorra que es posi de manifest de forma directa o indirecta.

La Llei de l’IIEI delimita el seu fet generador atenent a la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra, d’acord amb la llei reguladora de la inversió estrangera al Principat d’Andorra i les especificitats que es preveuen en la Llei de l’IIEI, amb la finalitat de destinar dita inversió a l’adquisició d’immobles o altres drets reals –amb exclusió dels drets reals de garantia–, concessions, participació en societats o altres persones jurídiques que disposin de drets sobre aquests immobles; o a la promoció urbanística o immobiliària.

No obstant això, la Llei de l’IIEI inclou dues disposicions transitòries on es determinen els supòsits de no subjecció a la Llei de l’IIEI per a les inversions efectuades abans de l’entrada en vigor de la Llei 16/2023, del 7 de setembre, de suspensió transitòria de la inversió estrangera en immobles al Principat d’Andorra disposició transitòria primera) i la no subjecció a la Llei de l’IIEI d’aquelles promocions urbanístiques o immobiliàries que acreditin que amb anterioritat al 5 de setembre de 2023 havien presentat la sol·licitud de la llicència d’obres o d’edificació de l’immoble de que es tracti disposició transitòria segona).

En efecte, la disposició transitòria segona estableix que “les promocions urbanístiques i immobiliàries es tramiten de conformitat amb la normativa vigent amb anterioritat al 5 de setembre de 2023 i no estan subjectes a la Llei de l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra, sempre que acreditin que amb anterioritat al 5 de setembre de 2023 havien presentat la sol·licitud de la llicència d’obres o d’edificació de l’immoble de que es tracti”.

B) APLICACIÓ AL SUPÒSIT CONCRET

Tal com s’ha exposat als antecedents, la societat va presentar la sol·licitud de llicència d’obres de construcció d’edificis, infraestructures o instal·lacions de nova planta, al setembre del 2022. Aquest extrem queda palès tant a la sol·licitud que fou presentada per la societat, com a les observacions del Departament d’Obres Públiques i Urbanisme del Comú.

En cas que la resolució definitiva del Comú sigui favorable, la consultant durà a terme la promoció immobiliària del solar per a desenvolupar un projecte d’habitatges i aparcaments.

En vista de les recents novetat legislatives a Andorra, la societat desitjaria confirmar que en atenció al fet que la sol·licitud de llicència es va efectuar el setembre de 2022 i, per tant, amb anterioritat al 5 de setembre de 2023, l’activitat promotora no quedaria subjecta a la Llei de l’IIEI tal com estableix la disposició transitòria segona i, per tant, que la societat no quedaria subjecta a l’IIEI un cop s’iniciï aquesta.

Tercer.- La societat només rebrà finançament propi i finançament aliè per part d’entitats degudament autoritzades a operar pel sistema financer andorrà i, per tant, no es produirà el fet generador de l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra.

A) NORMATIVA I DOCTRINA APLICABLE

La Llei de l’IIEI considera com a obligats tributaris de l’IEIE les persones jurídiques de nacionalitat andorrana que es trobin finançades directament o indirectament, per, entre d’altres, persones jurídiques de nacionalitat estrangera.

Posteriorment, l’apartat 2 de l’article 7 delimita la base de tributació especificant que estarà constituïda pel valor real de la inversió immobiliària formalitzada que resulti proporcional al percentatge de finançament estranger, excloent el finançament de les entitats degudament autoritzades a operar pel sistema financer andorrà.

El Departament de Tributs i de Fronteres (“DTF”) ha interpretat aquests articles a les seves respostes a les consultes vinculants CV0315-2024, CV0316-2024 i CV0319-2024.

El DTF confirma en aquestes consultes que “si una vegada entrada en vigor la Llei la consultant obté finançament aliè provinent de persones mencionades als apartats a, b, c o d de l’article 5, es produeix el fet generador de l’impost i l’obligat tributari de l’impost és la mateixa entitat consultant” CV0316-2024 i CV0319-2024).

Així mateix, a la consulta CV0315-2024 s’estableix que “la base de tributació estarà constituïda per l’import del finançament aliè que provingui de persones mencionades als apartats a, b, c i de l’article 5. Aquest import resultarà de la proporció existent entre el finançament concedit per aquestes persones i la totalitat del finançament (propi/aliè). Per al càlcul del quocient del finançament aliè, s’entendran com a fons propis els fons generats internament per l’empresa, ja sigui per les aportacions dels socis o per les reserves, entre altres elements que formin part del seu patrimoni net”.

B) APLICACIÓ AL SUPÒSIT CONCRET

Tal com s’ha exposat als antecedents i en cas que la resolució definitiva del Comú sigui favorable, la societat durà a terme la promoció immobiliària amb finançament aliè obtingut d’entitats bancàries andorranes així com amb finançament propi consistent en aportacions dineràries del soci únic de la societat.

En vista del recents pronunciaments administratius del DTF, la societat desitjaria confirmar que en atenció al fet que no rebria en cap cas finançament aliè provinent de les persones mencionades als apartats a, b, c i d de l’article 5, no es produiria el fet generador de l’IIEI.

La consultant, segons requeriment del Departament de Tributs i de Fronteres, amplia la informació relacionada amb la qüestió plantejada i exposa el següent:

“[...] Finançament de l’activitat de promoció immobiliària

La societat pretén dur a terme una activitat econòmica de promoció immobiliària al solar que es finançaria amb finançament aliè obtingut d’entitats bancàries andorranes i amb finançament propi consistent en aportacions dineràries del soci únic de la societat.

