Consulta vinculant en relació amb la meritació de l’impost en transmissions de béns immobles efectuades mitjançant document privat
Consulta
ANTECEDENTS
El sotasignat, Sr. A, actuant en la qualitat d’administrador judicial de l’herència jacent del difunt Sr. B amb NRT número X; Compareixem davant del Departament de Tributs del M.I. GOVERN D’ANDORRA i com millor en dret procedeixi, atentament,
D I U:
I.- Que el Sr. B fou declarat en estat de cessació de pagaments i fallida, a títol personal, mitjançant AUTE de l’HBLE. BATLLIA D’ANDORRA.
II.- Que, malauradament, el Sr. B va morir a l’any 2019.
III.- Que el Sr. B va atorgar testament, nomenant hereva universal a la seva esposa, la Sra. C.
IV.- Que l’esposa i descendents del difunt Sr. B varen refusar la seva herència i qualsevol drets successoris mitjançant escrit presentat davant de l’HBLE. BATLLIA D’ANDORRA.
V.- Que mitjançant PROVIDÈNCIA de l’HBLE. BATLLIA D’ANDORRA s’acordava prosseguir amb la tramitació de les presents actuacions contra l’herència jacent del qui fou Sr. B.
VI.- Que aquest administrador judicial ha sol·licitat i obtingut el NRT de l’herència jacent del Sr. B número X.
VII.- Que, en els termes que preveu l’article 65 de la Llei 21/2014,del 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari i l’article 25 del Decret de data 11 de febrer del 2015, que aprova el Reglament d’Aplicació de Tributs, es formula la present CONSULTA VINCULANT i es fa en base als següents:
FETS I CONSIDERANCIONS
Primer.- Escriptura de promesa de compravenda irrevocable.
Que la societat D a l’any 1993 va adquirir, entre altres béns immobles, un local situat a Andorra.
Segon.- Manca d’activitat empresarial de la societat D.
No consta que la societat D hagi tingut mai operativa comercial, ni que el local comercial citat anteriorment hagi estat mai vinculat a la seva activitat mercantil i/o empresarial.
Tercer.- Escriptura de promesa de compravenda irrevocable.
Que la societat D i el Sr. B varen atorgar escriptura de promesa de compravenda irrevocable a l’any 1998 que tenia per objecte el local citat anteriorment.
De l’escriptura de promesa de compravenda irrevocable interessa destacar els següents extrems:
- En primer lloc, que la part prometent venedora confessava haver rebut el preu de la compravenda de la part prometent compradora.
- En segon lloc, que la part prometent compradora passava a formar part de la Comunitat de Propietaris de l’edifici.
- En tercer lloc, les parts varen acordar que les despeses comunitàries, aigua, electricitat i qualsevol altres que siguin imputables a la unitat immobiliària seran de càrrec exclusiu de la part prometent compradora.
- En quart , que la part prometent venedora va donar a la part prometent compradora la possessió del bé immoble i la quasi-possessió dels drets inherents al citat bé immoble, prometent la part prometent venedora no impugnar per cap motiu la promesa irrevocable de compravenda i responent d’evicció davant de la prometent compradora.
Quart.- Reconeixement de domini.
Que tant la societat D com la Comunitat de Propietaris de l’Edifici han reconegut que el difunt Sr. B era el propietari real del local, essent la persona que ha comparegut a les reunions de la Comunitat de Propietaris en qualitat de propietari i, al seu torn, la persona que ha liquidat i pagat totes les despeses comunitàries del citat local comercial des de l’any 1998 fins a l’any 2022 (data d’adjudicació en subhasta pública).
Cinquè.- Actiu de la fallida / Venda en subhasta pública.
Que davant de tots els fets exposats anteriorment, aquest administrador judicial i l’HBLE. BATLLIA D’ANDORRA van tractar el local com un actiu de la fallida de l’herència jacent del difunt senyor B subhastant-lo i adjudicant-lo.
Sisè.- Manca de procediment ni recurs administratiu.
Que en el moment de presentar el present escrit, no s’està tramitant cap procediment ni recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària.
Setè.- Objecte de la consulta.
Que l’objecte de la present consulta és determinar si l’atorgament en l’actualitat any 2025 d’una escriptura notarial de reconeixement de domini entre la societat D i l’herència jacent del difunt Sr. B del local, està subjecte a l’Impost de Transmissions Patrimonials Immobiliàries (ITP) o a l’Impost General Indirecte (IGI), tota vegada que la transmissió efectiva del citat bé immoble es va produir l’any 1998, és a dir, amb anterioritat a l’entrada en vigor de les esmentades lleis.
En aquest sentit, existeix una consulta vinculant número CV0188-2020 de data 24 de setembre del 2020, segons la qual en les escriptures de formalització de reconeixement del domini, d’acord amb l’article 9 (que regula l’àmbit temporal) de la Llei 21/2014, de 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari sobre l’àmbit d’aplicació de les normes tributàries, no estan subjectes a la Llei de l’Impost General Indirecte, ni a la Llei sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, quan la propietat reconeguda porta causa d’una transmissió que va tenir lloc amb anterioritat a l’entrada en vigor de les ressenyades lleis.
