CV0350-2025 Consulta vinculant a tributs, del 6 d’agost del 2025, en relació amb la consideració d’aportació no dinerària d’altres actius als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0350-2025 Consulta vinculant a tributs, del 6 d’agost del 2025, en relació amb la consideració d’aportació no dinerària d’altres actius als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial
Data document:
06/08/2025
Impostos relacionats:
Reorganització empresarial
Texte:

Consulta vinculant en relació amb la consideració d’aportació no dinerària d’altres actius als efectes del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial.


Consulta

ANTECEDENTS

Consulta:

Consulta en referència a l’aplicació del règim fiscal previst a la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries.

Normativa:

Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques (en endavant, Llei de l’IRPF).

Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, (en endavant, Llei de l’IS).

Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial i de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats; de la Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques; de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari; de la Llei 20/2007, del 18 d’octubre, de societats anònimes i de responsabilitat limitada, i de la Llei 21/2006, del 14 de desembre, de l’impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries (en endavant, Llei de reorganització empresarial).

1. MANIFESTACIONS PRÈVIES

D’acord amb els requisits establerts a l’article 65 de la Llei 21/2014 del 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari, desenvolupats a l’article 25 del Decret de 24 de març de 2013, pel qual s’aprova el Reglament d’Aplicació dels Tributs, manifestem expressament que en el moment en què es presenta aquest escrit, no s’està tramitant cap procediment ni recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària dels fets plantejats em la consulta.

Per tant, es sol·licita el criteri vinculant d’aquesta Administració Tributària en relació als assumptes plantejats en la present consulta per al període 2025.

2. DESCRIPCIÓ DELS FETS:

El Sr. A (d’ara en endavant, el Consultant), és una persona física amb residència fiscal al Principat d’Andorra, obligat tributari de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (en endavant, IRPF).

El Consultant és empresari a efectes de l’Impost General Indirecte (en endavant, IGI), fruit del desenvolupament de l’activitat econòmica d’arrendament, activitat respecte la qual declara els rendiments obtinguts com rendiments d’activitats econòmiques en l’IRPF.

El patrimoni del Consultant respecte del que es consulta en la present consulta vinculant és el que es detalla seguidament:

- Actius immobiliàries afectes a l’activitat econòmica d’arrendament. La totalitat dels actius immobiliaris esmentats es corresponen amb terrenys i construccions localitzats en el Principat d’Andorra.
- Actius immobiliaris actualment no afectes a cap activitat econòmica però susceptibles de ser explotats en un futur proper. La naturalesa del esmentats actius també és la de terrenys i construccions localitzats en territori andorrà.
- Actius immobiliaris d’ús personal del Consultant i de familiars de primer grau d’aquest. Tots aquests actius estan localitzats al Principat d’Andorra.
- Participació majoritària (superior al 50%) en el capital social de la Societat B. (en endavant, la Societat), societat en la que participa juntament amb els seus dos fills. A resultes de l’anterior, els membres del grup familiar ostenten el 100% del capital social a nivell familiar.


La Societat B és una societat amb residència fiscal al Principat d’Andorra l’objecte social de la qual inclou la realització de totes les activitats pròpies de la gestió del patrimoni familiar integrat per l’entitat familiar formada ostenten el 100% del capital social a nivell familiar.

En aquest sentit, fins el moment, la Societat ha actuat com a vehicle d’inversió dels seus socis en diferents societats, no formant part del seu actiu béns immobles.

En el moment de presentar la present consulta vinculant, la Societat no disposa de bases de tributació negatives pendents de compensar ni de deduccions pendents d’aplicar.

- Participacions minoritàries, però superiors al 5%, en el capital social de diferents societats andorranes, totes elles obligades tributàries de l’Impost sobre Societats i subjectes al tipus general de l’impost.


Tal i com es desprèn del detall anterior, l’actual estructura patrimonial del Consultant presenta una sèrie d’oportunitats que permetrien una gestió més eficient i segura, alhora que facilitaria el seu manteniment en el temps.