El finançament propi es realitzarà bé amb un aportació dinerària del soci únic al compte 118 – Aportacions de socis o propietaris, bé amb una ampliació de capital amb aportació dinerària. En aquest últim supòsit les noves accions emeses serien íntegrament subscrites pel seu soci únic, la societat espanyola C.

A la vista de tot l’anterior, es planteja la següent

QÜESTIÓ PLANTEJADA

Confirmació que resulta aplicable la disposició transitòria segona de la Llei 3/2024, de l’1 de febrer, de l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra, i, per tant, la promoció immobiliària no estaria subjecta a l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària atès que la llicència d’obres es va sol·licitar el setembre del 2022.
Confirmació que amb l’obtenció de finançament propi per part del soci únic, que és una societat espanyola, mitjançant l’aportació de fons a la societat, així com de finançament aliè d’entitats degudament autoritzades a operar pel sistema financer andorrà, no es produeix el fet generador de l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària.

Resposta

En referència a la vostra qüestió sobre la subjecció a l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra, la Llei 3/2024, de l’1 de febrer, de l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra, quant a la constitució del fet generador i la consideració d’obligat tributari, als articles 3 i 5, estableix el següent:

Article 3. Fet generador

Constitueix el fet generador de l’impost la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra d’acord amb la llei reguladora de la inversió estrangera al Principat d’Andorra i les especificitats que es preveuen en la present Llei, amb la finalitat de destinar dita inversió a l’adquisició d’immobles o altres drets reals —amb exclusió dels drets reals de garantia—, concessions, participació en societats o altres persones jurídiques que disposin de drets sobre aquests immobles; o a la promoció urbanística o immobiliària. Als efectes d’aquest impost el concepte d’inversió estrangera immobiliària inclou qualsevol de les activitats descrites anteriorment.

[...]

Article 5. Obligats tributaris

Són obligats tributaris de l’impost les persones físiques o jurídiques següents que, d’acord amb la llei reguladora de la inversió estrangera al Principat d’Andorra, obtinguin una autorització d’inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra:

a) Persones físiques no residents al Principat d’Andorra.
b) Persones físiques residents al Principat d’Andorra amb menys de 3 anys de residència ininterrompuda, comptats des de l’obtenció del permís d’immigració o document anàleg, que realitzin una inversió estrangera immobiliària.
c) Persones jurídiques de nacionalitat estrangera, incloses les entitats públiques de sobirania estrangera.
d) Persones jurídiques de nacionalitat andorrana amb participació estrangera en el seu capital o en els seus drets de vot, directa o indirecta, en un percentatge igual o superior al 50 per cent de manera conjunta. També són inversions estrangeres les destinades a sucursals o altres tipus d’establiments permanents a Andorra de no residents; i les efectuades per altres persones jurídiques andorranes quan almenys el 50 per cent dels drets de vot del seu òrgan de decisió pertanyi, directament o indirectament, a qualsevol de les persones físiques o jurídiques, descrites a les lletres a), b), c) i d) d’aquest article.
e) Persones jurídiques de nacionalitat andorrana, amb participació estrangera en el seu capital o en els seus drets de vot, directa o indirecta, inferior al 50 per cent i superior al 5 per cent, i que realitzin una inversió estrangera immobiliària.
f) Persones jurídiques de nacionalitat andorrana, que es trobin finançades directament o indirectament, per qualsevol de les persones, descrites a les lletres a), b), c) i d) d’aquest article.


Als efectes d’aquesta Llei, s’entén que són participacions estrangeres les que ostentin persones físiques que no siguin residents o que tinguin menys de 3 anys de residència ininterrompuda, comptats des de l’obtenció del permís d’immigració o document anàleg.”


La mateixa Llei, en la disposició transitòria segona, en relació amb les sol·licituds de les llicències efectuades abans del 5 de setembre del 2023, preveu el següent:

Disposició transitòria segona. Promocions urbanístiques i immobiliàries

Les promocions urbanístiques i immobiliàries es tramiten de conformitat amb la normativa vigent amb anterioritat al 5 de setembre del 2023 i no estan subjectes a la Llei de l’impost sobre la inversió estrangera immobiliària al Principat d’Andorra, sempre que acreditin que amb anterioritat al 5 de setembre del 2023 havien presentat la sol·licitud de la llicència d’obres o d’edificació de l’immoble de què es tracti.”


D’acord amb la disposició transitòria segona, sempre que es pugui acreditar de forma fefaent que es va sol·licitar la llicència d’edificació de l’immoble abans del 5 de setembre del 2023, l’operació no estarà subjecta a l’impost. Considerant que la consultant finançarà aquest projecte mitjançant fons aliens procedents d’entitats bancàries andorranes i aportacions dineràries efectuades pel mateix soci que participa íntegrament en el capital social de la consultant, no es produirà el fet generador de l’impost. Tot això sens perjudici del compliment dels requisits previstos en les normatives que regulen les societats anònimes i de responsabilitat limitada i la comptabilitat.

L’acreditació del compliment de la circumstància prevista a la disposició transitòria segona s’ha de fer davant el Registre d’Inversions Estrangeres, òrgan de l’Administració encarregat del desplegament de les funcions registrals establertes a la Llei 10/2012, del 21 de juny, d’inversió estrangera al Principat d’Andorra.