Així mateix, aquesta part ha tingut coneixement de que en un cas similar al present, es va atorgar escriptura de reconeixement de domini en data 1 de desembre del 2022 entre l’HBLE. Batllia d’Andorra i diversos particulars respecte d’uns béns immobles que varen adquirir uns particulars mitjançant un contracte de fidúcia subscrit en data 1 de gener del 1997, sense aplicar en el moment d’atorgar l’escriptura notarial cap impost, en considerar que la transmissió dels béns immobles va tenir lloc amb anterioritat a l’entrada en vigor de la Llei de l’Impost General Indirecte (IGI) i a la Llei de l’Impost sobre les Transmissions Patrimonials (ITP), tot fent referència a la consulta vinculant citada anteriorment número CV0188-2020 de data 24 de setembre del 2020.
QÜESTIÓ PLANTEJADA
Per tot el què, al Departament de Tributs del M.I. GOVERN D’ANDORRA, respectuosament,
S O L · L I C I T O:
Vulguin rebre el present escrit, juntament amb la documentació que s’acompanya, tenint per formulada CONSULTA VINCULANT en els termes exposats al cos del present escrit, tot sol·licitant que en el seu dia i en els seus mèrits vulgui resoldre la consulta en el sentit si l’atorgament d’una escriptura notarial de reconeixement de domini entre la societat D i l’herència jacent del difunt Sr. B del local, està subjecte a l’Impost de Transmissions Patrimonials Immobiliàries (ITP) o a l’Impost General Indirecte (IGI).
Resposta
En referència a la vostra qüestió relacionada amb la possibilitat que l’operació mencionada a la consulta es consideri un fet subjecte a l’impost general indirecte, la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte, als articles 4 i 5, sobre la consideració de fet generador, activitat econòmica i d’empresari a l’efecte de l’impost, preveu el següent:
“Article 4. Fet generador
Estan subjectes a l’impost els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzats en el territori andorrà per empresaris o professionals a títol onerós, amb caràcter habitual o ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, amb independència de la finalitat o dels resultats perseguits en l’activitat econòmica o en cada operació en particular.
Article 5. Concepte d’activitat econòmica i d’empresari o professional
1. Són activitats econòmiques les que impliquen l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis.
L’activitat d’arrendament de béns té la consideració d’activitat econòmica.
2. A l’efecte d’aquesta Llei, es consideren empresaris o professionals les persones físiques o entitats que realitzin activitats econòmiques.
3. S’entenen realitzades en el desenvolupament de l’activitat econòmica les transmissions o cessions d’ús a tercers de la totalitat o part de qualsevol bé o dret que integrin el patrimoni empresarial o professional de l’obligat tributari, fins i tot les efectuades amb motiu del cessament en l’exercici de les activitats econòmiques que determinen la subjecció a l’impost.
4. No tenen la consideració d’empresaris o professionals als efectes d’aquest impost quan l’import dels lliuraments de béns i les prestacions de serveis efectuats no superi la xifra anual de 40.000 euros, excepte que de forma expressa optin per ser considerats com a tals. A l’efecte de determinar l’import anterior, no es tenen en compte les transmissions de béns d’inversió i s’exclou, si escau, l’impost general indirecte. L’import es prorrateja en la part corresponent a l’any natural en cas d’inici d’activitat.
En el cas de les activitats agrícoles i ramaderes, el llindar indicat en el paràgraf anterior se situa en la xifra anual de 150.000 euros.
Els empresaris o els professionals que optin per ser considerats com a tals, ho han de sol·licitar al ministeri encarregat de les finances abans de finalitzar l’any en què hagi de tenir efecte. Una vegada hagin optat per ser considerats empresaris o professionals, s’ha de mantenir aquesta situació durant un termini mínim de tres anys, i per sol·licitar-ne la baixa cal que hi renunciïn comunicant-ho al ministeri encarregat de les finances abans de finalitzar l’any anterior a l’any en què hagi de tenir efecte.
El procediment i la forma de la sol·licitud per ser considerat empresari s’establiran reglamentàriament.
5. A l’efecte d’aquesta Llei, el Fons d’Habitatge té la consideració d’empresari o professional.”
La mateixa norma, quant al concepte de lliurament de béns i la meritació de l’impost, als articles 7.1 i 45.1 estableix el següent:
“
Article 7. Concepte de lliurament de béns
1. Es considera lliurament de béns la transmissió del poder de disposició sobre els béns corporals, fins i tot si es realitzen mitjançant la cessió de títols representatius d’aquests béns.
A l’efecte d’aquest impost, també tenen la consideració de béns corporals el gas, la calor, el fred, l’energia elèctrica i altres modalitats d’energia.
[...]
Article 45. Meritació de l’impost en els lliuraments de béns i en les prestacions de serveis
1. L’impost es merita:
a) En els lliuraments de béns, quan té lloc la seva posada a disposició de l’adquirent o, en el seu cas, quan s’efectuen conforme la legislació que els sigui aplicable.
