Sentència 27-2021 del TSJA. Béns importats des d’Espanya facturats al demandant. Declaracions duaneres i de l’impost general indirecte (IGI)

Inclòs per:
LesLleis.com
Tipus
Sentència tribunal superior
Descripció:
Sentència 27-2021 del TSJA. Béns importats des d’Espanya facturats al demandant. Declaracions duaneres i de l’impost general indirecte (IGI)
Data document:
18/03/2021
Impostos relacionats:
IGI
Texte:

Sentència 27-2021 del TSJA. Béns importats des d’Espanya facturats al demandant. Declaracions duaneres i de l’impost general indirecte (IGI)


Extracte facilitat per Strategos

Resum: El Tribunal expressa que quan es tracta d’operacions d’importació de béns a Andorra, cal aplicar combinadament la reglamentació duanera i la reglamentació tributària per l’aplicació de l’IGI.

El Tribunal conclou que, de la combinació d’ambdues reglamentacions, resulta necessari diferenciar la figura de l’obligat tributari, en aquest cas per IGI, de la figura de la persona que ha de complir amb les formalitats duaneres, als efectes de determinar a quin dels actors de l’operació comercial d’importació resulta exigible cadascuna de les referides obligacions.

En aquest sentit, es conclou que, si bé la declaració relativa a la introducció de mercaderies al territori duaner del Principat d’Andorra es pot fer davant l’autoritat corresponent per qualsevol persona que pugui presentar a la referida Autoritat duanera les mercaderies en qüestió, així com els documents necessaris a l’efecte; pel que fa l’àmbit tributari, s’ha d’estar al destinatari dels béns importats i de les factures dels béns comercials importats al Principat, qui tindrà exclusivament la condició d’importador i, per tant, d’obligat tributari a efectes d’IGI en aquestes operacions.

Resolució: Confirma sentència recorreguda (Tribunal de Batlles del 15 de maig de 2020) i desestima el recurs d’apel·lació presentat de part.


Aquesta valoració no ofereix consells específics per a situacions determinades i concretes. Demaneu assessorament jurídic abans d’entaular accions concretes, en vista de les circumstàncies de cada assumpte.


Logostrategos

C. Prat de la Creu, 59-65
Escala A, 2a planta
AD500 Andorra la Vella
 +376 805 705 
strategos@strategos.ad

TRIBUNAL SUPERIOR DE JUSTÍCIA
Sala Administrativa
Núm. de Protocol: 2000080/2019
Núm. de Rotlle: TSJA-0000041/2020

SENTÈNCIA 27-2021

PARTS:

Apel·lant: Sr. APO
Representant: Sra. JRH
Advocat: Sr. PAS


Apel·lat: GOVERN D’ANDORRA
Representant: Sra. IOM
Advocada: Sra. MBV


COMPOSICIÓ DEL TRIBUNAL:

President: Sr. Albert ANDRÉS PEREIRA
Magistrats: Sra. Elsa PUIG MUÑOZ
Sr. Bernard PLAGNET

Andorra la Vella, el divuit de març de dos mil vint-i-u.

El Tribunal Superior de Justícia, Sala Administrativa, ha vist el recurs d’apel·lació a les actuacions número 2000080/2019.

En la tramitació d’aquestes actuacions han estat observades les prescripcions legals, i ha estat ponent el magistrat Sr. Bernard PLAGNET, el qual expressa el parer del Tribunal.

ANTECEDENTS DE FET

1.- El Sr. APO va interposar demanda jurisdiccional contra la resolució de la Comissió Tècnica Tributària de data 4 de novembre de 2019 mitjançant la qual se l’instava a la presentació de la declaració duanera d’un seguit de factures relacionades amb la importació d’uns catàlegs comercials.

2.- En la sentència del 15 de maig de 2020 el Tribunal de Batlles ha desestimat la demanda promoguda pel Sr. APO.

3.- En el seu escrit d’apel·lació de data 23 de juliol de 2020, el Sr. APO estima en substància:

-que no importava directament ni indirectament aquells catàlegs sinó que els importava el transportista R. SA.
-que els béns entraven a territori andorrà, s’encarregava, con a distribuïdor en territori andorrà, d’efectuar la distribució corresponent.
-que el responsable de presentar les declaracions duaneres és el transportista.


4.- En la seva contesta de data 3 de setembre de 2020, el GOVERN estima en substància:

-El fet que el Sr. APO no importi directament els catàlegs per distribuir-los després no en varia la seva condició de destinatari.
-El Sr.APO té la condició d’obligat tributari i cal diferenciar la figura de l’obligat tributari de l’obligat al compliment de les formalitats duaneres.
-En tant que destinatari des catàlegs, el Sr. APO havia d’assegurar-se que es duguessin a terme les pertinents tramitacions per compte seu


5.- Trameses les actuacions a aquesta Sala, s’ha designat el magistrat ponent i han quedat vistes les actuacions per deliberar i decidir.

FONAMENTS DE DRET

Primer.- Competència

La Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia és competent per a conèixer del present recurs, segons l’article 39.3 de la Llei Qualificada de la Justícia.

