Carregant...
 

CV0345-2025 Consulta vinculant a tributs, del 27 de maig del 2025, en relació amb la consideració de devolució d’actius als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0345-2025 Consulta vinculant a tributs, del 27 de maig del 2025, en relació amb la consideració de devolució d’actius als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial
Data document:
27/05/2025
Impostos relacionats:
Reorganització empresarial
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la consideració de devolució d’actius als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial.


Consulta

ANTECEDENTS

La societat A (la “Consultant” o la “Societat”), societat andorrana, amb N.R.T. número X i, en el seu nom i representació, la Sra. B, en la seva condició de presidenta del consell d’administració de la Societat;

EXPOSA

I. Que de conformitat amb els requisits establerts a l’article 65 de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari, desenvolupats a l’article 25 del Reglament d’aplicació del tributs, aprovat mitjançant Decret de l’11 de febrer de 2015, planteja davant aquesta Administració consulta tributària vinculant sobre la interpretació i aplicació dels articles 2.6 i 15 de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries (la “LRFORE”).

II. Que en el moment de presentar aquest escrit no s’està tramitant un procediment o recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària objecte de la present consulta vinculant.

III. Que aquesta consulta vinculant consisteix una ampliació de la consulta publicada com a consulta vinculant V0328-24, de desembre del 2024 (la “CV0328-24”).

ANTECEDENTS

PRIMER.-Antecedents de fet

El Sr. C (†), pare de la Sra. B i del Sr. D, va disposar en testament que la seva filla, la Sra. B, assumís la condició d’hereva universal, mentre que el seu fill, el Sr. D, fos instituït beneficiari de diversos llegats específics. En conseqüència, la Sra. B està obligada a lliurar al seu germà, el Sr. D, els béns objecte dels llegats en compliment de la voluntat testamentaria.

Un dels llegats encara pendents d’execució consisteix en un unitat immobiliària que, a dia d’avui, pertany a la Consultant, que és la societat patrimonial familiar, en la qual la Sra. B i el Sr. D ostenten una participació paritària del 50% cadascun.

En el moment del decés del Sr. C, la Consultant es trobava en procés de construcció d’un edifici sobre un terreny de la seva propietat. Aquest immoble comprèn diverses unitats immobiliàries, entre les quals, figura la unitat pendent de lliurament per tal de satisfer el llegat testamentari (la “Unitat Immobiliària”).

Amb la finalitat de donar compliment a la voluntat del causant, la Consultant valora la possibilitat d’efectuar una reducció de capital social, mitjançant la qual la unitat immobiliària en qüestió seria adjudicada al Sr. D en execució del llegat.

SEGON.- L’operació plantejada compleix amb tots els requisits de caire objectiu establerts a la LRFORE.

L’apartat 6 de l’article 2 de la LRFORE determina que té la consideració de devolució d’actius l’operació per la qual una “entitat resident al Principat d’Andorra transmet a un o alguns dels seus socis persones físiques una o diverses branques d’activitat com a resultat d’una operació de separació de socis, reducció de la xifra del capital per restitució de les aportacions o dissolució mitjançant la cessió global d’actius i passius. En tot cas, amb caràcter previ a la realització de l’operació, l’entitat transmitent haurà d’estar íntegrament participada, directament o indirectament, per persones unides entre elles per vincles de parentiu, inclòs el cònjuge i la parella en el cas d’unions estables de parella, segons es defineixen a la normativa reguladora de les unions estables de parella, per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent o col·lateral, fins al quart grau inclusivament.

També té la consideració de devolució d’actius l’operació en què es compleixin els requisits descrits al paràgraf anterior però en la qual els elements patrimonials transmesos als socis persones físiques siguin béns immobles situats al Principat d’Andorra que estiguin destinats al seu ús residencial per part dels socis de l’entitat que realitza l’operació de devolució o per part de persones que hi estiguin unides per vincles de parentiu en els termes previstos al paràgraf anterior.”

En aquest sentit, la Consultant considera que en l’operació de devolució d’actius plantejada es donaria compliment a tots els requisits objectius que estableix la Llei de Reorganització, a saber:

1. Residència fiscal de la societat: La consultant és una societat resident al Principat d’Andorra.

2. Relació de parentiu: La consultant està íntegrament participada per persones unides entre elles per un vincle parentiu de segon grau col·lateral de consanguinitat, ja que la Sra. B i el Sr. D són germans.