Així mateix, l’objecte social de la Societat permet assumir la gestió i tinença d’actius actualment propietat del Consultant. Per tant, actualment la Societat no és tot l’eficient i rendible que podria ser.

Finalment, el manteniment de part del patrimoni del Consultant de forma directa podria dificultar una futura successió d’aquest.

Prenent en consideració l’actual estructura patrimonial exposada, el Consultant es planteja dur a terme una reorganització patrimonial, d’acord amb el que seguidament es detalla.

Descripció de l’operació a realitzar

L’operació de reorganització patrimonial respecte la que es qüestiona a aquesta Administració consistiria en l’aportació no dinerària dels actius esmentats en els antecedents de la present consulta vinculant, amb l’excepció de l’immoble d’ús privatiu que constitueix l’habitatge habitual del consultant.

D’acord amb l’anterior, els actius que serien objecte d’aportació a la Societat serien els que es detallen a continuació:

- Actius immobiliaris localitzats a Andorra i afectes a l’activitat econòmica d’arrendament.
- Actius immobiliaris a Andorra actualment no afectes a cap activitat econòmica però susceptibles de ser explotats en futur proper.
- Actius immobiliaris localitzats a Andorra d’ús personal de familiars de primer grau dels Consultants.
- Participacions minoritàries, però superiors al 5%, en el capital societat de diferents societats andorranes, totes elles obligades tributàries de l’impost sobre Societats i subjectes al tipus general de l’impost.


Motius econòmics de l’operació a realitzar

El motius econòmics i organitzatius que justifiquen l’operació anteriorment esmentada són els que es detallen a continuació:

- Professionalització de l’estructura societària: la concentració dels actius financers i immobiliaris sota el paraigües d’una entitat dedicada exclusivament a la seva gestió i explotació permetria una professionalització del seu funcionament.
- Racionalització i simplificació de les obligacions vinculades al patrimoni familiar: Mitjançant l’operació que es pretén dur a terme es simplificaria i racionalitzaria la gestió del patrimoni familiar a través d’una única societat. Aquest fet permetria reduir les obligacions administratives, comptables, legals, etc. actualment duplicades fruït de la innecessària existència de diferents obligats tributaris amb una activitat econòmica. En aquest sentit, l’estructura patrimonial resultant permetria concentrar totes aquestes obligacions en seu de la Societat.
- Limitació de riscos: l’aportació no dinerària plantejada permetria limitar tot eventual impacte negatiu que pogués sobre l’activitat econòmica, compartimentant riscos i evitant que aquests afectin a la resta del patrimoni personal del Consultant.
- Reducció de costos financers i comercials: una societat amb majors recursos propis facilita l’obtenció de condicions econòmiques i comercials més avantatjoses que les habitualment aplicables a persones físiques o jurídiques amb un pitjor situació patrimonial i financera.
- Implicació familiar: l’operació plantejada permetria la incorporació dels fills del Consultant en la gestió del patrimoni familiar, mitjançat la seva participació directa en la Societat.
- Simplificació de la futura successió: el resultat de l’operació plantejada permetria facilitar la futura successió del patrimoni del Consultant als seus descendents, de forma que es simplificaria la separació d’una futura herència a través del repartiment de les participacions en dita societat.


Aquest fet, juntament amb la facilitació de la implicació dels membres del grup familiar del Consultant permetria assegurar la continuïtat de l’activitat a llarg termini, mitigant els riscos de degradació del patrimoni familiar.

Consulta plantejada

Atenent a l’operació plantejada i als objectius perseguits amb la mateixa, es presenta la següent consulta davant aquesta Administració, relativa als aspectes que es detallen a continuació:

- Confirmació que els motius econòmics que fonamenten l’operació d’aportació no dinerària plantejada són vàlids, als efectes de l’aplicació del règim fiscal previst a la Llei de reorganització empresarial.
- Confirmació que l’operació plantejada és susceptible d’acollir-se al règim fiscal especial a la Llei de reorganització empresarial.