No obstant el que disposa l’apartat anterior, en els lliuraments de béns efectuats en virtut de contractes de venda amb pacte de reserva de domini o qualsevol altra condició suspensiva, d’arrendament venda de béns o d’arrendament de béns amb pacte de reserva amb clàusula de transferència de la propietat vinculant per ambdues parts, l’impost es merita quan els béns es posen en possessió de l’adquirent.”
D’acord amb aquests preceptes, l’impost general indirecte grava, entre altres operacions, els lliuraments de béns efectuats per empresaris o professionals. Tanmateix, en el cas exposat, cal fer una referència especial a l’entrada en vigor d’aquest impost, prevista a la disposició cinquena de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte:
“Disposició final cinquena
Aquesta Llei entra en vigor el dia 1 de gener de 2013.”
Per la seva banda, la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, en referència a l’aplicació de les normes tributàries, a l’article 9 disposa el següent:
“Article 9. Àmbit temporal
1. Les normes tributàries entren en vigor d’acord amb allò que es disposi amb caràcter general per a la vigència de les normes, si en les lleis respectives de cada tribut no es disposa altrament.
2. Les normes tributàries no tenen efecte retroactiu. S’apliquen als tributs que no tenen període impositiu meritats a partir de la seva entrada en vigor, i a la resta de tributs a partir del principi del període impositiu que s’iniciï un cop hagin entrat en vigor.
No obstant això, les normes que regulen el règim d’infraccions i sancions tributàries i el règim dels recàrrecs només tenen efectes retroactius respecte dels actes que no siguin ferms quan la seva aplicació resulti més favorable per a la persona o entitat interessada.”
Segons l’àmbit temporal previst a la norma, l’impost general indirecte s’aplicarà a partir de la data en què entri en vigor, això és, l’1 de gener del 2013, tal com es desprèn de la disposició final cinquena. En el cas en qüestió, segons la informació proporcionada, el bé immoble es va posar a disposició del consultant anteriorment a l’entrada en vigor d’aquest impost i, per tant, es tracta d’un lliurament de béns no subjecte a l’impost general indirecte.
Quant a l’aplicació de l’impost sobre les transmissions patrimonials immobiliàries, la Llei de l’impost sobre transmissions patrimonials immobiliàries, del 29-12-2000, respecte al fet generador, a l’apartat 1 de l’article 3 disposa el següent:
“Article 3. Fet generador
1. Són transmissions patrimonials subjectes a aquest impost les transmissions, a títol onerós o a títol lucratiu inter vivos, de tota classe de béns immobles així com la constitució i la cessió de drets reals sobre els béns immobles.”
Altrament, la mateixa Llei preveu una disposició transitòria única aplicable als contractes corresponents a transmissions de béns immobles efectuats abans de l’entrada en vigor d’aquesta Llei. Concretament, aquesta disposició estableix el següent:
“
Disposició transitòria Única
Als efectes de l'aplicació d'aquest impost la data de transmissió de béns o drets es determina segons el que disposa l'
article 11.2 d'aquesta Llei. Tanmateix, els contractes corresponents a transmissions de béns o drets que recaiguin sobre béns immobles realitzats abans de l'entrada en vigor d’aquesta Llei i que no s’hagin formalitzat en escriptura pública es poden elevar a públics en el termini d’un any a comptar des de l’entrada en vigor d’aquesta Llei sense que s’exigeixi el pagament de l’impost, quan s’acrediti al ministeri encarregat de les finances la possessió del bé immoble o dret sobre el bé immoble amb anterioritat a l’entrada en vigor d’aquesta Llei, mitjançant la presentació dels documents administratius relacionats amb el bé immoble de què es tracti, emesos a nom del propietari. S’ha d’establir reglamentàriament el procediment administratiu aplicable. Els actes i contractes que d’acord amb el paràgraf anterior s’acrediti que han estat formalitzats amb anterioritat a l’entrada en vigor d’aquesta Llei s’han de regir per la normativa i disposicions aplicables i vigents en el moment en què es van efectuar les operacions esmentades.”
En el cas exposat, esdevé rellevant considerar el que preveu la Llei a l’article 11, en referència a la prescripció de l’impost:
“
Article 11. Prescripció
1. Aquest impost prescriu en el termini que estableix la
Llei de bases de l’ordenament tributari.
2. La prescripció es comença a comptar des de la data en què es formalitzi l’escriptura pública notarial o, si es tracta de documents privats, des del moment en què el document sigui presentat a liquidació.”
D’acord amb aquests preceptes, atès que el document privat mitjançant el qual es va efectuar la transmissió durant el 1998, protocol·litzat davant notari, no es va elevar a públic amb els termes previstos a la disposició transitòria esmentada i els documents privats tampoc no s’han presentat a liquidació, l’impost sobre transmissions patrimonials immobiliàries no ha prescrit i, en conseqüència, aquesta transmissió està subjecta a l’impost sobre transmissions patrimonials immobiliàries.