Carregant...
 

CV0352-2025 Consulta vinculant a tributs, del 12 de setembre del 2025, en relació amb l’aplicació del Règim especial d’explotació de determinats actius intangibles

Inclòs per:
AATF
Tipus
Consulta vinculant Dept. Tributs i Fronteres
Descripció:
CV0352-2025 Consulta vinculant a tributs, del 12 de setembre del 2025, en relació amb l’aplicació del Règim especial d’explotació de determinats actius intangibles
Data document:
12/09/2025
Impostos relacionats:
Impost Societats
Texte:

Consulta vinculant en relació amb l’aplicació del Règim especial d’explotació de determinats actius intangibles

Número de consulta: CV0352-2025
Data d'emissió: 12/09/2025
Normativa: Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats

Consulta

ANTECEDENTS

Consultant: Societat A.

Consulta:

Consulta fiscal en referència a l’aplicació de l’article 23 de la llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’Impost sobre Societats, relatiu a l’aplicació del règim especial d’explotació de determinats actius intangibles.

Normativa:

Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’Impost sobre Societats

1. MANIFESTACIONS PRÈVIES

D’acord amb els requisits establerts a l’article 65 de la Llei 21/2014 del 16 d’octubre, de Bases de l’Ordenament Tributari, desenvolupats a l’article 25 del Decret de 11 de febrer de 2015, pel qual s’aprova el Reglament d’aplicació dels Tributs, manifestem expressament:

a) Que, en el moment en què es presenta aquest escrit, no s’està tramitant cap procediment ni recurs administratiu relacionat amb el règim, la classificació o la qualificació tributària que li correspongui plantejat en la consulta;
b) Que la consulta que els presentem, es refereix al període impositiu 2025 i següents.


2. DESCRIPCIÓ DELS FETS

La societat A és una societat amb domicili a Andorra constituïda amb el següent objecte social “Entrenament personal per a assolir objectius de millora en l’entorn personal, social i professional. Realització de formacions en l’àmbit d’entrenament personal, entre altres activitats.”

El departament de tecnologia de l’empresa està desenvolupant una App i aula virtual web basant-se en una interface existent, que és un Learning Management System totalment personalitzat mitjançant desenvolupament, construint funcionalitats, pantalles, en alguns casos aportant codi, i en altres no.

D’altra banda, també han desenvolupat 2 ERPs propis que han creat utilitzant apps no-code, més automatitzacions, i codi, per gestionar vendes, alumnes des d’una mateixa APP. Un dels ERP s’utilitza per centralitzar les vendes i en l’altre es centralitza la informació sobre alumnes.

L’empresa està interessada en explotar la possible aplicació del règim especial d’explotació en ambdues situacions:

- En situació en què s’incorporen millores, pantalles i codi sobre una interface existent.
- En el desenvolupament i explotació dels ERPS propis creat per l’empresa des de 0, en què s’ha utilitzat apps no code, automatitzacions, i codi desenvolupats íntegrament per la societat.


D’altra banda en quant al desenvolupament dels treballs es plantegen dos possibilitats i es vol examinar si són compatibles amb la sol·licitud del règim:

- Un sol treballador contractat laboralment a Andorra encarregat de fer totes les tasques de desenvolupament, tant sobre l’entorn de la plataforma, com respecte als ERPS propis.
- Si es pot subcontractar empresa estrangera del grup localitzada a Xipre per fer el desenvolupament per compte de la societat andorrana, i fer l’explotació des d’Andorra de les propietats intel·lectuals. En aquest cas, ens interessa saber si és imprescindible tenir treballadors a Andorra.


3. INTERPRETACIÓ FISCAL DE LA SITUACIÓ PLANTEJADA

L’impost sobre societats és un tribut de caràcter directe i naturalesa personal que grava la renda de les persones jurídiques residents a Andorra.