3. INTERPRETACIÓ FISCAL DE LA SITUACIÓ PLANTEJADA

L’article 14 de la Llei de l’IRPF, al seu apartat primer, preveu que constitueixen rendes d’activitats econòmiques “ les que, procedint del treball personal i del capital conjuntament, o d’un sol d’aquests factors, impliquin l’ordenació per compte propi de factors de producció materials i humans o d’algun d’aquests factors de producció, amb la finalitat d’intervenir en la producció o la distribució de béns o en la prestació de serveis.”

Addicionalment, l’article 15 de la Llei de l’IRPF estableix que “En el mètode de determinació directa, les rendes netes d’activitats econòmiques es calculen segons el que preveu l’article 16.”

En aquest sentit, l’article 16 de la Llei de l’IRPF preveu, al seu apartat primer, que “la determinació de la renda de les activitats econòmiques en la modalitat d’estimació directa es fa d’acord amb les normes de l’impost sobre societats, sense perjudici de les normes especials establertes en aquesta Llei.”

Per la seva banda, l’article 24 de la Llei de l’IRPF disposa que “als efectes d’aquest impost, es consideren “guanys i pèrdues de capital” les variacions en el valor del patrimoni de l’obligat tributari que es posin de manifest amb motiu de qualsevol alteració en la seva composició, excepte que per aplicació d’aquesta Llei es considerin rendes.”

Continua l’article 25 de la Llei de l’IRPF establint la mecànica de càlcul dels guanys i pèrdues de capital del obligats tributaris de l’IRPF. L’esmentat article disposa que “L’import dels guanys o pèrdues de capital és: a) En els casos de transmissió a títol onerós o lucratiu, la diferència entre els valors d’adquisició i transmissió dels elements patrimonials. b) En la resta de casos, el valor real dels elements patrimonials o les seves parts, si escau [...].”

Per la seva banda, l’article 27 bis. de la Llei de l’IRPF estableix la mecànica de càlcul dels guanys i pèrdues de capital en transmissions d’immobles situats al Principat d’Andorra dels obligats tributaris de l’IRPF. L’esmentat article estableix que “Per determinar l’import d’aquests guanys i pèrdues de capital s’han de tenir en compte les regles següents: a) La base de tributació està constituïda per la diferència positiva entre el valor real dels béns transmesos o del dret que es constitueix o cedeix i el seu valor d’adquisició. b) En les transmissions, oneroses o lucratives, el valor real dels béns transmesos o del dret que se cedeix es determina d’acord amb el que disposa la Llei de l’impost sobre transmissions patrimonials immobiliàries, del 29 de desembre del 2000.[...]”

No obstant allò disposat de forma genèrica per la Llei de l’IRPF, la Llei de reorganització empresarial ha establert, per a determinades operacions societàries entre les que s’inclouen les aportacions no dineràries com la plantejada en la present consulta vinculant, una sèrie de mecanismes destinats a diferir la tributació que es pogués derivar de dites operacions. En aquest sentit es pronuncia el legislador quan, en l’exposició de motius de l’esmentada Llei de reorganització empresarial, assenyala que “des del punt de vista tècnic, el mecanisme utilitzat en el marc dels impostos directes per aconseguir la neutralitat fiscal que busca assolir la Llei és el de diferiment. És a dir, les rendes que puguin posar-se de manifest en les persones o entitats que intervenen en una operació de reorganització empresarial no deixen de tributar de forma definitiva, sinó que la seva tributació es trasllada a un moment posterior. Més concretament, el recurs tècnic utilitzat per aconseguir aquest diferiment és la no -integració a les bases de tributació de les rendes generades per les operacions de reorganització i el manteniment dels valors fiscals del transmissor en el patrimoni de l’adquirent.”

D’acord amb el contingut de la Llei de reorganització empresarial, l’aplicació del règim de neutralitat previst en dita Llei requereix de l’acompliment d’una sèrie de requisits objectius i, d’altra banda, de requisits subjectius.