Segon.- Prèviament, s’ha de precisar l’abast del litigi que versa sobre la legalitat del requeriment emès pels agents de la Duana en data 27 de juny de 2019 a fi que el recurrent presentés les declaracions complementàries dels tres anys anteriors de les factures presentades (foli 130 i ss.). El recurs administratiu presentat pel Sr. APO en data 29 de juliol de 2019 es dirigeix únicament contra aquest requeriment (foli 164).

El litigi no pot versar sobre l’acta de contenciós de data 27 de juny de 2019 (foli 76), atès que aquest expedient es trobava encara en fase d’instrucció en el moment d’interposar la demanda.

Tercer.- En primer lloc, s’ha de presentar un breu resum dels fets:

El requeriment va ser notificat al Sr. APO el 3 de juliol de 2019.

El dia 14 d’agost de 2019 l’interessat va presentar les declaracions requerides.

El Sr. APO va interposar un recurs administratiu el 29 de juliol de 2019 (foli 163).

Per resolució de data 4 de novembre de 2019, la Comissió Tècnica Tributària ha desestimat el recurs interposat contra el requeriment del 27 de juny de 2019.

Quart.- Els catàlegs encomanats a una empresa espanyola havien estat introduïts a Andorra.

Per conseqüent, s’ha d’aplicar el règim de les importacions de béns:

Per aquestes operacions s’ha d’aplicar la reglamentació duanera i la reglamentació tributària:

a) Al moment de la introducció al territori duaner del Principat d’Andorra, les mercaderies “han de ser presentades sense demora per la persona que les ha introduït, utilitzant, si escau, la via que les autoritats duaneres hagin determinat i segons les modalitats fixades per aquestes autoritatsArticle 48 del Codi de Duana, Llei 5/2004 del 14 d’abril).

Una declaració ha de ser presentada:

1. Qualsevol mercaderia destinada a ser posada sota un règim duaner ha de sotmetre's a una declaració per a aquest règim duanerArticle 69 del Codi de Duana).

Aquesta declaració “la pot fer qualsevol persona que pugui presentar o fer presentar al despatx de Duana competent la mercaderia en qüestió, com també tots els documents necessaris per permetre l'aplicació de les disposicions que regeixen el règim duaner per al qual es declara la mercaderia.” Article 74 del Codi de Duana).

b) Però, aquesta reglamentació duanera s’ha de combinar amb la reglamentació tributària per l’aplicació de l’impost general indirecte.

Als termes de l’article 12 de la Llei 11/2012 del 21 de juny: “Tenen la consideració d’importació: 1. L’entrada de béns en el territori andorrà procedents d’un altre Estat o territori.”

L’article 11 de la Llei precisa el fet generador de l’impost:

Les importacions de béns estan subjectes a l’impost, amb independència de la finalitat a la qual es destinin i la condició de l’importador.

L’obligat tributari és l’importador:

Obligats tributaris en les importacions

Són els obligats tributaris de l’impost en les operacions d’importació els que realitzen les importacions.

A aquest efecte, es consideren importadors:

1. Els destinataris dels béns importats, siguin adquirents, cessionaris o propietaris dels mateixos béns, o bé cosignataris que actuen en nom propi en la importació dels béns esmentats amb independència de la seva condició d’obligat tributari en les altres operacions subjectes a l’impost.” article 53 de la Llei).

c) Resulta clarament de la combinació d’aquests texts que cal diferenciar la figura de l’obligat tributari -per l’aplicació de l’impost general indirecte- i la figura de la persona que acompleix les formalitats duaneres.

d) En aquest cas, les factures presentades són a nom d’ “APO”.

Per tant, en aplicació de l’article 53 de la Llei 11/2012 del 21 de juny, el Sr. APO és “l’importador” i, per conseqüent és l’obligat tributari.

Per aquests motius, s’ha de concloure que el requeriment emès pels agents de la Duana és ajustat a dret.

Cinquè.- No s’aprecien circumstàncies determinants d’una especial condemna al pagament de les despeses d’aquesta segona instància.

DECISIÓ

En atenció a tot el que s’ha exposat, el Tribunal Superior de Justícia, Sala Administrativa, en nom del poble andorrà, decideix:

Primer.- Desestimar el recurs d’apel·lació presentat pel Sr. APO contra la sentència núm. 35-2020, dictada el 15 de maig de 2020 per la Secció Administrativa del Tribunal de Batlles.

Segon.- Confirmar la sentència recorreguda i declarar que la resolució de la Comissió Tècnica Tributària del 4 de novembre de 2019 és ajustada a dret i als fins que legitimen l’activitat administrativa.

Tercer.- No efectuar un especial pronunciament sobre les costes causades.

Aquesta sentència és ferma i executiva.

Manem que una vegada s’hagi complert el que disposa l’article 76 de la Llei de la Jurisdicció Administrativa i Fiscal es lliurin els autes originals amb la certificació d’aquesta sentència al Tribunal de Batlles, Secció Administrativa del qual procedien, i que s’arxivin les actuacions del Tribunal.

Així, per aquesta nostra sentència, definitivament jutjant, ho manem i signem.