L’article 23 de la Llei 95/2010 del 29 de desembre de l’impost sobre societats, regula el règim especial d’explotació de determinats actius intangibles que implica una reducció del 80% de la base de tributació corresponent a les rendes positives procedents de les concessions o autoritzacions d’ús, cessions, llicències o transmissions de patents, models d’utilitat i programes d’ordinador protegits per drets d’autor en la proporció que resulti del quocient calculat en els termes següents:

a) Al numerador hi ha les despeses incorregudes per l’obligat tributari directament relacionades amb la seva activitat destinada a la creació de l’actiu intangible, les despeses derivades de la subcontractació d’aquesta activitat amb persones o entitats vinculades amb l’obligat tributari en el sentit de l’article 16 que siguin residents fiscals a Andorra i desenvolupin les activitats subcontractades en territori andorrà i les despeses incorregudes en relació amb la subcontractació d’aquesta activitat amb persones o entitats no vinculades amb l’obligat tributari, sense que en aquest últim cas, el valor de les activitats subcontractades desenvolupades a l’estranger pugui superar el 25 per cent de les despeses incloses al numerador, abans de l’increment del 30 per cent al qual es fa referència a continuació. Les despeses incloses al numerador s’incrementen en un 30 per cent, sense que en cap cas l’import resultant no pugui superar l’import del denominador.
b) Al denominador hi ha les despeses totals incorregudes en relació amb l’activitat destinada a la creació de l’actiu intangible, incloses les de subcontractació a persones vinculades amb l’obligat tributari que no siguin residents fiscals a Andorra o no duguin a terme l’activitat subcontractada en territori andorrà, les de subcontractació a persones no vinculades amb l’obligat tributari d’activitats efectuades a l’estranger, per la part que excedeixi el límit del 25 per cent del numerador, segons el que s’indica a la lletra a), i les d’adquisició d’actius intangibles.


No s’inclouen en aquest quocient, ni al numerador ni al denominador, les despeses generals, inclosos, entre d’altres, els interessos, les amortitzacions d’immobles o altres despeses no relacionades directament amb la creació de l’actiu intangible. Per calcular el quocient es tenen en compte únicament les despeses incorregudes en els termes dels paràgrafs anteriors, amb independència del seu tractament comptable i fiscal.

La reducció a què es fa referència en aquest apartat 1 es calcula de forma separada i individual per a cada actiu que sigui objecte d’explotació dels obligats tributaris.


L’aplicació de la reducció esta subjecte als següents condicionants:

a) L’obligat tributari ha d’explotar l’actiu intangible de què es tracti en nom propi en el marc de la seva activitat econòmica.
b) El cessionari dels drets d’ús ha d’utilitzar aquests drets en el desenvolupament de qualsevol tipus d’activitat econòmica i els resultats d’aquesta utilització no es poden materialitzar en el lliurament de béns o la prestació de serveis que generin despeses fiscalment deduïbles en l’entitat que els cedeix.
c) L’obligat tributari ha de disposar dels registres comptables necessaris per poder determinar els ingressos i les despeses directes corresponents, de forma separada i individual, a cadascun dels actius intangibles cedits, així com l’import de la reducció a què es fa referència a l’apartat 1.


Actius desenvolupats sobre una interface existent

Aquesta part interpreta que les despeses pels treballs fets sobre la plataforma, així com per l’adquisició dels drets per treballar sobre la plataforma (assumint que el propietari és una persona física/jurídica no resident), és una activitat relacionada amb la creació de l’actiu intangible que volen explotar, i per tant plenament deduïbles.

L’explotació dels actius intangibles resultants, serien objecte de deducció al 80% en els termes previstos a l’article 23 de la Llei 95/2010 de 29 de desembre de l’impost sobre societats, independentment que partim d’un desenvolupament portat a terme i adquirit a un altre, en aquest cas, una persona no resident.

És irrellevant els possibles drets de propietat intel·lectual que puguin ostentar els propietaris de la plataforma sobre el resultat.

ERPs desenvolupats íntegrament per l’empresa

El desenvolupament és plenament propietat de l’empresa, i està portat a terme íntegrament per la mateixa. La seva explotació estaria subjecta a la reducció del 80% dels ingressos, i al numerador podríem incloure la totalitat de despeses incorregudes en el projecte.

En relació a les qüestions dels treballadors o la subcontractació de l’empresa del grup de Xipre:

En la redacció actual de l’article 23 regulador del règim, no s’exigeix tenir cap treballador o que els treballs es portin a terme materialment des d’Andorra, de manera que entenem que si hi ha un treballador a Andorra tot estarà OK, i és possible subcontractar fora d’Andorra.