Requisits objectius

L’article 2.4 de la Llei de reorganització empresarial determina, en els seus apartats b) i c), que té la consideració d’aportació no dinerària d’altres actius l’operació per la qual:

“b) Una persona física aporta una branca d’activitat o un o diversos elements patrimonials afectes al desenvolupament d’una activitat econòmica o accions o participacions en el capital social d’entitats que representin una participació d’almenys el 5% del seu capital social a una entitat resident al Principat d’Andorra, i rep a canvi valors representatius del capital social de l’entitat beneficiària de l’aportació.
c) Una persona física aporta un o diversos béns immobles situats al Principat d’Andorra i no afectes al desenvolupament d’una activitat econòmica a una entitat resident al Principat d’Andorra la totalitat del capital social de la qual és titularitat, directament o indirectament, de l’aportant a títol individual o de forma conjunta amb persones unides a l’aportant per vincles de parentiu, inclòs el cònjuge i la parella en el cas d’unions estables de parella, segons es defineixen a la normativa reguladora de les unions estables de parella, per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent o col·lateral, fins al quart grau inclusivament, i rep a canvi valors representatius del capital social de l’entitat beneficiària de l’aportació.”


Per altra banda, l’article 3.1 de la referida Llei disposa que “no s’han d’integrar a la base de tributació de l’impost sobre societats, de l’impost sobre la renda de les persones físiques o de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals les rendes que es posin de manifest com a conseqüència de les transmissions d’elements patrimonials derivades de les operacions referides als apartats 1, 2, 3, 4 i 6 de l’article 2 quan l’adquirent sigui una persona física resident fiscal a Andorra o una entitat resident fiscal a Andorra o si l’adquirent és una persona física no resident o una entitat no resident, sempre que els elements patrimonials transmesos restin afectes a un establiment permanent a Andorra de la persona física no resident o de l’entitat no resident, o que els elements patrimonials transmesos consisteixin en accions o participacions en el capital social d’una entitat amb residència fiscal a Andorra.”

Entén el Consultant que, en l’operació d’aportació no dinerària plantejada, es donaria compliment a tots els requisits objectius esmentats en els articles 2.4.b) i c) 3.1 reproduïts:

- El Consultant aportaria a la Societat elements patrimonials actualment explotats econòmicament, actius immobiliaris actualment no afectes a cap activitat econòmica però susceptibles de ser explotats en un futur proper i accions o participacions en el capital social d’entitats que representin una participació d’almenys el 5% del seu capital social d’entitats residents al Principat d’Andorra article 2.4 de la Llei de reorganització empresarial).
- La Societat és una entitat amb residència fiscal a Andorra íntegrament participada pel Consultant i pels seus 2 fills article 2.4.c de la Llei de reorganització empresarial).
- A canvi de l’aportació efectuada, el Consultant rebria valors representatius del capital social de la Societat.


Requisits subjectius

Addicionalment als requisits de caire objectiu previstos al llarg del redactat de la Llei de reorganització empresarial, l’article 15.2 de l’esmentada Llei estableix que “no obstant això, el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions referides a l’article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal.”

Com es pot apreciar, en el referit article s’exigeix que les operacions formalitzades sota el règim especial de neutralitat fiscal es duguin a terme per motius econòmicament vàlids i no només per motius fiscals. En aquest sentit, tal i com ja s’ha fet esment en els antecedents de la present consulta, l’operació d’aportació no dinerària plantejada persegueix un seguit d’objectius de caire eminentment econòmic que seguidament es tornen a presentar:

