CV0341-2025 Consulta vinculant a tributs, del 27 de març del 2025 en relació amb l’aplicació del règim especial del sector financer

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0341-2025 Consulta vinculant a tributs, del 27 de març del 2025 en relació amb l’aplicació del règim especial del sector financer
Data document:
27/03/2025
Impostos relacionats:
IGI
Texte:

Consulta vinculant en relació amb l’aplicació del règim especial del sector financer

Número de consulta CV0341-2025
Data d'emissió 27/03/2025
Normativa Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte

Consulta

ANTECEDENTS

El senyor X, en tant que apoderat de la societat andorrana A (en endavant, la consultant o la societat).

Així, en nom i representació de la Societat,

EXPOSA

Que d’acord amb allò que disposa l’article 65 del text refós de la Llei 21/2014, de 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari i l’article 25 del Reglament d’aplicació dels tributs de la mateixa, interessa formular la següent Consulta Tributària, els efectes de la qual serien aplicables en les operacions la naturalesa de les quals s’expressa en l’escrit de consulta.

Que d’acord amb el que estableix l’article 65 del text refós de la Llei 21/2014, de 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, el període aplicable és l’any 2025.

DESCRIPCIÓ DELS FETS

La societat per tal de desenvolupar la seva activitat econòmica és arrendatària de la totalitat d’un edifici d’oficines.

La societat està sotmesa al règim especial del sector financer de l’impost general indirecte. Aquest règim estableix una limitació especifica a la deducció de les quotes suportades d’IGI per aquells obligats tributaris als qui els hi resulta d’aplicació.

POSICIONAMENT DE LA CONSULTANT

PRIMERA.- DE LA CONSIDERACIÓ D’EMPRESARI I DE LES OPERACIONS SUBJECTES O NO SUBJECTES A L’IMPOST

L’art. 4 de la Llei de l’impost general indirecte (LIGI) assenyala el següent

“Estan subjectes a l’impost els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzats en el territori andorrà per empresaris o professionals a títol onerós, amb caràcter habitual o ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, amb independència de la finalitat o dels resultats perseguits en l’activitat econòmica o en cada operació en particular.”


Així mateix, l’apartat primer de l’art. 5 LIGI estableix que “són activitats econòmiques les que impliquen l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis. L’activitat d’arrendament de béns té la consideració d’activitat econòmica.” L’apartat segon d’aquest mateix article assenyala que, a efectes d’aquesta Llei, tenen la consideració d’empresaris les entitats que realitzin activitats econòmiques.

D’acord amb l’anterior, la consultant té la consideració d’empresari i, per tant, les operacions (entregues de béns i prestacions de serveis) realitzades en el marc de la seva activitat empresarial estarien subjectes a l’impost general indirecte, excepte que la pròpia normativa establís que concorre un supòsit de no subjecció.

SEGONA.- DEL RÈGIM DE DEDUCCIÓ DE LES QUOTES D’IGI SUPORTADES PER LA SOCIETAT

La disposició addicional cinquena de la Llei de l’impost estableix el següent:

“1. Aplicació del règim

S’han d’acollir a aquest règim especial els obligats tributaris que facin activitats subjectes a l’impost i que compleixin les condicions següents:

a) Que facin activitats subjectes al tipus de gravamen previst a l’article 60, “Tipus de gravamen incrementat”.
b) Que siguin entitats bancàries o entitats financeres -no bancàries- de crèdit especialitzat, segons la definició de les entitats operatives dels sistema financer andorrà prevista a la Llei 7/2013, del 9 de maig, sobre el règim jurídic de les entitats operatives del sistema financer andorrà i altres disposicions que regulen l’exercici de les activitats financeres al Principat d’Andorra.


Aquest règim no és aplicable als béns immobles.

2. Base de tributació i repercussió de la quota

La base de tributació es calcula segons el que preveu el capítol setè, i la repercussió de la quota es farà segons el que preveu a aquest efecte l’article 55.

3. Obligacions i limitacions del dret a deduir les quotes suportades

Els obligats tributaris als quals sigui aplicable aquest règim han de complir igualment totes les obligacions formals que preveu el capítol vuitè.

Pel que fa a la deducció de les quotes suportades de l’impost, els obligats tributaris tenen dret a deduir-se únicament en concepte de quotes suportades, un import màxim anual equivalent al 10% de les quotes repercutides al tipus impositiu previst a l’article 60, amb el límit de l’impost suportat en la seva activitat subjecta. Només s’exceptuen d’aquest càlcul, com s’ha indicat, les operacions realitzades amb béns immobles.

Els obligats tributaris als quals sigui aplicable aquest règim ho han de comunicar al ministeri encarregat de les finances, que està habilitat per aprovar els formularis corresponents per a la comunicació del règim previst en aquesta disposició.”


Com s’avançava, a la consultant li resulta d’aplicació aquest règim especial de l’impost general indirecte i presta serveis als quals els hi resulta d’aplicació el tipus de gravamen incrementat de l’art. 60 LIGI.

El contingut del règim especial consisteix en establir una limitació a la deduïbilitat de les quotes d’IGI suportades per l’obligat tributari en l’exercici de la seva activitat subjecte a l’esmentat règim especial del sector financer. És a dir, en el concret àmbit de deducció de les quotes suportades, el règim especial desplaça i substitueix el règim general de deducció previst en la normativa.