L’article 23.1.b estableix “b) Al denominador hi ha les despeses totals incorregudes en relació amb l’activitat destinada a la creació de l’actiu intangible, incloses les de subcontractació a persones vinculades amb l’obligat tributari que no siguin residents fiscals a Andorra o no duguin a terme l’activitat subcontractada en territori andorrà, les de subcontractació a persones no vinculades amb l’obligat tributari d’activitats efectuades a l’estranger, per la part que excedeixi el límit del 25 per cent del numerador, segons el que s’indica a la lletra a), i les d’adquisició d’actius intangibles”

Entenem que els treballs fets des de l’empresa de Xipre entrarien dins d’aquestes despeses, ja que es tracta de persones vinculades amb l’obligat tributari (empresa grup) que no és resident fiscal, però el dubte és sobre la interpretació de “les de subcontractació a persones no vinculades amb l’obligat tributari d’activitats efectuades a l’estranger”, i si això implica que es tracta de persones vinculades i les activitats tenen consideració d’efectuades a l’estranger, fa que aquests costos quedin fora del règim, o estiguem en situació incompatible amb el règim, especialment si a Andorra no hi ha treballadors.

QÜESTIÓ PLANTEJADA

D’acord amb la descripció dels fets i la interpretació fiscal realitzada per part del Consultant al respecte, concloem reiterant-nos amb les qüestions plantejades més amunt, així com els criteris exposats al llarg de la present Consulta Vinculant, els quals consultem sobre la seva confirmació:

- Confirmació que les rendes obtingudes en la explotació dels actius intangibles, en ambdós supòsits (els de base de la plataforma, i els desenvolupats íntegrament per l’empresa, es poden acollir a la reducció del 80%.
- Confirmació dels requisits per poder aplicar el règim especial, en cas que aquest Centre consideri no aplicable la reducció als nostres supòsits.
- Confirmació que el règim és compatible amb tenir un sol treballador a Andorra en plantilla.
- Confirmació de la compatibilitat del règim amb el desenvolupament subcontractat dels treballs sobre la propietat intel·lectual a empresa del grup ubicada a Xipre, o si per existir vinculació, i consideració treballs fets al estranger, no és compatible amb el règim aquesta situació
- Confirmació en el cas de la subcontractació d’empresa del grup de Xipre, si té implicacions el tenir o no tenir treballadors a Andorra.
- Confirmació de la viabilitat de l’aplicació del règim en el supòsit que la propietat industrial es patenti a Xipre, però s’exploti des d’Andorra (després de fer un contracte que reguli l’explotació entre ambdues societat)

Resposta

En relació amb les vostres qüestions sobre l’aplicació del règim especial d’explotació de determinats actius intangibles, la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre societats, a l’article 23, disposa el següent:

Article 23. Règim especial d’explotació de determinats actius intangibles

1. Els obligats tributaris que s’acullin al règim especial previst en aquest article apliquen una reducció del 80 per cent de la base de tributació corresponent a les rendes positives procedents de les concessions o autoritzacions d’ús, cessions, llicències o transmissions de patents, models d’utilitat i programes d’ordinador protegits per drets d’autor en la proporció que resulti del quocient calculat en els termes següents:

a) Al numerador hi ha les despeses incorregudes per l’obligat tributari directament relacionades amb la seva activitat destinada a la creació de l’actiu intangible, les despeses derivades de la subcontractació d’aquesta activitat amb persones o entitats vinculades amb l’obligat tributari en el sentit de l’article 16 que siguin residents fiscals a Andorra i desenvolupin les activitats subcontractades en territori andorrà i les despeses incorregudes en relació amb la subcontractació d’aquesta activitat amb persones o entitats no vinculades amb l’obligat tributari, sense que en aquest últim cas, el valor de les activitats subcontractades desenvolupades a l’estranger pugui superar el 25 per cent de les despeses incloses al numerador, abans de l’increment del 30 per cent al qual es fa referència a continuació. Les despeses incloses al numerador s’incrementen en un 30 per cent, sense que en cap cas l’import resultant no pugui superar l’import del denominador.
b) Al denominador hi ha les despeses totals incorregudes en relació amb l’activitat destinada a la creació de l’actiu intangible, incloses les de subcontractació a persones vinculades amb l’obligat tributari que no siguin residents fiscals a Andorra o no duguin a terme l’activitat subcontractada en territori andorrà, les de subcontractació a persones no vinculades amb l’obligat tributari d’activitats efectuades a l’estranger, per la part que excedeixi el límit del 25 per cent del numerador, segons el que s’indica a la lletra a, i les d’adquisició d’actius intangibles.