- Professionalització de l’estructura societària: la concentració dels actius financers i immobiliaris sota el paraigües d’una entitat dedicada exclusivament a la seva gestió i explotació permetria una professionalització del seu funcionament.
- Racionalització i simplificació de les obligacions vinculades al patrimoni familiar: Mitjançant l’operació que es pretén dur a terme es simplificaria i racionalitzaria la gestió del patrimoni familiar a través d’una única societat. Aquest fet permetria reduir les obligacions administratives, comptables, legals, etc. actualment duplicades fruït de la innecessària existència de diferents obligats tributaris amb una activitat econòmica. En aquest sentit, l’estructura patrimonial resultant permetria concentrar totes aquestes obligacions en seu de la Societat.
- Limitació de riscos: l’aportació no dinerària plantejada permetria limitar tot eventual impacte negatiu que pogués sofrir sobre l’activitat econòmica, compartimentant riscos i evitant que aquests afectin a la resta del patrimoni personal del Consultant.
- Reducció de costos financers i comercials: una societat amb majors recursos propis facilita l’obtenció de condicions econòmiques i comercials més avantatjoses que les habitualment aplicables a persones físiques o jurídiques amb un pitjor situació patrimonial i financera.
- Implicació familiar: les operacions plantejades permetria la incorporació dels fills del Consultant en la gestió del patrimoni familiar, mitjançat la seva participació directa en la Societat.
- Simplificació de la futura successió: el resultat de l’operació plantejada permetria facilitar la futura successió del patrimoni del Consultant als seus descendents, de forma que es simplificaria la separació d’una futura herència a través del repartiment de les participacions en dita societat.


Aquest fet, juntament amb la facilitació de la implicació dels membres del grup familiar del Consultant permetria assegurar la continuïtat de l’activitat a llarg termini, mitigant els riscos de degradació del patrimoni familiar.

En conseqüència, entén el Consultant que l’operació d’aportació no dinerària plantejada donaria compliment a la totalitat dels requisits objectius i subjectius fixats per la Llei de reorganització empresarial, per acollir-ser al règim de neutralitat previst en la present Llei.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

4. QÚESTIONS PLANTEJADES

D’acord amb la descripció dels fets i la interpretació fiscal manifestada al llarg, concloem reiterant-nos amb les qüestions plantejades a l’inici de la consulta:

- Confirmació que els motius econòmics que fonamenten l’operació no dinerària plantejada són vàlids, als efectes de l’aplicació del règim fiscal previst a la Llei de reorganització empresarial.
- Confirmació que l’operació plantejada és susceptible d’acollir-se al règim fiscal especial previst l’aplicació a al Llei de reorganització empresarial.

Resposta

En referència a la qüestió sobre l’aplicació del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial en una operació que consisteix en l’aportació de béns immobles afectes o no a una activitat econòmica i en l’aportació de participacions en el capital social d’una altra entitat per part del consultant a una societat andorrana i rebre, a canvi, valors de representació en el capital d’aquesta societat beneficiària de l’aportació, la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, a l’article 1.1, preveu el següent:

Article 1. Finalitat i àmbit d’aplicació

1. Aquesta Llei estableix el règim fiscal aplicable a les operacions de fusió, escissió, aportació no dinerària de branca d’activitat, aportació no dinerària d’altres actius, bescanvis de valors i devolució d’actius, llevat que es renunciï a aplicar-lo, en la forma prevista en la mateixa Llei.”


Així mateix, l’article 2 de la normativa esmentada estableix les definicions de les operacions que es poden acollir al règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial. Concretament, en relació amb la consideració d’aportació no dinerària d’altres actius, als punts 2.4.b i 2.4.c disposa el següent:

Article 2. Definicions

4. Als efectes d’aquesta Llei, té la consideració d’operació d’aportació no dinerària d’altres actius l’operació per la qual:

[...]

b) Una persona física aporta una branca d’activitat o un o diversos elements patrimonials afectes al desenvolupament d’una activitat econòmica o accions o participacions en el capital social d’entitats que representin una participació d’almenys el 5% del seu capital social a una entitat resident al Principat d’Andorra, i rep a canvi valors representatius del capital social de l’entitat beneficiària de l’aportació.
c) Una persona física aporta un o diversos béns immobles situats al Principat d’Andorra i no afectes al desenvolupament d’una activitat econòmica a una entitat resident al Principat d’Andorra la totalitat del capital social de la qual és titularitat, directament o indirectament, de l’aportant a títol individual o de forma conjunta amb persones unides a l’aportant per vincles de parentiu, inclòs el cònjuge i la parella en el cas d’unions estables de parella, segons es defineixen a la normativa reguladora de les unions estables de parella, per consanguinitat o adopció en línia descendent, ascendent o col·lateral, fins al quart grau inclusivament, i rep a canvi valors representatius del capital social de l’entitat beneficiària de l’aportació.