En essència, el règim limita la deducció de les quotes d’IGI suportades durant l’any natural al 10% de les quotes repercutides al tipus de gravamen incrementat en el període temporal. En aplicació d’aquest règim, la societat està obligada a regularitzar durant el mes de gener les quotes d’IGI deduïdes durant l’any natural anterior, ingressant-ne l’excés deduït.

No obstant, la normativa exclou expressament de dita la limitació totes les operacions realitzades amb béns immobles. En aquest sentit, la consultant interpreta que en referir-se a “operacions realitzades amb béns immobles” la intenció era excloure no només les transmissions, sinó altres operacions com poden ser l’arrendament, la cessió d’us, la transmissió i/o constitució de drets reals sobre aquest béns.

L’exclusió de la limitació en operacions d’aquesta tipologia respon a la voluntat del legislador de modular un règim especial de l’IGI, el del sector financer, especialment onerós pels obligats tributaris. D’aquesta manera, les quotes d’IGI que suporta la societat per l’arrendament de l’edifici d’oficines serien deduïbles sense limitació de cap tipus, més enllà de la necessària vinculació de l’arrendament d’aquest edifici amb la seva activitat empresarial.

Així mateix, considera la consultant que totes les quotes d’IGI que suporti per obres de millora, rehabilitacions i reparacions de l’edifici arrendat, han de considerar-se com operacions realitzades amb béns immobles en els termes de la disposició addicional cinquena de la Llei de l’impost. Per tant, aquestes quotes suportades serien també deduïbles sense cap altre limitació que la vinculació del bé immoble arrendat amb l’activitat empresarial de la societat.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

Tot tenint en compte la descripció dels fets, es prega a l’Administració que es pronunciï expressament sobre les qüestions següents:

1) Que confirmi que, efectivament, l’exclusió de les operacions amb béns immobles del règim especial del sector financer permet la completa deduïbilitat de les quotes d’IGI suportades per l’arrendament de l’esmentat edifici d’oficines.

2) Manifesti si també seran completament deduïbles les quotes suportades per les reparacions, rehabilitacions i millores que s’efectuïn en el ja citat edifici d’oficines.

En virtut de l’anterior,

SOL·LICITA

Que es tingui per presentat aquest escrit, i per formulada Consulta Tributària Vinculant sobre les qüestions anteriorment exposades perquè, després dels tràmits oportuns, es dicti la resolució.

A aquest efecte, d’acord amb allò que disposa l’article 25 del Reglament d’aplicació dels tributs, es manifesta de forma expressa que en el moment de presentar aquesta consulta tributària escrita, la consultant no està tramitant un procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que li correspongui plantejat en la present consulta.

Resposta

En referència a la vostra qüestió sobre la possibilitat de deduir la quota de l’impost general indirecte suportada per l’arrendament d’un bé immoble i pels serveis associats a millores i reparacions d’aquest bé immoble, tenint en compte que la consultant és una entitat acollida al règim especial del sector financer, s’ha de tenir present la disposició addicional cinquena de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte:

Disposició addicional cinquena. Règim especial del sector financer

1. Aplicació del règim

S’han d’acollir a aquest règim especial els obligats tributaris que facin activitats subjectes a l’impost i que compleixin les condicions següents:

a) Que facin activitats subjectes al tipus de gravamen previst a l’article 60, “Tipus de gravamen incrementat”.
b) Que siguin entitats bancàries o entitats financeres ‒no bancàries‒ de crèdit especialitzat, segons la definició de les entitats operatives dels sistema financer andorrà prevista a la Llei 7/2013, del 9 de maig, sobre el règim jurídic de les entitats operatives del sistema financer andorrà i altres disposicions que regulen l’exercici de les activitats financeres al Principat d’Andorra.


Aquest règim no és aplicable als béns immobles.

2. Base de tributació i repercussió de la quota

La base de tributació es calcula segons el que preveu el capítol setè, i la repercussió de la quota es farà segons el que preveu a aquest efecte l’article 55.

3. Obligacions i limitacions del dret a deduir les quotes suportades

Els obligats tributaris als quals sigui aplicable aquest règim han de complir igualment totes les obligacions formals que preveu el capítol vuitè.

Pel que fa a la deducció de les quotes suportades de l’impost, els obligats tributaris tenen dret a deduir-se únicament en concepte de quotes suportades, un import màxim anual equivalent al 10% de les quotes repercutides al tipus impositiu previst a l’article 60, amb el límit de l’impost suportat en la seva activitat subjecta. Només s’exceptuen d’aquest càlcul, com s’ha indicat, les operacions realitzades amb béns immobles.

Els obligats tributaris als quals sigui aplicable aquest règim ho han de comunicar al ministeri encarregat de les finances, que està habilitat per aprovar els formularis corresponents per a la comunicació del règim previst en aquesta disposició.”


Tal com es desprèn d’aquest article, en la determinació de les quotes suportades s’exceptuen d’aquest càlcul les operacions realitzades amb béns immobles. En aquest cas, s’entenen com a tals les adquisicions de béns immobles i no el seu arrendament.

Així mateix, les quotes de l’impost suportades per l’arrendament o serveis associats als béns immobles es tenen en compte per determinar el límit de l’impost suportat, sempre que aquestes quotes derivin del desenvolupament de l’activitat subjecta a l’impost.