No s’inclouen en aquest quocient, ni al numerador ni al denominador, les despeses generals, inclosos, entre d’altres, els interessos, les amortitzacions d’immobles o altres despeses no relacionades directament amb la creació de l’actiu intangible. Per calcular el quocient es tenen en compte únicament les despeses incorregudes en els termes dels paràgrafs anteriors, amb independència del seu tractament comptable i fiscal.

La reducció a què es fa referència en aquest apartat 1 es calcula de forma separada i individual per a cada actiu que sigui objecte d’explotació dels obligats tributaris.

2. L’aplicació de la reducció de la base de tributació que estableix l’apartat anterior està subjecta al compliment dels condicionants següents:

a) L’obligat tributari ha d’explotar l’actiu intangible de què es tracti en nom propi en el marc de la seva activitat econòmica.
b) El cessionari dels drets d’ús ha d’utilitzar aquests drets en el desenvolupament de qualsevol tipus d’activitat econòmica i els resultats d’aquesta utilització no es poden materialitzar en el lliurament de béns o la prestació de serveis que generin despeses fiscalment deduïbles en l’entitat que els cedeix.
c) L’obligat tributari ha de disposar dels registres comptables necessaris per poder determinar els ingressos i les despeses directes corresponents, de forma separada i individual, a cadascun dels actius intangibles cedits, així com l’import de la reducció a què es fa referència a l’apartat 1.


3. En el cas de concessions o autoritzacions d’ús, cessions o llicències dels actius intangibles indicats a l’apartat 1, a l’efecte de determinar la base de tributació susceptible de reducció s’entén que el terme rendes fa referència a l’import dels ingressos obtinguts durant el període impositiu derivats de la cessió de l’actiu intangible minorat per l’import de totes les despeses deduïbles incorregudes durant el mateix període impositiu directament relacionades amb l’actiu cedit.

4. Quan, en períodes impositius anteriors, la renda derivada d’un dels actius intangibles indicats a l’apartat 1 hagi resultat negativa i s’hagi integrat a la base de tributació, la reducció prevista en aquest article només s’aplica a les rendes positives obtingudes amb posterioritat en relació amb el mateix actiu a partir del moment en què superin l’import de les rendes negatives anteriors. Així mateix, quan en períodes impositius anteriors la renda derivada d’un d’aquests actius hagi resultat positiva i s’hagi aplicat la reducció prevista en aquest article, les rendes negatives obtingudes amb posterioritat en relació amb el mateix actiu s’integren també a la base de tributació amb la reducció prevista a l’apartat 1, fins a assolir l’import de les rendes positives anteriors.

5. L’aplicació d’aquest règim l’ha de sol·licitar l’obligat tributari al ministeri encarregat de les finances a través d’un escrit en què es fonamenti la concurrència dels condicionants que estableixen els apartats anteriors, exposant, com a mínim, la naturalesa de l’activitat que es vol dur a terme, la tipologia d’actius intangibles existents o esperats sobre la qual es vol aplicar el règim especial i els mitjans amb els quals compta l’obligat tributari per desenvolupar aquesta activitat econòmica al Principat d’Andorra. El ministeri encarregat de les finances, d’acord amb el procediment que s’estableixi reglamentàriament, aprova o denega aquesta sol·licitud. La resolució que posi fi al procediment d’autorització per aplicar aquest règim ha de notificar-se en un termini no superior a sis mesos, a comptar de la data en què la sol·licitud hagi tingut entrada en qualsevol dels registres del ministeri encarregat de les finances o des de la data d’esmena d’aquesta sol·licitud a requeriment del ministeri encarregat de les finances. Si transcorre aquest termini sense que s’hagi produït una resolució expressa, la sol·licitud pot entendre’s desestimada. El règim produeix efectes des del mateix període impositiu en què es va presentar la sol·licitud.

Un cop concedida l’autorització inicial, l’obligat tributari que pretengui aplicar-la en períodes impositius posteriors ha de comunicar aquesta circumstància a l’òrgan competent del ministeri encarregat de les finances, allà on es produeixi un canvi substantiu de les circumstàncies en relació amb les que estableix l’autorització inicial. Aquesta comunicació ha de contenir una identificació de les activitats i la tipologia d’actius intangibles als quals s’aplica aquest règim i la justificació de la concurrència dels condicionants per aplicar aquest règim, en els mateixos termes previstos al paràgraf anterior. El ministeri encarregat de les finances ha d’autoritzar l’aplicació del règim especial a les noves activitats i a la nova tipologia d’actius intangibles d’acord amb un procediment idèntic al que regula el paràgraf anterior.