3. Operació: Es realitzaria una reducció de la xifra del capital social per restitució de les aportacions, que és una de les operacions expressament contemplades a l’apartat 6 de l’article 2 de la LRFORE.

4. Bé transmès: El bé patrimonial que es pretén transmetre és un bé immoble situat al Principat d’Andorra que està destinat a l’ús residencial per part del Sr. D.

El Departament de Tributs i Fronteres ha arribat a aquesta conclusió en la consulta prèviament presentada CV0328-24 amb el següent tenor literal:

“De conformitat amb aquests preceptes, considerant que la societat està íntegrament participada per dos persones unides entre elles per vincles de parentiu per consanguinitat de segon grau i que l’adquirent de la unitat immobiliària serà un d’aquests socis, sempre que es doni el requisit en relació amb l’ús residencial de l’immoble, l’operació que es menciona a la consulta tindrà la consideració de devolució d’actius a l’efecte d’aplicar el règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial.”


TERCER.- L’operació plantejada s’efectua per motius econòmics vàlids i, en cap cas, tenint com a objectiu principal el frau o l’evasió fiscal

Addicionalment als requisits de caire objectiu anteriorment esmentats, l’apartat 2 de l’article 15 de la LRFORE estableix que “no obstant això, el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions referides a l’article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal.”

D’aquesta manera, en el referit article s’exigeix que les operacions formalitzades sota el règim especial de neutralitat fiscal es duguin a terme per motius econòmicament vàlids i no només per motius fiscals.

El Departament de Tributs i Fronteres va concloure a la consulta prèviament presentada CV0328-24 “que segons la informació i documentació aportades, no es justifiquen motius com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen”.

En aquest sentit, la consultant vol exposar que l’operació objecte d’aquesta consulta s’emmarca en una lògica econòmica i patrimonial clara, ja que permet a la Consultant ajustar la seva estructura financera a la realitat de les seves obligacions i garantir l’efectivitat del llegat testamentari sense comprometre la seva viabilitat.

En aquest sentit, la reducció de capital constitueix una alternativa racional i econòmicament justificada pels motius següents:

1. Compliment d’una obligació preexistent: La transmissió de la Unitat Immobiliària al Sr. D deriva d’un deure legal i patrimonial preestablert per la voluntat del causant, materialitzat en el seu testament. L’operació no respon, per tant, a una mera voluntat discrecional de reestructuració patrimonial, sinó a la necessitat d’executar un llegat amb plena efectivitat jurídica.

2. Reestructuració i racionalització patrimonial de la Consultant: L’actual estructura de la Consultant, en la qual ambdós germans ostenten una participació igualitària, no s’ajusta a la realitat econòmica i patrimonial derivada del llegat testamentari. L’adjudicació de l’actiu mitjançant la reducció de capital permet reequilibrar la situació societària, evitant tensions en la gestió i preservant la funcionalitat de la societat.

3. Reordenació del patrimoni empresarial: La transmissió de la Unitat Immobiliària al Sr. D permetrà separar els elements afectes a l’exercici de l’activitat econòmica de la Consultant d’aquells altres com la Unitat Immobiliària, que està destinada a l’ús i gaudi personal del Sr. D.

4. Concordança amb la finalitat descrita a l’exposició de motius de la LRFORE: L’exposició de motius de la Llei 17/2017 reconeix expressament la importància de la devolució d’actius com a instrument per “facilitar la resolució de conflictes en el teixit empresarial andorrà, amb especial incidència sobre l’àmbit familiar, permetent la reestructuració del patrimoni de grups familiars de manera fiscalment neutra, per protegir d’aquesta manera un sector tan característic del Principat d’Andorra.” En aquest cas, l’operació s’alinea plenament amb aquesta finalitat, ja que permet una reestructuració patrimonial necessària per garantir el compliment del llegat testamentari i l’estabilitat i continuïtat de la Consultant, evitant possibles controvèrsies entre els seus socis.

5. Optimització dels recursos i preservació de la viabilitat empresarial: La reducció de capital amb adjudicació de l’actiu evita que la societat hagi d’enfrontar una transmissió onerosa o una liquidació que pugui comprometre la seva estabilitat financera. Es tracta, doncs, d’una mesura que permet adaptar la societat a la nova realitat patrimonial de manera ordenada i eficient.