[...]”


Atès que la societat beneficiària és una entitat resident a Andorra, en la mesura que la consultant pugui acreditar que els béns immobles que són objecte d’aportació estan afectes a la seva activitat econòmica, aquestes aportacions estaran emparades per l’apartat b i, per tant, tindran la consideració d’aportació no dinerària d’altres actius als efectes del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial. Altrament, pel que fa a les aportacions de béns immobles que, segons s’indica, no estan afectes al desenvolupament d’una activitat econòmica, tenint en compte que la titularitat del capital social de la societat beneficiària de l’aportació recau sobre el consultant i els seus fills, aquestes aportacions estaran emparades per l’apartat c i, aleshores, també tindran la consideració d’aportació no dinerària d’altres actius als efectes del règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial. Així mateix, quant a l’aportació de les participacions en el capital social que el consultant té en diverses societats andorranes, vist el percentatge de participació que representen, aquestes aportacions també tindrien cabuda en aquesta definició.

Altrament, cal fer una referència especial a l’objectiu principal del règim fiscal de les operacions de reestructuració empresarial. La finalitat d’aquest règim és procurar que la fiscalitat no suposi un impediment per a l’execució de les operacions de reorganització; així mateix, aquesta normativa pretén evitar que el règim fiscal que s’hi preveu generi un incentiu per a reestructuracions que no tenen una justificació sòlida des de l’òptica econòmica o de negoci, sinó que estan basades en raons purament fiscals. En el marc d’aquest requisit, la Llei 17/2017, del 20 d’octubre, de règim fiscal de les operacions de reorganització empresarial, a l’article 15, estableix el següent:

Article 15. Aplicació del règim

1. El règim fiscal previst en aquesta Llei serà aplicable a les operacions que compleixin les definicions previstes a l’article 2, excepte que expressament s’opti per la renúncia a l’aplicació mitjançant la comunicació a què es refereix l’article 16.

2. No obstant això, el règim fiscal previst en aquesta Llei no és aplicable a les operacions referides a l’article 2 que tinguin com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal. El fet que una operació no s’efectuï per motius econòmics vàlids, com ara la reestructuració o la racionalització de les activitats de les parts que hi intervenen, sinó amb la mera finalitat d’aconseguir un avantatge fiscal, constitueix una presumpció que l’operació té com a objectiu principal o com un dels seus objectius principals el frau o l’evasió fiscal.

Les actuacions de comprovació de l’Administració tributària que determinin la inaplicació total o parcial del règim fiscal previst en aquesta Llei per aplicació de les disposicions del paràgraf anterior eliminaran exclusivament els efectes de l’avantatge fiscal assolit indegudament, sense perjudici de la liquidació dels interessos moratoris que siguin procedents i de l’aplicació del règim sancionador corresponent, si escau.”


Amb referència a aquesta consideració, els motius exposats a la consulta que justifiquen el fons econòmic de les operacions mencionades a la consulta, relacionats amb la professionalització de l’estructura societària, la simplificació de la futura successió i la implicació familiar, entre altres que s’esmenten, són motius econòmics vàlids a l’efecte d’aplicar el règim especial de reorganització empresarial. No obstant això, aquesta resposta s’emet tenint en compte les dades facilitades pel consultant, sense valorar altres aspectes relacionats amb la motivació d’aquesta operació que podrien alterar el contingut de la resposta. En altres casos, s’hauran d’analitzar amb precisió els antecedents, les circumstàncies i les característiques de cada operació per poder avaluar si hi ha o no motius econòmics vàlids a l’efecte d’aplicar el règim especial de reorganització empresarial.