L’autorització inicial, de la mateixa manera que les extensions posteriors del règim a altres activitats i tipologies d’actius intangibles, que pugui concedir el ministeri encarregat de les finances s’entén sense perjudici de la comprovació administrativa de la concurrència dels requisits d’aplicació d’aquest règim.

6. Per a la generació dels ingressos que generin el dret a la deducció prevista en aquest article, es requereix que els obligats tributaris realitzin o tinguin contractades activitats d’explotació, gestió o promoció empresarial. S’entenen compreses en el present article, entre altres, les activitats de promoció i redactat de sol·licituds de patents, les d’administració i gestió de l’activitat d’explotació de patents i les de recerca i desenvolupament en les condicions que s’estableixin reglamentàriament.”


D’acord amb aquest article, les rendes positives procedents dels programes d’ordinador que es mencionen a la consulta es podran acollir al règim sempre que aquests últims estiguin protegits per drets d’autor. No obstant això, l’aplicació d’aquest règim queda supeditada a la sol·licitud a instància de l’obligat tributari que fonamenti la concurrència dels condicionants mencionats i a la resolució favorable emesa per part de l’Administració tributària. Entre altres requisits, l’obligat tributari ha d’explotar l’actiu intangible de què es tracti en nom propi en el marc de la seva activitat econòmica i el cessionari dels drets d’ús ha d’utilitzar aquests drets en el desenvolupament de qualsevol tipus d’activitat econòmica, en relació amb aquestes circumstàncies no es menciona res a la consulta tributària. Segons les dades facilitades, no es pot concloure que es compleixin aquests requisits.

D’altra banda, tal com preveu l’exposició de motius, element que s’ha de tenir en compte a l’hora d’interpretar l’article 23 de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, en la versió que li va donar la Llei 6/2018, del 19 d’abril, el règim especial d’explotació de determinats actius intangibles permet als obligats tributaris de l’impost sobre societats acollir-se a un règim de propietat intel·lectual únicament quan l’obligat tributari hagi incorregut en determinades despeses associades a activitats de recerca i desenvolupament que generin rendes procedents de l’explotació de la propietat intel·lectual. El propòsit del règim es basa a concedir un incentiu exclusivament a la renda que procedeix de la propietat intel·lectual, en què l’activitat real de recerca i desenvolupament és efectuada pel mateix obligat tributari.

Tenint en compte els apartats 1.a i 1.b de l’article 23, per calcular el quocient per determinar la reducció de la base de tributació corresponent a les rendes obtingudes per les societats acollides al règim especial d’explotació de determinats actius intangibles, al numerador i al denominador s’hi imputaran, amb les condicions previstes en aquests apartats, les despeses en què s’ha incorregut per la creació de cada actiu.

Considerant que els beneficis derivats d’aquest règim especial estan lligats al desenvolupament d’activitats econòmiques que tinguin com a fonament una activitat de recerca i desenvolupament duta a terme efectivament a Andorra, el fet que la consultant disposi únicament d’un treballador en territori andorrà o subcontracti el servei de desenvolupament dels programaris a empreses no establertes a Andorra no són motius d’exclusió del règim, però aquestes circumstàncies poden tenir repercussió a l’hora de determinar el quocient aplicable. Així mateix, a efectes d’aquest incentiu fiscal, no resulta exigible que el programari estigui específicament registrat a Andorra; el que és rellevant és que estigui legalment protegit en virtut de la normativa nacional o internacional.

Per tant, en el cas exposat en la vostra consulta tributària no es pot confirmar que, en cas de resolució favorable de l’Administració tributària per a l’aplicació del règim, la reducció sobre la base de tributació corresponent a l’explotació dels programaris mencionats sigui del 80%. Aquest percentatge de reducció dependrà del quocient que es derivi de l’aplicació dels apartats 1.a i 1.b de l’article 23; això és una qüestió de fet que s’haurà d’acreditar davant d’una eventual comprovació de l’Administració tributària.