6. Absència d’un avantatge fiscal com a objectiu principal: L’operació no té com a finalitat primordial ni obtenir un benefici fiscal ni eludir cap obligació tributària. Pel contrari, la seva raó fonamental rau en la necessitat de donar compliment a una disposició testamentaria i en la racionalització de l’estructura societària, aspectes que constitueixen motius econòmics vàlids segons el parer d’aquesta part.

A la llum d’aquestes consideracions, queda plenament justificat que la devolució d’actius projectada respon a raons de caràcter econòmic i patrimonial legitimes i objectives, de manera que no es pot presumir que l’operació tingui com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. Per tant, segons el parer d’aquesta part, hauria de poder acollir-se al règim fiscal de reorganització empresarial previst en la normativa vigent.

QUESTIÓ PLANTEJADA

A la vista de tot l’anterior, es planteja la següent

CONSULTA

Confirmació que l’operació de resolució de capital social amb devolució d’actius, efectuada amb la finalitat de transferir la unitat immobiliària al Sr. D per al ús residencial, pot acollir-se al règim fiscal de reorganització empresarial previst a la LRFORE. En particular, es requereix la confirmació que l’operació compleix amb els requisits establerts a l’apartat 6 de l’article 2 de la LRFORE i que els motius exposats a la consulta són considerats motius econòmics vàlids pel Departament de Tributs i Fronteres.

En virtut de tot això,

SUPLICA, que tingui per formulada consulta que es desenvolupa en el cos del present escrit i procedeixi a la seva resposta com a millor en Dret correspongui.

Resposta

En relació amb la vostra consulta tributària relacionada amb la resposta publicada amb el número CV-0328-2024, emesa en data 3 de desembre del 2024, en què se sol·licitava, entre altres qüestions, si l’operació de resolució de capital social amb devolució d’actius per transferir a un dels socis la unitat immobiliària destinada a ús residencial tindria la consideració de devolució d’actius a l’efecte del règim fiscal de reorganització empresarial, el Departament de Tributs i de Fronteres va manifestar que l’operació mencionada té la consideració de devolució d’actius, en aplicació de l’article 2.6 de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre. Tanmateix, no es disposava de prou informació que justifiqués els motius econòmics vàlids que es mencionen a l’article 15 de la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, que preveu el següent:

Article 15. Aplicació del règim

1. El règim fiscal previst en aquesta Llei serà aplicable a les operacions que compleixin les definicions previstes a l’article 2, excepte que expressament s’opti per la renúncia a l’aplicació mitjançant la comunicació a què es refereix l’article 16.

2. No obstant això, el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions referides a l’article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal.

Les actuacions de comprovació de l’Administració tributària que determinin la inaplicació total o parcial del règim fiscal previst en aquesta Llei per aplicació de les disposicions del paràgraf anterior eliminaran exclusivament els efectes de l’avantatge fiscal assolit indegudament, sense perjudici de la liquidació dels interessos moratoris que siguin procedents i de l’aplicació del règim sancionador corresponent, si escau.”


D’aquest precepte se’n desprèn que la finalitat del règim de reestructuració empresarial és procurar que la fiscalitat no suposi un impediment per executar les operacions de reorganització; així mateix, aquesta normativa pretén evitar també que el règim fiscal que s’hi preveu generi un incentiu per a reestructuracions que no tenen una justificació sòlida des de l’òptica econòmica o de negoci, sinó que estan basades en raons purament fiscals. Amb referència a aquesta consideració, els motius exposats pel consultant en aquest nou escrit relacionats amb la reestructuració, la racionalització i la reordenació del patrimoni empresarial, són motius econòmics vàlids a l’efecte de l’aplicació del règim especial de reorganització empresarial.

No obstant això, aquesta resposta s’emet tenint en compte les dades facilitades pel consultant, sense valorar altres aspectes relacionats amb la motivació d’aquesta operació que podrien alterar el contingut de la resposta. En altres casos, s’hauran d’analitzar amb precisió els antecedents, les circumstàncies i les característiques de cada operació per poder avaluar si hi ha o no motius econòmics vàlids a l’efecte de l’aplicació del règim especial de reorganització empresarial.